cindy's moestuintje Geplaatst: 30 augustus 2011 Geplaatst: 30 augustus 2011 nou ik heb ook heel wat literatuur!- groente en fruit encyclopedie- de moestuin-smullen uit eigen inmaak-kruiden-inmaken en bottelen-het grote moestuinboek-de nieuwe moestuin-de beste inmaakrecepten-de beste bewaarmethoden van uw tuinoogst-de natuurlijke moestuin-het Weck inmaakboek-dumonts kleine specerijen lexicon En natuurlijk nog veeeeeel meer op mijn verlanglijstje Quote Wie zijn eigen tuintje wiedt, ziet het onkruid van een ander niet
jasmin Geplaatst: 16 september 2011 Geplaatst: 16 september 2011 Inmaken van Maja Krans kent iemand dit boek en is het wat.Heb je er wat aan Ik heb het boek. Tweedehands gekocht voor 3,50. Het is leuk om te lezen, ze heeft een aparte humor. Het boek bevat genoeg basis informatie, en ruimte om met die basis recepten te experimenteren. Voor een beginner zeker aan te raden. Voor een gevorderde weet ik het niet. Heel veel recepten zijn een minimale variatie op een ander recept. Echter, het blijft niet bij het maken van jam en gelei. De hoofdstukken bestaan uit: Kennis van jam maken, geleien, konfijten, sappen en siropen, vruchtenkazen, -stropen en -boters, zoetzuur, chutneys, ketchups en andere sauzen, pickles, spiritueus, met zout, zuurkool, drogen, vis en vlees conserveren, eieren, olie etc. Het boek geeft steeds basisregels, basisrecepten, met variatie er op. Ik heb er nog niet veel mee gedaan. Hoop wel dat alsnog te gaan doen. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
bart Geplaatst: 27 december 2011 Geplaatst: 27 december 2011 De laatste tijd weer wat mooie boeken rijker: -Tuinen van Overvloed van Fransje de Waard (over permacultuur)-Seed to Seed van Suzanne Ashworth (de bijbel over zelf zaden oogsten)-Zelf biologisch zaden telen van P. van oosterwijck (ook zaden telen)-Het Nieuwe Stadstuinieren van Celia Brooks Brown (over moestuinieren in de stad)-Het Plezier van de Tuinier van John Seymour (verhalen, legendes en geschiedenis van bepaalde cultuurgewassen, erg mooi geïllustreerd en geschreven) Allemaal aanraders vind ik zelf! Quote
appelvrouw Geplaatst: 27 december 2011 Geplaatst: 27 december 2011 mooi lijstje..ik heb er maar een van deze ( biologisch zaden telen). Ik ben wel benieuwd naar dat boek over permacultuur. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
chaotik Geplaatst: 27 december 2011 Geplaatst: 27 december 2011 Dat perma cultuur boek ''Tuinen van Overvloed'' heeft Bart mij voor mn verjaardag gegeven en ik vind het echt een aanrader. Het is met simpele taal geschreven, met veel voorbeelden enzo. Het leest dus makkelijk weg en het blijft goed hangen. Quote
Slipknot84 Geplaatst: 19 februari 2012 Geplaatst: 19 februari 2012 Ik heb 'Meiden in de moestuin' van Alex Mitchell en 'Zelf geoogst' van Marian Flint in de kast staan. Als je iets luchtiger wilt lezen zijn dit goede boeken Ben van plan er nog meerdere te kopen en me er goed in te verdiepen. Groetjes,Chantal Quote
Bit Geplaatst: 20 februari 2012 Geplaatst: 20 februari 2012 door Alex Mitchell | Februari 2011141 Pagina's | Kosmos Uitgevers | 1ste editie Meiden in de moestuin laat zien wat je moet telen, hoe en wanneer, of je nu een achtertuin hebt of alleen een vensterbank. Van kruiden uit eigen tuin tot mojito's, van bramen voor een ontbijtsmoothie tot zongedroogde tomaten voor een verrukkelijke Griekse zomersalade. Alex Mitchell heeft een column in The Sunday Telegraph, waarin ze schrijft over onderwerpen als het bestrijden van slakken en de beste handcrèmes na het werken in de tuin. @ slipknot ..... zit jij soms ook op http://www.mijntuin.org ?? ik zat daar net te neuzen, en staat dit er al....niet dat ik het boek heb trouwens. maar echt iets voor de dames hier lijkt me. Quote
Janine~Bustani Geplaatst: 20 februari 2012 Geplaatst: 20 februari 2012 Ik heb 'Meiden in de moestuin' van Alex Mitchell en 'Zelf geoogst' van Marian Flint in de kast staan. Als je iets luchtiger wilt lezen zijn dit goede boeken Ben van plan er nog meerdere te kopen en me er goed in te verdiepen. Groetjes,ChantalZelfgeoogst vind ik ook een erg fijn boek! Op mijn wensenlijstje staat nog de Groente & Fruitencyclopedie van Luc natuurlijk Quote
jeanne-heijmans Geplaatst: 20 februari 2012 Geplaatst: 20 februari 2012 hoi , ik heb het bio groente tuin van Rosenn Le Page, uitgegeven door Deltas. ik heb er veel maar vind deze echt een van de beste. Het kostte € 16.95 maar staat alles in wordt hier zo goed beschreven ook hoe je iets moet toppen, grondbewerking,composteren, waterbeheer, het ritme van de maan, etc. alles wat je vraagt,met tekeningen etc. Het geld echt waard. Quote
annemiek123 Geplaatst: 20 februari 2012 Geplaatst: 20 februari 2012 ik heb van de week in de bieb een aantal boeken gehaald, daarvan ga ik er wel een paar kopen.mijn favoriet is: de eetbare tuin van Alys Fowler en ook gekocht:Groente- en fruit encyclopedie, auteurs Luc Dedeene & Guy De Kinder deze boeken heb ik nog thuis:Mooie moestuin | J. VoskuilHet nieuwe stadstuinieren | Celia Brooks Brownjouw moestuin / clare foster de laatste 2 zijn ook aanraderskijk anders eens op bol.com, staan ook reviews bij. Quote Groetjes Annemiek http://moestuintjeaandedommel.blogspot.com
joke81 Geplaatst: 1 maart 2012 Geplaatst: 1 maart 2012 ik vind de boeken van peter bauwens heel mooi om te lezen, erg mooie foto's, maar nietzo veel infoik had graag een echt praktisch boek gehad, zo per groente alle praktische info Quote
Helly Geplaatst: 1 maart 2012 Geplaatst: 1 maart 2012 Probeer eens het boek de Groentetuin van A-Z: http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/de-groentetuin-van-a-tot-z/1001004006560233/index.htmlIk heb deze zelf ook en is een zeer makkelijk boek per groente- fruit- en kruidensoort. Quote Good things come in small packages
Night Geplaatst: 6 maart 2012 Geplaatst: 6 maart 2012 Ik heb me zaterdag een leuk boekje gekocht bij de bruna Quote Schrijffouten onder voorbehoud
thea Geplaatst: 6 maart 2012 Geplaatst: 6 maart 2012 Boek De Reader's Digest : Bloemen en planten encyclopedie.Daar doe ik het al 30 jaar mee.Soorten, kweekwijze, vermeerderen ,plagen, ziekten bij elke plantsoort Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Koetie Geplaatst: 7 april 2012 Geplaatst: 7 april 2012 Zelf ben ik altijd op zoek naar nieuwe informatie, tips, ideeën. En omdat ik nogal graag lees verslind ik alles wat ik kan vinden over tuinen/moestuinen/snoeien enz. Mijn favorieten, deze heb ik dan ook al aangeschaft:Het nieuwe stadstuinieren - Celia Brooks Brown (incl recepten)Groenten uit eigen tuin - Carol KleinFruit uit eigen tuin - Carol KleinGroenten en kruiden kweken in potten en bakken - Nelly TourmenteDe familiemoestuin - Modeste Herwig (incl aantal recepten) Verlanglijstje:Het moestuinboek - R. BirdDe nieuwe moestuin - Peter Bauwens Heb jij nog boekentips? Quote
rubo Geplaatst: 8 april 2012 Geplaatst: 8 april 2012 Voor mij zijn er eigenlijk 2 boeken die er uit springen: 1. Het Grote Tuinboek van Bohmig. Dit boek heb ik al 45 jaar en blijft boeien. 2. Groente- en Fruit Encyclopedie van Luuc Dedeene en Guy de Kinder. Dit is het standaardwerk wat in geen boekenkast mag ontbreken. Quote met vriendelijke groet, Rubo
