henkg Posted September 5, 2022 Share Posted September 5, 2022 Dan doe ik hier ook maar even mijn plasje over (=NL-gezegde): Een paar jaar geleden speelde dit onderwerp ook al. Toen de volgende test uitgevoerd, op een smalle gleuf tussen tegels, waar gras-achtig onkruid groeide. Tweemaal behandeld, met een dag ertussen. Voor de beeldvorming: Direct van de bron naar het doel / van fabrikant naar klant. Heb je een tuin of terras met inkijk, dan is een tussenstap aan te bevelen. Mijn resultaat: Bovengronds stierf alles af. Misschien ben ik een azijnzeiker / pisse-vinaigre? 4 Quote 2023_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted September 5, 2022 Share Posted September 5, 2022 Onverdund is het een goeie onkruidverdelger. Zout, veel stikstof. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted September 5, 2022 Share Posted September 5, 2022 (edited) 1 uur geleden, henkg zei: Bovengronds stierf alles af. Dat zal er mede vanaf hangen hoe geconcentreerd je urine is. Ik lees overal dat je het moet verdunnen en/of composteren. E-coli is een doodnormale bacterie die overal voorkomt, van nature ook in dierlijke darmen. Daar is hij zelfs nuttig. Er zijn wel pathogene typen, maar ik dacht dat we het hadden over gezonde mensen én over de composthoop? En die parasieten: in kattenpoep kan toxoplasma zitten. En wormeitjes kunnen ook in mest zitten ja. Maar iedereen die huisdieren heeft, krijgt weleens een wormeitje/toxoplasmaatje binnen. Ook mensen zonder huisdieren, op straat, in de zandbak, door handen te schudden, dieren te aaien en noem maar op. Maar daartegen bouw je (in je jeugd) afweer op. Trouwens ook tegen toxoplasma en bacterieën als E-coli. Er wordt niet voor niets vaak een uitzondering gemaakt voor "mensen met een verminderde afweer". Zie o.a de Coronatoestand... Ik wil niet beweren dat niemand er ooit doodziek van kan worden, maar hé, je neemt ook deel aan het verkeer, terwijl daar elke 2 dagen 3 doden vallen. Dat risico is heel wat groter. En het is ook maar een voorbeeld van alle risico's die we allemaal dagelijks voor lief nemen. Maar wat Jootje al zegt: ieder zijn meug. (Ik zou het heel verhelderend vinden als mensen wat meer aan bronvermelding doen als ze iets stellig beweren. Er wordt al zo'n hoop onzin beweerd). Edited September 5, 2022 by speets 1 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted September 5, 2022 Share Posted September 5, 2022 (edited) Ik heb geen bron voor het gevaar van E Coli want ik zei dat uit mijn hoofd. Dat hij in de darmen zit betekent niet dat het een onschuldige bacterie is. Het is de bedoeling dat hij daar blijft zitten en niet in je maag of je slijmvliezen belandt. Je kan hartstikke gezond zijn terwijl er toch relatief schadelijke bacteriën in je darmen zitten. Onschadelijk in je darmen, maar schadelijk in contact met slijmvliezen of de maag. Als je compost pas na twee jaar gebruikt, is het veilig om ook faecalien (poep) erop te gooien. Anders niet. @speets, wat is jouw bron? Edited September 5, 2022 by fre3ke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted September 5, 2022 Share Posted September 5, 2022 Twee jaar?? Waar heb je dat gelezen? Bron? The University of Arizona Cooperative Extension Program agrees that compost and animal manure can be “exceptional organic soil amendments and fertilizers.” They offer a few tips to ensure the safety of any manure you may use. Don’t use fresh manure in your food garden, as it often contains E. coli, Salmonella, and other pathogens. Let your manure cure for two to four months before you use it. Incorporate any manure into the soil, so it doesn’t come into contact with plant leaves, fruits, and vegetables. Try to add manure after the harvest, or at least 120 days before you harvest any vegetables. Uiteraard blijven zij aan de (zéér) veilige