Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomatentopic 2024


Goldfish

Aanbevolen berichten

Goed idee, het is vooral mijn voorpret die al zo vroeg wil zaaien, en het feit dat ze zo klein blijven en ik ze dus in huis kan houden. 

 

Ik ga eens kijken of ik nog zaadjes heb, dan kan ik idd testen of dit zin heeft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Arja van zo'n fotootjes wordt ik blij van 😄, je maakt mijn dag, voor oogst even gekeken 2023/ bij mij was venus toen 29 januari gezaaid en eerste tomaatjes begin Juni. Degene uit testzaai venus dit jaar  hier (om te vergelijken of dwerggroei echt zaadvast was) hebben nu al tomaatjes en zullen waarschijnlijk iets vroeger geven.

Het echte zaaien gebeurt hier ook maar in maart.

aangepast door redzebra
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag allemaal,

 

Ik ga dit jaar voor de cherrytomaatjes in 4 verschillende kleuren. Ben van plan ergens 2e week maart oid te zaaien:
(Oranje) https://www.vreeken.nl/291154-wild-tomaatje-aurantiacum
(Zwart) https://www.vreeken.nl/291171-kerstomaat-blue-berries
(Rood) https://www.vreeken.nl/291195-dadeltomaat-datterini-dreams-mengdalasi
(Geel) https://www.vreeken.nl/291447-kerstomaat-minigold

 

Ben benieuwd!

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, change of plans, Datterino blijft toch en één van de twee Black Opals sneuvelt in het plan. Black Opal vind ik erg lekker, maar merk dat ik 'm in de salades niet erg aantrekkelijk vind. Rode tomaten doen dat toch meer. Met Sungold en Blush heb ik dan al wat gele tomaten in de mix, maar heeft er iemand nog een lekker geel cherry tomaatje? Ik had zaad van een peervormig tomaatje maar die waren heel melig en vlak van smaak, dus denk dat dat uit een supermarkt hybride is gehaald.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De echt gele tomaten zijn bijna allemaal melig, oranje daarentegen zijn vaak juist erg zoet. Uiteraard wordt geprobeerd door kruisingen beter smakende  gele tomaten te veredelen. Mijn ervaring is dat die lekkerder smakende "gele" tomaten vaak meer oranje zijn.

Disclaimer: smaken verschillen!

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de rand van maart  begonnen met het zaaien van tomaten. Dit jaar weinig soorten maar wat meer exemplaren. Vooral de kinderen hadden wat wensen voor in hun eigen tuintje :-)

back cherry

datterino

black opal

gargamel

Cherokee lime stripe

millefleur

russian orange

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag ben ik dan toch ook maar begonnen met de tomaten te zaaien, sommige zakjes zeggen februari en andere pas in april. Maart zit er mooi tussenin dacht ik zo. Van de meeste maar 1 zaadje gezaaid, mocht er niets opkomen heb ik nog ruim genoeg de tijd om opnieuw te zaaien. Mijn soorten voor dit jaar zijn:

 

- Sweetie

- Blush

- Windowbox geel

- Bartelly ( gratis bij de Gardeners World gehad)

 

Die laatste wordt een beetje een experiment. Volgens de beschrijving niet geschikt voor in potten., en dat ga ik dus toch proberen. Ik heb alleen een balkon dus heb sowieso weinig keus dan in potten te kweken. 

 

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Christine Hele grote pot met voldoende steun kan vast wel.

Behalve opletten wat betreft water en voeding ook als je grote planten op een balkon zet, op wind en zon.

 

Ik blijk per ongeluk ook al wat tomaten gezaaid te hebben; er staan er zomaar twee tussen mijn paprika-zaailingen 🤔?

 

IMG_20240301_1607313382.thumb.jpg.7aa34e2d4fb090c59bab3f01d7e2b73f.jpg

 

Geen idee wat het moet worden, ziet er nu uit als snelle struik kerstomaatjes, vind ik. Moet nog even twijfelen of ik ze bewaar of niet. Op zijn vroegst ga ik volgende week pas tomaten zaaien.

(Edit: waar ik de naam van weet)

aangepast door woldistel
  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uren geleden, woldistel zei:

@Christine Hele grote pot met voldoende steun kan vast wel.

 

Dat had ik inderdaad ook in gedachten. Volgens het artikel in Gardeners World zou het niet kunnen ivm veel bladmassa en dus veel verdamping, en zou nogal lang worden. Dus lijkt me een leuk experiment 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het zonnetje schijnt is het heerlijk ondanks dat het vandaag maar 7 graden is in Zuid Holland.

