Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Komkommer 2023


henkg

Aanbevolen berichten

  • 2 weeks later...
Op 21-6-2023 om 14:46, Jorieke123 zei:

Marketmore, die bevallen me al jaaaaren erg goed. 

Bijzonder, ik vind ze flink tegenvallen. Hele goede productie maar erg stekelig (kan ik overheen komen) maar ook erg bitter in de punten.

Heb ik gewoon pech? Ik blief ze niet meer.

  • Like 1

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, bonnie f zei:

Bijzonder, ik vind ze flink tegenvallen. Hele goede productie maar erg stekelig (kan ik overheen komen) maar ook erg bitter in de punten.

Heb ik gewoon pech? Ik blief ze niet meer.

 

Als je zeker wilt zijn van lekkere komkommers die ook minder gevoelig zijn voor ziektes (m.n. meeldauw) dan raad ik je aan F1 hybride zaad te kopen. Zaden zijn wel een stuk duurder maar dat is het meer dan waard ( althans dat vind ik)

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is komkommertijd. Nog nauwelijks te merken aan het algemene nieuws, wel aan de herkomst van het woord komkommertijd: de komkommers produceren nu volop.

Ik heb alleen Marketmore staan (buiten, beschut)

 

20230720_komkommer_vruchten.jpg

^ Hier zes (plus 1). De zes zijn op tijd geoogst, die dikkerd achteraan duidelijk te laat. De dikke is nog sappig en prima te eten, alleen is het zaad groter en vooral harder geworden. Zaad wegsnijden dus.

 

20230720_komkommer_planten.jpg

^ De planten (4 stuks, in 2 speciekuipen van 45 L) staan er florissant bij. Opvallend is dat de linkse de meeste groei vertoont, hoewel zij iets minder lang zon krijgt dan de anderen. De stralingswarmte van de bakstenen compenseert dat meer dan volledig.

Rechts staat een nakomertje, die is wat later op gang gekomen.

 

Marketmore bitter? Nee, dat heb ik hier nog nooit gehad. Bitterheid kan komen door vochtgebrek. Door de locatie (vlak bij de keukendeur) kan ik de waterbehoefte makkelijk zien. Bij warm, zonnig weer moeten ze echt 2x per dag ruim water.

 

O ja, als het zo goed groeit, dan moet er ook zeer regelmatig worden bijgemest. Uiteraard vooral bij potteelt.

  • Like 1

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kweek ze niet meer. Ik vind ze wel lekker, maar ze groeien heel snel de kas vol met heel veel blad en stengel en ik krijg er heel erge plukblindheid van!

 

(plukblindheid heb ik wanneer een klimplant met veel blad zorgt voor vruchten van dezelfde kleur als de plant. Bekende planten zijn groene erwten, groene spekbonen en olijfkomkommer 🤨 Ik kijk, ik pluk een tijdje en dan ineens zie ik niets meer hangen en moet ik eerst iets anders gaan doen. Heel irritant)

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de delistar f1 heb ik 6 plantjes gezet dat is de lichtgroene variant, van de andere plant heb ik 9 plantjes uitgeplant. 15 komkommers bij de rekken en nog 2 kruipende komkommers in totaal dus 17 planten, inmaken wil ik nog wel gaan proberen in zoetzuur, de meeste zien er niet zo mooi uit omdat de schil aangegeten is door slakken dus vindt dat zelf niet fijn om weg te geven ondanks dat de schil er gewoon afgehaald kan worden uiteraard 😛 familie is helaas geen optie, wonen iets te ver weg, buren lusten geen komkommers als gevraagd, dus inmaken is mijn beste optie nu.

aangepast door Kevins Moestuin
Link naar reactie
Delen op andere sites

@woldistel jah dat is een beter aantal ik wist nog niet wat ik van de komkommers in de openlucht kon verwachten maar ze doen het uitstekend, al worden ze niet zo lang, worden al snel dik. Volgendjaar ga ik een lang ras nemen en dan in de tent, dan maximaal 5 planten wellicht dat ik eerst 3 zaai en een maand later nog 2 dan spreid ik de oogst iets meer.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat niet goed met mijn Sonja's. Geen idee waarom, te droog, te weinig voeding, ziekte of schimmel? Ik heb ze iig net een paar gieters water met voeding gegeven, maar ik denk niet dat het nog goed komt. Kort seizoen dus, maar ik heb inmiddels al 19 vruchten geoogst van 2 planten. 

 

PXL_20230725_133533234.thumb.jpg.e42a63b3a517bfcc518cff3986413080.jpg

 

Ze blijven wel vruchten maken, maar het blad ziet er beroerd uit.

 

PXL_20230725_141526968.thumb.jpg.87cebdbb45cb5dbf45cfdd1c43c6ff7d.jpg

 

Achteraan een paar nieuwe scheuten die nog gezond lijken.

 

PXL_20230725_141515569.thumb.jpg.de9f5e8128ae1ebd84db97ec4ce1bd2b.jpg

 

Eigenlijk wil ik de hele boel weg doen, maar... och waarom zou ik ze niet nog een kansje geven? Ik heb al het zieke blad weggeknipt en de gezonde ranken opgebonden. Ik reken nergens op. 

aangepast door Arja
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...