Vlavlip Geplaatst: 15 mei 2024 Geplaatst: 15 mei 2024 Zo'n 10m2 droge, en dus keiharde, klei gewoeld. Gelukkig is enkel de bovenste 5cm ofzo droog, dus kwam er redelijk doorheen....het is hier echt hoog tijd voor wat regen! Broccoli, pak choy en snijbiet gezaaid. Gaas gegooid over mn aardbeien, bonen en verhoogde bak die nu grotendeels is ingezaaid. Gekregen andijvie in de grond gestopt. Nog wat gras gekortwiekt. Dat was t voor vandaag. 2 Quote
mdubbelm Geplaatst: 16 mei 2024 Geplaatst: 16 mei 2024 De kruisbessen en de pruimen (deels) ingepakt. Vorig jaar hadden we geen kruisbessenoogst omdat de struiken vernield waren door ‘iets’. We vermoeden houtduiven, die ook nu al de onrijpe pruimen uit onze overladen bomen snaaien. Eens kijken of we met deze methode een klein deel van de oogst kunnen redden. 1 Quote
ricusg Geplaatst: 16 mei 2024 Geplaatst: 16 mei 2024 Een paar snijbonen bijgeplant, 12 knolselderieplantjes neergezet, heel veel onkruid gewied en geschoffeld en het bed voor de koolplanten klaargemaakt: geschoffeld en gaas erover gelegd. Gisteravond in de kas eindelijk een naaktslak gevangen die al een paar dagen huishield in mijn zaaigoed. Dat was een hele opluchting en de cedrinopepers staan er direct al wat vrolijker bij. Quote
acpronk Geplaatst: 16 mei 2024 Geplaatst: 16 mei 2024 Gisteren zag ik de weersvoorspelling dat het vandaag de hele dag zou regenen.Vanochtend de stokbonen thuis voorgezaaid.Na het tweede flesje gegeven te hebben en daarna zelf gebruncht te hebben was het 13:00 geworden. Ik keek naar buiten, de tegels waren bijna droog. Dus toen naar Weeronline en Buienradar, het zou tot zeker 15:00 (volgende voeding) droog blijven, dus wandeling naar de moestuin gemaakt, iets meer dan een uur gebleven.Eerste open bloesem van de kiwibes bewonderd.Meer slakken korrels gestrooid, want sommigen waren door de linies heen gebroken, en hebben mijn net aangeplante tomaten een stuk kleiner gemaakt. Overigens ben ik niet de enige, had 2 mede tuinders gesproken, en die hadden toevallig vandaag ook gestrooid.Nog 8 tomaten geplant, en wat onkruid verwijderd. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Patrijs Geplaatst: 16 mei 2024 Auteur Geplaatst: 16 mei 2024 (aangepast) Asperges, sla, bieslook, rucola, veldsla en sterrenkers geoogst. 'S avonds na de thee gezaaid en geplant en flink geschoffeld. De eerste aardbei en peulen gesnoept. En een bos Irissen mee. 16 mei 2024 aangepast door Patrijs Quote De moestuin van Patrijs
G. B. Geplaatst: 16 mei 2024 Geplaatst: 16 mei 2024 Gemopperd op de slakken die een deel van de aarbeien eten, en de rest laten liggen... 'eet dan de hele aardbei, of niets' (moppermopper) Slakken korrels gestrooid (ook veel slakken geraapt en doorverwezen naar de eeuwige jachtvelden) en m'n bonen bekeken. De boterbonen komen al redelijk op (had maar 1 peul in het gat gelegd) van de stamsla bonen is nog niets opgekomen (daar had ik 2 peulen per plantgat gelegd omdat ze houdbaar waren tot 12/2023). Nog even afwachten en anders opnieuw zaaien/leggen. De radijsjes komen goed op, superleuk om te zien. Samen met moestuinbuurvrouw een rek gemaakt voor mijn gekregen klimkomkommer en haar geholpen met een tomatenrek. Verder nog wat heermoes weggetrokken en buurman gesproken die me vertelde van het najaar varkensmest op de tuin te doen, daar zou heermoes niet tegen kunnen. En zo leren we elke dag wat bij 🥰 1 Quote
