Geplaatst: 2 juni 20241 j 9 uren geleden, Mai Pensato zei: Wil je een mooie plant of veel cayennepepertjes ☺️ ? Beide 😊, nee ik heb al een weg gekozen en dat is 4 stengels en voor de rest opgeschoond van onderen tot de splitsing, zo krijg ik hopelijk een mooi dakje van pepers 🌶️
Geplaatst: 3 juni 20241 j Ik heb vandaag een scorpion chocolate peper gescoord bij een lokaal winkeltje in de Italiaanse Toscane😍. Het plantje moet wel hoognodig verpot worden, de wortels hangen aan de onderzijde 10 cm er uit. Nu heb ik een 5 ltr emmer bij meä waar ik de plant in wil gaan zetten. Aarde haal ik hier wel uit de grond. Uiteraard heb ik niets van mest erbij. Ik heb bananenwater in de maak gezet, en morgen wil ze verpotten. In de aarde wil ik koffiedik mengen. Goed, of nog andere tips? We zijn nog twee weken met de camper op pad in de Toscane, dus aan zon en warmte geen gebrek😂😂.
Geplaatst: 3 juni 20241 j Ja, groeizaam weer is het hier niet bepaald. Sinds de pepers buiten staan is er niet veel bij gekomen... Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 4 juni 20241 j Medusa wil nu eindelijk wel beginnen met de vruchtzetting. Pepers staan ff in de schuur momenteel, morgen en overmorgen is een windje 7 voorspeld... Met een pincet alle bloemrestjes weg aan het halen nu, planten staan onder en voor een ventilator om ze iets droog te maken. De tomaatjes (alleen micro/bestomaat)... Phyto. Alle aangetaste bladeren weg, de rest met kortegolf UV licht behandeld, hopen dat het werkt. Bagger zo dit weer. Habanada krijgt nu ook meer vruchtjes, en de eerste 3 groeien redelijk. De cayenne doet het goed genoeg, hangen al aardige vruchten aan voor een buitenplant. Wel erg iffy gesteund, met een mix van pvc, gaas, bamboe en oude hengeldelen. Maar hey, als het werkt... *Edit vanwege lichte neusrot in 1 vruchtje van de Habanada.. Mocht je een ~2cm grote, onvolgroeide vrucht moeten oogsten, proef hem, en beeld je de smaak van de chipolata pudding van Mona in. Wat een heerlijke peper is het. Heb zitten genieten van een aangetaste vrucht. Als dat geen pluspunt is.. 4 juni 20241 j aangepast door Dashbro
Geplaatst: 5 juni 20241 j De eerste vruchten van het jaar. Alles gaat wat traag door de regen, maar komende weken gaat de temp langzaam omhoog. Rocotto Kaboutermuts? Rechts, Marupi Amaela Dolmatik biber. ... Jalapeno ... Jalapeno paars.
Geplaatst: 5 juni 20241 j Is het raar dat een onrijpe Habanada als nasmaak bijna net zo smaakt als een Mona Chipolata pudding? Heb er wat vraat aan, en daardoor wat onrijpe "proefsels" gehad.. Een halfuur geleden voor het laatst. Als dit de standaard is, gaan de stekjes die nu gezet zijn, een prominente plek in de overwinterplek krijgen.. En gaan de onrijpe vruchten een plek krijgen als toetje na het eten voor de smaak. Wel de smaak maar niet de toegevoegde suikers en vetten.. 5 juni 20241 j aangepast door Dashbro
Geplaatst: 9 juni 20241 j [emoji38][emoji38][emoji38] @dashbro ik zal het hier even ter kennisgeving rondstrooien.
Geplaatst: 12 juni 20241 j Mijn eigen gekweekte pepers gaan heel goed, maar zijn natuurlijk nog lang niet te oogsten. Omdat wij best veel pepers eten heb ik e.e.a. bij Westland Peppers besteld, wat verse en gedroogde. De gedroogde zijn Chili Nora (gekweekt en gedroogd in Spanje) en Chili Guajillo (gekweekt en gedroogd in Mexico). Die zitten vol met zaden. Volgend seizoen wil ik eigenlijk proberen om daarmee te kweken. Weet iemand misschien of dat überhaupt kan? Of zijn dit soort pepers bijvoorbeeld op zo’n hoge temperatuur gedroogd dat dat geen schijn van kans heeft? Of maakt dat helemaal niet uit voor de kiemkracht? Ik heb geen flauw idee. Proberen kan altijd natuurlijk, maar als het geen schijn van kans heeft …
Geplaatst: 12 juni 20241 j @Dahli je zou de zaden ook kunnen testen, gewoon even tussen vochtig keukenpapier op een warme plek zal je snel genoeg zien of ze kiemkrachtig zijn, of enkele in een potje doen met wat potgrond.
Geplaatst: 13 juni 20241 j @Dahli Ja, hoor dat kan prima.( lees page 2 van dit topic nog maar eens na 😉) Ik had ook een aantal gedroogde pepersoorten die waarschijnlijk te heet gedroogd zijn, die ontkiemden niet. Het is een leuke manier om aan wat extra pepersoorten te komen. Maar het wordt nu toch echt tijd voor wat beter weer! De meeste planten buiten houden het nog net vol met die kou en regen, maar ja dan komen er weer wat slakken langs. In de kassen doen ze ook wel hun best, maar ook daar houdt het ook niet over vind ik. Hup zonnetje 🌞 Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 14 juni 20241 j Sterker nog, sinds ik ze half mei buiten heb gezet doen ze niks meer. Heel erg langzaam gaat het nu. Maar ze overleven het gelukkig wel. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 14 juni 20241 j Hier ook tragere groei en bloei, heb al extra afwateringsgaatjes geboord in de potten. Wel al de eerste rijpe Rooster Spur pepers geplok. En me er flink in vergist, de ene is de andere niet- eentje leek vrij matig- de andere- nouja, was geen strak plan om tijdens het sleutelen aan een Tomosje zo even te snacken. Excuses voor de smoezelige hand. Bleek trouwens nog een Primotalii vergeten in de tuin te staan, gestekt van een afgebroken topje. Die maar op wat grotere pot geplant, niet dat ik zelf veel van de pepers ga snoepen.. De Cayennes gaan hard nu overigens, de Medusa ook. Daarom nog maar 3 Medusa in een grote pot gezet. Fotos volgen wanneer het weer licht/ droog is...