 

Zou het (ondanks de lagere temperaturen) goed zijn voor de jonge plantjes om ze een uurtje in de zon te zetten zodat ze wat aansterken? Zonneschijn door een raam of kasfolie lijkt me toch wat minder effectief. Daarna gaan ze weer naar binnen. 

 

IMG_7376.jpg

aangepast door Gallox
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gallox. Je plantjes staan inmiddels vast alweer binnen, maar ik raad je aan om jonge plantjes in de schaduw en bij hogere temperaturen te laten wennen om verbranding en schrik te voorkomen (behandel ze maar als pasgeboren baby's). Met het afharden hoef je pas één a twee weken voor het buitenplanten te starten.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gallox dat is al een mooie hoeveelheid tomaten, allen voor eigen teelt ? 

Dezelfde opmerking als hier boven, die 7 graden voor een uurtje gaat geen probleem zijn, maar de schok naar ineens een pak meer licht in combinatie met bv wind (lokaal uitdrogen) kan zonnebrand op de blaadjes veroorzaken (naar wit verkleuren), hangt er een beetje vanaf wat ze al gewoon waren, daarom wordt de eerste keer beschut in halfschaduw aangeraden, zijn ze zon via kasfolie al gewoon zal dit iets minder een probleem zijn. Maar het is  altijd even proberen, wat werkt of niet voor iemand, op langere termijn zullen deze plantjes  misschien al iets beter afgehard zijn. Nu het kan best nog wat kouder weer worden en moeten ze weer lange tijd binnen, als je vergelijkt met andere jaren is er niks winter/vorst geweest en dan is dat vroeg afharden misschien voor niks geweest, langs de andere kant als het zacht blijft speelt dit in je voordeel. Je hebt ze vroeg gezaaid, als omstandigheden nu te warm zijn binnen  in verhouding tot licht zullen ze heel snel in de hoogte groeien en kan dat een probleempje worden tot ze op een definitieve vorstvrije plaats kunnen. Dus je hebt wat wat reserve om ze wat trager (lagere temperatuur)met meer licht te laten groeien.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uren geleden, Gallox zei:

Als het zonnetje schijnt is het heerlijk ondanks dat het vandaag maar 7 graden is in Zuid Holland.

 

Ook al is het zonnig, de temp van 7 graden is echt te koud voor tomaten, zeker voor jonge plantjes. Ze maken dan wel veel assimilaten aan maar kunnen die niet in groei omzetten. Daarnaast stel je ze bloot aan 2 grote overgangen, zeg maar gerust schokken. Zowel in licht als temperatuur. Kortom ik zou het ten sterkste afraden en pas aan afharden gaan denken tussen 1 en 15 april afh van het weer dan.

  • Like 2

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ideaal is het allerminst, maar ik denk dat dit hier ook niet de bedoeling is en dat uurtje 7 graden gaat het niet maken.  Zet je deze  op 21 graden overdag/ 15 avond met voldoende licht, heb je tomaten over  50 dagen, laat je ze nu continu binnen staan met te weinig licht gaan ze te hoog opschieten, het niet ideale vertraagt hier de groei, wat ik denk dat nodig is om het behapbaar te houden, alleen wat schrik voor de directe blootstelling aan zoveel zon bij die jonge plantjes. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 @Mai PensatoOke, bedankt voor de tip 😀 

 

Ik heb je eerste tip ook maar ter harte genomen (om ze van de buitenkas toch maar naar binnen te verplaatsten) sommige bladeren werden aan de onderkant behoorlijk paars (al zeg ik dat liever niet hardop hier in het forum, uhm) maak er behoorlijk zooitje van, haha terwijl ik eigenlijk wel beter weet.

 

Maar uiteindelijk,... ze staan er nu best goed bij en het paarse is grotendeels verdwenen. 

 

@redzebra Ja, ze zijn allemaal voor eigen teelt. Dat heb je als je niet kunt kiezen, of beter gezegd als je niks wilt laten liggen voor een volgend seizoen. Het waaide toch wel hard vandaag, dus na een klein uurtje stonden ze weer op de vensterbank.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brrr, op de buitenkant van de terracotta potjes waar m'n tomatenplantjes in staan begint sinds een paar dagen een witte gloed te komen (schimmel), echt vies! Is het gewoon slechte terracotta kwaliteit of komt dat vaker voor als ze binnen staan?

 

Ik heb heel de boel naar de kas verhuisd en zal ze 1 voor 1 moeten schoonmaken, want dit is echt niet lekker. Hopelijk zal het m'n plantjes niet aantasten!? Volgende keer toch maar plastic potjes gebruiken?? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...