Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomatentopic 2024


Goldfish

Aanbevolen berichten

Ik ben het eens met @redzebra , ze moeten niet hetzelfde zaad verkopen als heirloom en als F1. 1 ras met 3 verschillende namen (waarvan 2 F1's), koop je ze alle 3, heb je 3 keer hetzelfde.

Maar goed, ik ga dit jaar geen zaden kopen (begin volgend jaar ook niet). En ik ga pas half maart zaaien. Welke rassen, dat wordt voor jou en mij nog een vraag. Daar ga ik pas vlak voor het zaaien naar kijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

@Waaslander  de dwerggroei  van  Venus blijkt hier zaadvast te zijn zoals verwacht, het lijkt er toch op dat jij 1 of andere kruising hebt.

zaai 26/11 24 graden, verdere opkweek na kieming +/- 18 graden, belichting battens 6500 K 12uur/dag

 

image.thumb.jpeg.4900f27cd1dba92890e6134284a51380.jpeg

 

 

Deze week heb ik de andere dwergtomaatjes voor dit jaar gezaaid :

 

3 Vilma 26/12/23 KiepenKerl Micro dwerg kers/rood
4 Tiny Tiger 26/12/23 Badskingarden 2022 Micro dwerg kers/rood met gele strepen
6 Twiggy orange F1 26/12/23 Nelson Garden Micro dwerg kers/hartvormig oranje
7 Heartbraker vita F1 26/12/23 Quedlinburger Micro dwerg hartvormig/25gr rood
8 Black patio F1 26/12/23 Gartner Potschke Micro dwerg coctail/zwart
9 Red explosion 26/12/23 Farmzy 2023 Micro dwerg kers rood
10 Zadenna 26/12/23 Farmzy 2023 Dwerg stam kers/rood
11 Zalara 26/12/23 Farmzy 2023 Dwerg stam kers/rood

 

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vraagje, ik heb nu voor het 5e jaar een kas, daar staan altijd de tomaten, meestal veel te veel;) afgelopen jaar een groot gedeelte van de aarde vervangen voor nieuwe compost! Ik lees veel over het enten van tomaten, doen jullie dat ook? En waarom wel of waarom niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe het voornamelijk omwille van kurkwortel omdat ik al heel lang geen vruchtwisseling toepas bij tomaten, maar voeg elk jaar ook stevig wat compost toe. Enten geeft hier duidelijk een meerwaarde, ik zet zowel geënte als niet geënte.  Als je er zelf nog geen last van hebt of je zet sowieso al robuuster soorten is het niet nodig. Het maakt gewoon je wortelgestel groter en resistenter, ook bij planten die anders niet deze eigenschappen hebben en bijgevolg soms meer en langer kunnen dragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben ook aan het selecteren wat ik dit jaar wil gaan zetten.

 

Ik plant buiten zonder afdak, dus dat blijft altijd een risico.

De afgelopen jaren veel verschillende soorten geprobeerd, met wisselend succes.

Vorig jaar was het drama door de wind en regen. Het jaar daarvoor was perfect.

 

Nu merk ik ook dat sommige soorten het gewoon veel beter doen met de wisselende omstandigheden.

Zijn er bepaalde soorten waarvan jullie zeggen dat deze beter geschikt zijn voor buitenteelt?

 

Ik zet er altijd een paar voor de opbrengst en een paar vooral voor de smaak. Vorm en kleur geef ik niet zoveel om.

Ziektedruk is hier redelijk laag (achtertuin in woonwijk), tenzij het natuurlijk weer zo enorm nat is.

Tot nu toe bevallen goed:

- Black Plum (goede opbrengst en smaak)

- Diverse kerstomaten zoals ss100 (maar ben eigenlijk niet zo heel erg van dat kleine spul)

- Black Krim (doet het goed, maar smaak viel me tegen)

- Soldacki (goede smaak en redelijk sterke plant, geen mega opbrengst)

 

Dit jaar ben ik enorm aan het twijfelen en door de matige opbrengst van vorig jaar neig ik ernaar om voor iets meer safe te gaan.

Ik kijk uit naar jullie suggesties!

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uren geleden, KleineTuinGroteDroom zei:

Ik kijk uit naar jullie suggesties!

