Ga naar inhoud

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2024

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

2000 kg hout, glas, steenpuin, staal en asbest naar de stort gebracht, als beloning voor mijn moeite een mooie financiële beloning erbij moeten doen.

• Like 2
Geplaatst:

Het vak met nieuw zeelandse spinazie leeggeoogst. Morgen het vak omscheppen en de laatste voorgezaaide paarse boerenkool uitplanten. Vandaag geen tijd meer voor kunnen vinden. 

Geplaatst: (aangepast)

Ja, de bosuitjes en nieuw zeelandse spinazie zijn eruit. De ene dinsdag en de andere gisteren. Nu staat de boerenkool erin. @Rookie

aangepast door Gitta
  • Like 2
Geplaatst:

De onderste laag compost op het volle compostvak gemikt, dat paste prima nadat ik wat platen en gaas had gezet om het vak te verhogen.

Weer een stuk door geschoffeld want het blijft nog mooi weer.

De lage kas opengelegd en wat Kaapse bessen geoogst en de zwakke broeders in pot er in gezet nadat ik ze verpot en bemest had.

De lavendel, basilicum en potten munt, voor misschien nog een laatste oogst.

Veel in het zonnetje gezeten en met een bos rucola en een bos selder naar huis.

• Like 2
Geplaatst:

Vandaag 2 bakken leeggemaakt van de andijvie. 2 Bakken van de Haricots verts en de laatste boontjes geplukt. Alle pastinaken eruit gehaald en van alle bakken die ik leeg maak, ook die ellendige mos weer verwijderen. Al mijn nieuwe zaden water gegeven, de rest niet.
De pastinaak stond voorbij de kas en die gaat morgen verhuizen richting achterkant werkplaats (tentenkamp hahaha) en daar ga ik dan nog proberen andijvie en snijhbiet te zaaien. De kap kan erop als het kouder wordt. En dan in het voorjaar weer de pastinaak daar proberen met wat meer zon.

meerdere geoogst.jpg

• Like 3
Geplaatst:

Vandaag weer even naar de tuin, wat later dan gepland dus iets minder tijd. Daar aangekomen eerst praatje maken met 2 mede tuinders, toen aan het werk.

Vijgen bekeken. Telkens verdwijnen de rijpe vruchten, en in enkele nog wat harde vruchten zitten snavel afdrukken, denk van die groene parkieten:

IMG_20241025_165721.thumb.jpg.96f499f941eb52d7aec030073c9c3108.jpg

IMG_20241025_165739.thumb.jpg.43dfa847bde86a8242a3bd9947dc3a6b.jpg

Toch nog 1 viig kunnen plukken, die ben ik vergeten mee te nemen, die ligt nog in de schuur met wat peren die ik ook net geplukt en geraapt (2 geplukt, 4 geraapt) had.

Druiven ook nog wat bij gesnoeid.

Daarna de stevia uitgegraven. Toen kwam er net een andere tuinbuur langs. Die meteen een plantje gegeven, en 3 zelf opgepot.

Heb er nu 6. 3 had ik nog niet uitgeplant van afgelopen winter.

Ook nog een derde ras bonen voor zaad meegenomen, Mocca with cherry. Maar die moeten nog flink drogen, de helft is nog wat groenig. Die hangen nu in de schuur te drogen.

Morgen verder, moet nog de basilicum uitgraven en oppotten (en thuis ook stekken, moet nog wat reserve planten uitdelen).

• Like 3

Ik heb al een paar dagen niets gedaan.

Op de één of andere manier heb ik er de puf niet meer voor.

En dat terwijl er best nog wel van alles moet gebeuren.

Ik hoop, dat ik me er overheen kan zetten.

Binnen ben ik wel lekker bezig, van alles koken en inmaken en zo, echte herfstklusjes.

aangepast door Rookie
  • Like 4
Geplaatst:

Buitenkeuken beetje opgeruimd. Tuintafel verplaatst en de picknicktafel erbij gezet. Staat normaal in de tuin, nu onder afdak in de buitenkeuken.
Kippen gedaan. Waterbakken schoongemaakt. Er komt heel snel aanslag in. Lijkt me niet heel smakelijk noch gezond, dus ik ben altijd braaf aan het poetsen. En dan zie je een kip met een vieze snavel lekker water opslobberen. heel zinvol. De araucanas zijn eindelijk uit de rui. De amrocks zijn aan de beurt. Het is elke x weer een slachtbeest zo veel veren overal. Iedereen extra verwend. 2 x bakje kattenvoer gegeven en onze restjes van gehakt, zalm en kaas. Lekker voedzaam voor ze.

Saffraan en gele frambozen geoogst. Wat opruimwerkzaamheden in de tuin. Het waait toch harder dan je denkt. Heel veel takken. Ook de 3 courgetteplanten weggehaald. Ze zagen er eigenlijk nog heel goed uit en veel vruchtbeginsels… maar met al die regen rotten ze steeds weg. De lage bak bekeken. Geen slakkenvraat. 1 paksoi en paarse broccoli zijn doorgeschoten. Rest groeit gestaag verder. Zelfs de dille doet het nog.

Ik heb vooral veel genoten en me vandaag en gisteren verwonderd over de zachte dag met zo veel zon.

• Like 4

Vandaag de hochbeet verhuisd naar een wat zonniger plaats zodat de hele bak meer zon krijgt. HIerin nog snel wat andijvie, wintersla en snijbiet gezaaid. Laat in de middag gaat dan de kap erop en als het straks kouder wordt dan blijft de kap erop. Dit is als test of dit werkt.
Mijn groente in de speciebak lukken helaas niet, alleen de boerenkool die ik als plantjes gekregen heb.

De snijboon en spekboon planten verwijderd.
Ik heb een moeilijke tuin, ook al zit er mos in mijn bakken geeft mijn vochtigheidsmeter toch "droog" aan, dan geef ik hoofdzakelijk rond mijn nieuwe zaaiingen wat water.
De fotos zal ik morgen plaatsen.

3½ uur in de tuin gewerkt en daarna 3 uur in de keuken om wat lekkers te maken van de groente uit de tuin. Gisteren al wat geblancheerd, maar ik ben ook met een speciaal toetje bezig geweest. Recepten volgen later.

aangepast door Petrasmoestuin
  • Like 4
Geplaatst:

Vandaag weer naar de tuin geweest, werk voor de deadline eind van de maand is vrijwel klaar.

Eerst even in de kas van DKB gekeken, maar de hibiscus  / roselle doet het daar niet meer zo goed ondanks dat er wel genoeg water is. Blijkbaar geen plant die erg lang leeft?

IMG_20241026_143510.thumb.jpg.f9c352483d0f83efd985ac565e159ee9.jpg

IMG_20241026_143520.thumb.jpg.d784051be8c43d5f6f34e15d39a24b02.jpg

Verder wat planten opgepot om te overwinteren, en ook mee naar huis genomen. 7 stevia, 2 bergbasilicum, Thaise basilicum horapa, 2 honingmeloensalie, 3 ananassalie (zijn wel mini, waren vrijwel uitgedroogd maar weer tot leven gewekt), 3 citroengras, en 1 Tradescantia Pallida (had ik eerst naar de moestuin verplaatst). Staan nog wel buiten in de tuin. Deels wordt het nog uitgedeeld.

Binnenkort de bergbasilicum stekken. Heb hier ook een aantal trays met grond voor meegenomen.

De tuinbuur die gisteren een stevia kreeg, nu ook zo gek gekregen om wat salie planten te overwinteren. Win-win situatie, als het bij mij niet overleeft, dan heeft hij backup (en andersom). Ga dan later de grote planten voor hem uitgraven, mag hij ze in de kas of thuis overwinteren.

• Like 3
Geplaatst:

Een stuk sloot gebaggerd en nu heb ik spieieierpijn 😩

verder is het straatwerk al even klaar en kunnen we ons weer focussen op de tuin zelf. Gras gemaaid en ik ben begonnen met de vasteplantenbedden leeg halen en opschonen. Meteen even planten scheuren en op een schoon stuk parkeren totdat ik ze herplant.

• Like 3
Geplaatst:

Hier gisteren ook de laatste boontje geplukt nog een paar Blauhilde, nog hele mooie gele en nog een paar Runnerbeans. 
heel lekker zo allemaal bij elkaar.

Het blad van de vijg opgeruimd en er toen achtergekomen dat er heel veel rijpe vijgen waren. Rond de 2 kilo geplukt! Ik heb nog nooit rijpe vijgen van de tweede ronde gehad. Ik ben dus enorm verrast! 

Heel veel blad uit de voortuin op de composthoop gedaan. 

Het is ook wel heerlijk werken met dat zonnetje. 

• Like 3

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

Eindelijk weer even wat energie gevonden om iets in de tuin te doen.

De laatste tomaatjes geplukt en de struiken opgeruimd.

Alle paprika's er af gehaald en struiken opgeruimd.

De peperplanten uit de bak gehaald en daar knoflook geplant.

De laatste zielige courgetteplanten geruimd en nog verrassend veel spekbonen geoogst.

Nu moet ik als laatste de pompoenplanten er uit halen, maar dat is voor een andere dag.

• Like 4
Geplaatst:

Nog steeds warm maar wel af en aan bewolkt en zelfs wat spatten.

Wat geschoffeld en onkruidpollen gezeefd om het zand weg te krijgen en op de composthoop gegooid.

Een stuk waar potten stonden onkruidvrij gemaakt en de potten ook onkruidvrij gemaakt en verplaatst.

De volle composthoop die eerder stond te dampen was flink ingezakt en die aangevuld met het verse onkruid en een laag paardenmest.

Een bakje gele frambozen geplukt.

• Like 1
3 uren geleden, Rookie zei:

energie gevonden

Ik heb juist maar weinig gedaan, ruim 2 uurtjes. Waren vroeg op, want de hond weet niet dat de klok terug is gegaan en ik dacht dat het later was toen ik naar binnen ging, het was nog maar 15.30 uur (ja ik werk hoofdzakelijk 's middags) ik dacht dat het een uur later was. Toen ben ik maar andere dingen gaan doen en weer lekker gekookt en recepten uitgezocht voor de komende dagen. Ik heb iets leuks gevonden voor 1 november.

Mos en mos weggehaald en de wortels van snijboon, spekboon enkomkommers weggehaald.

aangepast door Petrasmoestuin
  • Like 2
Geplaatst:

Een mobiel gaaswerk gezet. Nu kunnen de kippen het weiland en de moestuin in. Prei, wortel, knolselderij en courgette geoogst.

• Like 3

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Vanmiddag een wat groot uitgevallen courgette geoogst. Vrijdagochtend was hij nog te klein. Ik ga er deze week soep van maken. Verder nog sla en bieslook geoogst voor de sla vanavond. 

• Like 3

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...