Fombel Geplaatst: 30 april 2024 Geplaatst: 30 april 2024 De mijne hebben nu alle 3 een apart potje gekregen. Er werd hier al voor gewaarschuwd dat ze verplanten niet leuk vinden, en ze hebben er een paar dagen inderdaad nogal wankel bij gestaan. Maar dat is gelukkig aardig bijgetrokken. Binnenkort maar beginnen met afharden, denk ik. Wat ik buiten in potjes had gezaaid is slakkenvoer geworden, helaas. De rest zaai ik binnenkort in de volle grond. 3 Quote
HuubvG Geplaatst: 30 april 2024 Geplaatst: 30 april 2024 (aangepast) @Tanja65, ik zie niks.🙃 Zou het voortrekken niet leiden tot vroege bloei? Ooit eens met knolvenkel meegemaakt, en dat was niet de enige die daar niet van hield. Maar wat Tanja ook zegt: we zullen zien. Hier is het opletten, in het zaaibed buiten komen verdachte indringers de grond uit. Sommige zelfs vermomd als de amarant. De pincet ligt klaar om ze eruit te rukken. Eerst zeker weten wat wat is. 30 april 2024 aangepast door HuubvG taaldingetje 3 Quote
appelvrouw Geplaatst: 1 mei 2024 Geplaatst: 1 mei 2024 Ik had er 5 en nu maar 1. Door een onverklaarbare oorzaak valt er iedere dag wel een plantje om. Ik was aan t bijzaaien, werd gestoord door een vraag, kan nu het kleine plastic zakje zaadjes niet meer vinden. Als dat maar goed komt. 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
redzebra Geplaatst: 1 mei 2024 Geplaatst: 1 mei 2024 (aangepast) Dit misschien @appelvrouw (omvalziekte) ? Tien tips bij het zaaien van groenten voor de moestuin – GroentenInfo (plantaardig.com), niet dat je beginnend bent, maar die durft hier soms ook nog eens roet in het eten gooien. 1 mei 2024 aangepast door redzebra 1 Quote
redzebra Geplaatst: 1 mei 2024 Geplaatst: 1 mei 2024 Inderdaad @HuubvG, als je goed kijkt zie je de bloei in het center al starten hier, maar is dat een probleem voor Amarant ? , ik heb er geen idee van, op de eerste foto's in dit topic zie je zowel groei als bloei op dezelfde plant. Voor de zekerheid ga ik er evenwel 😁 ook terug wat bij zaaien . 2 Quote
MROE Geplaatst: 1 mei 2024 Geplaatst: 1 mei 2024 Dit is de stand van zaken thuis in de propagator, op 21 graden en 14 uur licht. Er staan er daar 6 in P7 potjes. Dit zijn de grootste, vanavond in de kas nog foto’s maken van de twee plantjes. De andere 6 hebben het niet overleefd. sorry voor de opzijnkopfoto🙃 6 Quote
HuubvG Geplaatst: 1 mei 2024 Geplaatst: 1 mei 2024 @redzebra, ik dacht dat er een kortere levenscyclus zou ontstaan. Dus minder lange stengels, kleinere bloemen, afsterven ergens in augustus... 🦴 Maar onrust stoken hoort er ook een beetje bij, nietwaar? 🤣 @MROE, mooi groot al, ze hangen er goed bij! 3 Quote
redzebra Geplaatst: 1 mei 2024 Geplaatst: 1 mei 2024 @HuubvG het kan wel wat je zegt, daarom ik spreek me er niet over uit @MROE ja mooie hangplantjes 😁 2 Quote
Nasuada Geplaatst: 1 mei 2024 Geplaatst: 1 mei 2024 Wij zullen groeien🙌🫶🫶💅💅 4 Quote https://www.deblijehoeve.nl/
redzebra Geplaatst: 1 mei 2024 Geplaatst: 1 mei 2024 (aangepast) De rechtse is het niet met je eens 😁, @Mai Pensato hoe staan ze bij jou ? 1 mei 2024 aangepast door redzebra 3 Quote
MROE Geplaatst: 1 mei 2024 Geplaatst: 1 mei 2024 (aangepast) Dit is de stand van zaken thuis in de propagator, op 21 graden en 14 uur licht. Er staan er daar 6 in P7 potjes. Dit zijn de grootste, vanavond in de kas nog foto’s maken van de twee plantjes. De andere 6 hebben het niet overleefd. sorry voor de opzijnkopfoto🙃 1 mei 2024 aangepast door MROE Foto vanuit de kas. 2 Quote
MROE Geplaatst: 1 mei 2024 Geplaatst: 1 mei 2024 Toch die vanuit huis nog een keer. dit ging niet goed! 1 Quote
Kruidenvrouwtje Geplaatst: 1 mei 2024 Geplaatst: 1 mei 2024 En we zitten alweer in mei. De 1e zijn ontkiemt. Ja nogsteeds lekker paars 💜 1 Quote You can bury a lot of troubles by digging in the dirt
EdelSpint Geplaatst: 1 mei 2024 Geplaatst: 1 mei 2024 Oeh ik heb de topic helemaal gemist, maar toevallig hier ook een zakje met precies deze varieteit die ik een dezer dagen wilde zaaien, haha. Het zijn hele mooie planten, als je het ervoor over hebt kun je de zaden verzamelen en gebruiken als voedsel (wel wat arbeidsintensief) en anders zijn de (jongere) bladeren ook (goed) eetbaar! Maar in een wedstrijd niet handig om er veel van te oogsten denk ik zo, haha! Quote
redzebra Geplaatst: 1 mei 2024 Geplaatst: 1 mei 2024 @EdelSpint het is nog altijd niet te laat om mee te doen, gewoon een berichtje naar @Lia56, ik ga komende dagen hier ook opnieuw zaaien. 1 Quote
