Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2024


Patrijs

Aanbevolen berichten

@Mellie, wat een ijver op één dag! En dan die ene groef die boven zit, misschien kan daar een schaaf overheen gehaald worden? Maar ja, dan kun je de plank later niet meer hergebruiken. En is het impregneermiddel daar ook weg, alhoewel ik niet weet hoe diep dat in het hout zit. Het is vandaag weer mooi weer, misschien toch die paar planken omdraaien? Ja je moet ook weer koken vandaag hè?

 

Edit: een rijtje sla erin, heerlijk idee, al zul je bij langdurige droogt wel 6 × per dag water moeten geven. 🌞

 

Gisteren heb ik veel gedaan in de kleine achtertuin en kas. Onkruid gewied, straatje schoon geboend en geveegd, nieuw gekochte planten gepoot, klimplanten gesnoeid, hangplantpotten opgeruimd, zaailingen van tomaat naar de kas gebracht om af te harden en weer terug.

 

Vandaag, zojuist de ramen schoongemaakt voor het eerst dit jaar, straks de kasramen idem, daar ben ik wel even zoet mee. Genieten van het lekkere weertje, al heb ik gisteren een koutje opgelopen, het kriebelt onderin mijn luchtwegen. Met een extra pufje en paracetamol gaat het wel, lekker weer naar buiten straks, nu even pauze.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Weer een rijtje sla geplant, onkruiden verwijderd en kruidenplantjes gepoot. Heerlijk weer om te werken.

Perkje ( piepklein maar je moet ergens beginnen) wat ik in bruikleen heb van de gemeente, de laatste rij stenen geplakt en wat extra aarde erin gedaan. Een vak is nu klaar en daar staat in ieder geval al wat in. Pluk en moestuin begint vorm te krijgen.
Als zij zien dat wij t gewoon bijhouden hebben we later het andere stuk ook tot onze beschikking.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sla plantjes van her en der in de tuin verzameld en op een rij gezet.

Een peulenrek gezet en daar een halve rij doperwten geplant achter een glasplaatje.

De Triplo aardappels in een mand te kiemen gelegd onder glas.

Boerenkool, veldsla bieslook, munt en de eerste (!) asperges geoogst en wat hoekjes gespit en geschoffeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat opgeruimd, blad geharkt en de erwten van een beschermend hoesje voorzien. Mijn lage suikererwten zijn al bijna helemaal verdwenen en ik verdenk de duiven.

 

Toen moest ik weer naar huis vanwege een dierenartsafspraak voor mijn konijnen (was weer E.C., kak!)

 

Morgen opruimdag op de volkstuin! Blablabla met koffie, koek en klusjes, altijd leuk 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi zonnig weer met een zuid-westenwindje.

Kreeg gelijk trek in spinazie dus daar een rij van gezaaid.

Geschoffeld en waar ik winterpostelein had omgeschoffeld een stukje gespit.

Geschoffeld en wat opgeruimd, de eerste weps gezien en de eerste keer weer muntthee op de tuin gedronken.

  • Like 3
Link naar reactie
Delen op andere sites




weps


De weps van Jantje?

Aangezien het morgen waarschijnlijk gaat regenen, vandaag wat in de huistuin gewerkt. En morgen werken.
Eigenlijk alleen peren geënt (15 stuks van 4 verschillende rassen) en wat druiven stekken in potjes grond gestoken. Stonden al weken in een laagje water, geen wortelvorming maar wel gezwollen knoppen. Hopelijk wordt het nog wat.
En wat slakken korrels bij de stekken gestrooid, de slakken zijn behoorlijk bezig. De 2 hortensia's die er vlakbij staan hebben geen enkele bladknop meer over!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)
17 uren geleden, acpronk zei:

De weps van Jantje?

 

Die ken ik niet, maar ze zeggen hier allemaal weps, hier in Weeps. 😜

 

Bij het zoeken op Google naar de weps van Jantje zag ik wel dat 2024 het jaar van de weps is:

 

NJN Jaar van de Wesp - NJN

 

Het zou droog worden dus even naar de tuin voor vers groen.

Een klein stukje geschoffeld en op en rond de composthopen gefatsoeneerd.

Het ging steeds harder motregenen dus uiteindelijk zeiknat naar huis met lavas, bieslook en pepermunt.

aangepast door Patrijs
Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerst een paar uurtjes op de gezamelijke opruimdag gewerkt. Er waren echt heel veel handjes, heul gezellig.

 

Daarna zelf wat compost heen en weer gesleept en houtsnippers die overgebleven waren van de bult die de gemeente had gemaakt, nadat ze een paar weken geleden in de houtwal rondom de tuinen gesnoeid en opgeruimd hadden. Die vormen nu weer een mooi paadje naast de kweeboom en tussen de aalbessen enzo.

Het dreigde even te gaan regenen, maar niks gevallen hier. En echt heerlijke temperatuur,  geen jas aan 😀

IMG_20240330_141204395.thumb.jpg.e2d02b2c708a37f7eb87d8beb9480711.jpg

aangepast door woldistel
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Foliekas voor de helft omgewoeld en ontgrast (kweekgras). Wat een werk - het is hard nodig dat we het kweekgras rond de kas ook weghalen anders blijf ik dit moeten doen. Cor heeft ondertussen buiten de eerste beginselen van onze nieuwe kweektafel gebouwd (bedoeling is hydroponics in flessen, hij is een raamwerk aan het timmeren met latjes en oude bamboe stokken bovenop een stellingkast). Het begin is er. Na de paas afmaken en dan ga ik me uitleven met flessen en zaailingen. 

