Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@Dashbro bij jou inderdaad precies hetzelfde. Ik vind het gek dat bij 3 planten in 1 pot maar eentje dit laat zien. Je zou denken dat als het door beestjes o.i.d. komt de rest in de pot er ook last van zou hebben. Dit is al vanaf het prille begin zo. Op deze foto is het het achterste plantje. Nog wat minder duidelijk dan nu, maar hij wijkt wel af. Ik dacht eerst dat hij misschien beschadigd was door doordat ik te lomp was geweest met het verplanten vanuit de deno.

IMG_5704.jpeg

Geplaatst:

Oedeem klinkt logisch, teveel vocht om af te voeren voor de plant. Ik gooi de heftigst aangetaste Habanada in de schuur ter test, de grond is in weken niet anders dan zompig geweest.

Geplaatst:
Op 22-6-2024 om 10:25, Dahli zei:

. Is dit een oedemisch blad?

Nee lijkt er niet echt op. Oedeem geeft kleine witte bolletjes (zwellingen door teveel vocht) aan de onderkant van het blad langs de nerven

• Like 1

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

Dank voor je reactie @Mai Pensato. Ik houd het maar op een genetische variant en kijk wel hoe hij zich ontwikkelt. Misschien worden de vruchten ook wel extra bobbelig, wel zo leuk 😃.! 

Geplaatst:
Op 21-6-2024 om 18:24, Dahli zei:

IMG_6107.jpeg

Heb er ook elk jaar wel een paar bij die dit gedrag vertonen. Meestal groeien ze eroverheen, maar soms hebben ze een beetje hulp nodig. Dat gaat makkelijk als deze maar alleen in een pot staat, dus in dit geval zou ik hem gewoon verwijderen. Je hebt immers 2 mooie planten die dan meteen wat meer de ruimte hebben.

Blad vertoning lijkt voor mij op insecten schade tripsen.
Gele nieuwe uitgroei duid op begin van ijzer gebrek.

Zou een goede bemesting gebruiken, waar alle micronutrients in zitten.
Onderste oudere bladeren die wat geler zijn dan die er boven duid op Stikstof gebrek.

Als deze de afgeloen maand niet in de volle regen heeft gestaan, zou ik gaan bemesten, zoniet nog even wachten tot de pot goed droog is. 
Mijn pepers hebben de afgelopen maand in de regen gestaan. Heb ze buiten nog nooit water gegeven. Ook de mijne zien er nu wat geler uit, dan optimaal.

• Like 1
Geplaatst:
Op 21-6-2024 om 19:51, Dashbro zei:

Voor de kenners, zou dit door het weer kunnen komen, te vochtig/ koud en te weinig zon? Of moeten we toch richting virus door bladluis o.i.d denken?

Hebben deze ook in de regen gestaan? Zie mijn bericht hierboven.

Als het insecten zijn, zijn het tripsen die dit soort schade aanrichten.

Kan je testen, door wit a4 papier de peper te houden, even even goed de toppen uitschudden met je handen.

Daarna met je hand over het a4 papier vegen.  Als je dan streepjes krijgt op het papier, veeg je dus beestjes dood die nagenoeg met blote oog niet te zien zijn.
Zijn maar halve milimeter lang als je geboren zijn, zitten vlak langs de nerven waar ze ook voeden, wat schade geeft en dus vergroeide groei. (blad groeit dan sneller dan de nerf, wat bobbels in blad doet maken.)   

266px-Thrips_nymph.jpg

• Like 2
Geplaatst: (aangepast)

Ze hebben volop in de regen gestaan hier, behalve met de heftigste slagregen als ik er op tijd bij was.

Tripsen kan ik me haast niet voorstellen, aangezien ik ze geregeld haast dwangmatig afspeur op insecten en slakken, maar ik ga zo even kijken.

Edith: geen Tripsen. Het geelste blad is hier ook al aan het wegtrekken, de ergste is al bijna weer bij. Ook fors minder krul en een hoop knoppen in het zicht.

Deze plant was ook veel kleiner bij opkomst, en als ik me niet vergis, heb ik hem ook voorzichtig verpot vanuit een pot met soortgenootjes. Misschien toch niet voorzichtig genoeg.

Voeding moet ik ook even beter op letten. Heb nu een redelijk algemene vloeibare meststof maar had eerder chili focus. Denk dat daar maar weer een flesje van bij moet komen.

@Dahli, goed dat je het zegt van de brandnetelgier. Die staat hier ook nog, totaal overheen gedacht.

Mooie planten, en mooi dat jouwe ook al weer beter gaan!

@rorror, dank voor de tips!

Oh, en nog een Edit:

Rooster Spur, klein handje rijp geoogst. De meeste ondermaats.

Steentje voor de maatvoering erbij gelegd.20240626_225840.thumb.jpg.e8851fb151e1c0490723ddbd539e0058.jpg

aangepast door Dashbro
2 uren geleden, rorror zei:

Onderste oudere bladeren die wat geler zijn dan die er boven duid op Stikstof gebrek.

Dank voor je uitgebreide reactie @rorror. Ook ik geef wekelijks algemene moestuinmest vloeibaar. Aangezien je over mogelijk stikstofgebrek spreekt, geef ik deze week eens wat brandnetelgier, wellicht dat dat helpt. De wat gelere bladeren zijn trouwens al helemaal bijgetrokken. Nu zie ik dat weer meer in de chiluacle. Maar die staat misschien te nat na het verpotten dit weekend en iets te enthousiast water geven gisteren en vandaag…. Dank voor alle tips!

