Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2024


Patrijs

Aanbevolen berichten

 

Vandaag de composthoop afgegraven na eerst de nog niet verteerde toplaag te hebben verwijderd.

 

afgraven2.thumb.JPG.afbda4cbc01b5d696c9a44e60302bd4d.JPG

 

 

Bij de composthoop, achter een opstaande tegel, vond ik ook deze overwinteraars en later vond ik er nog meer. Toch wel zielig die arme beestjes in de kou. Ik heb ze dus maar even op temperatuur gebracht  met mijn onkruidbrander want ik ben tenslotte de beroerdste niet.  ;-)

 

 

afgraven1.thumb.JPG.90c41210823da63694ea64dd3de02546.JPG

 

 

 

 

 

  • Like 3

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de tweede keer dit jaar naar de tuin geweest, beetje rond gekeken en klein beetje gewerkt.
 
Geconstateerd dat de storm 4 honingbes planten mijn tuin heeft in geblazen. Dacht eerst dat ze van mij zijn, maar ze staan er allemaal nog in. Vermoeden ging naar die van de buurman.
Later sprak ik een buurman een tuintje verderop, en klopt dat die van hem zijn. Hij had ze een jaar of max 2, wel al mooie grote planten, maar volgens de buurman die ik sprak vond hij ze te zuur.
Klopt ook wel, als ze te vroeg geplukt worden. Maar gekleurde bessen hoeven niet gelijk te staan aan rijpe bessen.
 
Ik heb er eigenlijk geen plaats voor (en het zijn nu voor mij naamloze rassen) dus ik ga morgen een appje in de groepsapp van onze vereniging zetten (zitten overigens maar 6 mensen in, inclusief ikzelf).
 
IMG_20240128_161604.thumb.jpg.04c3f7e9fa698a479930da4fe559c6d1.jpg



Toevoeging: oh ja, geconstateerd dat de tijm vrijwel helemaal dood is. Die had ik uit de grond gehaald omdat de knoflook daar moest komen en in een kuip gezet, maar blijkbaar vond die dat niet zo leuk... Dus maar nieuwe zaaien (of ergens een zaailing zoeken, die groeien ook wel ergens tussen, maar dus niet bij de knoflook want daar is de grond 10cm verhoogd.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Naar de tuin met een balk en gereedschap om de lage kas op te knappen maar door het mooie weer wat anders gedaan.

Flink geschoffeld, de paden, de laatste nog ongespitte hoekjes, de twee aardbeiveldjes en een rand langs de verwaarloosde buurtuintjes.

Tussendoor met de handschoffel het knoflookveldje grotendeels vrij gemaakt van het onkruid van afgelopen kwartaal.

Alle onkruidjes er uit gevist want het is daar nog steeds erg vochtig.

Veel gekletst want het was zowaar druk en toen iedereen weg was nog een hoekje gespit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo druk als et gisteren was zo rustig was het vandaag.

Misschien de schuld van de motregen?

Begonnen aan de laatste hoekjes te spitten. Dat gaat langzaam door alle wortels en omdat ik gelijk troep moet verplaatsen.

Maar het gaat langzaam maar gestaag en 's middags werd het zelfs nog droog.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uurtjes op de tuin:

- sla en spinazie gezaaid

- rucola, mizuna, spinazie en pastinaak geoogst

- laatste 2 bakken voor de frambozen ingegraven

- dubbele laag karton rond de honingbessen gelegd en afgetopt met houtsnippers van een jaar oud

- klein paadje afgemaakt langs de afrastering met m’n buurvrouw 

- stekken van Josta en Russische smeerwortel gemaakt

- klein stukje van de afwateringsgeul tussen mij en de andere buurvrouw verder gerenoveerd. Die klus ben ik vorig jaar begonnen en moet van mezelf dit jaar af

- circa 1m2 kweekgrasvrij gemaakt

- opgeruimd

- geluncht in de zon ☀️ 

 

Weer zo’n dag waarom je weet dat je van tuinieren houdt. 😊

  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier gaat het ook lekker.

Vandaag de gereedschapskist leeggehaald en op zijn kant gezet.

Uitgebezemd en na gegoten en daarna te drogen gezet in de harde wind terwijl ik de grond er onder gespit heb.

Aan het eind van de middag even terug om al het gereedschap er in terug te leggen, morgen maar even kijken wat er weg kan.

Het ws wel nodig, er kwam een halve emmer zand uit en de aardbeistekken begonnen er al in te wortelen.  🤭

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is hier nog wat fris aan de oren. Een uurtje per dag buiten is al genoeg voor mij.

 

Een deel van de knotwilgen die een paar jaar geleden geplant werden voor het eerst gesnoeid. Deze wilgen houden we opzettelijk klein, de knot komt op 1,5m en die gaan we dan ook wat vaker knotten.

 

2 van de 3 plantbedden in de serre proper gemaakt en er het equivalent van een grote kruiwagen paardenmest op verdeeld.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heel wat meters kunnen maken vandaag. 
kweegras zoveel mogelijk omgespit, geharkt, worteldoek, bakken erin, mooie zwarte schone grond gekocht en verdeeld over de bakken ( we moeten nog een keer rijden.

straks nog boomschors op de paden en wooooow ken mijn eigen tuin niet terug.

nig even de kas warm gemaakt met kleine bbq voor een lunch zo uit het vuistje

IMG_5977.jpeg

IMG_5978.jpeg

IMG_5979.jpeg

IMG_5981.jpeg

IMG_5971.jpeg

IMG_5972.jpeg

  • Like 6
Link naar reactie
Delen op andere sites

De moestuin weer bezocht nadat we haar ergens in de herfst na het planten van de knoflook verwaarloosd achter hadden gelaten. Hm. Viel niet mee. Wat een bende hebben we achtergelaten! En er is ook spontaan nog meer bende ontstaan. Een deel van het hekwerk is ingestort door een afgebroken vermolmde paal. Er is een boom omgewaaid die er nu uit moet. Het onderste deel van ons geimproviseerde tomatenkasje is omgewaaid. Overal ligt troep. En de grote schep is verdwenen. Enfin, we hebben nog een even voor we echt weer aan het zaaien en wieden slaan.

 

Vandaag werd er compost gebracht en hebben @cobro60 en zoonlief een deel van de berg al verplaatst. Ik ben begonnen met achterstallig bakkenwerk - van twee bakken was überhaupt nog nooit het kweekgras goed er uit gehaald dus daar heb ik maar een begin mee gemaakt. Met de grelinette loswoelen en dan alles proberen met wortel en al er uit te krijgen. De ervaring leert dat ik dat enkele keren moet herhalen voor de meeste wortels er uit zijn. Als het volgende week nog droog is kunnen we misschien ook het tuinhuisje eindelijk neerzetten, dan wordt het ook wat makkelijker de foliekas goed op te ruimen want dat is nu een rommelhok. Hij heeft de winter wel redelijk doorstaan - alleen de openingen met gaas zijn gesneuveld. Daar doe ik wel met ducttape een nieuw stukje op, dan kan de hoes nog een seizoentje mee. Kortom: ik heb vandaag vooral genoteerd wat er allemaal nog moet gebeuren!!

  • Like 2

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag maar eens begonnen met bladharken, wieden en schoffelen. De grond is niet zo nat meer, dus dat wordt wat makkelijker. Plek voor een nieuwe tunnelkas opgemeten en visueel wat zichtbaar gemaakt met tuinbogen van elektriciteitsbuis. 12m² klinkt best veel, maar ik heb een grote tuin.

Toen ik thuis was ook maar gelijk de kas besteld 😀

  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het mobiele hekwerk voor de kippen verplaatst. De kippen zijn nu boos omdat ze niet meer in de moestuin mogen. Witte ui en nog wat voorjaars knoflook gepoot. Vandaag ui, prei en de van Jootje gekregen paprika voorzaaien. En mischien stiekem wat radijsjes.Ik heb geen kas dus dat is natuurlijk belachelijk vroeg voor radijsjes.

  • Like 2

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ook aan de lage kas gewerkt.

Twee balken waren verrot en die weer op maat gezaagd van wat stukken afvalhout en die weer teruggeplaatst.

De kas dichtgemaakt met de ramen er op. Alleen nog deels wassen en dan inzaaien.

 

Bij de buurman die vanaf mei niets meer gedaan heeft ook glas opgeruimd omdat ik mijn scherven toch ook moet afvoeren binnenkort.

Gelijk even alles wat er nog lag aan spullen in zijn compostbak gelegd zodat het bij storm blijft liggen en ik de rand kan maaien als het kweekgras weer gaat groeien daar.

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4-2-2024 om 09:04, bonnie f zei:

Het mobiele hekwerk voor de kippen verplaatst. De kippen zijn nu boos omdat ze niet meer in de moestuin mogen. Witte ui en nog wat voorjaars knoflook gepoot. Vandaag ui, prei en de van Jootje gekregen paprika voorzaaien. En mischien stiekem wat radijsjes.Ik heb geen kas dus dat is natuurlijk belachelijk vroeg voor radijsjes.

Je weet maar nooit

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...