Gerardw Geplaatst: 11 april 2012 Geplaatst: 11 april 2012 Tsja als net beginner is de lijst niet zo groot. Mijn boek op het moment is (waar Guy de Kinder overigens het fruitdeel van heeft geschreven) de Groente en Fruit encyclopedie (van Luc de Deen en Guy de Kinder). Verder hebben we wat engelse boeken. Beide auteurs zijn ook presentatoren bij de bbc. Klein, Grow your own vegetablesKlein, Grow your own fruitTitchmarch, How to Garden Gerard Quote
Frank vwl Geplaatst: 12 april 2012 Geplaatst: 12 april 2012 Ik heb een aantal boeken maar zoals meerdere mensen hier al aangeven, Het handboek ecologisch tuinieren van Velt is een absolute aanrader. Naar aanleiding van hun handboek heb ik ook het boek van velt over kippen houden gevraagd i.v.m. mijn kippen plannen "Het ecologisch houden van kippen" voor mij een erg duidelijk en leerzaam boek. Ik denk dat dit boek wel vooral voor de beginnende kippenhouder is, er wordt namelijk een behoorlijk deel van het boek gewijd aan raskeuze, wel of geen haan, huisvesting etc. en deze dingen heb je waarschijnlijk allemaal al gedaan als je al een tijdje kippen houdt Het boek van Jane Ashworth "seed to seed" (engels) vind ik ook wel interessant over het zelf oogsten van zaden. Heel uitgebreid met bruikbare tips en technieken, helaas wel 100% gebaseerd op (de verschillende klimaten van) Amerika. Quote
Kokkie Ellen Geplaatst: 9 mei 2012 Geplaatst: 9 mei 2012 Vandaag heb ik een boekje gekocht wat me op het eerste gezicht gelijk aantrokGroenten kweken op een vierkante meter van Hubert Fontaine Kennen jullie dit boekje?Vanavond er maar eens lekker mee op de bank nestelen Quote
DebjeDuif Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 Hier ook meiden in moestuin, en nog een leuk kruidenboek ooit bij de action gekocht.Onlangs voor mijn verjaardag moestuin voor Dummies gehad, vond ik ook een erg leerzaam boek voor de beginnende moestuinier! Quote “Waar schaduw valt schijnt ook de zon”.
Dennis29 Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 Holzer's permacultuur van Sepp Holzer. Een interessant en handig boek over permacultuur. Onlangs verschenen in het Nederlands. Quote
appelvrouw Geplaatst: 14 augustus 2012 Geplaatst: 14 augustus 2012 Die heb ik ook pas gekregen. Erg interessant, maar hier en daar wel teveel toegespitst op tuinieren in de bergen. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
pepescooking Geplaatst: 15 augustus 2012 Geplaatst: 15 augustus 2012 Groenten uit een Italiaanse tuin. Groenten zijn de basis van het Italiaanse koken, en Italianen hebben een natuurlijk instinct om de gezondste en mooiste producten te selecteren uit elk seizoen Het is een fantastisch boek met alle groentegewassen naar seizoen ingedeeld, een keurige teeltbeschrijving per gewas, prachtige foto's en heerlijke recepten bereid met de groenten van het seizoen. Van de schrijvers van de zilveren lepel het Italiaanse basis kookboek Quote Bezoek ook eens mijn website Pepe's Cooking Place
appelvrouw Geplaatst: 16 augustus 2012 Geplaatst: 16 augustus 2012 Leuk boek! De zilveren lepel heb ik ook..daar staat zoveel in, zelfs recepten voor Catalogna en hertshoornweegbree...dit boek lijkt me ook wel wat Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
ilse Geplaatst: 16 augustus 2012 Geplaatst: 16 augustus 2012 Ik ben juist weer erg nieuwsgiering naar het boek "meiden in de moestuin" Kan er helaas niet veel over vinden en in de winkel ligt hij niet dus kan niet even in neuzen.Vriendin van me had hem wel eens geleend van de bieb wat ik begreep en bleek een leuk intressant boek te zijn Quote http://meestuintje.blogspot.nl/
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.