IMG_6138.jpeg

Volledig terzijde, maar wel on topic: ik vrees dat ik er naast tomaten een tweede kweek-verslaving bij heb 😊. Prachtige planten en wonderlijk dat uit zo’n fragiele deno-zaai zulke mooie planten (en vruchten) tevoorschijn komen. Heb inmiddels al heel wat oude peper-topics doorgespit. Mijn lijstje voor volgend seizoen is nu al te lang 😃.

aangepast door Dahli
Geplaatst:

Habanada met een (te?) compacte groeiwijze.

20240629_110457.thumb.jpg.98086350b7bdbc6b9be952fee5469d23.jpg

De mooiste Medusa die ik heb staan, 2 planten in een 25cmØ pot.

20240629_110824.thumb.jpg.33abba3f96990435eca43d707f0ff1e4.jpg

Primotalii begint ook voorzichtig.

20240629_110721.thumb.jpg.b8ccfe5d9e36facd1d8065a98502d2e3.jpg

En de eerste kleine Cayenne is bijna rijp.

20240629_110754.thumb.jpg.8c136447cbf59082293d3fc018620c8f.jpg

• Like 3
Geplaatst:

Hier gaan de plantjes voor wat betreft groei niet slecht. Wel heel veel afgevallen bloemetjes, ik denk dat dit komt door de plotselinge hitte van vorige week.

De mountain longhorn valt wel tegen.  Hang nog helemaal niets aan, en d esteeltjes worden allemaal geel en vallen vervolgens af.

De planten staan onder lichtdoorlatend gewapend tuinderszeil. Regen heeft dus geen invloed, temperatuur wel.

20240702_115151.jpg

20240702_114601.jpg

20240702_114606.jpg

20240702_114646.jpg

20240702_114716.jpg

20240702_114722.jpg

20240702_114808.jpg

20240702_114815.jpg

20240702_114907.jpg

20240702_114921.jpg

20240702_115015.jpg

Geplaatst:

Mooie planten @Polly168, en zoveel verschillende soorten. Heerlijk als je daar plek voor hebt!
Hier gaat het ook goed, de eerste padron vandaag geplukt en uit het vuistje geknaagd, smaakte lekker kruidig. Er volgen er binnenkort meer (foto 1 + 2). De chiluacle is ook bezig aan de eerste pepertjes (foto 3). De jalapeno zit vol, heb er al meer dan 20 geteld en nog vol met bloemetjes (foto 4). En tenslotte: de Jeanette heeft voorzichtig de eerste bloemetjes geopend (foto 5).

IMG_6153.jpeg

IMG_6154.jpeg

IMG_6155.jpeg

IMG_6157.jpeg

IMG_6158.jpeg

• Like 1
8 uren geleden, Polly168 zei:

20240702_114601.jpg

20240702_114606.jpg

Is dat toevallig niet de Chinese 5 color?

Want hoe kom je eraan?

Het is lastig als mensen telkens nieuwe namen aan bestaande rassen geven, bij vijgen gebeurt dat al behoorlijk vaak. Tomaten mogelijk ook, want daar heb je ook wel 1000 verschillende rassen van..

Verder wel mooie planten hoor. Petje af.

aangepast door acpronk
  • Like 1
Geplaatst:

Ik begrijp het denk ik niet zo goed....

Staat bij dat het een 5 color is. Als je bedoelt dat ik er niet chinese voor heb gezet en er zo een andere soort van maak, dan is dat niet zo.

Ook al staat er niet chinese voor, het is het wel.

• Like 1
Geplaatst:

Het is hier een slecht peperjaar. Tragere groei dan eerdere jaren.

De vruchten die er nu aanhangen zijn al ontstaan tijdens de voorteelt binnen. Buiten komen pas de eerste bloemen die niet afvallen.

Zeker voor de Chinenses zal het op tijd afrijpen moeilijk gaan worden.

Nu wel de eerste rijpe Chinense, Madame Jeanette.  Maar dat was al klein vruchtje op het moment dat de planten naar buiten gingen:

20240704_MadameJeanette.jpg

• Like 2

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

In de kas doen de pepers het ondanks de wat lagere temperaturen echt heel goed! Mooie volle planten met volop bloemen en overal de eerste vruchten al in. 😍

Binnenkort zal het afrijpen al beginnen maar dan heb ik zeker tot in oktober mooie oogst! Hey helpt dat ik wel wat beter bewater dit jaar. Vorig jaar was ik echt heel zuinig. 😅

Geplaatst:

Gisteren heb ik een hele kleine groene jalapeno (de eerste eigen kweek) van ongeveer 4 cm geproefd. Mijn hemel, heb moeten blussen met yoghurt… stond echt in de fik, terwijl ik qua pittigheid echt wel wat gewend ben. Dat belooft wat als ze rood zijn! Vele malen pittiger dan de gekochte groene (en rode) van Westland Peppers.

Geplaatst:

Vanmiddag de eerste rijpe Sugar rush peach gegeten in de groentencouscous. Het overwinteren heeft de oogst toch wel aardig vervroegd. 

IMG_20240712_133820_8.thumb.jpg.dc53acea6e2793cd5189dcf637d96db6.jpg

De volgende kandidaat voor een overwinterpoging wordt de Mattapeño. Wat een rare plant 🤭 Kronkelig blad, bont en soms helemaal wit. Bloemen zijn er ook, maar tot nu toe geen vruchten gezien. Leuk experiment tot nu toe.

IMG_20240712_133848_4.thumb.jpg.31ac1568c5dc7005dab2fd52511ff3fc.jpg

• Like 6

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...