Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
2 hours ago, Patrijs said:

Of een muis of rat, die laten ze ook zo achter.

Kan, die hebben we hier ook volop.

Ik ben blij dat ze maar een van de vijf potjes hebben aangevallen. 

Geplaatst:

Ik heb vorig weekend aquadulce plantjes uitgeplant. En een rijtje gezaaid van deze.

Voorheen deed ik het altijd in november/december maar heb een paar keer gehad dat de "matige" nachtvorsten toch iets meer waren dan op de weerkaart en de schrale wind ook een duit in het zakje doet, waardoor ik soms maar een kwart nog over had. Deze komen dan wel weer bij, maar op dat moment gezaaide waren uiteindelijk net zo snel met bonen geven dan de oude. 

Maar ik heb het ook weleens gehad dat het juist prima ging dus ja altijd een gok natuurlijk. 

Misschien meer beschermd onder folie of tunnel meer succes maar door de open vlakte zijn simpele tunnels altijd een speelbal als het dreigt te stormen. pvc hoepels met insectengaas gaat beter.

Ook de doperwten en peulen zijn gezaaid, die gaan denk ik dit weekend opkomen in de trays, meestal een week of 2 week later de tuin in.

Onkruidmanager 1.0

Geplaatst:

Vandaag de bladerwten (Usui), sugar snaps (Delikett), peultjes (De Grace), Irish prean peas en akkererwten (Roveja) uitgeplant.

De laatste soort is nieuw voor mij dit jaar, schijnt een oude soort te zijn, die vooral als droge erwt gebruikt wordt. 

De Grace had ik vorig jaar van de Aldi en geeft kleine planten met een hoop kleine peulen. Lekker vroeg (45 dagen na uitplanten). Ze staan ook te boek als sugarsnaps, maar ik vind ze daar eigenlijk niet dikwandig genoeg voor.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Vandaag weer eens gecontroleerd hoe het met mijn erwten staat wat de oogstrijpheid betreft. Over een paar dagen, ergens in het weekend, kunnen ze voor de eerste keer uitgeplukt worden. De erwtjes zijn nu nog net niet groot genoeg maar moeten ook niet veel dikker worden wil het nog een delicatesse blijven.

erwt2024_1.thumb.JPG.930f1417c9561d76c910dca2059ce029.JPG

Het gaat zo te zien een prima oogst worden dit jaar. Een van de betere van de afgelopen jaren. Waar veel planten het in mei moeilijk hadden met het wisselvallige en nogal koele en natte weer vind de erwt dat daarentegen prima. Het is een plant die het bij wat frisser weer, gecombineerd met een voortdurend vochtige grond, prima doet. De erwtenpeulboorder daarentegen heeft er moeite mee en dat is mooi meegenomen. Ik verwacht dit jaar maar weinig rupsjes in de peulen aan te treffen.

erwt2024_2.thumb.JPG.51a26025111497dc566323589202dcf9.JPG

erwt2024_3.thumb.JPG.2881bebdf1d95f114d86c93ff9acaa9e.JPG

erwt2024_4.thumb.JPG.77dd898c88d732fc94807e3ce26faffd.JPG

• Like 7

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Mijn erwten deden het niet bijzonder goed dit jaar. De kapucijners dan weer wel, een goede opbrengst en er zitten nauwelijks rupsjes in. 

Geplaatst: (aangepast)

Staat er netjes bij Frans, ik ga zometeen even mijn erwten oogsten is een taak waar ik nog geen tijd vooe heb gehad maar zag al dat de peulen bijna op ontploffen staan🙈🙈 volle tas met doperwten net geoogst totaal was 5kg

Overigens vindt ik doperwten wel echt een hele hoop werk en sinds ik de smaak vers wel echt heerlijk vindt maar de kinderen ze nog liever uit een pot van de winkel eten weet ik zelf niet hoelang ik ze nog blijf telen.

17183631103286545026637625074306.jpg

aangepast door Kevins Moestuin
Foto toegevoegd
  • Like 2

Eindstand begonnen met 5kg doperwt peulen, geeindigd met 1523 gram doperwten, dit komt ook overeen met vorig jaar waar je ongeveer 1/3 van het gewicht in erwten krijgt en 2/3 gewicht in lege peulen overhoudt.

aangepast door Kevins Moestuin
  • 4 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb verschillende rassen stambonen geprobeerd. Atacama is wel een winnaar. Contender ook wel.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

@Frans hee wat slim om ze tegen zo'n gaashek te laten groeien! Op dit moment heb ik wat touwtjes gespannen tussen bamboestokken, maar voor volgend jaar overweeg ik óf tipi's van bamboestokken / zonnebloemstengels óf gaas van het een of ander, zoals jij. Dank voor de inspiratie! (En moet echt meer gaan zaaien, haha)

Schrijft over outdoor, groene en duurzame lifestyle op http://www.cherrycharlie.nl (shameless plug)

Geplaatst:

Van de circa 40 Hendriks reuzen heb ik denk ik nog 10 plantjes die maar max een kwart vraatschade hebben. De rest staat er abominabel bij, maar wie weet doet de warmte en droogte (?) van de komende week ze goed! 

