Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomatentopic 2024


Goldfish

Aanbevolen berichten

Even een vraag over een andere tomaat soort! Ik ben zeeeeer benieuwd of iemand ervaring heeft met de verschillen tussen de Blush 2.0 en de Blush. Welke heeft je voorkeur kwa smaak? Opbrengst is wat minder belangrijk. Ik heb nog plek voor een paar extra planten buiten (overkapt), dus deze wil ik verstandig gebruiken 😃

 

 

 

 

 

 

 

aangepast door Gallox
Link naar reactie
Delen op andere sites

M'n rassen dit jaar:

Sungold F1 - Cherry

Datterino - Cherry

Black Opal - Cherry

Rebel Alliance - Cherry (multiflora)

Blush - Cocktail

Regina di Fasano - Trostomaat

Moneymaker - Trostomaat

Bolzano F1 - Trosttomaat

Marmande - Vleestomaat

Plan 9 from outer space - Vleestomaat

Berner Rose - Vleestomaat

Aretxabaleta - Vleestomaat

Primabella - Buiten onbedekt

 

Zoals aangekondigd geen spannende keuzes, maar na twee jaar volle bak experimenteren wil ik het dit jaar een beetje beperkt houden en vooral ook toetsen of bijvoorbeeld Moneymaker en Marmande ook gewoon goed zijn. Zou mooi zijn als ik een paar toprassen qua opbrengst kan selecteren en die ieder jaar aanvullen met een handvol leuke rassen.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Blush 2.0 heb ik zelf ook nog niet geprobeerd maar zoals @Roland zegt, het is gewoon een andere variëteit die er ongeveer hetzelfde uitziet en blijkbaar even smaakvol is maar wat extra eigenschappen zou hebben, Blush 2.0 is heeel licht verwant met Blush.

 

"Blush 2.0 is geen variant van 'Blush'. Het is een onderscheidende nieuwe variëteit die geselecteerd werd uit een originele kruising tussen 'Lucky Tiger' en een ongepubliceerde kweeklijn van Fred Hempel. Nadat 'Lucky Tiger' werd ontwikkeld uit 'Blush', is Blush 2.0 praktisch een "kleindochter" van de originele 'Blush'. De vruchten zijn zachter, barstbestendiger en gemakkelijker te bewaren dan die van 'Blush'. De kleur is praktisch hetzelfde goudgeel met roze marmering en gele strepen.

Deze 'nieuwe' Blush heeft ook een zoete, fruitige smaak met tropische tonen. De planten zijn wat lager en stabieler. Het maakt eigenlijk niet uit welke van de twee variëteiten je kweekt, ze zijn allebei extreem goed.

Vertaald met DeepL.com (gratis versie)"

 

In tekst valt natuurlijk veel te beweren, eigenlijk zou je ze beiden moeten zetten in hetzelfde seizoen in dezelfde omgeving om te zien wat voor jou het beste werkt.

 

 edit: en het is altijd nog even af te vragen of  deze kruisingen  echt stabiel zijn, laat staan of deze echt legaal geïmporteerd  mochten worden in Europa. Het zou maar even kunnen dat 1 van de voorouders genetisch gemanipuleerd is, daar sta je dan met je heirlooms, de regelgeving in Amerika scheelt een pak t.o.v. hier. Langs de andere kant Fred Hempel is een monument  i.v.m. tomaten.

 

 

aangepast door redzebra
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Blush is lekker, maar qua smaak heb ik eigenlijk 3 andere toppers:

1. Yellow Brandywine 

2. Aretxabaleta 

3. Black opal

 

