Jump to content

Moestuinboeken (mooiste-beste-favoriete)

LucV
 Share

Recommended Posts

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image

Zeker voor die tijd, 35 jaar geleden. Ik had het geleerd van de boeren en tuiniers die de de gangbare methode aanhielden. Schrijfster heeft destijds wel wat op gang gebracht.

Inmiddels ben ik de gelukkige bezitter van het boek.

Op naar het volgende boek...

Teeltwedstrijd 2022: komkommer!

• 3 months later...
  • 2 months later...

Ook eentje waarvan ik niet zeker ben of dat nou in dit topic thuishoort. Hier de link : www.smultuin.nl

Met dank voor de verwijzing naar deze site van Gaafgroen ( een van onze nieuwe leden van dit forum )

Een digitaal tijdschrift ( 4x per jaar ) over moestuinieren en alle eetbaars uit de tuin.

En dan de vraag van mij : Is dat wat ? Voor ik me voor een tientje inschrijf. Wil ik eigenlijk eerst iets meer weten.

Dit mag niet ontbreken in je moestuin:

Image Image Image Image Image
Ik wil nu voor mijn verjaardag het nieuwe boek van Wim Lybaert, mijn moestuin....iemand al in bezit?

Ik heb het in mijn bezit, persoonlijk vind ik het een fijn boek om te lezen. Het doet mij wel sterk denken aan 'een jaar in de tuin' van de Royal horticultural society. Het eerste stuk is algemeen en vanaf pagina 50 bespreekt hij wat je elke maand kan/moet doen. Ik weersta voorlopig de verleiding om verder te lezen dan 'januari' . Dus heb nog maar 55 pagina's echt gelezen maar zijn typische stijl komt volgens mij wel terug in zijn boek. In afwijking van bovenstaand aangehaald boek gaat het bij hem enkel wel over de moestuin en niet over de tuin in het algemeen.

In totaal 350pg, wat ik wel al heb gezien is dat hij ook zijn eigen favorieten bespreekt en zelfs recepten erin heeft gezet met betrekking tot wat je kan oogsten die maand (januari is spruitjesstoemp).

Ik wil nu voor mijn verjaardag het nieuwe boek van Wim Lybaert, mijn moestuin....iemand al in bezit?

Ik heb dit in mijn bezit, en is zeker een leuk boek. Als je de serie hebt gevolgd met de enthousiaste presentator, is dit boek zeker de aanvulling waard. Het boek is (op enkele algemene hoofdstukken na) opgedeeld in de twaalf maanden van het jaar, waarin er telkens op een duidelijke manier wordt besproken wat kan gezaaid/geplant/geoogst worden.

Edit: zoals Bee zegt dus

Hij lag bij mij onder de kerstboom. Vind het wel een fijn boek. Het is mijn eerste moestuinboek en wat ik er wel gemakkelijk aan vind is dat je elke maand kan zien wanneer je wat kan zaaien. Per maand worden er ook groenten besproken en staat ook bij hoe je die moet zaaien, planten, verzorgen, oogsten. Achteraan is er nog een hoofdstukje kruiden, een zaaikalender en je vind er ook een duidelijk teeltplan in terug.

• 2 weeks later...

Geen idee of dit boek al vermeld werd maar ik en helemaal verkocht voor James' nieuwe eetbare tuin. Er staan zeer veel gewassen in die we niet gewoon zijn en net daarom vind ik het zo interessant. Om enkele voorbeelden te geven: er staan bvb alternatieven voor vanille, gember en esdoornsiroop in maar ook een heleboel soorten fruit waarvan ik niet eens het bestaan wist!

• 1 month later...

Is "boerenerven vroeger en nu" van Jacomien Voorhorst al genoemd (met foto's van Marijke Heuff )

van uitgeverij Terra al genoemd ??

Ik heb er veel aan, omdat ik het liefst streekeigen planten en bloemen op mijn erf wil . Veel bloemen zijn

weer te gebruiken in de keuken of medicijnkast .

Bovendien worden moestuin en bloementuin gecombineerd.

Erg leuk om te lezen .

De beste voor Squarefoot gardening of MM is "Je eigen groentetuin op 1m2" Anne-Marie Nageleisen (Bol.com verkrijgbaar) Alles over tuinieren in bakken, wisselteelt en meest voorkomende groentesoorten staan hier ook in. In Nederlands, met prachtige foto's en korte teksten.

Natuurlijk het meest belangrijke boek voor SQFG is Mel Bartholomew "All (New) Square Foot Gardening". Dit is de boek waarin SQFG voor het eerst tegenkwam. Alle basisprincipes en bakken-vakken systeem zijn hier in. Best grote boek, maar leuk om te lezen.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

• 8 months later...

Misschien niet een hele toepasselijke vraag op het moestuinforum, echter denk ik dat sommigen hier wel antwoord op kunnen geven. Ik heb bijvoorbeeld de boeken groenten van A-Z en vergeten groenen van A-Z. Mijn vraag is, bestaat er ook zoiets dergelijks maar dan over een siertuin? Een eenvoudig te lezen boek voor de beginnende siertuinier, met net zoals in bovenstaande boeken uitleg per soort en verschillende soorten?

Bijvoorbaat dank voor uw reacties

Vriendelijke groeten,

Holland

• 2 weeks later...

In de iBookstore van Apple staat het boek 'Je eigen moestuin stap voor stap'. Hier ben ik al wel even zoet mee geweest. Leuk boek dat echt mooi werkt op de iPad. Er staat een algemeen stuk in, een stuk met veel groenten, een stuk met fruit en een stuk met mogelijke problemen. Ik vond het de moeite wel waard!

Ik ben ook wel fan van 'Mijn oogst' van Wim Lybaert, ik heb al veel recepten uitgeprobeerd.

• 1 month later...

Ik heb mezelf het boek "Zaaiagenda"van Hans van Eekelen cadeau gegeven.

Een van mijn eerste moestuinboeken, met overzichtelijke informatie over zaaimomenten en een heleboel verschillende groentesoorten en -rassen. Het is (zoals de naam al aangeeft) opgebouwd als een soort agenda door het jaar heen en geeft telkens de eerste en laatste zaaimoment voor een soort aan. Daarbij tips en informatie over te vermijden combinaties, historische rassen etc. Bij alle groenten is te zien bij welke groep ze horen (knol- / bladgroente etc.)

Ik vind het een leuk boek waar ik mee kan plannen en ook nog eens ideeën opdoen voor speciale groentes.