Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomatentopic 2024


Goldfish

Aanbevolen berichten

@MSDG hopelijk lukt het met de Berner, tja het is altijd even afwachten, er kan elke keer wel iets misgaan en het is soms raden waarom. Deze keer ging het hier goed met alle soorten, behoudens een eigen dom foutje wat ik gemaakt heb tijdens het zaaien (1potje is dubbel gezaaid, hoe ik ze daar uiteen moet gaan houden is nog maar de vraag, ik was even afgeleid in een gesprek). Nog 2 extra gezaaid waaronder Gun Metal omdat daar  vorig jaar niks vanop kwam en kijk nu 100%.

 

image.thumb.jpeg.2195c2df0bb45a5f2dcc71b0bcf3c980.jpeg

 

De planten waar ik de dieven als ent gebruik, heb ik ook vrucht laten zetten, wat last van oedema in het begin gehad (bruine verkurking op de steeltjes als je goed kijkt en verdroging van een beetje blad onderaan ), maar geven toch al stevige vruchten en dat in een 3l potje 😁

 

WhatsAppImage2024-03-25at18_44.15_b5ba8c98.thumb.jpg.b6177256d84fb93f6ba1a585c6528d65.jpg

  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, Gallox zei:

@Roland 300 stuks 🤩 

 

Wat is jouw ervaring met de Cherokee Purple? 

 

Nog geen ervaring met Cherokee Purple maar ik wil hem kruisen met Lillians Yellow.

Deze F1 heet Craigs gift en zou een hele goede smaakvolle tomaat zijn.

 

tomato+breeding+success.jpg?format=1500w

 

Quote

Cherokee Purple X Lillian’s Yellow Heirloom F1 (pictured above) - First ripe 91 days from transplant. Very heavy yielding indeterminate regular leaf plant with medium to very large smooth to irregular oblate pink tomatoes. The coloring, size, leaf and fruit shapes were all predicted. The flavor was simply outstanding, combining the best elements of each parent, resulting in one of the best flavored tomatoes of my experience, easily a 9. Exploring the results from saved seed will be a lot of fun.

 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Roland Wat leuk zeg, dat lijkt me ook ontzettend gaaf om te doen. Als ik het goed begrijp dan is de middelste tomaat het resultaat van de kruising?

Ik ben al heel erg blij als ik een paar mooie Cherokee Purple tomaten ga krijgen dit jaar :-)  Als ik de videos op Youtube moet geloven is het een bijzonder smaalvolle tomaatsoort. Ik heb daarom ook een aantal diverse soorten ervan gezaaid. Succes met je project! We gaan er vast meer van horen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag heb ik eindelijk mijn 5 soorten tomatenplanten voor de 2e en laatste keer verpot. De vensterbanken moesten leeg en omdat we de komende 14 dagen best acceptabele temperaturen krijgen, zijn ze definitief verhuisd naar de koude ‘kas’. Ik hoop dat ze het redden…. Heb ze gelukkig wat dieper kunnen zetten.

IMG_5723.jpeg

IMG_5724.jpeg

IMG_5725.jpeg

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Lia56Sommige zijn wel een beetje slungelig… hoop dat ze de komende tijd wat robuuster worden door de lagere temperatuur dan binnen. Waar ik (als beginner) zo verbaasd over ben, zijn de echt zeer uiteenlopende bladvormen. Wel over gelezen, maar zie het nu door de verschillende soorten ook echt! De voljuska bijvoorbeeld is heel sterk ingesneden en de Matina heeft helemaal geen inkepingen, helemaal glad ovaal. Zo leuk om te ontdekken.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kweek van in totaal 21 tomaten en 12 paprika's die tot ze gereed zijn voor de kas  's avonds nog verwend worden met een kunstmatig zonnetje. Zoals dat ieder jaar gebeurt zullen de meeste planten weer weggegeven worden aan familie en bekenden. Dit jaar heb ik zelf  voor de kas genoeg aan 8 tomaten (van verschillend ras) en 7 paprika's .

 

tom24-1.thumb.JPG.9b64049193eb2570508e84d2101858a4.JPG

 

De voor de buitenteelt bestemde tomaten zijn overigens pas eergisteren gezaaid. 

 


 

  • Like 1

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een vraagje mensen.

Ik heb een paar weken terug tomaten (cherry en roma) voorgezaaid in een 7 x 4 zaaitray met kap. De plantjes groeien super, ze zitten nu bijna tegen de bovenkant van de kap aan (6-8 cm hoog), ik heb ze gewoon binnen in de woonkamer staan. Ik wil ze uiteindelijk in de volle grond uitplanten. Ik heb gelezen dat dat pas na 15 mei kan ivm mogelijke vorst... Klopt dit? En zo ja, heb je tips voor mij wat ik nu het beste kan doen? Moet ik ze overpoten naar grotere potjes, nog zes weken binnen laten staan en dan buiten uitpoten? Dat is dan twee keer overpoten, zogezegd. Maar ik heb ook gelezen dat te lang binnen schadelijk kan zijn voor de planten. Ze zijn nu ook best een beetje slungelig inderdaad zoals ik hierboven ook teruglees. Of zou het helpen om ze bijv in de schuur voor het raam te zetten (16-17 graden?)

