Geplaatst: 6 juni6 Jun Bij het rondje slakken rapen heb ik vanochtend een stuk of 25 slakken gevangen. Voor doorknippen heb ik nog steeds de moed niet. Er zitten heel wat spreeuwen en kraaien in de tuin, die helpen prima mee met het elimineren van de glibbers.
Geplaatst: 6 juni6 Jun 2 hours ago, Rookie said: Er zitten heel wat spreeuwen en kraaien in de tuin Hier ook maar die zijn ws kieskeurig en laten die mormels met rust!!
Geplaatst: 6 juni6 Jun Mijn halve slakken worden keurig opgeruimd door andere slakken (goeie lokmethode ook) en door vogels. Zonet nog een ronde gedaan, ze hadden met z'n vijven een krop sla verorberd en waren van plan de volgende krop aan te vallen. Foei. Straks nog even kijken of er geen nieuwe klanten zijn. Met dat knippen voel ik mijn karma wel een beetje wankelen 😕 terwijl de kliko misschien wreder is.
Geplaatst: 7 juni7 Jun Het slakken seizoen is weer begonnen, bah! Ik ging aanvankelijk kijken wie er steeds aan mijn eeuwig kool zit, en aan 2 andere kolen. Uiteindelijk hebben wij 70 slakken gevonden in de achtertuin. En dan te bedenken dat wij niet overal kunnen kijken omdat de halve tuin begroeid is met rozen en andere planten. Ook de voortuin slaan wij over, maar ze kunnen vanaf de voortuin naar de achtertuin lopen. Ik hoopte dat het dit jaar niet nodig was om elke avond een ronde te doen. Dus weer vele snoepjes uitgedeeld, de bierdrinkbakken uitgezet en degene die niet willen eten of drinken, die krijgen een zuurtje van ons.
Geplaatst: 7 juni7 Jun Ik vond er 10 vanochtend. Ik heb het idee, dat de aaltjes dit voorjaar ook wel hebben bijgedragen. Gelukkig nog geen 70!
Geplaatst: 7 juni7 Jun Ik heb de tip geprobeerd met gehaalde compost. Daar zou relatief veel ammoniak in zitten waardoor ze er liever uit de buurt blijven. Maar dat werkt ook niet. Ze kruipen er gewoon op rond.
Geplaatst: 7 juni7 Jun Ik vandaag ook belachelijk veel. Elke stap die ik zette, deed knerppppp… heel veel dood [emoji15]Heel veel de sloot in die niet onder mijn schoenen zaten. Die zwemmen dan hopelijk de andere kant op.
Geplaatst: 7 juni7 Jun Het ergste was, dat die van mij dachten te overnachten. De meeste hadden een camper bij zich. @Mellie jij ook dus van die campergangers? Ongelooflijk. Normaal heb ik meer onbehuisden.
Geplaatst: 8 juni8 Jun Hier zien we er nu best wel wat, al zijn het niet van die dikke grote glijers zoals we vorig jaar veel zagen. En nu hebben we een nog groter leger aan eenden die ze met liefde voor ons opruimen! Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 8 juni8 Jun Op 6-6-2025 om 20:57, Arja zei: Met dat knippen voel ik mijn karma wel een beetje wankelen 😕 terwijl de kliko misschien wreder is. De natuur is wreed. Hier is een nest met jonge meesjes geplunderd door een ekster die de jongen aan zijn/haar jongen heeft gevoerd. Hier tot nu toe opvallend weinig slakken. Aan mijn karma kan het niet liggen ...
Geplaatst: 8 juni8 Jun Schapenwol helpt helaas niet tegen de slakken, het enige dat helpt is het onthoofden van de naaktslakken. Daar hou ik niet van, maar het moet. Anders hou ik geen groente meer over in de tuin. Die eenden zijn geweldig, maar met mijn hond is dat geen optie hier. 8 juni8 Jun aangepast door Flup
Geplaatst: 8 juni8 Jun Mijn Franse tuinvrienden vangen nu slakken met vochtige eierdozen. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 8 juni8 Jun Hoe werkt dat @appelvrouw ? Gewoon buiten zetten? Ik heb afgelopen week van die slakkenkragen besteld, eens kijken of dat wil 😬 Maar tot nu toe valt het mij nog mee. Her en der wel wat uitval, maar ik hou meer over dan dat ik kwijt raak. Dus dat is al veel beter dan vorig jaar.
Geplaatst: 8 juni8 Jun @Appelvrouw en wat doen ze er later mee? De doos In een emmer water gooien? Lijkt mij niet dat ze er een voor een eraf plukken.
Geplaatst: 8 juni8 Jun @woldistel het principe van de ideale schuilplaats, de naaktslakken moeten zich overdag schuilen in een vochtige omgeving. Ik heb hiervoor een paar natte plankjes liggen in de tunnel. Dit lijkt evenwel nog beter te werken, ga ik ook eens proberen. @Petrasmoestuin knippen met een schaar hier, ik weet het, niet echt diervriendelijk maar je moet wat als je soms planten voor de helft ziet reduceren na een nachtje. 8 juni8 Jun aangepast door redzebra
Geplaatst: 8 juni8 Jun Ok, dus ook te ondervangen met ergens wat plankjes, rabarberblad of wat dan ook. Hmm, ik hoopte dat het een speciale aantrekkingskracht had ofzo.
Geplaatst: 8 juni8 Jun @redzebra Vorig jaar had ik dagen van 200 slakken, ook ieniemienies die je amper vast kunt houden en knippen. Maar ik ga ze echt niet allemaal knippen, dat is een gigantisch werk, bij mij gaan ze in een azijn/water emmer. Van de week ook 70 slakken. Maak niet uit welke: alle soorten vreten anders mijn planten op.
Geplaatst: maandag om 20:405 d Mijn dahlia is helemaal opgegeten door de slakken afgelopennatte weekend. Nu zijn ze aan de mini zonnebloemen begonnen. Het groeipunt zit er bij de zonnebloemen nog in, dus hopelijk kan die verder blijven groeien. Wat de dahlia betreft, daar zijn alleen maar stelen van over.😢
Geplaatst: dinsdag om 04:595 d Wat jammer Gitta! Ik scoorde zojuist iets van 12 baby slakken. Het valt hier (tot nu toe, afkloppen!) reuze mee.
Geplaatst: dinsdag om 07:575 d Dat is niet veel. Ik heb ook niet zoveel slakken dit jaar. Gitta heb jij een idee waarom je er zoveel hebt? Grenst je tuin aan een weiland oid? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: dinsdag om 08:545 d Wow, telt iedereen één voor één de slakken? Cacao doppen helpen ook niet als iemand wilt overwegen, het wordt leuk gepromoot terwijl de sporen over de doppen zijn. Er is wel een methode maar dat waait helaas weg of als het regent blijft ook niks meer van over.
Geplaatst: dinsdag om 09:035 d Je hebt het vast over as..dat doe ik in droge periodes. Ik bescherm een enkele plant nog wel eens met een dikke dubbele laag hulst bladeren, bv een courgette. Hier veel hulst dat scheelt. Ook doe ik wel eens een dikke laag kleefkruid, dat helpt een dag of wat en je moet echt een dubbele dikke laag doen. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: dinsdag om 09:435 d Kleefkruid! Dat heb ik 😆 en ga ik ook eens proberen, al heb ik zo mijn reserves. In mijn ervaring is alle organisch materiaal eerder een lokplant dan een barrière.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.