Blush was goed, maar niet geweldig naar mijn smaak. Helaas heb ik al 2 jaar een slechte ervaring met de Brandywine, zeer matige groei en weinig vruchten dus daarom niet in de selectie dit jaar. Aretxabaleta heeft z’n naam voor mij waargemaakt qua smaak, was echt heel smaakvol en lekker. Black Opal is de beste cherry tot nu toe, de ervaringsdeskundigen op het forum hebben me wat dat betreft niet in de steek gelaten. 😄 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Niks wiskunde, linkse onderstam was gekortwiekt, dan zijn er meerdere dieven ontstaan die zijn  afgesneden en daarop zijn 2 verschillende dwergen op geënt. Afgesneden toppen en dieven zijn nadien op water gezet om opnieuw te laten wortelen, 1 daarvan is gebruikt  om een dief van pozzano op te enten, de onderstam is maxifort.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@redzebrawat is jouw ervaring met die maxifort? Één van mijn favoriete tomaten, Yellow Brandywine, laat het namelijk qua groeikracht en vruchtaantal nu al twee jaar afweten en is daarom uit m’n teeltplanplan verdwenen. Alle overige soorten halen gemakkelijk de 1,8m+ en geven makkelijk tot eind september. Misschien is dit wel en oplossing voor bepaalde vlees- en saustomaten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, MSDG zei:

jouw ervaring met die maxifort

 

Ik heb er zelf nog geen ervaring mee, maar Maxifort wordt heel veel toegepast door professionele tomatenkwekers. Belangrijkste redenen: heel veel extra groeikracht en resistenties (zoals Fusarium voetrot). Zaad is niet makkelijk aan te komen, volgens mij via Franse zadenshop, maar dat weet @redzebra wel.

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6-2-2024 om 00:08, Mai Pensato zei:

het is Pozzano F1.

Is sterk tegen neusrot maar kant het echt wel krijgen als je op zonnige hete dagen wat krap water geeft. Sterke groeier met wel veel lengtegroei.

Heb dit jaar zaad gekocht van een ras dat nog beter zou zijn. Ben even de naam kwijt maar kom ik later nog wel op terug.

ik zaai de tomaten eind feb/begin maart

 

Het San Marzano ras dat ik dit jaar ga proberen is Eduardo F1. Gekocht bij Bobby Seeds in Duitsland.

 

image.thumb.png.d08f54fac7c480258b5fc49be487c828.png

 

Bluetenendfaule = neusrot.

 

 

FruitLent heeft ze ook getest en is er ook positief over:

 

image.thumb.png.c10ce37ccc634cc270ac8c490fcfa162.png

 

 

  • Like 3

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag heb ik mijn tomaten gezaaid, is wat vroeg maar ik reken op een zacht voorjaar 😃. Het zijn geworden:

 

Rubylicious

Matina

Sungold

Vojlusko Heart

Minusinski’s orange elephant


Ben benieuwd, heerlijk dat het weer begonnen is 😃!

 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

@MSDG die zijn hier heel positief, Maxifort blijft nog steeds een veelvuldig toegepaste onderstam in zowel hydro als grondteelt . Voor mij  zijn bv de hoge resistentie tegen bv. kurkwortel en resistentie  nematoden belangrijk, soorten in grondteelt die hier gevoelig voor zijn  gaan na een paar jaar zwak presteren en je gaat zeker verschil zien met je Brandywine als groeikracht een probleem is, je plant krijgt een veel uitgebreider en gezonder wortelgestel, ook bij droogte en gerelateerde problemen.  Ik heb er nu al een redelijk aantal verschillende geprobeerd en hier op zandgrond bevalt Maxifort me het best.  (specifiek voor bepaalde boven stammen/omstandigheden/teelt gaan anderen beter presteren maar dat is meer iets voor optimalisatie en procentenwerk in de commerciële teelt)

  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks redzebra, zal het in gedachten houden voor volgend jaar.

 

Moet m'n plan toch nog bijstellen, heb een gratis zakje zaden van de Bolster gekregen bij de februari editie van Gardener's world. Rode cherrytomaat Bartelly F1. Dus ik ga de Datterino schrappen en vervangen voor Bartelly F1, hopelijk een verstandige keuze. :) Langzaam sluipen er meer en meer hybride soorten in, weet niet hoe ik me daar bij voel op lange termijn. Heb een zorgwekkende documentaire gezien over de kinderarbeid waarmee een groot gedeelte van de hybride tomatenrassen worden ontwikkeld in India. Vrouwen die onder het wettelijk minimumloon tussen de gifstoffen in de brandende zon de hele dag moeten werken en kleine meisjes die stoppen met school als ze nog geen 10 zijn om datzelfde lot tegemoet te gaan.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@MSDG de belangrijkste F1 of onderstammen hier gebruikt worden toch gewoon vaak binnen Europa gemaakt. 