Vlavlip Geplaatst: 17 mei 2024 Geplaatst: 17 mei 2024 Mn eerste aardbei gegeten....een toscane, smaakte meer dan prima ook al was ie net aan helemaal rood. Ik durfde t niet aan gezien iedereen bij de tuintjes zo'n last heeft van slakken. Verder nog een stuk of 50 stamboontjes bijgezaaid, een komkommerplantje uitgeplant en 2 extra gezaaid gezien de 1e uitgeplante t niet heeft overleefd. Ook uien en deel vd bieten gezaaid. Wat willekeurig opkomend spul met een medetuinder herkend als Oostindische kers en verwijderd, ook nog even gekeken naar iets anders dat elder in een groepje op komt ook al heb ik daar nog niets gezaaid, maar wat dat is.....daar zijn we nog niet uit. Nog maar even doorgroeien dan en hopen dat we t dan herkennen zodat ik kan beslissen of t mag blijven of niet. In mn voortuin nog even heerlijk staan kijken naar wat aalbessen en gele frambozen die nog een paar daagjes nodig hebben, maar dan worden ze toch echt opgegeten! 2 Quote
acpronk Geplaatst: 17 mei 2024 Geplaatst: 17 mei 2024 Vandaag tegen de verwachting in toch weer naar de moestuin geweest, zou de hele dag regenen maar de voorspelling was net als gisteren weer mis. Gelukkig maar.Onkruid verwijderd en 2 kuipen gevuld met yakon. En een praatje gemaakt met een tuinbuur.Ook wat kuipen gereorganiseerd, en eindelijk rabarber geoogst (en nu weer vergeten de honingbessen te plukken, had nog wel eindelijk een bakje meegenomen). 3 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Frans Geplaatst: 17 mei 2024 Geplaatst: 17 mei 2024 De paprika's (gistermiddag eigenlijk) in de kas gezet. Iets later dan andere jaren maar dat zal voor de uiteindelijke oogst nauwelijks wat uitmaken. Tevens een rozenboog geplaatst. Niet voor rozen maar voor kousenband plantjes die ernaast gezet zijn. 2 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Patrijs Geplaatst: 17 mei 2024 Auteur Geplaatst: 17 mei 2024 Wil dat een beetje, kousenband in de kas? Ik heb uit Suriname ook kousenbandzaadjes gehad. Vandaag niets geoogst want zeevlam dus geen asperges en er was nog genoeg salade over van gisteren. Twee plastic tunneltjes gemaakt voor de tomaten en eentje vol geplant. Voor de buurvrouw een rek gemaakt om haar fiets tegenaan te zetten. De schoffel gerepareerd en een aardbeinet in de week gezet, daar was in de schuur motorolie overheen gevallen. Het is een nieuw net en zonde om weg te gooien, anders kan het misschien nog in de wasmachine. Wat emmers oude winterpostelein afgevoerd want de schapen bliefden het niet en ik denk dat er nu wel zaad in zit. Quote De moestuin van Patrijs
woldistel Geplaatst: 17 mei 2024 Geplaatst: 17 mei 2024 Ik heb wel kouseband uit de kas gehad, maar zelfs in kas is het wel afhankelijk van een flink warme zomer. 1 Quote
acpronk Geplaatst: 18 mei 2024 Geplaatst: 18 mei 2024 2 dagen geleden heb ik pole bean snake xian (niet van Etsy maar Nikitovka) gezaaid, samen met andere stokbonen. Liggen in een zaaitrays bij huis. Ik kijk wel wat het oplevert.Vandaag zijn vrouw en dochter terug van 3 weken China, misschien vandaag dagje moestuin vrij. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Mellie Geplaatst: 18 mei 2024 Geplaatst: 18 mei 2024 Tomaten en pepers geplant. Eindelijk. Zoals verwacht te veel paprika. Kas is netjes. Nog wel planten die niet pasten. Maar daarvoor moet ik de andere kas gereed maken en had ik geen puf voor. Ook 2 tomaten zo krak door de helft… goed diep gezet en begoten. Slaat vast aan. Aubergine staat er ook in die ik deze week kreeg. Moestuintje van de jongste is gereed. Plens water voor iedereen. Nu zonnetje en niks. 2 Quote
acpronk Geplaatst: 18 mei 2024 Geplaatst: 18 mei 2024 Toch even naar de moestuin geweest, met de baby. Vrouw was een beetje moe van de reis.Honingbessen geplukt en 2 kuipen overwinterende planten uit de kas van Dave naar mijn tuintje gebracht. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