kant. Centers for disease control and prevention (US) Escherichia coli (E. coli) bacteria normally live in the intestines of people and animals. Most E. coli are harmless and actually are an important part of a healthy human intestinal tract. However, some E. coli are pathogenic, meaning they can cause illness, either diarrhea or illness outside of the intestinal tract. Exposures that result in illness include consumption of contaminated food, consumption of unpasteurized (raw) milk, consumption of water that has not been disinfected, contact with cattle, or contact with the feces of infected people. [...] unpasteurized apple cider, and soft cheeses made from raw milk. People have gotten infected by swallowing lake water while swimming, touching the environment in petting zoos and other animal exhibits, and by eating food prepared by people who did not wash their hands well after using the toilet. Almost everyone has some risk of infection. Because there are so many possible sources, for most people we can only guess. Dus: - De meeste E.colistammen zijn ongevaarlijk en spelen een belangrijk rol bij een gezonde spijsvertering. - Bijna iedereen loopt risico op een besmetting, via vele bronnen zoals zwemwater, huisdieren, rauwe melk, vee, rauwe appelcider, zachte rauwmelkse kazen, handcontact etc. En lees ook nog even deze van de 'Society for applied microbiology'. Nogmaals: er zitten inderdaad enkele E. colistammen tussen waar mensen die er gevoelig voor zijn goed ziek van kunnen worden, maar zoals ik al zei loop je altijd en overal risico's. Nu maar weer on topic?! 1 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted September 5, 2022 Share Posted September 5, 2022 @henkg Quote Misschien ben ik een azijnzeiker / pisse-vinaigre? Hangt ook wel een beetje van het formaat plant af, hoor. Een van mijn opa's was toch een behoorlijk zure man, maar het lukt hem nooit de wilg of populier om te pissen die (vond hij) zijn uitzicht bedierf. Opa ging eerder hemelen dan de boom, die werd later gewoon omgezaagd. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinky Posted September 5, 2022 Share Posted September 5, 2022 Door heel veel plasjes naar de compost te brengen bespaar ik een paar kuub per jaar op leidingwater dat anders door de WC spoelt. Het is zo veel dat ik van het bespaarde water in de zomer mijn hele tuin kan besproeien met leidingwater. Op de hooggelegen zandgrond hier is er geen alternatief. Ik voel me zo niet schuldig aan verkwisting van leidingwater, bovendien voeg ik voeding toe aan eerst compost en later grond. Goed om te lezen: https://www.bbc.com/future/article/20220830-the-new-science-of-recycling-human-poo Vooral vanwege deze zinsnede: “When we continuously grow our food in some locations, but eat and excrete it in others, we end up redistributing the nutrients on the planet”. Het artikel staat vol bronnen bronnen @fre3ke, @speets Ik heb vandaag alweer liters schoon drinkwater bespaard door de plas op de compost te gooien. Iedereen kan meedoen 😍 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
donaldk Posted September 6, 2022 Share Posted September 6, 2022 Op 5-9-2022 om 09:56, HuubvG zei: Onverdund is het een goeie onkruidverdelger. Zout, veel stikstof. MCPA alternatief? Gemiddeld zit er nog geen percent ureum/stikstof in, dus ik verwacht meer van traditionele groeimiddelen. Ik heb alweer 12 liter staan, maar bij regen en bewolking zal het effect minder zijn dan bij brandende zon? Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted September 7, 2022 Share Posted September 7, 2022 On 9/4/2022 at 6:51 PM, speets said: En hondenpoep dan? Al die tientallen plastic zakjes die wel tot vier weken in de Kliko liggen te broeien... Ik ben helemaal niet vies van poep en heb erover gedacht om ze in de compostbak te gooien, maar hondenpoep vind ik té smerig. Toch jammer, met al die honden in Nederland. Er komt vast nog wel een keer iemand die daar handel in ziet ☺️ Honden- en kattenpoep wil ik niet in mijn tuin. Dat is van carnivoren en schijnt weer minder goed te zijn voor de grond. Wel jammer, want ik heb 2 honden. En ontelbaar vele half- verwilderde katten in de buurt (niet van mij). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted April 30, 2023 Share Posted April 30, 2023 7 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinky Posted April 30, 2023 Share Posted April 30, 2023 Ja, mooi beeld @speets Ik breng nog steeds de plas naar de compost waar het een jaar lang kan ontbinden en samen gaan met allerlei andere organische stofjes tot iets lekkers dat de bodem voedt. Vandaag mijn buurman geholpen. Beenmergkanker. Griep er bovenop. Misvormde voeten. Bijna tachtig. Ik help hem graag. Hij heeft nog niets in de omgefreeste tuin kunnen doen. Vandaag: wil ik strepen trekken op zijn aardappel stukje? Ja, tuurlijk. De strepentrekker is een soort hark met blokjes op 50 cm. Binnen een paar minuten trek je strepen van 50 x 50 cm van links naar recht en van op en neer. Ruitjespatroon. Maar buurman Jan: wil je dan niet eerst wat mest onder werken? Ja, kan. En dan komt buurman Jan met een recept van 5 kilo patentkali en 5 kilo superfosfaat voor een stukje van 60m2. Ik heb daar 10 kilo kunstmest uitgestrooid en de stikstof moet er ook nog op. Het ging zo tegen mijn zin: 10 kilo kunstmest verspreiden over een klein stukje grond? Ja ik deed het. Maar vanaf nu: plas op de compost 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
redzebra Posted April 30, 2023 Share Posted April 30, 2023 Ja lol @Vinky er is een reden om eigen "compost" niet in je eigen tuin te gebruiken. bv je buurman waar geneesmiddelen doorvloeien naar je tuin, of menselijke bacteriën, maar laat je gaan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tielse flipje Posted May 1, 2023 Share Posted May 1, 2023 Urine is in principe steriel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted May 1, 2023 Share Posted May 1, 2023 Op het moment dat je nieren het maken ja, daarna is urine niet meer steriel. Dat is een fabeltje. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tielse flipje Posted May 1, 2023 Share Posted May 1, 2023 Besmetting kan alleen optreden via de uitgang, tenzij je een bacteriële blaasontsteking hebt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted May 1, 2023 Share Posted May 1, 2023 18 uren geleden, Vinky zei: Maar buurman Jan: wil je dan niet eerst wat mest onder werken? Ja, kan. En dan komt buurman Jan met een recept van 5 kilo patentkali en 5 kilo superfosfaat voor een stukje van 60m2. Ik heb daar 10 kilo kunstmest uitgestrooid en de stikstof moet er ook nog op. Is dat niet uitgegaan van 100m2 penceel? 60m2 x 50gram patentkali per m2? = 3kilo? Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted May 1, 2023 Share Posted May 1, 2023 Nee dat dacht men vroeger maar urine in de blaas van een gezond persoon blijkt niet steriel te zijn. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3957746/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tielse flipje Posted May 1, 2023 Share Posted May 1, 2023 Yet, emerging evidence indicates that the lower urinary tract can have a urinary microbiota (3,–8) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted May 1, 2023 Share Posted May 1, 2023 Ik zie nu pas dat ze er een hele pagina aan wijden! Over stikstofbehoefte, verdunning en toedieningswijze. Met een waarschuwing 'Als je tenminste niet rookt en niet regelmatig medicijnen gebruikt. Want via je urine scheid je ook hormonen en chemicaliën uit'. Waarmee al een groot deel van de vruchtbare vrouwen afvalt! Die pil-hormonen hebben meer impact dan die paar bacteriën. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
