Lia56 Geplaatst: 25 februari 2024 Geplaatst: 25 februari 2024 @Vik wat een heerlijke ruime kas... zal je veel van kunnen genieten Quote
Dahli Geplaatst: 25 februari 2024 Geplaatst: 25 februari 2024 Eindelijk iets voor een koude (slaap)kamer kunnen zaaien, flink wat lathyrus. Eigen zaad, dus hoop dat het goed gaat. Acanthus staat nu ook in een pot binnen gezaaid. Kan nu nog op de schouw, de vensterbanken in de warme kamers raken vol….En de eerste dahlia opgepot! Vensterbanken in de werkkamer op het Westen zijn voor de dahlia’s. Er komen er nog 8 bij als mijn bestelling van Famflower arriveert. En ieder uur gekeken of mijn tomatenzaadjes al kiemden, de Voljusko’s Hearst en Minusinsk’s Orange Elephant zijn al boven 😃. Niet echt moestuin, wel tuin: zaterdagochtend vroeg is de dode glansmispel verwijderd: van bovenaf met een kraan op een vrachtwagen eruit getrokken om de omliggende beukenhagen en hortensia’s te sparen. Wat een geweld, erg indrukwekkend! De beukenhagen staan allemaal nog gelukkig. 2 Quote
MSDG Geplaatst: 25 februari 2024 Geplaatst: 25 februari 2024 Weer twee uurtjes kunnen knallen op de tuin. Tayberry verplaatst, tegelpad uit de kas vervangen voor houtsnippers, paar aalbessen verplaatst, stokrozen uitgespit, fotootje voor het bloesemtopic gemaakt, vijgenstek weggegeven, rucola en mizuna geoogst en met de buurman even zijn druiven gesnoeid. 1 Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
marcelru Geplaatst: 25 februari 2024 Geplaatst: 25 februari 2024 (aangepast) Een hele trits bomen in containers de kas uit gewerkt. Na de vorst (welke dit jaar?) moeten ze het nu weer buiten zien te rooien. Nieuwe onderstammen opgekuild in een grote pot, staan binnen zodat ze aan de slag kunnen met groeien. 25 februari 2024 aangepast door marcelru typo 2 Quote
ricusg Geplaatst: 25 februari 2024 Geplaatst: 25 februari 2024 Vanmiddag was het even droog en ik kon een vuilniszak vol muntwortels weghalen die de vorige huurder had laten zitten. Daarnaast heb ik stokken geplaatst om hekjes voor de doperwten aan te maken met kippengaas. Thuis had ik nog een zakje prei Zwitserse reuzen liggen en die heb ik in een leeg melkpak gezaaid om te zien wat ervan terechtkomt. 1 Quote
acpronk Geplaatst: 26 februari 2024 Geplaatst: 26 februari 2024 Vanochtend even langs de tuin geweest, 4 kruiwagens grond gereden, nog 4 te gaan. Beetje gekeken en praatje met de buurman gemaakt.Was een week niet geweest, maar niks gemist. Enige wat een beetje gegroeid is, zijn de honingbessen. Knoflook doet ook niet veel met deze lage temperatuur. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
favium Geplaatst: 26 februari 2024 Geplaatst: 26 februari 2024 (alvast excuses voor mijn Nederlands) Ik had misschien te veel zin in en ben supervroeg gestart. Met heeeeeel veel dingen. Alles zit nu lekker comfortabel onder een LED grow light. Heatmat hoeft niet als mijn hele woning is een heatmat: vloerwarming is top! Ik heb tot nu toe dit gezaaid: 01/02 Pepers sweet banana - gekiemd Zonnenbloemen gigantus- gekiemd, 2 echte bladeren Aubergine black beauty - gekiemd, lekker druk Zoete aardappel van de lidl - na 1 maandje in water, het zit nu in een pot compost en de eerste bladeren zijn al te zien Cherrytomaten - gekiemd, uitgeplant 1 per pot, en vervolgens half buiten in de kas laten staan, daar was het eergisteren 10 graden. Ik wil experimenteren met growlight+warm vs zonlicht+koud. Is temperatuur of lichtbron belangrijkste? 