Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2024


Patrijs

Aanbevolen berichten

Tunnelkas gebouwd! 🤸 Heel blij mee 😀. Moet morgen de flappen nog ingraven, want daar hadden we geen zin meer in. 12 m2 voor de pepers en tomaten, whoohoo!

IMG-20240309-WA0002.thumb.jpg.21a8a8439c916cecafae0fac6b4b9ef4.jpg

Enige minpuntje is, dat de onderste scharnier van de deurstijl te laag zit ☚ī¸, maar daarvoor ga ik morgen wel even naar de bouwmarkt. Ik kan ook mailen en klagen enz. maar daar heb ik eigenlijk geen zin in als ik het zelf snel en goedkoop op kan lossen. De scharnieren zijn gepopt, dus verplaatsen kan wel, maar dan moet je eerst de popnagels uitboren en hopen dat je ze met nieuwe schroeven vast kunt zetten.

Maar nog steeds een blij đŸĨš

  • Like 8
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag genoten van de opgekomen zaailingen en de bak met zaailingen van Pepers en tomaten vanmiddag in de kas gezet, het was er meer dan 22 graden. Aan het einde van de middag weer binnen gehaald, maar ze hebben nu toch 3,5 uur zonlicht in de kas gehad. Dat is duidelijk meer licht dan binnen, het liefste zou ik dat iedere dag doen wanneer het weer het toe laat. Helaas verhinderd het werk dat, maar we benutten in ieder geval de momenten dat het wel kan.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Slaplanten in kas gepoot welke de buurman mij gaf (allereerste wat in grond zit)

2 compostvaten geleegd, op een hoop gegooid voor later gebruik.

Hier en daar wat planten (sier en kruiden) gesnoeid.

Vak van 6x2 mtr. gewoeld.

Watertoevoer naar/in kas gemaakt vanuit ibc-vat. 

 

Tussendoor soep en boterhammen gegeten. 

  • Like 2

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

 

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag de flappen van de tunnelkas ingegraven. Was best nog wel een klusje in m'n eentje.

Ik had heel optimistisch wat zaden meegenomen om te zaaien en trays met voorgezaaide erwtenplantjes, maar daar ben ik niet eens aan toegekomen.đŸ˜Ŧ Misschien morgen na het werk. Als het niet regent.

 

IMG_20240310_161115558.thumb.jpg.8cfbc98eb5272c73bbac0a32bba5f201.jpg

aangepast door woldistel
  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Compost uit het vat (best wel prima prima kwaliteit geworden!) in de kas gemikt en ondergewerkt. Katje keurde het goed en heeft eigenhandig nog wat grond verplaatst wat blijkbaar niet perfect lag... Nu is alles weer heerlijk netjes. En ja, er staan al 2  tomaten bij wijze van experiment. Geen idee hoe dat gaat aflopen, maar in huis was ook geen optie meer. 

Nog wat snacks voor de kippen tegengekomen, waren ze blij mee.

20240310_123833.thumb.jpg.917638e080075d44ffafee8116720326.jpg

 

20240310_125908.thumb.jpg.675ce5a28fc2199fc54d8dc6711181eb.jpg

 

20240310_131953.thumb.jpg.9b708fcdf791eed40f6c3eb5b77862da.jpg

 

20240310_125513.thumb.jpg.73634fc9ad59f2752417487cb91446ec.jpg

  • Like 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

Afgelopen vrijdag hebben @cobro60en onze dochter het tuinhuisje opgebouwd. Gisteren waren we druk, maar vandaag weer een middagje tuin. Wat een heerlijkheid, zo’n huisje! We hebben een stellingkast in elkaar geschroefd en een bak gemaakt van een soort stellingkast voor alle gereedschap. Geen losse zooi en geen kas als vuilnisbak meer! Cor heeft de onderkant nog verder verstevigd, terwijl ik nog een stuk kweekgras heb omgewoeld. Na een tip van de buurman hebben we ook nog een aantal uitelopende rabarberwortels van de composthoop gered. Ze staan nu in water want ze waren flink uitgedroogd, morgen hoop ik ze in potten te zetten om verder op te kweken. En o ja ook nog wat compost geschept en verplaatst naar de hoop. Productief middagje zo. Binnenkort een stukje grond voor de Amaranth voor de wedstrijd voorbereiden. Langzaam maar zeker krijgt het vorm. 

aangepast door Tanja65
  • Like 3

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de laatste 3 dagen tomaten, paprika's pepers, meloenen, pompoenen, courgette en andere dingen gezaaid.