edit: dacht ik tenminste,  correctie :  https://www.amlc.eu/wp-content/uploads/2023/06/Sector-knowledge-vegetable-seeds.pptx#:~:text=Breeding and selection companies account for nearly 95% of the,9.3 million kilogrammes in 2022).

een overzichtje wat door Nederland geïmporteerd en geëxporteerd wordt , India is hier maar een klein percentage, maar 80% van de massa zaadproductie blijkt toch buiten de EU te gebeuren.

 

Kinderarbeid en ook vrouwenrechten  is een algemeen probleem in India bij zaadtelers (en vooral ook bij andere producten, o.a. textiel, ..;) niet specifiek voor hybriden of tomaten.  Er mag best heel streng opgetreden worden tegen importeurs die dergelijke zaken toelaten bij hun leveranciers om hier tegen een bijzondere lage prijs te kunnen verkopen, dit geldt natuurlijk ook voor particulieren die via webshops dergelijke zaden illegaal  binnenhalen.

edit:

wat verder gezocht,  ik denk dat je verwijst naar dit rapport, https://www.indianet.nl/pdf/SoiledSeeds.pdf

 

aangepast door redzebra
Link naar reactie
Delen op andere sites

@redzebramisschien niet de plek om hier verder over te discussiëren, maar hoe komen we er als particulier achter waar de zaden echt vandaan komen? In de documentaire lieten ze zien dat de 4 grootste zaadveredelaars BayerMonsanto, Syngenta, DowDupont en Limagrain zich op grote schaal schuldig maken aan illegale praktijken in India en werd beweerd dat zeker 75% van het hybride zaadgoed uit hun koker komt. We wijken te ver af, maar wellicht kunnen we op kleine schaal een verschil proberen te maken. 😉👍

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat dit heel belangrijk is en zeker van jou het vermelden waard, ik ga er extra op opletten maar momenteel geen idee hoe met zekerheid te zien waar ze echt vandaan komen (ook de niet hybriden en andere dan tomaten zaden) . Heb je een link naar die documentaire ?  https://www.indianet.nl/pdf/SoiledSeeds.pdf   Wel opletten hier met percentages, India had toen 4.4% van de wereld zaad productie waarvan een deeltje naar Europa ging (50% Europese import  was naar Nederland, maar het blijft een klein deeltje).  Mede onder druk van de grote multinationals bv Syngenta is er beterschap i.v.m. kinderarbeid (rapport 2015).  "In particular Syngenta, Nunhems and Seminis have taken steps to address the problem of child labour on farms producing seed for their companies. Syngenta joined the Fair Labour Association (FLA) in 2004 as the first agribusiness member of the association to implement the FLA code of conduct, which is based on the ILO’s decent work labour standards. The issue of child labour was one of the reasons for Syngenta to join with FLA. In their partnership with FLA, Syngenta has been implementing various measures to address the problem of child labour in their suppliers’ farms since 2006. These measures include awareness and motivation campaigns for the growers, strict provisions against child labour in contractual agreements, development of internal monitoring systems to identify non-compliance issues and consultations with stakeholders for developing remediation plans for addressing the child labour issue."

 

Maar wij als consument en onze overheden mogen best nog wat meer druk zetten op bedrijven die zich schuldig maken aan deze praktijken en  in principe een verbod op import.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uren geleden, Arja zei:

De dwergjes. 17 januari voorgezaaid.

Dat is wel heel erg vroeg, als het geen testzaai is, of niet voor een misschien bijverwarmde kas.

Hier is het zaaien van tomaten pas in de laatste week van maart gepland. Ruim 2 maanden later!

 

Vraag: zou je eind maart er nog een paar kunnen zaaien, en zo het verschil in tijd tussen de eerste rijpe tomaten te zien. 

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...