Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2024


Patrijs

Aanbevolen berichten

Ik las rond negenen gisterenavond in een reclamepauze dat er storm op komst was. Dus in het donker met de man een nieuwe plaat in de kas gezet, omdat die anders geheid weg zou blazen… alles vast gezet. 1 vastzetknijper sprong uit de sponning zo in mijn rechteroog. Half verblind en met helse pijnen alle zoo wat evt zou weg kunnen vliegen vast gezet, danwel binnen gezet. Een bijzonder avontuurlijke en pijnlijke onderneming zo in het donker. Had z’n charme zalikmazegge.

De Man heeft gaten in het frame geboord en daar metalen draden doorheen geregen zodat de ramen nu ook in de breedte vast zitten. Vanochtend gecontroleerd. Alles zit er nog. Dat hadden we een paar jaar geleden moeten doen. Maar goed. Het zit dus goed vast.
Waait nog wel enorm hier… maar de lucht wordt alweer blauw. Straks weer even een controle rondje door de tuin en de kippen inspecteren. Die arme beestjes vinden storm vast ook niks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even gekeken voor schade, maar dat viel alles mee.

Er was zelfs wat zon dus weer een stukje gespit tot ik de grond daar te zompig vond worden.

Daarna hogerop begonnen met spitten en de platen van de veldsla gehaald die daar lagen vanwege de vorst.

Heb ze in plaats daarvan twee fris gewassen glasplaten gegeven /\ met aan de kopse kanten een klein glasplaatje.

Boerenkool geoogst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisterenavond thuis ook nog 20 stekken van de honingmeloensalie gemaakt (eerder mandarijnsalie), en vandaag (weer) 22 stekken van stevia.

De ananassalie wil nog niet zo goed groeien, dus nog geen stekken van kunnen knippen.

 

Alleen de bergbasilicum geeft hoofdbrekens, daar zijn er net 3 van de 20 verrot, mogelijk te vochtig. En erg veel last van thrips, die vreten de bladeren leeg, ook bij de stekken van afgelopen herfst, die zijn van onderen vrijwel kaal (geen levend blad). Toch maar iets op verzinnen..

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In mijn , voor mij, nieuwe kas, de grond losgemaakt, randjes gezet en compost verdeeld.

Op de plek waar de 2e , echt nieuwe kas komt, begonnen met  bestrating weg te halen.

Heerlijk, geen sneeuw, niet koud, prima tuinweer.

En de regen begon pas toen ik al lang en breed het lijf op de bank gekrakkemikt had.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn huisje (waar ook moesdingen gebeuren): In augustus datum geprikt met buurvrouw voor inhuren boomzaagman. En die datum was dus gisteren. Gelukkig maar want dat was dus de enige goede dag blijkt. Daarvoor vroor het, was het glad, sneeuwde het of/en waaide het enorm hard. En vandaag weer storm.

Hoe is het mogelijk om dat zo goed te plannen.

 

Er moest namelijk een hele hoge Berk om, deze had ietwat teveel beweging in de stam en we wilden toch echt niet dat ie op het huisje van de buurvrouw zou vallen.

 

Het ging gesmeerd en nu heb ik twee bomen minder maar wel brandhout. En een mooi houtwalletje.

Jammer wel dat de boomzaagman een te brede kar door mijn hekje heeft geramd waardoor deze nu beschadigd is. Het hekje is door wijlen mijn vader gemaakt en was het mooiste van het hele huisje. Toch jammer dat hij geen respect had voor andermans spullen. Als iets niet past... dan pást het dus niet.:roll:

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag palmkool geoogst en er een lekkere stamppot van gemaakt met aardappelen en zoete aardappelen. Kipfilet erbij met een saus van kokosmelk, ui en cherrytomaatjes.

 

Verder alleen gekeken wat er nog groeit of heeft overleeft. Knoflook, die ik begin winter heb geplant, had ik meer van verwacht. Ik zag dat er maar eentje was begonnen met groeien. Wanneer kan ik duidelijke groei verwachten?

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet letterlijk in de moestuin, maar op de laptop in ons centre parks huisje tijdens onze eerste vakantie een start gemaakt met de planning voor dit jaar. De keuze van tomaten is gemaakt en voorlopige verdeling van de bedden. Thuis van ‘t weekend nog maar even met de succession planting tabel van Charles Dowding de rest plannen en ook zaaitijden vastleggen, dan kan vrouwlief dit jaar helpen om alles tijdig te zaaien. 😊 Merk wel dat ik toch net te weinig ruimte heb met 6 bedden nu ik iets langer onderweg ben. Verhuizen staat op de planning en dan naar een perceel met minstens 500m2 grond zodat daar de moestuin bij huis kan komen en dan ga ik voor 8-10 bedden en wordt de huidige moestuin een fruittuin. Tot die tijd behelpen. 

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze stonden op mijn lijst, van een stuk of 7 was geen enthout beschikbaar (met name onder de rood aangegeven namen); de rode namen zijn voor eigen gebruik van de genenbank.

 

Herfst Bloem Soete (Knoop)

Oranje de Sonnaville
Drentsche bellefleur
Zoete Oranje
Vlaamsche Schijveling/Doppelte Zwiebelapfel; Banket-Schijver
Schone van Iephof
Zoete Dobber; Doppelter Hartling
Hermien van Eibergen
Geele Soete Silverling
Prins Bernhard
Benderzoet
Bosappel; Rosappel
Kandijzoet
Blanke Holaart
Sterappel; Reinette Rouge Etoilee;Starappel;Sterreinette
Dubbele Grauwe Gulderling
Dokkumer Nije
Beemster vroeg
Pinksterster
Leonie de Sonnaville
Kerstster
Etoilèe de Sonnaville
Dekker's Glorie
Zoete Bellefleur
Sacramentsappel
Appel van Paris; Apfel des Paris
Oranje Reinette; Reinette d'Orange; Oranje appel, Tequenne
Glorie van Holland; Gloria van Holland, Gloria de Hollande
Atalanta; Helena
Dubbele Zoete Aagt
Schone van Moorveld
Brabantse Bellefleur; Brabant Bellefleur
Rode Tulpappel; Rode Joop, Rode Jeup, Jopke, Skovfoged
Belle de Lunteren
Ananas Reinette
Reinette Hernaut; Dubbele Speeckaert
Present van Engeland; Heerappel
Geflammter Kardinal; Zaailing de Jongh
Suikerappel

Luntersche Pippeling; Lunterse Pepping

Pomme Rosa Verbrugh; Roodjes
Balder
Jan Steen
Zoete Kroon; Zoete Kroon; Winterkroon; Zoete Groninger Kroon
Roter Eiserapfel 1; Paradijs, Bedieze
Sevenums Striefke; Sevenum Streepje, Sevenummer Striepke
Kaneelzoet; Zoete grauwe reinette, Grosse Saint Clement
Fiessers Erstling
Echtelds Zoet
Dessertappel
Citroenappel
Schellinkhouter; Schellinkhout
Langzoet
Noorderkroon
Schone van Boskoop
Sweet Caroline
Uitgeester Zoet
Zomerkruideling
Court pendu gris
Franse gele guldeling
Gele zoete silverling
Schellinkhouter
Zure van Driebergen
Present van Holland
Reinette van Grathem
Veendammer Glorie; Glorie van Veendam
Jacob Dirk
Groninger Pippeling; Groninger Peppeling
Du Halder; Halder apfel
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had gisteren een raam niet goed vastgelegd en werd gelijk afgestraft met die wind hier.

Het raam met dun polycarbonaat was door een glazen eenruiter gevlogen.

Scherven geruimd en in de lage kas gelijk een  rij snijbiet geplant die van de volle grond kwam.

Gespit en mest uitgedeeld en gelijk een praatje gemaakt.

Met een pot net bovenkomende narcissen uit de kas voor op de siertuintafel thuis weer naar huis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, de zon wordt ook weer wat sterker.

Mooie rechte staken zo te zien.

 

Hier de laatste snijbiet en Russische bladkool weggehaald om in het kasje te zetten.

Het nu lege stuk zoveel mogelijk onkruidvrij gemaakt en bemest.

De mest die over was deels op de composthoop en deels bij de oude asperges gegooid en nog twee kruiwagens bij de snijbiet rijen die nog even blijven staan.

Het mesten is nu zo goed als klaar voor deze winter.

 

Nog het uienveldje gespit en de laatste uitjes die daar nog leefden weggehaald.

De bananen uitgepakt en het plastic opgeruimd, ben benieuwd of daar nog wat leeft.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bananen al uitgepakt? Pak je ze ook weer in als er nog vorst komt?

Zelf heb ik geen bananen, maar ik zag ze bij iemand op ons complex staan. 

 

Dat is toch ook wel een van de dingen die ik zo leuk vind op dit forum. Zoveel verschillende grondsoorten, verschillende klimaatomstandigheden in dit piepkleine Nederland, verschillende kweekmethoden enzo 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Ja, ze staan in de kas en waren ingepakt met het plastic van de tunneltjes.

Ik ben bang dat ze gaan rotten want de potten gingen erg nat de kas in van alle regen.

 

Mooi rustig weer en zon, veel drukte in de duinen en het dorp.

Een glasplaat schoongemaakt en in het frame gezet.

Nog twee ramen gewassen en twee rijen planten naar de lage kas verplaatst. 

aangepast door Patrijs
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...