Heb ook 5 boter boontjes Dior die ik nog kan uitplanten en vandaag Chinese boontjes/Miracle gezaaid. 

Nu wil ik van die laatste twee ook vooral de zaden/bonen oogsten voor volgend jaar. Is er veel kans op kruisbestuiving met bonen of kan ik veilig oogsten voor zaad? De Hendriks reuzen heb ik voor de Groningse familie van m'n schoonmoeder dus zou mooi zijn als ik die kan overhouden en volgend jaar hopelijk wel een mooie oogst kan krijgen. 😅

• 2 weeks later...
Geplaatst:

PXL_20240724_100819746.thumb.jpg.69ce810847599bd35858c8d69c70dc6b.jpg

PXL_20240724_1007376072.thumb.jpg.7c17b3cd8202ccef79dcc939a2e447ba.jpg

PXL_20240724_1008374632.thumb.jpg.23be1992170021f47663c91d6fee9c5f.jpg

Ik heb Blauhilde sperziebonen uit de zadendoos, en (andere?) paarse sperziebonen van de mtfd. Ze doen het erg goed en ze zijn zo mooi! 

• Like 5
Geplaatst:

Helaas @Flup 

IMG_20240727_123049417_HDR.thumb.jpg.bdddd30fb4c0c3517eb4e395837d3479.jpg

Niks op de Kruidhof in Buitenpost, niks in de winkel daar.

(De rest van de Kruidhof is het aanzien waard, trouwens, voor wie enigzins in de buurt is deze vakantie. Mooie leifruitboomgaarden en overal bloemen en kruiden). Ik heb me echt heel goed beheerst in de kwekerij, niks gekocht, maar wel weer inspiratie opgedaan 🤩

• Like 2
Geplaatst:

Het verschil proef ik ook nooit. De paarse zijn misschien wat zachter? Qua bloei in elk geval een feest voor het oog. Vind ze altijd prachtig. Mijn bonen doen niks… dus het blijft kijken naar foto’s van anderen. Had ze voor de vakantie bijgezaaid maar zag bij terugkomst heel veel slakken en maar een paar bonen. Hopelijk doet de warmte van komende week ze goed en krijg ik nog een handje bonen.

• Like 1
Geplaatst:

@Mellie wat een droevenis is 't toch bij jou!

Ik proef het verschil ook nooit. Nou zouden er bonen zijn die na het invriezen lekkerder zijn dan andere bonen. Iemand ervaring?

• Like 1

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Ik heb dit jaar voor het eerst paarse spekbonen gelegd, Blauhilde.

Manlief wil zijn groente graag in de oorspronkelijke kleuren, wortels moeten oranje zijn en spekbonen groen. 🙃

Pas toen ik zei, dat ze groen worden bij het koken, was het goed.

Ze staan nog niet in bloei, maar het lijkt me prachtig!

• Like 1
Geplaatst:

Ik kweek altijd paarse klimbonen (Blauhilde). Dit jaar ook paarse stambonen, doen het minder goed, maar het is natuurlijk ook vrij koud geweest.

Mijn tuinbonen daarentegen hebben het uitmuntend gedaan. Meermaals geoogst uit slechts 1 rijtje planten. Wel alles moeten afknippen vorige week, in verband met roest.

Volgend jaar ga ik een groter stuk met tuinbonen doen. Het is ook decoratief, buren dachten dat het een sierhaagje was.

• Like 1
Geplaatst:

Paars is wel makkelijker om te plukken tussen al dat groene blad. 
Toch staan er dit jaar geen paarse sperziebonen maar rakker en cobra staan.

• Like 3

Volhouden @Mellie!

Hier nu pas mijn eerste handje bonen. Eén heuse Blauhilde en wat Neckarköningin.

IMG_20240728_153745_783.thumb.jpg.9e5671bff7974ea2002a0b2ee2c8f1f2.jpg

@loes Ik lijd bij groene stokbonen altijd aan "bonenblindheid". Stevig aan het plukken en dan ineens zie ik niks meer hangen. Eerst weer iets anders doen en dan weer verder plukken. Hangt er vanalles wat ik had overgeslagen. Met paarse bonen (of geel of roze) inderdaad geen last van 😄

aangepast door woldistel
  • Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...