11/02 Courgette green machine - gekiemd (3/3!), al een echte bladje in zicht. Kropsla gaardenier - ik probeer een supervroege kropsla te krijgen, zit onder de growlight binnen 18/02 Courgette black beauty Raapstelen (experiment) 24/02 Paprika Sweet banana + Yolo wonder Aubergine black beauty en white egg Kerstomaat Black cherry Verder heb ik een laag stro over 8 teeltbedden gebracht en ik ben van plan om 3 nieuwe bedden te maken met karton+compost (de karton is biologisch afbreekbar, express besteld). Inmiddels ben ik ook met de basis imkercursus bezig. Het wordt leuk dit jaar! Hier wat foto's Mulch: Growlight: Zaaipotjes: 4 Quote Moestuin // Bijen // Koken Vriend van de Natuur 🤝
acpronk Geplaatst: 26 februari 2024 Geplaatst: 26 februari 2024 Leuk hoor! Veel plezier ermee, maar dat zal vast goed komen.Ik heb ook vloerverwarming, maar die staat niet de hele dag aan, hoofdzakelijk alleen in de ochtend als de verwarming aan springt, en eventueel soms in de middag/avond als het te veel af koelt. Een warmtemat icm thermostaat is handiger, die houdt de temperatuur constanter. Growlight: Ik zou de temperatuur matigen en/of meer licht geven (of de lamp lager hangen), de planten strekken nu te veel. Of staat de lamp pas sinds kort aan? 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
acpronk Geplaatst: 27 februari 2024 Geplaatst: 27 februari 2024 Vandaag wilde vrouw even wandelen, maakte ik meteen van de gelegenheid gebruik om naar de moestuin te wandelen en de laatste 4 kruiwagens grond te kruien.Nu nog gemeente grond voor langs de beschoeiing, maar dat is iets voor wat later (volgende maand, wil er nog wat spul planten). 2 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Lia56 Geplaatst: 27 februari 2024 Geplaatst: 27 februari 2024 Heerlijk weer vandaag dus lekker in de tuin kunnen rommelen, beetje snoeien, onkruid verwijderen etc... zo fijn eens in t zonnetje te kunnen werken.. 1 Quote
Nasuada Geplaatst: 28 februari 2024 Geplaatst: 28 februari 2024 Op 22-2-2024 om 21:46, acpronk zei: Gisteren wilde ik de kurkuma planten van vorig jaar opnieuw oppotten, maar toen ik de zak openmaakte kwam daar een redelijk aantal rouwmugjes uit. En de planten waren verrot (kan ook komen doordat ze te lang in de koude schuur hebben gelegen). En een positief punt, ik heb eindelijk het zakje met mashua knolletjes gevonden, die zat in de zak met de kurkuma. Was ik een maand kwijt, en had de hoop al opgegeven. Gisteren en vandaag 15 stukken gember opgepot, en de mashua knolletjes in 3 potten gestopt. De gember wil bij mij maar niet lukken, hoe doe jij dat? Heb je foto? Quote https://www.deblijehoeve.nl/
acpronk Geplaatst: 28 februari 2024 Geplaatst: 28 februari 2024 @Nasuada alleen een oude foto, die staat geloof ik in het gember topic. Daarna geen foto's meer gemaakt.Ik had ze in een kweekkasje op de router gelegd, in een laagje water. In de winkel kocht ik wortelstokken die al een beetje uitliepen, dat was makkelijker. Maar dan nog groeien sommige uitlopers harder dan andere, sommige lijken stil te staan. Maar ik heb ze toch allemaal opgepot, had het kweekkasje weer nodig. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Patrijs Geplaatst: 28 februari 2024 Auteur Geplaatst: 28 februari 2024 Palmkoolplanten geoogst en daar gelijk gespit. Twee kruiwagens mest gereden zodat ik daar door kan gaan. Ook gelijk een stuk daar vlak gelegd met de cultivator voor de pootuien en primeuraardappels. Ook het bollen/ knoflookbed doorgewerkt. Winterpostelein doorgedraaid en gelijk een kruiwagen mest er op gemikt. Een nieuwe buurman gekregen, een hovenier die gelijk de verwaarloosde tuin leeggetrokken en gefreesd heeft. 👍 Het leegstaand tuintje achter mij heeft ook een nieuwe huurster gekregen. 👍 3 Quote De moestuin van Patrijs
Marinke Geplaatst: 29 februari 2024 Geplaatst: 29 februari 2024 Onkruid en vooral veel gras getrokken. Een gekregen Helleborus met wat zaailingen een mooie plaats in de tuin gegeven. Scheuten van de japanse wijnbes wat verplaatst naar een voor mij iets gunstere locatie. Genoten van alle planten die groene blaadjes krijgen, de bollen die ontluiken. De bijen die zich laten zien ❤️ En in wat mindere mate van de dikke rat die de composthoop in schoot. 2 Quote
Tanja65 Geplaatst: 29 februari 2024 Geplaatst: 29 februari 2024 (aangepast) Kweekgras weggehaald. En kweekgras weggehaald. En toen nog kweekgras weggehaald. En o ja een rabarber verplaatst die in de weg stond. Niet per se het goede moment maar we zien wel. En de resten van de palmkolen op de composthoop gegooid. 29 februari 2024 aangepast door Tanja65 1 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Mellie Geplaatst: 29 februari 2024 Geplaatst: 29 februari 2024 @Mellie Volgens mij zijn het dan geen saffraankrokussen want die bloeien pas in het najaar.Dat weet ik, maar de mijne bloeien altijd veel later. Ik weet niet waarom. Heb dit jaar voor het eerst gehad dat er een aantal, stuk of 30, volgens het boekje hebben gebloeid. Quote
ricusg Geplaatst: 29 februari 2024 Geplaatst: 29 februari 2024 spitskool en rode kool gezaaid 1 Quote
Patrijs Geplaatst: 29 februari 2024 Auteur Geplaatst: 29 februari 2024 Twee stukken gespit. Daar waar winterpostelein had gestaan en een stukje met veel kweekwortels langs de rand van de tuinwaar frambozen stonden. Ook het open kweekkasje met radicchio van onkruid ontdaan. Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 1 maart 2024 Auteur Geplaatst: 1 maart 2024 Lichte spierpijn van gisteren dus maar wat anders gedaan. Op de vroege planten die dat nodig hebben een paar kilo zeewierkalkkorrels gegooid en een uienbed gemaakt van fijn insectengaas en daar bijna een kilo pootuitjes geplant. Quote De moestuin van Patrijs
ricusg Geplaatst: 1 maart 2024 Geplaatst: 1 maart 2024 Vandaag heb ik de herfst-en winterprei buiten onder insektengaas gezaaid. Er was nog tijd om 2 kleine bedjes klaar te maken met kalk en een beetje mest voor de sla en de plantuitjes. De sla staat nog in de kas en de uitjes ga ik over 2 weken halen, maar dan is de tuin er klaar voor. Quote
bonnie f Geplaatst: 2 maart 2024 Geplaatst: 2 maart 2024 Peultjes geplant en een border gemaakt rond de laagstam fruitboompjes. Maar ik heb spit dus daarna zowat op handen en knieën naar binnen.... Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Lia56 Geplaatst: 2 maart 2024 Geplaatst: 2 maart 2024 Onkruid verwijderd, sla gezaaid en nog wat bonen gelegd 1 Quote
Arja Geplaatst: 2 maart 2024 Geplaatst: 2 maart 2024 Onkruid verwijderd, ik lig nu in bad, ben duidelijk niks meer gewend 😬 2 Quote
woldistel Geplaatst: 2 maart 2024 Geplaatst: 2 maart 2024 Stukje grond vrij gemaakt van crosne, aardbei en slangenlook en die weer ergens anders neergezet. Het was heerlijk weer en ik had dit weekend wel de nieuwe tunnelkas neer willen zetten, maar Lief heeft de hele week al griep, dus kasbouwen moet dan maar later. Ook mijn half ingestorte insektenhotel ontmanteld om tzt een nieuwe samen te stellen. Een paar rijtjes met heel veel pastinaakzaad gezaaid. Zaden zijn uit 2021, dus ik verwacht er eigenlijk niet veel van. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.