Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Komkommer 2023


henkg

Aanbevolen berichten

Vorig jaar had ik de wedstrijd komkommer staan, en mijn standaard buitenkomkommer Marketmore.

Dit jaar weer alleen Marketmore, binnen gezaaid op 23 april. (Kaskomkommers heb ik niet.)

 

Ze gaan gewoon goed, normaal:

 

20230612_handjeskomkommer.jpg

^ Stokken kunnen nu weg: de grijpgrage handjes hebben houvast gevonden. Wel iedere paar dagen even de top(pen) naar de buitenkant van het gaas buigen.

 

Vorig jaar kon ik (van de Marketmore) tot half september oogsten, meeldauwvrij. Dit jaar weer? 

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de marketmore ook, in de volle grond, 4 stuks. Tot nu toe in 3 jaar tijd tot mijn spijt nog nooit een fatsoenlijke komkommer oogst want de plantjes waren altijd snel een prooi voor de slakken. Nu staan de mijne er een stuk kleiner bij, ook pas half mei gezaaid, maar ze leven alle 4 nog. Benieuwd of ik dit jaar dan wel in de komkommers om kom tijdens komkommertijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit seizoen niet zelf gezaaid, dat doe ik niet meer vanwege het gemak.

Twee gekochte komkommerplanten, 1 snack, 1 gewone, beide kaskomkommers.

 

k1.JPG

De rechtse heb ik eerst gekocht bij Welkoop, een geënte zonder naamsaanduiding.

De linkse, de snack, ook geënt, ook voor in de kas, ook zonder naam verder, ook bij Welkoop, een paar weken later, twee week geleden  geplant na afharden.

Een paar weken geleden was de rechtse even groot als de linkse nu is.

 

Beide planten dragen al vruchten, de gewone komkommer heeft al de grootste en die kan ik binnenkort gaan plukken.

k3.jpg

  • Like 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Komkommer Marketmore:

20230617_komkommer_ovz.jpg

^ Vijf dagen later. Ze gaan nu hard, ruim 5 cm per dag. Dat kan ik makkelijk zien aan de mazen van het gaas.

No. 4 (rechts) is een nazaai. Ik kwam er eentje tekort, omdat ik twee prachtige zaailingen aan mijn zus gegeven had. Dat doe ik niet meer: ondanks mijn zeer expliciete waarschuwingen tegen slakken aan haar. De volgende ochtend waren de plantjes al opgegeten. 

 

20230617_komkommer_det.jpg

^ De eerste komkommer is onderweg

 

 

 

 

 

  • Like 2

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na de kwalitatief matige (wedstrijd)komkommer Sonja van vorig jaar dit jaar eens gekozen voor een snackkomkommer. Het is de Broumania F1 met vruchten van ca. 15 cm lang.

 

Broumania1.thumb.JPG.ef586487d4f81947676a520debb65ece.JPG

 

Het eerste komkommertje dat met een lengte van 11 cm best nog even aan de plant had kunnen blijven hangen is inmiddels geoogst, geproefd  en goed bevonden. Knapperige beet en goede smaak.

 

Broumania2.thumb.JPG.fcf4ff46dea4268d67c523b294a4ee61.JPG

 

 

  • Like 2

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm, ik heb geen idee wel ras komkommer ik heb, alleen dat het geente exemplaren zijn, via de inkoop van onze tuin. Ze staan met 6 in mijn kas, verleden week heb ik het lef gehad om er een gieter water bij te gooien.

Dit is het resultaat (oftwel: vanaf nu moeten ze zelf naar water zoeken, 12 komkommers in 1x is een beetje veel van het goede):

 

 

20230615_202645.jpg

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, marcelru zei:

12 komkommers in 1x is een beetje veel van het goede

Iets eerder oogsten, dan kunnen ze bij de buren door de brievenbus!

 

Nee, grapje natuurlijk, hoewel ik bij veel oogst van iets de buren, familie en collega's altijd even pols of ze ook wat willen. En dan is er natuurlijk altijd nog komkommer gazpacho, komkommer kimchi, inmaken in zuur en je kunt ze ook nog drogen in de voedseldroger.  

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Komkommers staan er hier mooi bij, deze week de eerste snackkomkommer geoosgst en de deze week zullen de eerste "gewone komkommers" van de plant worden gehaald. 

Als Ras heb ik Sonja gekozen omdat deze vorig jaar ook heerlijke komkommers gaf, daarnaast heb ik Iznik als snackkomkommer staan. Het is het eerste jaar dat ik Iznik heb staan en daar lijk ik geen spijt van te krijgen

photo_5800758761437117140_y.jpg

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit jaar kweek ik zoals gewoonlijk weer 2 komkommerplanten in mijn kas. Vorig jaar was een uitzondering vanwege de MTF wedstrijd heb ik toen ook de Sonja gekweekt.

Ik koop de laatste jaren F1 hybride zaden. Deze zijn wel een stuk duurder, maar ze groeien veel beter, geven veel meer komkommers en de planten blijven ook gezonderL veel minder last van meeldauw.