 

‘s Avonds eindelijk ook (thuis) weer wat dingen gezaaid. 20 soorten  tomaten omdat ik niet kon kiezen en bovendien een extra foliekas heb nu. En bij gebrek aan een warmtemat en een daglichtlamp heb ik even gewacht met zaaien. Ik heb gezaaid met de double cup methode, ben heel benieuwd. Heb ook oud zaad van spinazie gezaaid om te zien wat opkomt, als het het doet gaat het in de achtertuin in de zak aan de muur. Heb ook nog zaailingen kurkuma verpot. 

  • Like 1

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Link naar reactie
Delen op andere sites

De bosbessen verplaatst. De grootste 3 zaten in een pot ingegraven en waren loodzwaar. Verplaatst naar een ander stukje. Ik heb ze zonder pot ingegraven. Ik had 3 nieuwe planten gekocht. Die moeten nog.
Broedse kip apart gezet. Eitje in het andere hok gevonden waar broedse kip is geparkeerd.
Kippenhok geschoond. Iedereen kan er weer tegenaan.

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De laatste 4 blauwe bessen geplant. Paar emmers vol met bladeren geraapt. Dat erbij gedaan. De knoflook watt in de weg zit incl de dragon die voor het eerst niet is dood gegaan deze winter, verplaatst om de struiken te kunnen planten. Een nog hoger verhoogd randje gemaakt van restjes keraliet. Dat kan niet rotten en het is toch over.


cd384887b3f944f44f7716cf4f4146cb.jpg

Nog wat aardappels gevonden. Gisteren ook al 4. Vond al zo weinig aardappels op dat stuk vorig jaar. Kennelijk zit de helft nog onder de grond

85d18379da01e2ade2638c451b811616.jpg

Lekker wat troep opgeruimd. Beetje geveegd en net toen ik twijfelde of ik door moest gaan, begon het te regenen. Dilemma opgelost.
Ik ben ook gestoken in mijn wang en nek. Het prikseizoen is bij deze officieel geopend.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uien geplant.. Op aanraden van mijn broer... geultje maken, wasknijperzak ombinden en met een 40mm buis van ca 1 m lekker de uien er een voor een in laten vallen... (hoef je niet te bukken) en daarna even met een hark de aarde er overheen.

Voor mij een eye opener maar wellicht voor velen van jullie "normaal" 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren een aantal dingen rechtstreeks gezaaid ookal ben ik daar geen voorstander van ivm de talrijk aanwezige concurrentie op de tuin voor zaden en kleine zaailingen. Toch een hoop wortels, voor het eerst gekleurde, maar ook de standaard Nantes 2, een prima zomerwortel. Rijtje rucola, drie rijen radijs, 2 rijen spinazie. Van de 60 uitgeplante spinazieplantjes waren er nog maar 20 over, dus kijken of het zaaien beter lukt. Peterselie, koriander, celtuce, kropsla Meikoningin en bindsla uitgeplant van voorgezaaide plantjes. Die groeien prachtig op in de kas. 
 

Wat praktisch onderhoud, het hek vooraan weggehaald want de palen van geïmpregneerd vuren waren helemaal verrot. Wordt vervangen door kastanje, dat overleefd het vele malen beter in de vette klei. Ook was er één van mijn verhoogde bedden al twee jaar kapot. De hoekverbindingen hadden het begeven, of specifieker, de schroeven. Het hardhout was toch teveel gaan werken en zo krom getrokken dat de zijkant compleet los was gekomen. Plank omgedraaid, flink veel nieuwe rvs schroeven erin en we kunnen er weer tegenaan. Viel me op dat na 3 jaar het een stuk makkelijker schroeven is in vochtig hardhout dan in het verse hout. 
 

Thuis ook nog cosmea Rosé picotee en korenbloem Mauve ball gezaaid. De cosmea begon al te kiemen zag ik net. 😅 Over vers zaad gesproken zeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naast weer wat straatwerk (ooit komt het af) gisteren ook dahlias opgepot, stukje geschoffeld en wat spinazie, dille, koriander, radijs en sla uitgeplant. 
morgen tomaten en wat voorgezaaide bloemen oppotten. 
 

Het wordt alweer lekker druk in huis…

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat voorgezaaide spul, ui en bollen in de tuin gezet. Aardappelen gepoot. 3 van de 5 soorten staan er in. Van vorig jaar had ik van 2 soorten nog 4 aardappelen over. Deze voor de gein ook maar gepoot.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zondag wilde ik de rest van de peren enten, maar vlak voordat ik de laatste wilde doen, werd ik naar binnen geroepen.
Gisteren de laatste gedaan.

Vandaag, tijdens de pianoles van dochter als ik toch moet wachten, wilde ik de rest (denk een stuk of 6) van de appels enten. 6 lukt dan weer net niet, dat kost meer tijd. In ieder, onderstammetjes en benodigdheden meegenomen, maar geen enthout..

Vorige week tijdens de pianoles een shortlist van de tomaten gemaakt, 40 rassen (die ik afgelopen herfst op de MTFD geruild heb en wat ouder zaad uit 2020). Nog iets te veel van het goede.
Maar heb ze nog steeds niet gezaaid (iets met tijdgebrek, doordeweeks staat in het teken van werken (en huishouden en familie), in het weekend pas tuin tijd). Dus nu twijfel ik erover om ze toch niet in die 28 vaks tray te zaaien omdat het toch al begin april is. Dus 1 maal 15 vakken en 1 maal 28 vakken.
Scheelt ook weer ruimte (iets waar ik toch een chronisch gebrek van schijn te hebben).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...