annaelizabeth Posted February 27, 2018 Share Posted February 27, 2018 Naar de sloot is milieutechnisch niet zo'n goed idee. Als je ruimte hebt zou ik een rietfilter aanleggen en anders een ondergronds vloeiveld met een grasje of andere niet wortelgewassen erboven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BoerJennes Posted February 28, 2018 Share Posted February 28, 2018 Volgens de regeltjes klopt dat, maar volgens die regels zou een rietfilter ook niet volstaan. Afstort dient in Nederland altijd op het openbare riool plaats te vinden. Een rietfilter aanleggen is wel het volgende plan in mijn experiment om "off-the-grid" op het Eiland te vertoeven, alsmede het gebruik van regenwater als drinkwater.Het is begrijpelijk dat we in Nederland dat eisen, maar ik ken in de buurt enkele boeren die nog steeds (deels) hun rioolwater in de vaart laten lopen, of naar de gierput. Zolang dit op kleine schaal plaatsvindt is er niets mis mee. Diezelfde boeren storten ook miljoenen liters gier op het land, wat milieutechnisch ook niet zo'n goed idee is. Quote Een klein natuurparadijsje in de oceaan van het Groene Hart. Ontmoet onze Eilanders op Eiland aan de Veen: http://www.natuursporen.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
simonvb Posted February 28, 2018 Share Posted February 28, 2018 Wil wel de reacties van 2014 nog eens benadrukken dat het wss enkel gezond is als meststof indien je geen medicijnen (dus ook niet de pil) neemt. Waterzuiveringsmaatschappijen kunnen al niet alle medicatie zuiveren uit het water en dat zorgt al voor milieuschade, laat staan als je dus rechtstreeks urineert in jouw tuin, dan is de balans zeker verstoord. Zou het dus wel doen maar enkel indien je geen medicatie neemt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted February 28, 2018 Share Posted February 28, 2018 in noord korea [...] een soort worm die op die manier zich versprijdEr is inderdaad een (sub)tropische wormsoort waarvan de eieren via de urine uitgescheiden kunnen worden. Zie Bilharzia-Schistosomiasis.Maar dus niet in ons klimaat Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted April 19, 2018 Share Posted April 19, 2018 Des te meer proteine je eet, des te meer stikstof (N) in je urine. Een proteine is een aaneenschakeling van aminozuren en elk aminozuur bevat een stikstofatoom(N). Honden en katten die rauw vlees eten, eten veel proteïnen waardoor hun plasje stikstofoverbemesting kan geven 2 Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted September 2, 2022 Share Posted September 2, 2022 (edited) Op 22-1-2014 om 20:19, HuubvG zei: Geplast in de gieter en deze uitgegoten langs de schutting om de katten uit de achtertuin te houden Interessant Huub! Hoe is dat bevallen? Werkt(e) het? Iets anders: in Tilburg, nota bene de stad van de kruikezeikers, is een hele rel ontstaan nadat een mevrouw op een volkstuincomplex - uiteindelijk bij de Raad van State - eiste dat de Gemeente het verbod om urine als meststof te gebruiken zou handhaven. Heel verhaal, helemaal uit de hand gelopen, spugen, rotte appels... (Je kunt ook inloggen als je een account hebt op een van de andere regionale DPG media). Edited September 2, 2022 by speets Link aangepast met dank aan Huub ;-) Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted September 2, 2022 Share Posted September 2, 2022 @speets, het is lang geleden, maar het leek te werken. Ik weet niet of mijn territoriumluchtje ook de juiste geur afgaf. Wel is het bekend dat tijgermest/leeuwenmest (en hun urine?) katten afschrikken. Je kon de mest destijds kopen en uitstrooien langs je tuin en het hielp. Later werd het vervoeren van die mest verboden en moest je een bezoek brengen aan de dierentuin. Lege emmer mee heen, volle emmer mee terug. Katten ruiken een groot roofdier, veel groter dan zijzelf - en weg! Overigens, je link leidt momenteel naar deze ^ pagina op het MTF. Ik kan wel inschatten wat voor een verhaal erachter zit. Zelf heb ik ook iets onvergetelijks meegemaakt. Heel discreet in mijn tuinhuisje op de volkstuin de urinaal (die er nog stond toen ik daar kwam, van vorige eigenaar) 'vullen' en nog discreter proberen daarmee door de tuin naar een van de compostvaten te sluipen om die daarin te legen. Goed voor de compostering (groen...), dacht ik. Toen ik vertrok van mijn tuin na opzegging, werd mij door het bestuur gesommeerd de compostvaten ook mee te nemen, inclusief de smerige inhoud. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted September 2, 2022 Share Posted September 2, 2022 7 minuten geleden, HuubvG zei: een van de compostvaten Hahaha, waren dat je eigen vaten? (Dank voor de linktip). Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted September 2, 2022 Share Posted September 2, 2022 Ja ja, mijn eigen vaten, achterin mijn eigen huurtuin op het volkstuincomplex, huisje staat voorin. Nu heb die vaten nog steeds, maar plas er momenteel niet in. Ze staan op het P hofje achter mijn huurhuistuin, dat scheelt mij weer ruimte ín de tuin. Eén keer hebben buurtbewoners er een opengetrokken en die moest ik helemaal weer opnieuw vullen. Nu zitten ze vast met schroefjes. Als ik er wat in wil doen, moet ik het deksel eerst losschroeven. Ik haal wel paardenmest voor bij het gft, dat lijkt me ook goed, hoef niet van die stikstofrijke compost te hebben. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted September 2, 2022 Share Posted September 2, 2022 Zojuist de link bekeken, het was een gratis premiumartikel! Storm in een glas urine water? Zowel gemeentebestuur als volkstuinbestuur is tegen, de laatste had het allang verboden. De meeste leden zijn ertegen, maar een enkeling blijft toch weleens stiekem een plasje doen. Dat ruikt mevrouw en springt vervolgens uit haar vel. * haalt schouders op* Overigens lijkt me het gevaar voor de volksgezondheid door op deze schaal een plasje te doen wel erg vergezocht, maar dat is maar mijn mening, meer niet. Opa en oma hadden vroeger een emmer in het schijthuisje buiten staan en als die vol was, werd die bij de preien geleegd. Dikke preien en niemand ziek! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted September 2, 2022 Share Posted September 2, 2022 Quote gratis premiumartikel! Zei ik dat je ervoor moest betalen?? (No). Ik vond het een curieus verhaal. Wat ik er alleen mee wilde zeggen: kijk uit voor je medemoestuiniers, het gevolg kan zijn dat je wordt geroyeerd en bespot en bespuugd 😉 🤣 Ik vind ook dat je - als je niet ziek bent en geen medicijnen gebruikt - gewoon je urine kunt gebruiken als meststof. Zonde om weg te gooien. 2 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted September 2, 2022 Share Posted September 2, 2022 Op een volkstuincomplex valt zulks onder de sociale controle geloof ik, er wordt flink op elkaar gelet. Ik voelde me ook wel bekeken en kreeg geen kans uit te leggen dat het mij vrij normaal leek. Ze vinden dat het niet hoort. Die mevrouw ook, en die krijgt daardoor haar medestanders tegen zich, dat vind ik vreemd aan dat stukje. [ ik dacht dat je ingelogd moest zijn, of op een ander DGP account, maar ik hoefde niet ingelogd te zijn, het artikel was vrij te lezen, dat bedoelde ik. ] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted September 2, 2022 Share Posted September 2, 2022 Ik doe het ook, hoor. Ik heb een emmertje in mijn schuurtje. De meeste tuinders op ons complex wonen binnen een paar minuten lopen, dus die kunnen thuis naar de wc, de andere mannen lopen het omringende bosje even in. Maar daar val ik als hurkende vrouw veel meer op 😦 (denk aan hondenuitlaters en spelende kinderen, als ik daar met mijn ontblote gat ga zitten is de wereld helemaal te klein). Dus ik ga gewoon op mijn emmertje in mijn hokje en de inhoud gaat over mijn composthoop. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted September 3, 2022 Share Posted September 3, 2022 Vroeger was het heel normaal, je eigen urine en ontlasting als mest voor de moestuin gebruiken. Zeker toen er nog geen riolering was. Had op de middelbare school een docent die dat ook nog had en er vol trots over vertelde. Zijn planten groeiden prima. Vond het destijds maar wat onsmakelijk, maar ik zie het nu wel als een goedkoper alternatief voor goede (kunst)mest. Heb het zelf niet nodig om te doen, ik krijg mijn mest gratis en dat volstaat. Maar mocht het noodzakelijk zijn, waarom niet? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted September 3, 2022 Share Posted September 3, 2022 Ook hadden vroeger veel steden een poepophaaldienst. Huishoudens kregen een gratis poepton die 1 à 2 x per week werden opgehaald per schip, of met paard en wagen: de "boldootkar" of "odeklonjewagen". De gemeente verkocht de inhoud aan boeren. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted September 3, 2022 Share Posted September 3, 2022 Wellicht wat truttig, maar ik houd er niet van. Als in het voorjaar het toilet op het moestuin complex nog niet open is , dan pies ik in een leeg hoekje van mijn tuin, maar zeker niet bij de groente. En ja, soms gooi ik wél mest van koeien of paarden op de tuin! 😜 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted September 4, 2022 Share Posted September 4, 2022 @jootje en dat is dan eigenlijk wel een beetje gek. Wel poep en pies van totaal onbekende beesten, maar niet je eigen. Menselijke poep zou voor mij trouwens ook wel een hele stap zijn en echt een behoorlijk composteerproces moeten ondergaan. Maar mijn plasje zonder medicijnen kwak ik echt met gerust hart over de composthoop 😄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdubbelm Posted September 4, 2022 Share Posted September 4, 2022 Poep doen wij niet, maar de verkering plast wel op de composthoop. Ik deed het op mijn vorige tuin zonder huisje ook in een emmer. Als je geen medicijnen gebruikt zie ik het probleem niet. overigens op een biologisch dynamische wijngaard een paar dagen geleden een lekkere gefermenteerde mestbal vastgehouden uit de koeienhoorn. Rook heerlijk, werd er behandeld als goud. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted September 4, 2022 Share Posted September 4, 2022 En hondenpoep dan? Al die tientallen plastic zakjes die wel tot vier weken in de Kliko liggen te broeien... Ik ben helemaal niet vies van poep en heb erover gedacht om ze in de compostbak te gooien, maar hondenpoep vind ik té smerig. Toch jammer, met al die honden in Nederland. Er komt vast nog wel een keer iemand die daar handel in ziet ☺️ Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted September 4, 2022 Share Posted September 4, 2022 Wel mee eens hoor, dat het een beetje gek is dat ik dus wel soms mest van beesten gebruik en niet mijn eigen plasje maar ik ben wel een beetje gek/ raar! Ach..ieder het zijne toch? 😊😉 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted September 4, 2022 Share Posted September 4, 2022 Zo heeft iedere gek diens gebrek @jootje... Zo zou er wel onderscheid zijn tussen de poep (van pis weet ik het niet) van carnivoren vs herbivoren. Ik ben een omnivoor en daarom doe ik mijn poep er niet zo gauw bij, ook al vind ik het wel zonde om het door de wc te spoelen. Honden en katten eten vlees, slachtafval, wat al niet. ik wil het niet bij de compost. Het idee staat me niet aan. Hier op het P-hofje achter mijn huis is een stukje gemeenteperk tussen de bestrating. Vijf hulstbomen, -struiken staan in armoedige, schrale zandgrond. Alle katten uit de buurt poepen erin en dat geeft een verschrikkelijk zurige, bedorven stank af. Dat ben ik vol aan het planten met hondsdraf, slangenkruid en alles wat daar maar wil groeien (maar dat ik niet hoef te eten). opdat de katten elders gaan schijten. Vandaar mijn adresje waar ik de mest van pony's ophaal, met vlas, dat is vast wel goed voor mijn compost en later voor mijn eetbare tuin. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdubbelm Posted September 4, 2022 Share Posted September 4, 2022 @speets - volgens mij wil je in principe niks van omni- of carnivoren op je mesthoop. Of je moet de poep eerst goed laten drogen. Maar in poep van vlees/zuiveleters zitten volgens mij parasieten die je niet op je landje wilt. Als je veganist bent kan het misschien wel… de wetenschappelijke onderbouwing hiervan heb ik even niet zo paraat. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted September 4, 2022 Share Posted September 4, 2022 Ik vind het eigenlijk onbegrijpelijk dat een gratis bron van stikstof 'the liquid gold', niet beter wordt benut. Vooral als kunstmestfabrieken nu sluiten omdat ze blijkbaar aardgas vreten. Industrieel vervaardigde stikstof is naar milieueffecten erg 'smerig' mensenplas niet zo. Mensenplas is na tijdelijk opslag in afgesloten vaten ook vrij van ziektekiemen. Ik heb me ooit ingelezen in dit onderwerp omdat ik geen stikstof voorhanden had. En toen ineens wel :). Maar op de composthoop doe ik het niet. Ik heb het wel geprobeerd maar dat ga je ruiken bij warm weer. In het voorjaar een paar keer verdund door de tuin, dat doe ik wel. Eigenlijk is brandnetelgier beter (mineralen) maar dat heb ik dan nog niet. Poep van mensen kan o.a. E. Coli bevatten. Deze zeer gevaarlijke bacterie kan twee jaar overleven in de bodem. Bij alle knolgewassen kan dit een probleem vormen. En bij bladgroenten door opspatten, als het niet wordt ingegraven. Als je poep van anderen gebruikt, kunnen daar bovendien parasieten in zitten. Dat geldt ook voor hondenpoep, zo heb ik begrepen. Ook hier heb ik me in ingelezen, omdat ik ooit een strooiseltoilet overwoog. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
donaldk Posted September 5, 2022 Share Posted September 5, 2022 (edited) Op 2-9-2022 om 13:01, HuubvG zei: @speets, het is lang geleden, maar het leek te werken. Ik weet niet of mijn territoriumluchtje ook de juiste geur afgaf. Wel is het bekend dat tijgermest/leeuwenmest (en hun urine?) katten afschrikken. Je kon de mest destijds kopen en uitstrooien langs je tuin en het hielp. Later werd het vervoeren van die mest verboden en moest je een bezoek brengen aan de dierentuin. Lege emmer mee heen, volle emmer mee terug. Katten ruiken een groot roofdier, veel groter dan zijzelf - en weg! Overigens, je link leidt momenteel naar deze ^ pagina op het MTF. Ik kan wel inschatten wat voor een verhaal erachter zit. Zelf heb ik ook iets onvergetelijks meegemaakt. Heel discreet in mijn tuinhuisje op de volkstuin de urinaal (die er nog stond toen ik daar kwam, van vorige eigenaar) 'vullen' en nog discreter proberen daarmee door de tuin naar een van de compostvaten te sluipen om die daarin te legen. Goed voor de compostering (groen...), dacht ik. Toen ik vertrok van mijn tuin na opzegging, werd mij door het bestuur gesommeerd de compostvaten ook mee te nemen, inclusief de smerige inhoud. Ik heb hier vele jaren geleden enkele malen over gepost op verdwenen fora. Filmpje over een bijzondere man die alle urine opving en zijn gras ermeembemee=stte en andere opvallende afwijkende gweoontes had heb ik nooit kunnen terugvinden was volgens mij een regionale TV reportage. In India is er bij een landbouwinstelling ooit een dame op gepromoveerd. Naast de fysieke hygiene en sociale gevolgen ervan. Meisjes die het veld niet meer inhoefden (tijgers en andere predatoren) scheiding fecalien en urine (was een speciaal ontworpen kunststof plank met twee gaten. En vermindering van de vervuiling en ziekte kiemen in regen=drinkwater. Ik geef af en toe ook ureum stukstof met minimale kalium en fosfor, bij planten, maar geen consistente gift, monitoring, laat staan side-by-side vergelijking. 10L gieter is 1 L vloeibare ureum meststof van menselijke oorsprong, de rest water. Meestal word aangeraden niet sterker dan 1 van 7 te gaan, maar in India gaven ze gewoon afgemeten onverdunde urine, milliliters op de pot met rots/klei achtige grond. Jaren geleden heb ik ook de pestdruk door vreemde katten ook verminderd door consequent sproeien. Complex tuinders zijn meestal niet echt bio/organic ingestelt. Brandnetel en andere gieren ruiken en ik mag wel zeggen stinken veel en veel meer dan urine. Zelfs die van minder gezonde mensen, welke duidelijker ruikt. Urine breekt snel, of wordt opgenomen, of vervliegt, gier blijft maanden doorrotten/fermenteren. . Het is ook een kwestie van waar je het opgiet. Zaagsel bijvoorbeeld neemt het direct op, zoook ook sto, maar vooral hennepsnippers, maar houtsnippers ook. Gras compost ruik je toch vooral de zure afbraaklucht van gras. Of bij anearoob gaan de ammoniak of alcohollucht.. Daarbij gaat het ook om de hoeveelheid urine vs. opneemcapaciteit. Humanure is terug bij de hippe permaculture en andere alternatieve lui. Was echt niet alleen de oude buurman van Maarten het Hart als kind, die het stiekem deed, want anders zou het roemen van zijn teelt snel ophouden. Pagina 189 van het Jadam boek (van de zoon van KNF 'master'). "Our body is the ultimate fertilizer producing machine" https://lafarrucanews.files.wordpress.com/2020/04/youngsang-cho-jadam-organic-farming_-the-way-to-ultra-low-cost-agriculture-jadam-2016-1.pdf. Wie verder zoekt op Youtube, etc. vind ook hoe hout af te breken, te nitrificeren en eventueel zwart buskruit te maken,zoals in de oude tijden. Edited September 5, 2022 by donaldk 3 Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted September 5, 2022 Share Posted September 5, 2022 (edited) Geen serieuze bijdrage maar een kleine anekdote van misschien wel 40 jaar geleden die me altijd bij gebleven is. Mijn neefje van toen ongeveer 5 jaar oud 'hielp' vaak zijn vader in de moestuin die op een beetje afstand van huis lag. Toen hij op een keer moest plassen zei mijn broer dat hij dat gewoon op de grond kon doen en dat het zelfs goede mest voor plantjes was. Neefje en zijn 2 jaar oudere zus waren dol op doperwtjes en toen die weer op tafel kwamen was het 'feest'. Toen mijn nichtje zei dat het erg lekker was antwoordde haar broertje trots dat het door hem gekomen was omdat hij in de kuiltjes geplast had waarin de poot erwtjes lagen. Gevolg een kokhalzend nichtje dat geen erwtjes meer lustte. Als ik haar weer eens zie moet ik toch eens vragen of ze over dat trauma heen gegroeid is. Edited September 5, 2022 by Frans 6 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts