acpronk Geplaatst: 16 november 2024 Geplaatst: 16 november 2024 Vandaag kwam de Sint in het land, en als cadeau aan mezelf heb ik gegeven dat ik deze week voor de 4e keer naar de moestuin ben geweest, een record voor dit jaar lijkt me. Zou eigenlijk in de zomer moeten, maar soms lukt het helaas niet. 3 kuipen geleegd om het knoflook bed te verhogen. 2 maal mashua, maar helaas kleine oogst, die 2 kuipen gaven slechts iets meer dan de ene kuip met stekken, ook al waren de planten groter en bloeide er eentje. Andere kuip dacht dat die leeg was, maar zaten wat kleine Chinese yam in. Mashua planten bijgeknipt en weer opgepot, en in de kas gezet. Toen vervolgens de laatste 60 knoflook gepoot, in 2 rassen. En de olifantenknoflook. Beetje ruimtegebrek, dus verdeeld over 4 plekken. 28, 43, 22 en 43 stuks. Had eigenlijk ook wel wat voor de olifantenprei kunnen poten. Volgend jaar dan maar. 3 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Arja Geplaatst: 17 november 2024 Geplaatst: 17 november 2024 Pepers geoogst en plant naar buiten. Oca's geoogst. Bollen gepoot, bloembollen en nog wat knoflook. Dakgoot gecheckt, geen blad, heeft denk ik niet veel gewaaid dus al het blad valt dan naar beneden ipv op ons dak. Buitenkranen en pomp afgekoppeld, alles leeggeblazen. Ik beetje wieden, man beetje snoeien, de zon schijnt, lekker weer om even in de tuin te zijn. 2 Quote
marcelru Geplaatst: 17 november 2024 Geplaatst: 17 november 2024 Hoogstam-tussenstammen verpot en aangebonden, onderstammen kersen verspeend en aangebonden. 2 Quote
hazeltje Geplaatst: 17 november 2024 Geplaatst: 17 november 2024 De waterpomp afgekoppeld voordat het gaat vriezen. En om dezelfde reden ook de cilinder van de automatische raamopener van de kas verwijderd en binnen opgeborgen. In de kas is het nu heel nat, dus snoeischaren naar binnen voor onderhoud (ipv extra roest vangen in de winter). En de laatste bieten geoogst, of eigenlijk laten oogsten door mijn zoon. 2 Quote A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Gitta Geplaatst: 17 november 2024 Geplaatst: 17 november 2024 Alle bakken afgedekt vanwege de komende vorst en winterse buien komende week. 4 Quote
jootje Geplaatst: 17 november 2024 Geplaatst: 17 november 2024 Weer een aantal vakken omgespit, en met hulp een rot strook schoongemaakt, veel onkruid, vooral grassen. Nu schoon en voorzien van een laag nieuwe grond! En de laatste groente geoogst. Bietjes, en boerenkool meegenomen. Boerenkool gaat in porties in de vriezer. De laatste roodlof meegenomen en herplant in de kas, en twee mooie palmkoolplanten, en die herplant hier in de achtertuin. Gewoon proberen….lukt het, dan lukt het! En anders naar de kliko of de kippen. morgen bij droog weer nog een poos naar de tuin! 7 Quote
ricusg Geplaatst: 17 november 2024 Geplaatst: 17 november 2024 Ik heb twee struikjes boerenkool geoogst voor in de diepvries en nog een paar grotere preien. Ik heb nu nog een stuk of 40 dunnetjes staan, vooral winterreuzen. Ik zal eens kijken of ze nog wat dikker willen worden. Onder het plastic vandaan heb ik nog 2 dikke kroppen andijvie gehaald, die hier en daar wat gesmet zijn maar er verder prima uitzien. 2 Quote
ricusg Geplaatst: 17 november 2024 Geplaatst: 17 november 2024 De smaak is echt subliem en van 1 pompoen krijg je met gemak 10 liter soep. Mooi he. 2 Quote
acpronk Geplaatst: 18 november 2024 Geplaatst: 18 november 2024 Dat was me toch even spannend. Mijn overwinterende planten staan altijd achter het schot op zolder (en in het washok, maar dit jaar wegens de verhuizing niet). Af en toe hoor ik daar wat geritsel en getrappel. Waarschijnlijk in de dakgoot, want heb nooit muizensporen op zolder gezien. Deze avond ging ik daar weer opruimen, en had wat dozen weggehaald om plaats te maken. Op een gegeven moment hoorde ik wat geritsel in een papieren zak met knoflook, en zag ik ook wat beweging. Nou, toen ging het wel spannend worden. Ik ben niet bang voor muizen, maar ze moeten natuurlijk niet vrij op zolder wegrennen. In de zak gluren, maar niets gezien. Kijken hoe ik die muis het beste kan vangen. Op een halve armlengte afstand had ik een lege doos (1 van de 3 geleegde dozen deze avond). Zak in de doos gedaan. In de papieren zak zaten wat aparte zakjes en losse knoflook. Daartussen gezocht, maar geen muis gevonden. Gelukkig. Beweging en geritsel kwamen omdat de zak wat schuin leunde. Blijkbaar had ik wat daarvoor de zak aangestoten en toen is de zak wat gaan kantelen. En droge knoflook ritselt wel wat bij beweging in een verder geluidloze omgeving waarin iedereen al sliep. On topic, wat stekken van buiten (het gaat koud worden) en van de vensterbank naar de overwinteringsplek verplaatst waar meer licht is. En daartussen zit ook nog 1 peper waarvan de pepers nog moeten kleuren, maar die wordt niet overwinterd. 4 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Mellie Geplaatst: 19 november 2024 Geplaatst: 19 november 2024 Ik heb wat anjers gestekt en 1 zalmroze anjer geplukt. Die van vorige week doet het heel mooi, maar ik heb hem laten knakken.. ook sla geplukt. Verder weinig. 1 Quote
hazeltje Geplaatst: 20 november 2024 Geplaatst: 20 november 2024 Wat een spannend ritselavontuur @acpronk . Zo ben ik ooit eens rechtop mijn bed uitgeschoten met daarbij roepend "Inbrekers!!!" toen er een papieren zak met oud papier al ritselen uit zichzelf omviel in de gang. 😆 Oepsie. Maar goed, on topic. Ik haalde de laatste twee dahlia's uit de grond. Het groen was vannacht (eindelijk) bevroren, de laatste bloemen helaas ook. Had ik ze er toch eerder uit moeten halen.... Ik spoelde ze schoon en nu moeten ze even drogen voor ik ze kan opruimen. Na een half uurtje tuin was ik half bevroren. Wat een kou opeens. Er lag zelfs (natte) sneeuw op het dak van de kas: En ik weet nu ook wat ik aan de sint vraag: nieuwe klompen. Mijn rechterklomp is nu echt door en ik heb een natte sok. Bbbrrrrr. 4 Quote A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Lia56 Geplaatst: 20 november 2024 Geplaatst: 20 november 2024 Regenton geleegd, water buiten afgesloten, laatste bollen gepoot 2 Quote
Dahli Geplaatst: 20 november 2024 Geplaatst: 20 november 2024 (aangepast) 52 minuten geleden, hazeltje zei: Ik haalde de laatste twee dahlia's uit de grond. Het groen was vannacht (eindelijk) bevroren Hier moet alles wat winterklaar betreft nog gebeuren 🤭. Wel veel blad gespaard om de borders te bedekken straks. Ben een plan aan het bedenken om van een mol af te komen. Het is echt vreselijk, alles is omgewoeld, planten liggen plat, terrastegels zakken weg, bij de tuinpoortje begint 1 van de palen weg te zakken, overal mega-hopen, echt door de hele tuin en ook op het terras. De tuinpoort kon onlangs niet eens meer open 😳. Ik ben echt van leven en laten leven, en een dierenvriend, maar dit wordt onhoudbaar. Ik zou hem het liefst levend vangen, maar weet niet hoe. Iemand een tip? Verjagen met ultrasoon wil ik niet omdat ik denk dat onze kat daar ook last van heeft. Bij mij staan de dahlia’s allemaal dus nog, volgens mij nog geen vorst gehad hier, groen is nog groen. Ook de bloemen zijn nog in tact. Bij weeronline zie ik de komende 14 nachten ook nog geen vorst voorspeld. Wat ik eigenlijk niet goed weet: moeten de dahlia’s nou 1 x vorst erover heen hebben gehad voordat je ze rooit? Is dat beter? 20 november 2024 aangepast door Dahli Quote
hazeltje Geplaatst: 20 november 2024 Geplaatst: 20 november 2024 (aangepast) Voor zo ver ik weet hoeft dat zeker niet. Andere dahlia's die ik had waren al helemaal ingestort/afgestorven. Die waren dus al uit de grond. Het eindelijk zette ik erbij, omdat we hier al een flink aantal keer nacht vorst hadden en moesten krabben. NU dus weer vorst en hagel/sneeuw. Toen was het eindelijk gedaan met de planten. Deze twee stonden nog zo mooi groen en te bloeien. Ik vond het zonde om ze al weg te halen. Nu toch maar wel gerooid, voordat ze echt weg waren en ik ze kwijt zou zijn. Het zijn knollen uit de tuin van mijn recent overleden buurman. Dus ik zou ze graag behouden. En ze zijn ook nog eens heel mooi. 20 november 2024 aangepast door hazeltje 1 1 Quote A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Patrijs Geplaatst: 21 november 2024 Auteur Geplaatst: 21 november 2024 Een paar graden en af en toe flinke hagelbuien. Een appelboom flink gesnoeid en potten met zomerplanten opgeruimd. Anderhalve meter2 schoongemaakt van flink wat kweek en heermoes. Bollen gekocht in de uitverkoop en drie potten gevuld met die bolletjes. 1 Quote De moestuin van Patrijs
Mellie Geplaatst: 22 november 2024 Geplaatst: 22 november 2024 Ik heb wat dahlia’s afgeknipt en het over de perkjes gelegd en ook wat over mijn pot met wasabi. Brrrrr. Koud hoor. En zondag weer 16 graden… gaat lekker met die opwarming. 1 Quote
bonnie f Geplaatst: 22 november 2024 Geplaatst: 22 november 2024 Gisteren het boerenkoolbed leeggehaald en onkruidvrij gemaakt. Daar gaat de knoflook en winterui in. Bloembedden zijn nu echt aan t eind. Daar ook wat opgeruimd. Zondag de rest. 2 Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Patrijs Geplaatst: 22 november 2024 Auteur Geplaatst: 22 november 2024 Harde wind en hagelbuien. Een vierkante meter schoongemaakt en er een emmer onkruidwortels uitgehaald. Tijdens de buien geschuild en een paar potten gevuld met tête-à-tête narcissenbollen. Met een kilo bieten en een bosje selderij naar huis. 2 Quote De moestuin van Patrijs
woldistel Geplaatst: 22 november 2024 Geplaatst: 22 november 2024 @Patrijs, want ben je toch dapper . Met dit soort weer kom ik niet eens in de buurt van de tuin😄 Ik hoop dat het morgen wat redelijker weer is ik ben al twee weken niet geweest ( ook verjaardagen etc.) 🤞 2 Quote
Patrijs Geplaatst: 23 november 2024 Auteur Geplaatst: 23 november 2024 (aangepast) Dapper, dat valt wel mee. Ik moet toch eten halen en wat bewegen kan ook geen kwaad. Het is prima weer om een tijdje buiten bezig te zijn en er wachtte een volle pan warme pompoensoep op me om weer op te warmen. Die had ik 's morgens al gemaakt. Vandaag werd het droog op de tuin en de wind was van noord oost naar zuid oost gedraaid. Nog wel fris dus bezig blijven. De laatste gladiolen er uit gespit en in een draadmand gelegd om nog helemaal af te sterven. Ook de laatste 10 meter aspergeloof weggeknipt en opgetast. Het onkruid daar deels weggehaald en er licht gespit. Daarna een laagje redelijk verse paarden stalmest er op, en weer wat meters klaar. 23 november 2024 aangepast door Patrijs 3 Quote De moestuin van Patrijs
acpronk Geplaatst: 23 november 2024 Geplaatst: 23 november 2024 Hier de hele week niks, koud en nat en ben allergisch voor dit weer. Vorige week trouwens al, net als elk jaar als het kouder wordt. Als het buiten onder de 10 graden komt, dan drupt het water (geen snot) gewoon uit mijn neus. En het is ook geen condenswater. Deze week trouwens wel iets gedaan. De zondag geknipte takken van de rozemarijn heb ik maandag ontbladerd om te drogen, en ook wat takjes gestekt. Die staan in een traytje met kap, maar heb ik wel in de achtertuin laten staan. Met hagel er op, en lichte nachtvorst zag ik aan de dahlia's. En hopelijk morgen naar de tuin, wordt weer een dag wat beter weer. 3 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Mellie Geplaatst: 24 november 2024 Geplaatst: 24 november 2024 Ik heb een paar knofjes gepoot en toen met d e kruiwagen een stukje verderop in de wijk, bladeren bij elkaar geharkt. Paar zakken en kruiwagen vol terug. De blauwe bessen een flinke laag gegeven en de rest in de compost bak. Toen nog een x terug en 1 zak gevuld. Ik heb nu 1 volle compostbak die 1/3 gevuld was en een half volle compostbak. Kan dat mooi composteren en ben ik in het voorjaar weer blij. Mensen zaten me wel raar aan te kijken 3 Quote
Nasuada Geplaatst: 24 november 2024 Geplaatst: 24 november 2024 De knoflook gaat als een malle, als dat maar goedkomt met de vrieskou. 3 Quote https://www.deblijehoeve.nl/
woldistel Geplaatst: 24 november 2024 Geplaatst: 24 november 2024 Laatste peperplanten in de tunnelkas opgeruimd. Watertonnen geleegd en wat geschoffeld. Via 20 km omweg weer naar huis gefietst, want de temperatuur is heerlijk. 3 Quote
Patrijs Geplaatst: 24 november 2024 Auteur Geplaatst: 24 november 2024 @Nasuada Welke vrieskou? Hier vandaag bijna storm maar wel uitzonderlijk warm (storm Bert?) en werken zonder jas. Verder gegaan met de aspergerij onkruidvrij maken, licht spitten en mest er op. Een rij afgemaakt, de laatste rij half, daar staan veel Chinese bieslookplanten tussen die ik er nu uithaal. Naar huis met wat pastinaak en een bosje selderij. 2 Quote De moestuin van Patrijs
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.