Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Komkommer 2023


henkg

Aanbevolen berichten

Sonja bleek hier vorig jaar enorm gevoelig te zijn voor meeldauw. Vanaf eind juli? (zou ik even moeten opzoeken) midden augustus.

De Sonja's heb ik zo snel mogelijk gerooid, met wortel en tak..

De Marketmore's die er pal naast stonden, nota bene in dezelfde bakken, hadden nergens last van. Die bleven produceren tot eind september.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, henkg zei:

Sonja bleek hier vorig jaar enorm gevoelig te zijn voor meeldauw.

 

Hier ook vorig jaar, daarom heb ik deze niet meer gezet dit jaar. Maar vorig jaar wel het doel behaald waarvoor ik de Sonja gezaaid had 😅

aangepast door Mai Pensato

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste komkommers blijven altijd wat kleiner.

Ik was zonet toch even aan het knippen. Foto gemaakt:

 

20230726_komkommers.jpg

Allemaal precies goed: nog wel bulten, maar nog niet verdikt door zaadgroei.

De middelste is 20 cm, links de kleinste: 16 cm.

(Vroeger -dus kleiner- oogsten betekent trouwens niet minder opbrengst, want de plant(en) kunnen eerder beginnen met de volgenden.)

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn komkommers doen het ook niet goed,hangen er 4 aan wat nog wat kan worden, meer niet van de 5 planten.oke ze hebben een slechte start gehad,met kou en regen mei/juni.daarna gingen we 1 week naar Nederland,werd het wel warm,maar helaas te weinig water gehad die week.ach ja volgend jaar nieuwe kansen.

aangepast door Jeanne heijmans
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn komkommers zijn zo’n 30/35 cm groot… Weigeren te groeien. Er hangen wel 4 komkommertjes in wording aan. Dat is al meer dan normaal, want ik heb steevast alleen maar mannelijke bloemen.

Ik snap niet waarom ze zo klein blijven. Staan in de volle grond. Veel regen op hun kop. Eerst dus kurkdroog, maar ik sproeide regelmatig genoeg. De bonen blijven ook laag, terwijl die ook de lucht inmoeten, maar daar kan ik nog wel van plukken. Er groeien genoeg bonen, planten blijven alleen mini.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga mijn komkommer planten dinsdag eruit trekken, alle hebben last van meeldauw en wat lijkt op roest als dat kan bij komkommers. Toch bijna 2 maanden komkommers van kunnen eten, en wat komkommer in zoetzuur mee gemaakt, over het algemeen dus best succesvol, volgendjaar kweek ik 5 plantjes in de kas en hoop dan minder/later last van meeldauw te krijgen en de wat lijkt op roest te vermijden.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm… Ik heb er nog nul. De mysterieuze plant die wel wat weg had van een komkommer of cucurbitea, naast de kraan, had ik laten staan. Kennelijk een zaadje laten vallen. Die is al groter dan die ik had voorgezaaid had
Maar die kleine rotdingen hebben al wel wat bevruchte bloemen met mini komkommers. Een stuk of 8 denk ik. Als ze allemaal een grote komkommer worden ipv die kleintjes, dan heb ik meer lange komkommers dan ik ooit bij elkaar heb kunnen kweken… sneu record, maar toch. Alle beetjes enzo

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik tevreden over de Sonja's, ik had voorgaande jaren een F1 geplant en niet of nauwlijks last van meeldauw. De F1 variant kon ik dit jaar niet vinden en heb dus de "Gewone Sonja" neergezet maar ook hier last van meeldauw, waarschijnlijk mede door het vochtige weer. 

Welke variatie is kwa vruchten gelijk aan de Sonja maar zo minder last van meeldauw moeten hebben? Dan zal ik deze namelijk volgende jaar een plekje geven. 

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Mijn komkommerseizoen zit erop. Ca. 80 komkommers van 4 planten, buiten.

De planten (Marketmore) zijn nu bijna "op", bijna geen bloemen meer. Geen meeldauw of andere problemen, ze zijn nu gewoon versleten. Hier het gedeelte dat er nog het best uitziet:

20230912_KomkommerplantEinde.jpg

 

Al mijn buren zullen ook wel blij zijn dat ze van mij af zijn: "Daar heb je Henk weer, met zijn komkommers". Aan de andere kant: steeds hoorde ik: "Ja, graag, lekkere komkommers". Kleine moeite voor mij, en het scheelt geklaag over al het onkruid (hier heet dat "vuulte") in mijn voortuin. 

 

Eén van de laatsten heb ik tot vandaag laten hangen (deze is daarom te ver, echt niet lekker meer):

20230912_LaatsteKomkommer.jpg

^ 32,9 centimeter (gewicht: 1036 gram). Drie centimeter langer dan mijn record Sonja vorig jaar! 

  • Like 3

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...