Geplaatst: 14 juni 20241 j @woldistel Vroeg voorgekweekt😅 Plus, kleine pepers.. (Edit, ik geef ze graag zowel een visuele, alsook een UV inspectie, schimmels laten zich tegelijkertijd zien èn doden. Mooi om te zien hoe chlorofyl vooral rood oplicht onder UV licht, en de groene kleur op de pepers compleet afwijkt wat dat betreft. Maakt het opsporen van miniscule slakken ook makkelijker, want die gloeien vaak blauw/ groen op.. Nee joh, ik ben niet obsessief bezig🤣) Medusa zitten clusters aan minipepers op, is meer een sierpeper, heeft anders dan de meeste sierpepers weinig hitte, maar wel smaak... Bij wijze van experiment als Biquinho vervanger gezet, hele compacte plant is het. 17cm hoog nu. Snelle groei en een leuke productie. 15 juni 20241 j aangepast door Dashbro
Geplaatst: 17 juni 20241 j Even status update van mijn 4 pepersoorten. Ik vind dat ze het goed doen. Ongelofelijk eigenlijk na 4 maanden en 1 week vanaf de deno-zaai naar dit formaat. De annuums hangen vol met bloemetjes en knoppen en al wat kleine pepers. De Mme Jeanette laat ook de eerste knoppen zien. Alles staat buiten zonder afdak. Alleen wanneer er hevige regenval wordt verwacht zet ik ze eventjes in de schuur. Vooral omdat het blad dan wordt beschadigd en ik ze niet te nat wil hebben. Achtereenvolgens de Mme Jeanette, jalapeno, chiluacle en padron.
Geplaatst: 17 juni 20241 j @Dahli Mooi! Hier doen ze t echt niet zo lekker dus ben een beetje jaloers 😁
Geplaatst: 17 juni 20241 j Zeker al mooie planten! Hier gaat het ook langzaam. Vamorgen rondje gedaan en voedingskorrels aan de pepers geven. Morgen, worden de eerste jalapeno's geslacht, kunnen mooi op het broodje hamburger. Lekkere dikke uienringen erbij. 🥰 Derde jaar dat ik deze heb staan. (2 planten, in dit schaaltje)
Geplaatst: 17 juni 20241 j Hier gaat het naar omstandigheden redelijk. Allemaal buitenteelt, maar ze zijn pas een kleine twee weken verpot van P9 naar 10 L bouwemmers en naar buiten gezet. Van superheet naar mild: ^ Carolina Reaper red ^ Madame Jeanette. ^ Cayenne. Nog pierige plantjes, maar dat komt wel goed. ^ Jalapeno. Bloemen, nog geen vruchtjes. ^ En hier ook maar even de Sweet Palermo (dunwandige zoete puntpaprika). Uit zaad van in de winkel gekochte vruchten. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 17 juni 20241 j Mooi @rorror! Ik vind die bonsai-vorm ook zo tof die je ervan hebt gemaakt 😍!
Geplaatst: 17 juni 20241 j Wat is jouw Mme Jeanette al ver @henkg! Bij mij net de eerste knoppen. Mag ik vragen wanneer je die gezaaid hebt? Bij mij is alles 7 februari op de router in deno gegaan. Ben jij eerder begonnen? Dan weet ik dat voor volgend jaar alvast (excuus om nog eerder te beginnen 😊).
Geplaatst: 17 juni 20241 j Even opgezocht: De MJ heb ik op 29 januari gezaaid (de CRR op 10 februari). Je ziet nu de binnen ontstane vruchten, buiten zal het nog wel even duren voordat er nieuwe vruchten verschijnen. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 17 juni 20241 j Hier komen de eerste pepers ook tevoorschijn. O.a. Fresno en Peachadew en nog wat soorten hebben nu de eerste vruchten. De Biquinho's zijn helaas bijna helemaal opgeslakt 😢 Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 21 juni 20241 j Ik heb mogelijk een probleempje met 1 van mijn Jeanettes. Ze staan met z’n drietjes in 1 pot en 1 van de planten heeft vanaf het begin heel ‘bobbelig’ blad. De groei van de bloemknoppen is ook minder/anders. Iemand misschien een idee wat hier aan de hand is? Is het beter om deze te verwijderen? Dit is overigens het exemplaar dat helemaal aan het begin 3 kiemblaadjes had i.p.v. 2. Op de foto van de pot is het de meest linkse. Daarna een close up en een foto van 1 van de andere 2 planten. Dank alvast!
Geplaatst: 21 juni 20241 j @Dahli, zo staan er hier ook een paar, Primotalii en 3 stuks Habanada. De ene Habanada gaat langzaam, de rest begint er al doorheen te groeien, heeft ook al een aantal vruchtjes hangen. Voor de kenners, zou dit door het weer kunnen komen, te vochtig/ koud en te weinig zon? Of moeten we toch richting virus door bladluis o.i.d denken? Deze Habanada heeft er duidelijk nog last van, Deze al een stuk minder, En deze bijna niet meer. Verder gaan m'n cayennes echt heel erg hard nu. 21 juni 20241 j aangepast door Dashbro
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.