donaldk Posted May 3, 2023 Share Posted May 3, 2023 Op 30-4-2023 om 21:58, Vinky zei: Ja, mooi beeld @speets Ik breng nog steeds de plas naar de compost waar het een jaar lang kan ontbinden en samen gaan met allerlei andere organische stofjes tot iets lekkers dat de bodem voedt. Vandaag mijn buurman geholpen. Beenmergkanker. Griep er bovenop. Misvormde voeten. Bijna tachtig. Ik help hem graag. Hij heeft nog niets in de omgefreeste tuin kunnen doen. Vandaag: wil ik strepen trekken op zijn aardappel stukje? Ja, tuurlijk. De strepentrekker is een soort hark met blokjes op 50 cm. Binnen een paar minuten trek je strepen van 50 x 50 cm van links naar recht en van op en neer. Ruitjespatroon. Maar buurman Jan: wil je dan niet eerst wat mest onder werken? Ja, kan. En dan komt buurman Jan met een recept van 5 kilo patentkali en 5 kilo superfosfaat voor een stukje van 60m2. Ik heb daar 10 kilo kunstmest uitgestrooid en de stikstof moet er ook nog op. Het ging zo tegen mijn zin: 10 kilo kunstmest verspreiden over een klein stukje grond? Ja ik deed het. Maar vanaf nu: plas op de compost Superfosfaat of liever fertigeerbare fosfaat tegen redelijke kosten zoek ik ook. Ik heb wat Action/Aldi vinassekali gegeven aan de aardbeienplantjes afgelopen week-end, dus wat te veel N voor de K en totaal geen (P) fosfor. Het gras doet het goed op urine. Twee giften nu het weer omslaat na maaien misschien nog eens een 40-50 Liter. Maar als het niet gaat regenen, moet ik eerst de pomp en zwenksproeiers neerzetten en aan de praat krijgen. Ik heb geen zin meer om der verdunnen per gieter. Ik heb ook wat andere planteen die het er goed op doen tot nu toe, in de vegetatieve fase. Zoveel wordt die hormoonspiegel ook weer niet verhoogd. En van Testosteron juist verlaagd, want de zit niet in de Pil terwijl de primaire aanmaak in de eierstokken wel stopt. Dus markeren tegen katten, waar naar werd gevraagd in ander topic, lukt dan zeker niet. En ja ik gebruik wel pharmamafia drugs. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted May 15, 2023 Share Posted May 15, 2023 Zo jammer, dat ik dit net een paar dagen te laat zie: 2 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted May 15, 2023 Share Posted May 15, 2023 Deze is wel erg leuk @speets. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanja65 Posted October 19, 2023 Share Posted October 19, 2023 Grappig topic. Ik spaar mijn urine niet op. Maar als ik op de moestuin ben (niet bij ons huis) en ik moet toevallig dan heb ik er geen enkele moeite mee dit over mijn tuin te verspreiden. Gewoon in een emmer met veel water en dan bij de kolen. En ja, er zullen vast sporen in zitten van medicatie. Maar ik heb niet de illusie dat leidingwater beter is, en inmiddels is naar mijn mening ook het regenwater ernstig vervuild. Ik vertrouw er op dat mijn lichaam dat restje van een restje dat de planten hebben opgenomen ook wel weer afbreekt. Ik maak me meer zorgen over de rotzooi die er inmiddels in de lucht en dus in ons regenwater zit en in de grond zit, en dus op en in de planten komt, dag in dag uit. Maar daar heb ik geen invloed op. Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente * Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bertus Posted October 20, 2023 Share Posted October 20, 2023 (edited) Bij toeval kwam ik bij dit topic uit en moest gelijk denken aan een artikel in de Limburger uit 2020 over mijn (oud) dorpsgenoot Sjraar Grubben die van zijn experimenteel geplas in zijn jeugd zijn levenswerk heeft gemaakt. Terugkijkend op zijn leven heeft Sjraar een boek geschreven. Ik heb het artikel teruggevonden en een paar screenshots gemaakt, leuk om te lezen (vind ik 😉) Edited October 20, 2023 by Bertus 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts