Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Seizoensnatuurwaarnemingen 2024


Patrijs

Aanbevolen berichten

Ik zag op het forum al vleermuizen voorbij komen en ook hier wat naar mijn idee wat vroege warnemingen.

Door de warme dag misschien?

16 graden gisteren en vandaag kwam de eerste (koninginnen?) hommel voorbij vliegen.

Gisteren zag ik twee lieveheersbeestjes, maar die kan ik ook verstoord hebben.

Ze zaten tussen de dennentakken die ik een mand terug op de tuin gelegd heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier in Midden Nederland al tientallen lieveheersbeestjes gespot, vaak ook dicht bij elkaar op een kluitje. Ennnn de eerste wesp, heb goed gekeken, het was echt een wesp. Zou dat een koningin kunnen zijn op zoek naar de startplek van een nieuw nest? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja en goed idee om dit weer eens te doen. Misschien kunnen we onze oude waarnemingen uit het topic van @Erny er eens naast leggen om het verschil nog eens duidelijker te maken met tien jaar terug.

 

 Hier fladderde gisteren een knalgele citroenvlinder door het bos.

  • Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig zitten ze vooralsnog dicht inderdaad. Ik ga mijzelf pas enige zorgen maken als ze eind deze maand al geopend zijn tot trosjes losse bloemknoppen. Dan worden ze snel vorstgevoeliger. 

 

De knoflook is ondertussen al flink aan de groei geraakt. Niet gek want afgelopen week hadden we een gemiddelde temperatuur die normaal de eerste helft van april voorkomt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, leuk dit topic, maar zijn het echt fenologische waarnemingen die hier geplaatst worden?

Of zijn het gewoon waarnemingen?

Voor de regels van de fenologische waarnemingen moet je die topics opduikelen. Die waarnemingen zeggen dus écht iets over in welk fenologisch seizoen we zitten.

 

Dus graag de titel van dit topic wijzigen zodat het de inhoud dekt? Misschien iets met "seizoensnatuurwaarnemingen"? ... Want deze huidige titel klopt dus niet en zorgt dan voor nog meer verwarring over wat fenologie is.

Persoonlijk ben ik opgehouden met het overzicht en de bijbehorende topics met waarnemingen omdat mensen alle willekeurige waarnemingen bleven plaatsen in plaats van de daadwerkelijke fenologische waarnemingen.

En die waarnemingen zijn zeker ook leuk en interessant maar niet fenologisch gezien.

 

Dat mijn eerste Camelia weer bloeit  is een leuke waarneming en leuk te vergelijken elk jaar, maar het zegt niets over het fenologische gebeuren. Het bloeien van de Hazelaar bv is wel weer een fenologische waarneming.

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Fenologie

 

https://velt.nu/system/files/media/documenten/fenologische_kalender_0.pdf

 

@appelvrouw Die googleexcel bestaat ook nog maar onze excelqueen is niet meer bereikbaar voor het onderhoud ervan en ik heb geen toegangsgegevens.... Maar het werkt nog wel denk ik. Kan alleen de link ff niet vinden? Jij wel?

 

Edit: via de "buiten het forum om" zoekfunctie komt ie wel tevoorschijn:

 

aangepast door Erny
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Jorieke123 changed the title to Seizoensnatuurwaarnemingen 2024

 

Dit overzicht dus, heb even de sneeuwklokjes ingevoerd. En dit geweldig samengestelde overzicht (gemaakt door excelqueen @SuusP ) geeft dan zelf aan in welk fenologisch seizoen deze waarneming valt. Zie dus in het lichtgroen: BL  hetgeen Beginnende Lente betekent. En naar aanleiding daarvan kun je dan kijken welke activiteiten in de tuin in de beginnende lente plaatsvinden. Allemaal te vinden in onze topics.

Aan het eind van het jaar kun je je eigen waarnemingen eruit filteren en op een eigen sheet zetten en dus bewaren ter vergelijk met andere jaren.

 

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1pvjIXPHwgba4bcQ23z7OYT2nOVY220QeOzYDGddYkF8/edit#gid=2

 

FenologischOverzicht.thumb.png.13b5f6977fba2b5bc359871bf96003d6.png

aangepast door Erny
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Geen idee wat nou het verschil is met dit en het fenologische waarnemingen topic. Maar bij deze een zevenstippelig lieveheersbeestje (hele mooie) dat ik tegenkwam tijdens het snoeien van mijn kroezel vanmiddag. 

 

20240317_131041.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Stan W zo ver is mijn nashi ook, maar de peer nog (lang) niet. Voordat de bloemen open gaan, ben je zo weer een paar weken verder. En als het kouder wordt, dan gaat het nog trager. En over 1,5 week hebben we weer kans op nachtvorst, helaas.
Vandaag (of misschien gisteren al) waren de eerste bloemen in de nashi open gegaan. De peer die er naast staat nog niet, hopelijk wel wat snel ivm kruisbestuiving maar ik denk nog een week.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Al???? Die zijn helemaal niet weggeweest. 😅

 

Zag een Dagpauwoogje langs komen fladderen.

 

En een muizenestje geheel gemaakt van gedroogde Physalishoesjes met een kapot gescheurd zakdoekje als binnenbekleding.

  • Like 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...