Bezig met de tuin onkruid vrij maken.

Ik heb afgelopen jaar helemaal niks in de tuin gedaan, dus ik heb wat achterstallig onderhoud, maar gelukkig valt het nog mee.

Hazelaar en druiven gesnoeid, frambozen opgebonden, rozen gesnoeid, en meer.

Morgen valt er 29 mm regen, dus ik denk niet dat ik morgen iets in de tuin kan doen.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28-2-2024 om 17:54, Patrijs zei:

Ook gelijk een stuk daar vlak gelegd met de cultivator voor de pootuien en primeuraardappels.

 

Wat voor cultivator is het?

 

Ik heb deze, het wordt een drietand genoemd in de winkels maar op de tuin noemt men het ook wel een cultivator.

3-tand-cultivator-taurus-600-2.jpg.9646f1de2a53fc8b669fd62acce60c95.jpg

 

Met deze incluis: officieel een mesthark, van de kringloop, ik gebruik het best vaak en dan hoor ik 'zo dat is een goede cultivator' 🤨

550x440.jpg.466278fde3a8446527fe945bbc5f1fc7.jpg

 

Als het werkt, prima natuurlijk, maar ben wel benieuwd wat je gebruikt.  

  • Like 1

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

 

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Ik gebruik de bovenste maar dan met ronde tanden i.p.v. afgeplatte tanden.

Dat werkt lichter en er blijven minder onkruidjes aan hangen.

 

Let wel, ik tuin op zandgrond.

Ik wil na het spitten de grond niet te fijn hebben liggen zodat die dichtslaat bij regen.

Wel wil ik in het voorjaar de grond doorwerken om het iets fijner te maken en onkruid te onderdrukken.

De cultivator is daar prima voor. Die laat bij mij de grote brokken uiteenvallen.

Zaai ik een fijn gewas dan maak ik de grond nog fijner maar voor bijv. de tuinbonen en aardappels etc. is het prima.

Ook tussen de gewassen door zoals nu bij de knoflook en aardbeien en uien werkt het snel en zonder schade.

Met een scherpe schoffel maak ik soms ongewild slachtoffers of snij in de rizomen van de aardbeien waardoor ziekte kan ontstaan.

 

Om verse paardenmest met stro te verplaatsen gebruik ik een mestgreep.

De oudere mest doe ik met mijn spitvork.

 

Ik hark hier weinig, vooral om zaaivoortjes open en dicht te leggen en ze na het zaaien aan te stampen met de achterkant van de hark.

 

 

En weer on-topic:

Een paar vuilniszakken gevuld met bladaarde voor in de moestuin en gesnoeid in een mantelzorg-tuintje.

aangepast door Patrijs
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gras gezaaid! En de kas half opgeblazen met carbid. Daar gaan nu duizend molshopen doorheenâ€Ļ voor ik de kas ga blgebruiken, moet die route tÃŗch onbewoonbaar worden verklaardâ€Ļ. Grrrrrr.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zakken met goede grond naar de tuin gebracht net als twee potten uitgebloeide narcissen.

Tuinbonen gezet en onder glas deels gegoten en wat slakjes verwijderd.

Drie grote vakken met de cultivator doorgewerkt  want het onkruid begint te kiemen en er moet straks ook weer geplant en gezaaid worden.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

 

tuin3.thumb.JPG.0fc572d6f5a4b7062b6a8c198aff0ccb.JPG

 

Vanmiddag bezig geweest in de kas en ook zonder zon was het er lekker warm.

 

tuin1.thumb.JPG.446379f42b29e6abe33184501d44d152.JPG

 

Tussen de spinazie en de worteltjes onkruid gewied. Verder heb ik nog een aantal plantjes van de breedwerpig gezaaide kropsla uitgeplant om tot kroppen uit te laten groeien. De rest van de planten blijft staan om gedund te worden en te gebruiken als snijsla . Naarmate de planten gedund worden krijgt de rest meer ruimte om door te groeien zodat er nog verschillende keren geoogst kan worden van dat kleine oppervlak.

 

tuin2.thumb.JPG.d7f9829b63685e9350b20351ac1506b8.JPG

 

Van deze sjalotten zijn de bladeren bestemd om onder de sla verwerkt te worden zoals je dat ook met bieslook doet.

 

tuin4.thumb.JPG.60f04ac09fc3d84afdf29f2cb815a5f3.JPG

 

Verder nog in de tuin aan het schoffelen geweest waaronder 2 rijen tuinbonen die nu boven de grond beginnen te komen (ras Suprifin) . Daarna gaas er overheen geplaatst tegen nieuwsgierige kauwtjes die de vervelende gewoonte hebben de jonge plantjes uit de grond te trekken. Ik had te weinig gaas maar omdat kauwtjes zeer achterdochtig zijn, en de nieuwe situatie voorlopig niet zullen vertrouwen, zullen ze ook wel de niet-afgedekte plantjes met rust laten.

Onder het frame rechts staan sjalotten die beginnen uit te lopen. Om dezelfde reden als de tuinbonen is hier een net gebruikt. Vanaf april wordt het net vervangen door insectengaas om dan de preimineervlieg buiten de deur te houden.

 

tuin5.thumb.JPG.d96aa4bd8e9cdd55c5c8f4fc9d8c3dff.JPG

 

Voor dit rijtje tuinbonen (ras Aguadulce) is het gevaar geweken. Ze zijn inmiddels te groot om nog interessant te zijn voor de kauwtjes en ook eventueel nog opduikende bladrandkevers kunnen geen schade van betekenis meer aanrichten. 
 

  • Like 5

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wÊl aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was weer klus dag. De zonnepanelen die al 6 maanden op een pallet in de tuin lagen, zijn zo waar weg!

508f9c407fc11e639f154081915335c8.jpg

Een mooie herinnering achterlatend op het gras.
Gelukkig hebben we overal molshopen, dus dan valt het minder op.

fab0b4d205e964d078757f198e413242.jpg

Let wel op het aardappeltje dat kennelijk ooit van de zomer van de tafel is gerold en nu in een molshoop wortel is geschoten. Die heb ik verpoot naar een veiligere plek.

Ook een bak leeggemaakt omdat ik zag dat hij nu echt op instorten stond en ipv de aarde uit te scheppen, heb ik de voorkant eraf gebroken. Zo op instorten dus . Heb de broedbollen die toch aardige knofloken waren, eruit geschept en de opgekomen sla. Die zitten nu tijdelijk in een klein bakje.

De compost heb ik over de asperges verspreid. Ik zag dat ik dat al eerder ook gedaan had. Geen idee wanneer. Is nu dus een flinke bult. Ik heb ook wat in de bak boven het kippenhok gedaan. Daar heb ik ook extra oregano weggehaald. Net onkruid. Groeit overal. Alles incl onkruid, heel veel brandnetel aan de kadewand, aan de kippen gegeven. Ben mega blij met mijn leren handschoenen. Heb ze nu voor de 2e x gebruikt, maar echt fijn. Voel geen enkele prik!

Wat onkruid waar de steiger heeft gestaan, is heel triest. Grond was helemaal aangestampt en keihardâ€Ļ heb dat allemaal met de hak bewerkt. Het onkruid naar de kippen. Heb wat bosjes rucola weggeschept en verplaatst. De steiger stond er nog half in.. daarachter dus niets gedaan. Maar we komen er wel. Nog even geduldâ€Ļ!

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...