jootje Geplaatst: 18 mei 2024 Geplaatst: 18 mei 2024 Vandaag vooral bij de tuin naast mij, welke ik en een andere buurman tijdelijk mogen beplanten een boel gedaan. Een hoop onkruid verwijderd, gespit, de spitvork van de buurman vakkundig gesloopt, en een boel mais plantjes uitgeplant. Op mijn eigen tuin gele snijbonen ( denk ik) uitgeplant en vast twee courgettes. En ook daar zoooooveel onkruid. wel lekker weer asperges geoogst! 😊 vind ik wel een aanwinst in de tuin!!!!! 1 Quote
G. B. Geplaatst: 18 mei 2024 Geplaatst: 18 mei 2024 9 van de 94 bonen zijn boven de grond. Ik kijk ze er zowat uit 🤣 Verder, het tomatenrek extra verstevigd, spiralen neergezet (nu nog zonder rolmaat, was die vergeten) en aan de andere kant van het rek gaas vastgezet met krammen voor de komkommer. De grond aan beide kanten losgemaakt en tegels neergelegd zodat ik er straks goed bij kan, zonder weg te zakken in de grond als het weer eens geregend heeft. Zie ook foto. Alvast 1 courgette in de tuin gezet (even wachten tot die een stukje groter is en nog niet is opgevreten 🐌) dan mag de rest er ook wel in (had er toch 'maar' 7 haha). Toen een plekje gezocht waar de wortels komen, na woensdag wordt het weer wat droger, dan maar eens zien of k die kan zaaien. Zaaibed alvast extra bewerkt voor losse grond. Even de schoffel en hark erdoorheen. Ziet er weer netjes uit zo. De tuin wordt al lekker vol zo, wat je al niet kwijt kunt op zo'n klein stukje. 1 Quote
Patrijs Geplaatst: 18 mei 2024 Auteur Geplaatst: 18 mei 2024 4 uren geleden, Mellie zei: 2 tomaten zo krak door de helft Die heb ik ooit kunnen redden met een verbandje van een dunne plastic zak. Groeit zo weer door. Asperges en raapstelen geoogst. Het maisveld met de handschoffel doorgewerkt. Een raam van de platte bak helemaal leeggemaakt en daar 9 eenruiters opgestapeld. Begonnen met de lage kas leeg te maken door alles wat er nu uit kan, zoals oude snijbiet, onkruid en bladkool in stukken gehakt en op de composthoop gemikt. Het aardbeinet op 50 graden gewassen samen met wat oude handdoeken van de tuin. Quote De moestuin van Patrijs
Mellie Geplaatst: 18 mei 2024 Geplaatst: 18 mei 2024 Die heb ik ooit kunnen redden met een verbandje van een dunne plastic zak. Groeit zo weer door.Ik heb ze gewoon geplant. Als een dief het kan, dan de plant het ook denk ik dan. Maar wel balen. Quote
Frans Geplaatst: 19 mei 2024 Geplaatst: 19 mei 2024 Op 17-5-2024 om 20:53, Patrijs zei: Wil dat een beetje, kousenband in de kas? Ik heb uit Suriname ook kousenbandzaadjes gehad. Ik heb ze vorig jaar voor het eerst geteeld en het was gelijk een groot succes. Het is een zwartzadig ras (op het pakje staat vreemd genoeg niet vermeld welk ras) dat lange dunne donkergroene peulen produceert. Goede smaak en ze blijken ook nog eens uitstekend geschikt te zijn voor de diepvries. Ik heb dit jaar zaden gebruikt afkomstig van de eigen teelt van vorig jaar (foto). Kiemkracht bleek 100% te zijn met een snelle opkomst. Eventueel interesse in wat zaden ? Stuur dan een pb met gegevens waar ze heen moeten en ik zal je er met plezier een aantal sturen. Op 18-5-2024 om 01:46, woldistel zei: Ik heb wel kouseband uit de kas gehad, maar zelfs in kas is het wel afhankelijk van een flink warme zomer. Aanbod geldt ook voor jou @woldistel 3 1 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