Ha KleineTuinGroteDroom, ik kweek onder exact dezelfde omstandigheden als jij en ik kan je Nightshade (F1) van harte aanbevelen. Afgelopen, natte seizoen met groot succes gekweekt. Het zijn, vind ik, lekkere kruidige niet al te grote tomaatjes. Zwart, doorsnee 4 tot 5 centimeter. Hoge opbrengst. Ik heb er twee- en drietakkers van gemaakt in verband met beperkte ruimte. Geen enkele ziekte gehad. Gekweekt op het zuiden, alle trossen buiten afgerijpt.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Vorig seizoen was bij mij de San Marzano 2 geen succes. Maar eigenlijk lijkt het me wel leuk om weer zo'n tomaatsoort (voor het maken van pastasaus) uit te proberen. Waar geven jullie dan de voorkeur aan? Ik meen eerder gelezen te hebben dat sommige voor de Pozzano F1 gaan. Zijn er suggesties? 

aangepast door Gallox
typefout
Link naar reactie
Delen op andere sites

De Pozzona F1  is eigenlijk een veredelde San Marzano, hetzelfde maar dan robuuster.  @Mai Pensato had al verschillende geprobeerd en deze kwam voor hem als beste en raadt hem ook aan. Vorig jaar heb ik deze dan ook geprobeerd en was ook hier een van de best presterende uit een reeks  roma tomaten (bv geen last van neusrot) en krachtige groei,  ik zet  hem dan ook dit jaar terug, het is een blijver hier, naast een vijftal andere type roma tomaten die ik dit jaar wil proberen.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@redzebra klopt. Wel een kleine correctie: het is Pozzano F1.

Is sterk tegen neusrot maar kant het echt wel krijgen als je op zonnige hete dagen wat krap water geeft. Sterke groeier met wel veel lengtegroei.

Heb dit jaar zaad gekocht van een ras dat nog beter zou zijn. Ben even de naam kwijt maar kom ik later nog wel op terug.

ik zaai de tomaten eind feb/begin maart

  • Like 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks!!  Ik lees dus dat de Pozzano F1 bij meerdere goed 'in de smaak valt'. Ben benieuwd hoe de ras heet waar Mai Pensato het over heeft. Dat horen we nog wel. Hebben jullie de Pozzano F1 trouwens binnen in de kas of buiten geteeld? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeps een typfoutje, ja @Mai Pensato, dat was inderdaad wat sterk uitgedrukt, je moet altijd wel een beetje blijven opletten, hier had ik er in elk geval geen last van vorig jaar in tegenstelling tot een paar andere roma variëteiten.

Misschien ook wel een opmerking dat het bij ons beide een beschermde teelt betrof, bij jou hydroponics in serre en bij mij in grond in tunnel.  Hoe ze presteren in open lucht zal sterk weersafhankelijk zijn, ze zijn niet phytophthora  resistent.

Bij de grondteelt hier in tunnel viel de hoogte groei wel mee, maar ik kan me inbeelden dat het bij jou een pak idealer/sneller en hoger gaat. @Tjeerd op een onderstam had ik ze 2 stammig laten groeien, zonder 1 stammig.

Dat nieuwe ras ga ik zeker met veel interesse volgen 😄

 

uit tomatentopic 2023 /  11 augustus

1, Pozzano F1 (San Marzano)

 Dat wordt een blijver,  11 trossen hier op een geënte plant (5 op een niet geënte)  van 5 a 8 vruchten, gaf  goede vruchtzetting ook bij de extremere temperaturen, geen neusrot.

 

image.thumb.jpeg.37d65fae9b4df1af3471912a04658f74.jpegimage.thumb.jpeg.0f0beb45f70595123178c87b8198fbdb.jpegimage.thumb.jpeg.b54f414cec736686af298e41889acc87.jpeg

 

aangepast door redzebra
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De tunnel is hier 4 x 5 ? 6m (4 breed/ lengte  ben ik niet zeker, 4 bogen, deur vooraan, raam achter) en daar staan 4 rijen van meestal 5 tot 6 planten in, dat werkt voor mij het best, voornamelijk omdat verluchting /luchtvochtigheid  soms een probleempje is hier in de tunnel, dichter kan zeker. 2 komkommerplanten , staan er ook elk jaar, gemiddeld heeft elke plant dus  ongeveer een vierkante meter.

 

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, meestal door een dief door te laten groeien dat is ook het gemakkelijkste, persoonlijk neem ik hiervoor een zo laag mogelijke (niet de sterkste kopdief wat meestal wordt aangeraden), om de eerste tros op die dief zo laag mogelijk te houden.

Hier vind je ook wat andere mogelijkheden wat professioneel wordt gedaan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...