Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aanbiedingen voor de (moes)tuin 2024


Aanbevolen berichten

Het is nog wel geen 2024 maar wat scheelt het ;). Om te beginnen een gebruiksvriendelijk en (nu nog) spotgoedkoop alternatief voor schaduwdoek.
 
Er komt gegarandeerd weer een tijd dat er geklaagd gaat worden over de hitte in de kas en wat er tegen te doen. Schaduwdoek gebruiken en kalken met temperzon is een mogelijkheid. Zelf gebruik ik voor de paar dagen per jaar dat het echt nodig is een paar oude beddenlakens die ik aan de buitenkant van de kas met knijpers aan de goot vastmaak. Primitief ... maar het werkt. 

 

Zojuist zat ik te browsen in de online shop van de Lidl en kwam wat beters tegen. In de sale een rolgordijn van 80cm breed en 200 cm hoog. Zwaar afgeprijsd van 9.99 euro naar nog maar 2.99 euro. Ik heb er gelijk een aantal van besteld.

 

Lidl_rolgordijn.thumb.png.3243c61755dd391f06268b67f1614790.png

 

De bedoeling is de rolgordijnen aan de binnenkant van de kas op goothoogte (bij mij is dat 199 cm) te bevestigen. Met een paar zelftappertjes in de aluminium constructie is dat zo gedaan. Opgerold zitten ze niet in de weg en ze kunnen permanent blijven zitten. Indien nodig trek je ze in no time naar beneden. Gemaakt van polyester moeten ze jaren mee kunnen.

 

Interesse ? Niet te lang wachten want zo'n sale is  meestal maar een paar dagen geldig.

 

https://www.lidl.nl/p/livarno-home-rolgordijn-80-x-200-cm/p100345907

 

Edit van moderator: zie hier het topic van 2023:

 

 

  • Like 2

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie dat je in één keer dak en wanden afschermt   @Erny   maar omdat het dak van mijn kas uit gehamerd glas bestaat heb ik alleen een bescherming nodig voor de zijkant van de kas en dan ook alleen maar voor de kant die het meest in de zon staat. Voor die toepassing leken mij die rolgordijnen van de LIDL juist prima geschikt.

 

Afgelopen donderdag deed ik de bestelling en tot mijn verrassing werd die gisteren al geleverd. Benieuwd naar wat me in het voorjaar te wachten staat ;)vandaag maar eens een proefmontage van één rolgordijn gedaan en dat valt me helemaal niet tegen.

 

De houders voor de rol konden rechtstreeks op een profiel van de kas geklemd worden. Montage van de houders d.m.v. zelftappers,  waar ik eerst aan dacht, blijkt in mijn geval dus niet nodig. Het karweitje was dan ook in luttele minuten gefikst en het weer verwijderen van zo'n ding gaat net zo snel.

 

Houders aan profiel vastklemmen. 

 

rolgordijn1.thumb.JPG.0c67ad87ff778ea46ec1510d11775d92.JPG


Gordijnrol er tussen plaatsen ...


rolgordijn2.thumb.JPG.ad0c642bc2c7b09061a7d2cc9f07cb0a.JPG

 

... en de in hoogte variabele afscherming tegen de zon is klaar.

 

rolgordijn3.thumb.JPG.98060b4c08a299fe4584f2823400bb6c.JPG

 

rolgordijn4.thumb.JPG.7ccdafeabe9daa8da68834474a30d98a.JPG


In het voorjaar ga ik aan de kant van de kas die het meest in de zon staat over de gehele lengte rolgordijnen plaatsen. Aan de op het zuiden gerichte voorkant waarschijnlijk ook nog eens 2 stuks. Tussen de rolgordijnen onderling hou je dan wel verticaal een onbeschermde strip van enkele cm's breed over maar zoiets zal voor de bruikbaarheid van het geheel geen indruk maken.

 

Als straks van de zomer een bescherming tegen te sterke instraling van de zon nodig blijkt te zijn dan hoeft er alleen  maar even 'aan de touwtjes getrokken te worden' en Frans is klaar. ;)
 

  • Like 11

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...
1 uur geleden, redzebra zei:

Bah, had dezelfde gedachte, maar de meeste zijn zaden 2023 die gaan nog wel minimum 6 jaar mee 🙂

 

Precies, dat was mijn excuus: daarom vanochtend toch zaad van twee tomatensoorten bij Diana gekocht 😊.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit me nu net te bedenken dat ik dit jaar ruim voldoende ruimte heb. Op de tuin dan, met het opkweken wat minder.
DKB heeft dit jaar wat minder tijd, mag al de helft van zijn kas gebruiken (daar staat voor een groot deel knoflook, maar kan er later wel wat tomaten tussen zetten denk ik). En in het tuintje van zijn zus wil hij groenbemester (phacelia) zaaien, maar ik kan er natuurlijk af en toe een tomaat tussen zetten.. en de rest gewoon bij mij.
Opkweken thuis is wel wat moeilijker ivm minder ruimte, maar mijn zoete aardappels voor de stekken productie zijn helaas beschimmeld dus heb alleen die om te eten over, maar die liggen door elkaar. Witte van ecohoeve haal ik er wel zo uit, maar de rest... Wil natuurlijk wel weten wat ik teel. Dus ik zal wat minder zoete aardappels zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@acpronk met de plaats van de knoflook hoef je inderdaad normaal geen rekening te houden (beetje vroeger oogsten of wat opzij drukken, doe ik ook )  dus ruimte voor tomaten zat en tussen een groenbemester zet je wat je wil.  Tja zou ik ook doen, maar mijn mening is een beetje gekleurd 😁, maar je hebt een kas dit jaar dus kunnen ze ook iets vroeger uit huis, niks houd je nog tegen, ....

aangepast door redzebra
  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...