Of is de conclusie dat ik in m'n enthousiasme gewoon veel te vroeg ben begonnen met zaaien... :) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Dahli zolang er geen vorst in komt, redden die het wel, weliswaar groeien ze bij te koude temperaturen nauwelijks of niet en duurt het weer even tot ze weer op gang komen, maar nu ziet het er de komende dagen goed uit. Eenmaal er bloei in komt hebben ze wel warmere nachten nodig om goed vrucht te zetten. Ik zou ze wel nog even binnen nemen, als er nachten rond het vriespunt worden voorspeld (of er een warmtebron in zetten), zo'n folie houd niet veel tegen, het zou jammer zijn moest je ze alsnog verliezen.

 

Welkom op het forum @Harrie81, binnen wil je ze inderdaad zo compact mogelijk houden, als je ze in volle grond wil planten wordt normaal gerekend dat je zaait 6 tot 8 weken voor plantdatum en die datum is een beetje afhankelijk van waar je woont. Vroeger was de algemene wijsheid planten na 15 mei (ijsheiligen), maar wegens opwarming aarde en betere manieren om een inschatting van het weer te kunnen maken, kan je het nu soms een paar weken vroeger riskeren.

De kap is alleen maar nodig tijdens het kiemen voor vochtigheid, daarna verwijder je die het best. Groter potje is sowieso nodig, minimum p9, liever p11 als je ze tot 15 mei wil binnenhouden , zet ze gelijk wat dieper erin (dat is geen probleem voor een tomaat)  en de schuur helpt zeker ook om ze wat langzamer te laten en compacter te laten groeien tegen de tijd dat ze buiten kunnen. Je kan ook meer licht geven (groeilamp) binnen met hogere (ideale) temperaturen, maar dan spreken we niet meer over p11 potjes 😁 tegen 15 mei.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik dus zei minimaal p9 om het redelijk te houden, p7 gaat ook, maar wat is dan het nut om zo vroeg te zaaien, je hebt dan immers een veel sterkere plant als je later zou zaaien. Zoveel mensen en zoveel gewoonten,  elk heeft zijn voor en nadeel, een tomatenplant overleeft veel, maar bij ideale groei heeft die echter voldoende grond(of ruimte/voedsel)/temperatuur en licht nodig en die zal er dan een heel pak anders uitzien dan degene die 1 van deze zaken mist.              

aangepast door redzebra
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je reactie @redzebra! De weersvoorspellingen voor de komende 2 weken geven hier minimum van 8 graden ‘s nachts aan, maar meer nachten daar boven nog. Onder de 5 graden sleep ik alles ‘s nachts weer naar binnen. Er zitten wel twee “Russen” tussen (Voljuska’s heart en Minusinsk orange elephant), wellicht dat die tegen wat koude voorjaarsnachten kunnen 😉
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

edit : specifiek voor die 2 weet ik het niet,

maar ja sommige kunnen er beter tegen, met name ook bv degene met antartic in de naam 😃,  ze kunnen ook bij  lage nacht temperaturen in tegenstelling tot de andere nog goed vrucht zetten, maar ook deze kunnen helaas niet tegen vorst.

aangepast door redzebra
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb begin maart gezaaid en inmiddels, op 2 soorten na, alles opgepot. Inderdaad ook weer wat dieper dan dat ze in de zaaicellen stonden. De laatste jaren breng ik ze met Koningsdag naar de tuin. 
 

Ik mest ze niet bij; 4 weken in verse potgrond moet voldoende zijn. 
 

IMG_7406.thumb.jpeg.d7168af51662a4f9759ff4d4da10fd3a.jpegIMG_7405.thumb.jpeg.a30fe20d9ac46ca1bf35eb570c950e38.jpeg

 

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi!

Ik zal mij eerst eens voorstellen want ik ben nieuw hier. Ik ben Michael en kweek nu zo'n 5 jaar tomaten. Dit jaar heb ik voor het eerst heiloom-tomaten van The Grow Supplier.

 

Naast mijn standaard Moneymakers en San Marzano's heb ik nu heirloom Or Pera d'Abruzzo en Blackball tomaten.

Hoewel al de heirloom-soorten onder exact dezelfde omstandigheden zijn gekweekt (gezaaid in een plugtray en daarna verpot, temperatuur hetzelfde nl. 20C, nieuwe schone potten, dezelfde DCM kwekersgrond, hoeveelheid licht) als mijn Moneymakers en San Marzano's lijken ze niet goed te willen groeien. Het is mij een raadsel waarom. Zeker gezien ze beide verschillende symptomen vertonen. 