woldistel Geplaatst: 19 mei 2024 Geplaatst: 19 mei 2024 Dankjewel, maar ik heb mijn kassen al helemaal overvol inmiddels 😁. Daar zit geen kouseband bij en ook geen limabonen (die ga ik dit jaar buiten proberen 🫣). Dus ik moet het dit jaar helemaal van de spekbonen hebben en nog wat laag spul. Edamame is misschien en pronkbonen sla ik dit aar ook over. 2 Quote
woldistel Geplaatst: 20 mei 2024 Geplaatst: 20 mei 2024 Afgelopen weekend de tunnelkas geschoffeld, nog meer tomaten en pepers uitgeplant ook in vollegrond. De aardbeibedden opgeschoond. Drie hoge palen met dwarslatten in de grond gezet en daar een druif bij geplant waarvan ik de naam nu even kwijt ben (bijna zwarte pitloze tafeldruif, maar het kaartje heb ik gelukkig nog wel, dus dit is geen quizvraag). Heel veel honingbessen gegeten. Ik proef duidelijk verschil tussen de veschillende soorten. De kamtschatica heeft na de rigoreuze snoeibeurt van vorig jaar weer enorm veel vruchtjes, ondanks de lange kou in het voorjaar en dus minder hommels. Thuis nog een rode druif geplant (Katharina) tegen de schutting. Nog meer pepers en paprikas en tomaten verplant. De pepermuurstellage weer opgezet. De Laurierkersbomen flink gesnoeid maar de kliko's zijn nu vol dus volgende week weer verder. En dan moet mijn werkweek nog beginnen... pffff. 1 Quote
acpronk Geplaatst: 20 mei 2024 Geplaatst: 20 mei 2024 Vanochtend even een uurtje langs de moestuin. Kwam Dave tegen, en ik wilde net zijn kas leegmaken van mijn overwinterende planten en druivenstekken. Ook even daar de doorgeschoten sla en andijvie verwijderd. Nu heb ik daar alleen nog de knoflook staan. Oh, en nog een tray vergeten herinner ik me net.2 vijgen aan een moestuin buur gegeven, en eentje aan Dave. Die aan Dave met breba vijgen, van het type kan wel tegen lichte vorst (ras onbekend).Vlak voordat ik wegging nog even rettich gezaaid, en kalium korrels bij de knoflook en en aardbeien gestrooid.Toen op naar Goldfish in Gouda, hij appte me toen ik met Dave aan het praten was. Onderweg begon het een beetje te regenen, en toen ik daar nog geen 10 minuten was ging het keihard plenzen met hagel en onweer erbij. Duurde ruim 3 kwartier voordat ik zonder erg nat te worden weg kon. 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Dahli Geplaatst: 20 mei 2024 Geplaatst: 20 mei 2024 Vandaag de laatste tomaten waar ik plaats voor had in de volle grond gezet. De laatste twee gaan naar de buurvrouw. Ook de klimspinazie-planten staan op hun definitieve plaats tussen de tomaten. Foliekasje afgebroken, die ligt weer in de schuur tot volgend jaar begin maart. Planten/kruidenrek weer terug op de plaats waar het foliekasje stond, vol met alle dahlia’s waarvan de meesten morgen de grond in gaan. Ook de dragon, 5 soorten munt, oregano, maggiplant verpot en hun plekje in het rek gegeven. Een paar lage dahlia’s houd ik in potten. De potten-groep voor de regenton gezet: grote oleander, olijfboom, phlox, anemonen, astrantia’s, hosta, dahlia en een grote pot met mme Jeannette. Moe maar voldaan 😊. 3 Quote
Patrijs Geplaatst: 20 mei 2024 Auteur Geplaatst: 20 mei 2024 Gisteren geprobeerd tomatenplanten uit te delen wat slecht lukte. Vandaag het oude aardbeibed onder een net gezet, net te kort dus nog net erbij. Alles netjes strak gemaakt met prikkers beton en palen. Een ruime portie asperges geoogst en een hand vol Korona's gegeten. Peulen gelegd en thee gedronken tijdens een buitje. 2 Quote De moestuin van Patrijs
Arja Geplaatst: 20 mei 2024 Geplaatst: 20 mei 2024 Gewied. Rucola, paksoi, amsoi, edamame en tuinmelde gezaaid. Boontjes bijgelegd. Komkommers uitgeplant. Zonnebloemen uitgeplant. 2 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.