Mai Pensato Geplaatst: 1 mei 2024 Geplaatst: 1 mei 2024 2 uren geleden, redzebra zei: , @Mai Pensato hoe staan ze bij jou ? Best goed, zal binnenkort een update plaatsen. Heb het erg druk in siertuin en kas momenteel Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Mai Pensato Geplaatst: 3 mei 2024 Geplaatst: 3 mei 2024 (aangepast) Hier een update van mijn wedstrijdplanten. Op 11 maart 3 zaadjes gezaaid als test, alle drie opgekomen. Later na het verspenen is 1 hiervan gesneuveld. Op 4 april 14 zaadjes gezaaid, deze zijn allemaal opgekomen. Na het verspenen is 1 hiervan gesneuveld. Ik heb binnen gezaaid en rond half april zijn de plantjes naar de kas verhuisd. Foto's van vandaag: De 2 grotere planten links zijn dus van de test-zaai (11 maart), de 13 rechts zijn van de 4 april zaai. Binnenkort krijgen ze hun eindbestemming. Dit zullen meerdere varianten worden. Zoals iedereen heb ik geen idee hoe je de langste bloemaren moet kweken van de Amaranthus. Ik heb wel wat theorieen maar ga vanalles proberen, dus niet op 1 paard wedden... 3 mei 2024 aangepast door Mai Pensato 3 Quote gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Nasuada Geplaatst: 4 mei 2024 Geplaatst: 4 mei 2024 (aangepast) Zo dat ziet er goed uit! 4 mei 2024 aangepast door Nasuada Quote https://www.deblijehoeve.nl/
Lia56 Geplaatst: 4 mei 2024 Auteur Geplaatst: 4 mei 2024 @Mai Pensato zeker de eerste zijn al aardig groot! We leren van elkaar 😁 Quote
Erny Geplaatst: 5 mei 2024 Geplaatst: 5 mei 2024 Ja, er zijn er een aantal ontkiemd, niet het merendeel helaas. Ook nog een zaailing uit een verdwaald meloenzaadje kwam nog uit de grond te voorschijn. 3 Quote
Wortel Geplaatst: 5 mei 2024 Geplaatst: 5 mei 2024 (aangepast) Wat een prachtige plantjes hier al. Hier van het voorzaaien 1 miezerige slungel over die te verlegen is voor de foto... net maar ter plekke gezaaid, hopenlijk gaat dat beter. (1e rij naast de tayberry) Wel ben ik bang voor de slakken, zelfs mijn pronkbonen weten ze dit jaar te vinden. Dat heb ik al die jaren nog niet gehad ... 5 mei 2024 aangepast door Wortel 1 Quote
Dahli Geplaatst: 5 mei 2024 Geplaatst: 5 mei 2024 Mag ik zeggen dat ik het een lastige teelt vind? Nu tuinier ik nog niet zo lang, maar dit is by far de moeilijkste tot nu toe. Van mijn eerste zaaipoging is uiteindelijk alles (als het al boven kwam) ter ziele gegaan. Van de tweede zaaipoging zijn er nu nog 2 over. Het wordt of afgeknaagd of het valt om en sterft af. Mijn 2 laatste zijn nu op het punt waarop de rest omviel, eerste echte blaadje is er. Ik durf ze niet buiten te zetten, ook niet in het foliekasje vanwege slakken en/of mogelijk te hoge temperatuur. Het ligt ongetwijfeld aan mij en daarom zeker leerzaam en een uitdaging, dat wel! En wie weet worden die 2 laatsten wel wat 🤞. 1 Quote
woldistel Geplaatst: 5 mei 2024 Geplaatst: 5 mei 2024 26 minuten geleden, Dahli zei: Het ligt ongetwijfeld aan mij Het zijn ook wel erg kwetsbare zaailingen in het begin, hoor. En zo'n plant uit de Amarant familie maakt ook heel veel zaden om een paar succesvolle planten te produceren die voor verder nageslacht gaan zorgen. Waar wij per deelnemer ongeveer 40 zaadjes hebben gekregen, produceert een plant duizenden. En die ontkiemen ook niet allemaal tegelijk. Maar vooral in de eerste week na het ontkiemen zijn het echt wel hele tere sprietjes. Kan van alles mee gebeuren😬 De mijne zijn net weer omgedraaid. Ze groeien nogal naar het licht. De grootste moet ik komende week maar eens verspenen. 4 Quote
Nasuada Geplaatst: 7 mei 2024 Geplaatst: 7 mei 2024 Ik had alles tegelijk gezaaid in een potje. The Queen groeit mooi uit en langzaam maar zeker verschijnen er zo uit het niet zo wat onderdanen bij. 5 Quote https://www.deblijehoeve.nl/
svvoorden Geplaatst: 7 mei 2024 Geplaatst: 7 mei 2024 Ik heb deze plant jaren geleden in mijn tuin gehad, ooit besteld van de wedbsite van Diana;s mooie moestuin en dat hoef je maar 1 keer te doen. Er komen zoveel zaden uit die staarten, dat je het volgende jaar gewoon een paarsrode waas van 1000-en kleine amaranthus plantjes hebt. Ze zijn mooi en ik laat er elk jaar een paar staan, maar dat traject van zaaien en verspenen hoeft je echt maar 1 keer te doen:) Volgend jaar gewoon wachten...... 4 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.