Bij Or Pera d'Abruzzo verwelken de oudere bladeren steeds en vallen er dan af en de Blackball tomaten lijken last te hebben van een soort dwerggroei en zijn na anderhalve maand nog maar 10cm hoog.

 

Ik heb heel wat plekken op het internet  afgespeurd naar een antwoord maar kan eigenlijk geen vergelijkbare problemen vinden. Kan iemand mij de gouden tip geven over waarom specifiek deze twee tomatensoorten niet goed willen groeien? Ik heb wat foto's toegevoegd om jullie een goed beeld te geven.

 

Ik hoor graag jullie ideeën!

20240405_140638.jpg20240405_140748.jpg

aangepast door MichvdH
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom Michael,

Mijn eerste gok is (o)edema (meest waarschijnlijk), cellen gaan kapot en dit kan zich uiten in de volgende effecten al dan niet gecombineerd: 

- uitscheiding van cel inhoud, zowel op blad (bobbels) als stam precies een witte schimmel welke nadien bruin verkleurd en als de plant het overleeft verkurkt.

- draaien en vervormen van blad, nadien deels verwelken

- afvallen van onderste bladeren

Het kan verschillende oorzaken hebben maar is vooral sterk soort afhankelijk, eenmaal buiten of in serre verdwijnt het meestal. Binnen kan je zorgen voor voldoende verluchting, goede verlichting, niet te warme bodem, helemaal wegkrijgen lukt soms niet in een gesloten omgeving bij bepaalde types.

Kan je een detail foto geven van het onderste gedeelte van de stam ?

 

2de mogelijkheid (alleen voor het deels verdrogen van de bladeren en bladval niet voor het indraaien)

De plant heeft een tijdje veel te droog gestaan, waarbij de bladeren langere tijd slap hingen.

 

3de mogelijkheid (minst waarschijnlijke), via het zaad is een ziekte, schimmel, .. meegekomen.

 

edit:

 

snel even wat foto's genomen als illustratie van edema, ik heb het elk jaar een beetje op de onderstammen, maar dat is geen probleem als het niet te erg is, er komt al gauw een bovenstam op en dan is het probleem verdwenen. Een enkele keer zie ik het ook bij andere tomaten, dit jaar bv bij een dwergtomaat Zadena met koolvormig blad.

 

Van het indraaien blad zelf heb ik op dit moment geen foto, maar je 2de foto is daar duidelijk een voorbeeld van, bij een te erge aantasting is het soms beter opnieuw te zaaien, er schiet dan soms niet veel meer over van de zaailing.

 

Bij Zadena hier.

Verwelking blad (deze deeltjes waren ook eerst ingekruld, de nerf was er ook lichter van kleur, er zijn cellen kapot waardoor het blad lokaal inkrult/vervormt en uiteindelijk verwelkt), geen aantasting op stam

 

image.thumb.jpeg.e99b1a8e31b710cfb1f11ac656c8dfe4.jpeg

 

Bladval en  aantasting bij een jonge onderstam, (bij te erge aantasting, blijft de stengel lokaal veel dunner of verkurkt)

 

image.thumb.jpeg.9340abfafad646620bf98f9063b23776.jpeg

 

bobbels en verkleuring op blad

image.thumb.jpeg.7a10ef577fceddbde368ee37baf8e07a.jpeg

als dit te erg wordt, sterft het lokaal af.

image.thumb.jpeg.92bf8b8818e89c2b222d5c975eaf6825.jpeg

aangepast door redzebra
  • Like 3
  • Thanks 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Er is iets dat ik me afvraag en waar jullie vast antwoord op hebben 😃. Als dit jaar 1 of meerdere van de tomatensoorten die ik ga kweken goed bevallen, dan wil ik graag ook wat zaad winnen (niet van de  F1-soort). Mijn tomatenplanten staan vrij dicht op elkaar. Ik ga tikken om bevruchting te stimuleren, maar er zullen ook behoorlijk wat bestuivers rondvliegen. Hoe voorkom je dan kruisbestuiving? Of zijn tomaten daar niet gevoelig voor? Of is het het opvolgende jaar gewoon afwachten wat er uit komt, dat kan natuurlijk ook!

Link naar reactie
Delen op andere sites

En dan meteen nog maar een vraagje ☺️. Ik ben 2 Rubylicious-planten aan het opkweken. Ik weet zeker dat het zaad uit hetzelfde zakje komt. 1 van de 2 (de voorste op de foto) heeft behoorlijk verschillend blad aan dezelfde plant, vreemd toch? Of komt dat vaker voor?

IMG_5738.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...