Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Urine als meststof voor de moestuin

Addie

Recommended Posts

De diverse waterschappen waarschuwen sinds jaar en dag al dat de concentratie,s hormonen en diverse medicijnen in ons oppervlakte water schrikbarende hoge waarden laten zien, Mag je drie keer raden hoe die er in komen en een en ander is nou niet bepaald gezond te noemen (lees net iets over blaasontsteking en op een emmertje gaan).

Vroeger gooide men inderdaad alles over de moestuin ik zie mijn Opa nog het tonnetje legen op de boerenkool maar met de kennis van nu waag ik mij er in ieder geval niet meer aan.

Eh letten jullie wel op ik wil geen paniek zaaien(is volgens mij een ander topic n.l. wat heb je vandaag gezaaid) maar, ik heb nog in mijn hoofd dat elke Europeaan iets van round-up in zijn urine heeft. Dus wil je BIO zou ik eerst nog eens na gaan denken.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Hier in Hongarije leven we 7 maanden per jaar buiten, alle mannen, visite, mijn man, werkmannen etc gaan NOOIT binnen plassen maar doen dit altijd ( op mijn verzoek) op de composthoop, OF in alle achterste hoeken van de tuin tegen de vossen.

edit: Stan, volgens mij niet elke Europeaan, maar wel bij erg veel mensen.

hier, 5 op de 8 Nederlanders:

http://www.nieuws.nl/opmerkelijk/20130613/Vaak-onkruidbestrijder-in-Nederlandse-urine

Ik ga er dan ook van uit dat dit mensen zijn die NIET uitsluitend uit eigen tuin eten.

Koeienpoep, kippestront, konijnenkeutels. paardenvijgen, wormenmest, lamakeutels... vanalles gaat er op onze composthoop... wat is het verschil met de eigen keutel??

Nee, ik doe er in de praktijk niet aan, gewoon uit praktische overweging, maar als ik niet in de stad zou wonen, zou ik de mensenkeutel gewoon composteren.

Ik weet niet Jasmin, misschien omdat in onze poep ziektekiemen zitten waarmee wij onszelf weer gemakkelijk kunnen besmetten? Omdat we vlees eten? Omdat we zout eten? Mijn opa had gewoon een beerput..en volgens mij ging dat eens in de zoveel tijd gewoon weer over het land.

We kunnen dus best op onze compost piesen lees ik, maar wat als ik daar mijn grote boodschap ga doen?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

het lijkt mij ook wat onfris ogen en onfris ruiken, ook heb je natuurlijk wc-papier nodig en dat moet dan weer ergens anders gedumpt, niet erg praktisch. Daarom gaan de vrouwen bij ons ook gewoon binnen, uit praktisch oogpunt

Overigens stinkt het nooit bij ons op de composthoop, zelfs niet in warme zomers, ik weet niet hoe dat kan maar het ruikt niet naar een urinoir ofzo...

wat ik me nu afvraag. hoe zit dat met urine van katten?

we gebruiken houtkorrels als kattenbak vulling. de drollen worden daar dagelijkst uitgeschept en gaan in de grijze container. het zaagsel (houtkorrels volgezogen met urine) gaat in de groene container. ik heb nog geen composthoop, maar zou dit zaagsel ook op de eigen composthoop mogen? om mij heen wordt geroepen van niet omdat katten vleeseters zijn en ivm ziekten, maar door dit topic vraag ik me af of dat ook geldt voor de urine of alleen voor de drollen.

Voor katten geldt net als voor mensen dat urine in principe steriel (dus ziektekiemvrij) is. Ik zeg in principe, omdat de urine wel in aanraking kan komen met de vacht etc. tijdens het plassen. Lijkt me wel stinken, die kattenpies

kattenurine ruikt normaal gesproken niet erger dan ons eigen urine. sproeien daarentegen kan wel behoorlijk stinken .

de urine is ook opgenomen in de houtkorrels, dat is droog zaagsel.

maar Huub heeft wel een punt, de drollen liggen in dezelfde houtkorrels.

dan neem ik toch maar het zekere voor het onzekere en blijf ik het in de groene container gooien. (dat mag dan weer wel, al nagevraagd).

Ik plas nu al ettelijke maanden systematisch op dezelfde plek in de tuin (géén geurhinder idd btw , wordt met regen onmiddellijk weg gespoeld), en er is me nu wel iets waar geworden deze week.

Datgene dat hierboven staat, van die Round-Up, zou wel eens kunnen kloppen. Waar ik plaste is het gras en al het onkruid namelijk afgestorven. Krokusjes hebben het overleefd

.... Datgene dat hierboven staat, van die Round-Up, zou wel eens kunnen kloppen. Waar ik plaste is het gras en al het onkruid namelijk afgestorven. ...
Het zou natuurlijk ook het zoutgehalte van de urine kunnen zijn.

Ff muggenziften

Voor katten geldt net als voor mensen dat urine in principe steriel (dus ziektekiemvrij) is. ...
Klopt niet helemaal. Urine in nieren, urineleider (verbindingen nieren ~ blaas) en blaas is steriel. De uitgang van de blaas wordt afgesloten met een klepje. De urinebuis (verbinding van blaas naar "buiten") staat in open verbinding met "buiten". Die is dus niet geheel steriel, en dus de urine die je uitplast ook niet.

Heb je blaasontsteking o.i.d. dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.

Gevolgen voor de moestuin?

Geen flauw idee.

Nou, ben er min of meer uit hoor !!

De menselijke urine heeft dus inderdaad een erg hoog percentage voor planten opneembaar silicium in zich. Dit moet je dan niet zo zeer als meststof ofzo zien, maar is dus een plantenversterkend ( plantencelwand versterkend ) middel, tegen schimmels, tegen meeldauw werkt het goed, tegen bladvlekkenziekte etc.

Kiezelzuur dus. Hetzelfde als waar paardenstaarten zo beroemd om zijn ( nee, niet de staarten van paarden, maar die pre- historische woekerplant ) en waar je aftreksels van maakt of tincturen.

Menselijke urine ?? : goud in de moestuin.

Ps: paardenurine nóg meer.

• 1 month later...

Intressant allemaal. Echt een poep en pies praatje. Lagen we vroeger helemaal in een deuk nu praten we er serieus over

Ik weet wel dat brandnetels problemen hebben met onze urine. Vaak piesen op de plek waar brandnetels staan en ze verdwijnen (?)

Overigens lijkt het me niet verstandig om met onze eigen drollen de tuin te bemesten. Allerlei enge ziektes kunnen de kop op steken. Waarvan Cholera misschien wel de ergste is. Die wordt n.l. verspreid door vliegen die van drol naar ons eten verhuizen.

Laats zag ik trouwens een oude baas op de TV die NOOIT binnen naar de wc ging maar alles op de composthoop gooide, hij had geen zin om de pot te poetsen. En ik moet zeggen zijn tuin zag er mooi groen uit. Hoewel hij het goedje op een bijzondere manier over het gras verdeelde. Met een handveger spetterde hij er lustig op los. waarbij hij zichzelf toch ook behoorlijk bemeste .

De menselijke urine heeft dus inderdaad een erg hoog percentage voor planten opneembaar silicium in zich. Dit moet je dan niet zo zeer als meststof ofzo zien, maar is dus een plantenversterkend ( plantencelwand versterkend ) middel, tegen schimmels, tegen meeldauw werkt het goed, tegen bladvlekkenziekte etc.
interesting...daarom dat basaltmeel (bevat veel silicium) wordt gebruikt om phytophthora te voorkomen.(bij tomaten)

Maar ik kan dus ook pis verzamelen en dat op de tomaten spuiten?

Ik kan er misschien wat kaneel bijdoen, dat werkt antiseptisch en verbetert de geur!

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!