Wat dat betreft heeft de teelt van de Sonja vorig jaar dit alles bevestigd: die is zeer gevoelig voor meeldauw. En mijn vrouw en ik vonden de komkommers wat minder lekker.

 

Dit jaar dus weer 1 standaard slang komkommer (ras Fitness F1) en 1 snack komkommer (ras Iznik F1) gezaaid op 30 maart. Eind april zijn ze naar de kas verhuisd en begin mei geplant op steenwolmatten (zoals inmiddels wel bekend bij de meesten hier kweek ik op de hydroponic manier).

Op 21 mei kon ik de eerste snack komkommers oogsten en inmiddels (per gisterochtend) al 31 snackers en 9 slangkomkommers geoogst. En ik oogst ze echt niet klein. De planten zijn inmiddels ongeveer 3 meter lang. Ik kweek ze op dezelfde manier als de tomaten: dus aan touw en laat ze regelmatig zakken. Over een paar weken haal ik wel de kop er uit en laat dan twee zijscheuten (ranken) per plant naar beneden groeien.

 

Enkele foto's van 14 juni    (voor meer foto's zie mijn Instagram post van gisteren):

 

01Komkommers2023-06-1404.thumb.JPG.8821cf740e7d23cf083197599a0a6a11.JPG

 

 

06Komkommers2023-06-1402.thumb.JPG.6ad401b30216206d9bdcfc78c3a3dd20.JPG

 

05Komkommers2023-06-1401.thumb.JPG.948bdbbfe060a5e68efa84ddf1c2423e.JPG

 

 

 09Komkommers2023-06-1407.thumb.JPG.25fa384743192409fd490fdb456e537c.JPG

 

  • Like 6

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgend jaar maak ik denk ik voor een komkommer in de kas ook de overstap naar F1 zaden. Het is mijn eigen misvatting geweest dat dit op de één of andere manier minder goed zou zijn dan zaadvaste rassen. Het is natuurlijke manipulatie maar met een hoop voordelen. Buiten doen de marketmore komkommers het goed door de warmte, maar de plantjes zijn nog steeds maar 20-30cm hoog, ik weet zeker dat dit in de kas veel hoger geweest zou zijn met wellicht al een eerste komkommer. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De komkommers (Marketmore gewonnen uit eigen zaad twee jaar geleden) groeien hier buiten ook erg snel. Al de tweede komkommer kunnen oogsten. Momenteel hangen er zo'n 15 vruchten aan mijn beste plant, waarvan 6 bevrucht zijn. Veel vroeger kunnen oogsten t.o.v. voorgaand jaar. Ik moet hierbij wel vermelden dat ik deze begin maart al binnenshuis heb voorgezaaid (veel te vroeg). Mijn geluk is dat de planten door de kou een groeistilstand hebben gehad en wonderbaarlijk toch hebben overleefd. Eind April naar de kas verhuist en midden mei buiten uitgeplant. 

WhatsApp Image 2023-06-14 at 5.46.52 PM.jpeg

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, Jeanne heijmans zei:

Ik heb veel vruchtbeginsel s aan mijn planten,ik heb ze al uitgedund,moet ik er nog meer weghalen??

 

Wat voor komkommer is het? Zelf laat ik bij mijn slangkomkommers elke 2 bladoksels 1 bloem staan. Dus om en om.

Snack komkommers geven wel 2-3 bloemen per oksel. Daarvan laat ik er 1 soms 2 per oksel staan.

Dit betreft wel F1 hybriden.

 

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 dagen later (na deze: https://www.moestuinforum.nl/topic/41630-komkommer-2023/#comment-485825)

Toen 60 cm hoog, nu 120 cm (Die 5 cm plantgroei per dag klopt dus een beetje …).

Ik heb zojuist (Marketmore, veldkomkommer) de eerste komkommer geplukt. Meer zijn onderweg.

 

20230629_komkommer.jpg

 

Ik heb even opgezocht hoe dat in 2022 en 2021 was:

2021. Zaai 01-05. Eerste komkommer: 1e week juli

2022. Zaai 04-05. Eerste komkommer: 1e week juli

2023. Zaai 23-04. Eerste komkommer 28 juni

 

Kortom: als je een beetje op tijd zaait, maar ook niet te vroeg, dan heb je de eerste komkommer(s) rondom 1 juli. Bij beschutte buitenteelt.

Marketmore blijkt hier (bij buitenteelt) ongevoelig voor meeldauw. De oogst gaat door tot half september.

Slechts één nadeel: het water geven, het zijn zuipschuiten.

 

  • Like 4

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij konden al lekker 2 kleine komkommers zo uit het vuistje opknagen :) 

Ik snoei trouwens helemaal niets aan die planten. Nou ja... als er op een gegeven moment al veel takken zijn en er nog meer nieuwe scheuten alle kanten op komen groeien dan zitten die me in de weg en knip ik ze weg. Dat was het. Op mijn zakje watermeloenzaad staat ook weer van dat moeilijke gedoe met om de zoveel oksels en bladeren en maar zo en zo hoog/lang en dan toppen en en en. Het is vast veel beter voor optimale productie van perfecte vruchten? Mij teveel werk.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...