Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Insecten: Foto's, verhalen en identificatie.

Featured Replies

Geplaatst:

Zal best aan mij liggen , maar ik wordt bijna bang van zo'n grote rups ..... brrr. Nog nooit gezien. Wel boeiend.

Geplaatst:

De rups vind Fuschia blad lekker.

Overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

fuchsia......?

die heb ik wel op tafel in de tuin, maar beslist niet in de hoek waar wij hem vonden, daar groeit wel harig wilgenroosje

Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

Geplaatst:

Bij ons at hij/zij de Fuchsia helemaal kaal.

Geplaatst:
nee, kassiopei...

hij was ongeveer 6 cm, wel redelijk groot vond ik,

Ik wist eigenlijk niet wat ik dacht , maar dat is wel groot, ja

Geplaatst:
  • Auteur

Nog nooit gezien dit gerups... Heel erg mooi!!

Geplaatst:

Als je Fuchia's in je tuin zet krijg je hem/haar wel

Toen we 15 jaar geleden in Groningen woonden hadden we ze ook in de tuin.

Geplaatst:

Een vraagje,

zou ik met lege, uitgespoelde melkdozen goede insectenhotelletjes kunnen maken?

Daarstraks ruimde ik wat bonenstammetjes op die er al een paar dagen lagen en daaronder zat het vol met oorwormen.

Daardoor dacht ik, als ik die eens in een melkdoos steek en die in de fruitboompjes ophang?????????

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Niet winterhard in ieder geval,melkpakken(oid) kunnen niet goed tegen de regen,en weersinvloeden.Met de kinderen heb ik ze wel eens van ranjaflessen.of die plastic melkcanetjes gemaakt. Voor oorwurmen kun je gewoon een bloempotje met stro ondersteboven op een stok prikken ,de zogenaamde heksenhoedjes.

Geplaatst:

Dit muntvlindertje (Pyrausta aurata) ging er even mooi voor zitten.

DSC0504920130814V197431376594775.jpg

DSC0504820130814V259761376594773.jpg

Geplaatst:

Ik heb geen foto maar wel een insektenverhaal..

Hier vliegen van die megawespen rond, een cm of 5 zijn ze wel. Ze zijn niet aggressief maar wel eng en als ze steken heb je best wel pijn. Nu is er vannavond 1 de kamer ingevlogen en ik wilde hem vangen om buiten te zetten omdat ik bang was dat onze jongste kat die nog geen jaar is hem zou vangen en gestoken zou worden.

Net toen ik bedacht had hoe ik hem zou vangen vloog de dommerik in onze stroop/vliegenvanger en blijft daar nu in plakken.

Ergens vind ik het wel erg zielig, moet ik hem nu gaan helpen en bevrijden en buiten loslaten met het risico dat hij woest is en mij steekt? (ik ben allergisch voor bijen en wespen) of moet ik hem nu laten creperen? ook zielig toch?

Geplaatst:

't Is wel zielig inderdaad, ik denk dat ik zou proberen hem met een zachte dikke doek of een ovenwant of zo in een groot glas te schuiven en hem dan door een open raam naar buiten schudden en vervolgens heel snel het raam dicht doen. Want ik zou dus inderdaad als de dood zijn dat hij mij aan zou vallen. Hopelijk lukt het je anders maar snel uit zijn lijden verlossen

Geplaatst:

ai, het is nu 1 stroopknoop en hij leeft nog, redden heeft geen zin meer vrees ik dus nu dan maar geplet tussen 2 consumentengidsen... tja je kan niet de hele wereld redden helaas.

Geplaatst:

Vanmiddag een prachtig groen mini-sprinkhaantje gespot op de zilverstelen, z'n voelsprieten waren zeker 3x zo lang als zijn lijf

a1n4sz.jpg

Geplaatst:

prachtig! Ik zag zoiets op mijn aardappels een tijdje terug, precies dezelfde kleur!

Geplaatst:

+@+ Greetje. Wat een mooi fotowerk.

Geplaatst:

Ik ben vanmiddag gestoken door een hommel !! Ook voor het eerst van mn leven hoor. Hoe krijg je dát nou voor mekaar ?

Het regende even. Insekten uit de tuin vluchten dan , net als ik , onder het afdakje van mijn tuinhuisje. Zo ook deze hommel. Meestal gaan ze op mijn daar hangende handdoek zitten.

Ik had mijn handschoenen aan de daar aanwezige waslijn gehangen, in de wind, droog.

Na de bui en een peukie onder het afdak pakte ik mijn handschoenen weer om verder te gaan in de tuin. Ik liet subiet de handschoenen vallen. Menn, wat een vlijmscherpe steek ! Op de grond aan de handschoen zat een grote hommel, die wat daas krabbelde en kronkelde. Ik zag geen gevolg van de steek aan zijn achterste. Even later was hij ook weer weg.

Een piepklein gaatje zat in mijn vinger, uitgezogen en uitgespuugd, was het met 10 minuten al weer over.

Maar pijn deed het best die paar minuten.

Arme drommel .... die hommel

Geplaatst:
  • Auteur

Hier was het ook hommeles... maar dan op een andere manier...

Eerst liep ik met een tuinbuuv door de tuin en liet haar een "slapende" hommel zien....

Even later kwam ik er weer langs en nu werd er niet meer geslapen!

IMG165359401376841890.JPG

Duurde allemaal best wel lang, lang genoeg voor een "natuur"filmpje...

Na afloop (succes werd duidelijk door het opeens heeeeel snel met de vleugels tekeer gaan) ging het mannetje zich uitgebreid zitten poetsen... gaf z'n partner nog een stevige knuffel en ging er toen vandoor...

IMG165520521376841892.JPG

Geplaatst:

ja da's hommels ten top!

Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

Geplaatst:

Fantastisch zeg Erny, dat jij daar langs liep.

Maar waar is nou die link naar het filmpje ???

Leef je leven dag voor dag.

Geplaatst:
  • Auteur

Ja,.... helaas die heb ik niet... misschien mag ik hem bij iemand dumpen? (heb wel eens wat geprobeert maar toen geheel frustrerend niet gelukt, en nu geen tijd om me daarin te verdiepen, dus als ik het HDfilmpje bij iemand kwijt kan die het wil plaatsen dan graag!! )

Geplaatst:

Weet iemand wat dit voor rups is?

Ik vond hem gisteravond op een stengel van mijn dille en vraag me af of het een gewenste danwel ongewenste gast is...

(sorry foto is wat wazig, telefoon wil geen betere foto's maken...)

rups66131376987635.jpg

Geplaatst:

Lijkt er wel veel op ja, alleen de mijne was iets meer geel en minder groen. Maar dat is misschien een Duitse afwijking.

Ik lees dat hij nog zeldzaam is ook. En doordat hij solitair leeft, er meestal niet al te veel schade aan de tuin ontstaat.

Maar waar hij nu is gebleven...??? Ik had de dille gesnoeid en de tak waarop hij zat, op het gras gelegd. Nu geen rups meer te zien natuurlijk...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.