Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2024


Patrijs

Aanbevolen berichten

Eerst klimop weggeknipt daarna boerenkool geoogst en daar gespit.

Het was fris dus doorgegaan met spitten.

De plek van de tijdelijke mestontvangst leeg gemaakt, de palen weg en een gele framboos er uit die er pal naast stond.

Daarna gespit en het kweek en Heermoeswortels verwijderd.

Het greppeltje er naast had ook te lijden gehad van het mest brengen dus dat ook weer uitgespit.

Tussendoor takken gesnoeid en klein geknipt in de luwte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeh, weer zijn harde storm.
Eerst even praatje gemaakt met een tuinbuurvrouw, die was even onkruid weg aan het halen en ruimte aan het maken en was (deels dankzij mij denk ik) gisteren bij de fa. Houweling geweest, want ze had een honingbes van mij gekregen (die ik weer had gekregen en allemaal uitgedeeld) en 2 extra honingbessen gekocht alsmede nog wat fruit.
Verder wat van de grond in zakken gedaan en meegenomen om thuis te gebruiken om in te zaaien. En nog 3 kruiwagens grond naar de tuin gebracht. En ook wat stekken van de vijg geknipt als ruil richting Bob (volgens mij geen lid van het MTF).
En uiteraard af en toe wat aan het wankelen gebracht door de storm, want het waait niet bepaald zacht...

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren klein uurtje naar de tuin, te weinig gedaan. Alle gebruikte bamboe stokken van tuin 2 naar tuin 1 gebracht.
Begonnen met het omscheppen van de oregano (wil alle oregano weghebben en Griekse oregano planten), maar dat omscheppen kost te veel tijd dus maar klein beetje stukje gedaan (totaal oregano is inmiddels paar vierkante meter door uitzaaiingen). Deels ook met karton afgedekt en wat grond erover gedaan. 2 kruiwagens grond naar de tuin gebracht (nog 15 kruiwagens te gaan, dan is de 2 kuub klaar). Daarna dochter van school halen.
Zaterdag verder.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hè hè, eindelijk weer eens een tuindagje ‘zoals het hoort’: geen wind, milde temperatuur. Ik kan me de laatste keer niet heugen.

We zijn een klimop te lijf gegaan, die groeit tegen een afgezaagde, dode  conifeer van ca. 3 meter hoog. Leuk vertikaal object, de vogels zijn ernook blij mee. Maar we hebben hem toch ongeveer een meter korter en 2 meter smaller gemaakt. Zie je over een aantal maanden niks meer van.

 

verder genoten van alle vogelgeluiden en de staartmeesinvasie op de pindasilo.

 

 

IMG_7068.thumb.jpeg.ec1598c788b101382a7e4d3925f28967.jpeg IMG_7071.thumb.jpeg.93c506ba15446e4bf92ec58a66ad758b.jpeg

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Paar kleine dingetjes gedaan want was er pas om 16:30.

 

Zuilappel Polka verzet naar een mooi plekje achterop. Had sinds aanplant in de herfst nog nauwelijks haarwortels aangemaakt door de nattigheid. 😩 Nu iets hoger en droger achterop de tuin, dikke laag karton en mulch van houtsnippers. Gaat het vast goed doen!

 

2 zelf gezaaide plantjes van ‘t knikkend nagelkruid aan de voet van de Japanse wijnbes gezet.

 

Klein stukje kweekgras vrij gemaakt, maar daarna zakte ik bijna voetdiep in de natte klei. 😅

 

De Russische smeerwortel verplaatst, waardoor ik nu de zijkant van m’n tuin netjes kan maken met een afwateringgeultje en de rand kan gebruiken als sierborder.

 

Tot slot nog even het bessenveldje in kaart gebracht en opgemeten. Daar gaat dit jaar toch echt een fruitkooi komen dus even goed bedenken waar wat precies moet komen. Dat kan ik nu van de week ‘s avonds mooi doen.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aardbeienbed opgeschoond en veel gesnoeid. Eindeloze hoeveelheden graspolletjes getrokken, die staan nu al in bloei. 
Aardpeer geoogst en er een lekker soepje van gemaakt.

En water in de rattenholen laten lopen. Konijnenhok rondom ook beter afgesloten en beter betegeld, was nog een heel project. 
Dat wordt morgen spierpijn!

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

De afloop rond het terras proper gemaakt want de hevige regen eerder deze week had een hoop modder aangespoeld en daardoor liep het water nog maar moeilijk weg . Emmertje of 6 afgevoerd naar de composthoop 😲. Net op tijd, want het is weer gaan gieten.

 

Daarnaast vooraan de straat een grote wilg aangeplant en nog eens 16 kleinere. Vrouwlief samen met de zoon heeft er nog eens zoveel in de grond gestoken achteraan de weide. Allemaal van de takken dat we vorige week hadden geoogst bij het knotten.

 

Ook nog 8 kleine aardbeiplantjes in de kas gezet en nog een veldje van ongeveer 4x5m klaargemaakt.

 

En er komt al patat boven hier! In de kas natuurlijk, een enkeling, het moet een vergeten aardappel zijn dat 2 jaar terug geplant werd.

 

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

6 minutes ago, Goldfish said:

Daarbij gaf mijn oog geen voorrang rond 2130u aan een van rechts komende zwiepende tak.   Schade valt mee. 

Oeï !! Die mag toch zomaar niet uit de parking komen zonder voorrang te verlenen ?

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bijna lente, zo voelde het. De composttonnen leeggehaald vandaag. Ook de kweekemmers in de kas schoongemaakt en wat ruimer ingegraven. Ieder jaar probeer je de ervaringen van het vorig jaar mee te nemen in de nieuwe plannen. De tomaten stonden te dicht op elkaar. 

De vogeltjes lieten horen dat het voorjaar eraan komt. De meerkoeten vechten elkaar de sloot uit. Het is nog maar februari maar de tuinders krijgen ineens haast.

aangepast door Veldjesgraaf
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hard gewerkt! Twee bakken helemaal omgewoeld en alle kweekgras er (weer) uit (ik). Wat een werk! Alle bonen stellages die er nog stonden omgehaald en de verdroogde stengels in de compostton gestort. De gebruikte emmertjes afgepoetst en afgewassen. Cor heeft ondertussen enkele dode bomen en overtollige struiken staan omzagen en de wortels staan uitgraven, om plek te maken voor ons tuinhuisje dat nog steeds wacht op opgebouwd worden. Kennis gemaakt met de nieuwe moestuin buurvrouw die tegen de wormen blijkt te praten en een no-dig tuin wil gaan aanleggen met ecologisch evenwicht. Dapper. Wel super moestuinweer vandaag zeg, er kwam zelfs een zonnetje door.

aangepast door Tanja65
  • Like 2

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien onze ‘moestuin’ ook onze gewone huis-tuin is: alle hortensia’s gesnoeid (met de nieuwe Felco 2, wat een geweldig ding is dat!) en de vijgenboom flink onder handen genomen met het nieuwe Felco 600-zaagje. De vijg zal wel wat minder fruit geven dit jaar, maar hij was echt enorm, het moest gewoon. Binnen wat voorzaai uitgeplant.

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een noodslachting van drie pompoenen uitgevoerd.

Met een emmer afval naar de tuin en daar op de composthoop gemikt.

Verder gegaan met opruimen, en het voorstukje waar de bollen boven beginnen te komen leeg gemaakt.

Met een emmer koolwortelstronken weer terug vanwege het risico op knolvoet.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag binnen aan de moestuin gewerkt. Eindeloze zaadlinten van radijszaad gemaakt. De ervaring leert dat ik me elk jaar opnieuw voorneem elke week een klein beetje te zaaien en dat dat nooit zo werkt. Ik hoop dat nu met de zaadlinten het gemakkelijker is om deze zaaiklaar bij de hand te hebben en dan elke week even snel een rijtje neer te leggen, als een tussendoor klusje. Verder stapels lege keuken- en wc-rollen tot zaadbakjes geknipt en gevouwen, en daarna een heleboel voorgezaaid (broccoli, bloemkool, aubergine en pepers). Doperwten (poging 2) en peultjes tussen keukenpapier gelegd om te laten voorkiemen, en nog een poging gedaan om wijnblad te zaaien in vermiculiet ook al is het zaad nu eigenlijk aan de oude kant. Productief dagje zo. 

  • Like 2

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...