Geplaatst: 16 oktober 20196 j Auteur Oh die lijkt er inderdaad meer op dan de larve van de Libelle, die heeft namelijk een wat hardere buitenkant.
Geplaatst: 16 oktober 20196 j Hee, dank voor het meedenken. Lijkt er zeker op. Maar toch niet helemaal volgens mij. Een larve van een watertor verwacht je ook niet 123 in een badkamer? En ze kruipen er dus steeds. Iedere paar uur vind je er wel 3 of 4 (of meer) Lijkt wel op een larve. Zo golvend als ie zich beweegt.Heb er eentje buiten gelegd voor een duidelijkere foto. wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 16 oktober 20196 j Doe er 1 in een potje, met gaatjes in de deksel. Dan even afwachten wat er uit komt. Als ze telkens in de badkamer zitten, weet je dan ook waar ze vandaan kruipen?
Geplaatst: 17 oktober 20196 j Mja we zitten vlak boven Valencia en trekken vandaag weer verder door richting zuiden. En ben heus wel nieuwsgierig maar toch weinig genegen een potje met gaatjes met een raar larve-achtig ding mee te sjouwen. Hahaha. Maar verder leuk idee hoor. Ik kan eigenlijk alleen maar tot de conclusie komen dat ze uit de gootsteen oid kruipen. In ieder geval uit t riool. Want zit nergens anders een gaatje in de badkamer. Soort rare kakkerlakken dan? Maar heel anders. En ik zie geen echte pootjes, maar ze klauteren moeiteloos over de gladde wand tegels. Weird stuff. Nou ja. Soms moeten er gewoon raadsels blijven in t leven!Ik ga ze niet missen in ieder geval hoor. wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 17 oktober 20196 j Ziet eruit als de prepop van de zwarte soldatenvlieg, komt volgens deze info ook voor in Zuid-Europa: Klik hier voor nog meer voorbeeldjes.
Geplaatst: 17 oktober 20196 j Verhip, Oscar. Maar dat is ie hoor! Hoe heb je die gevonden?!Dank voor het oplossen van het raadsel. wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 18 oktober 20196 j Charly, gezocht op vliegen pop (Image Search Google).Levenscyclus van de zwarte soldatenvlieg staat al hoog genoteerd.Prepop leek er al erg op. Eitje (en lucky hit)
Geplaatst: 28 december 20196 j Geen geweldige foto (verre van zelfs... ), sorry. Maar ik wou toch even vastleggen hoeveel engerlingen ik in 1 kruiwagen zelfgemaakte compost had zitten. Ik vis ze er allemaal uit, best wat werk maar anders kost me dat weer meerdere plantjes komend jaar. En dan nog verlies ik in het voorjaar best wat sla plantjes aan die gulzige vieze witte monsters De kippen zijn er wel blij mee trouwens, daar gooi ik die uit de kluiten gewassen 'maden' steeds bij en je kunt heel zo snel niet zien wie welke engerling opvreet. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 28 december 20196 j Jorieke123 heb je in de buurt ook nog grasvelden? Met dorre plekken erin? Engerlingen eten hele grasvelden leeg. In duitsland dit jaar ook een grote plaag ervan.
Geplaatst: 28 december 20196 j Veel grasvelden (weilanden), waar af en toe wel kale plekken zijn ja. En dan ploegen ze de hele bende onder en komt er bijv. maïs te staan. Het STIKT hier in mei van de meikevers, en pal daarna STIKT het hier van de Johanneskevers. Zelf hebben we ook veel gras, maar eigenlijk niet zo'n last van kale plekken Het is ook pas sinds een paar jaar dat ik er echt last van heb in de moestuin, terwijl ik daar toch alweer 10 jaar tuinier. Foto van vorig jaar: facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 26 januari 20206 j Eerste 'insect' van 2020.Een dikke rups, in mijn mini spar. Heeft nu zwemles gekregen. Maar welke vlinder zou het geworden zijn?
Geplaatst: 26 januari 20206 j Van rupsen weet ik niets, maar deze groene zie ik wel eens, en als ik een lijstje erbij pak van in Nederland veel voorkomende rupsen staat bovenaan de Agaatvlinder: https://www.vlinderstichting.nl/vlinders/waarnemingen/veel-waargenomen-rupsen/, en die lijkt er wel veel op.Dus de volgende keer als ik weer zo'n groene zie neem ik maar aan dat het de rups van de Agaatvlinder is. Met die overzichtjes van de vlinderstichting vind ik het vaak goed te doen om als leek een vlinder, rups of mot te determineren.
Geplaatst: 26 januari 20206 j Bedankt Roeier. Die lijkt er zeker op. Agaatvlinder, ik ga het proberen te onthouden. Die rups zat trouwens wel heerlijk te zonnen, het was vandaag dan ook best weer om wat in de tuin te doen.
Geplaatst: 18 maart 20205 j Op 9-5-2012 om 19:53, geedee zei: gek kevertje Je gekke kevertje noemen wij in Hongarije een büdös bogár. De letterlijke vertaling is stink kever. Wanneer je ze dood maakt stinken ze verschrikkelijk.... Wij laten ze daarom lekker met rust😊
Geplaatst: 18 maart 20205 j Dat kevertje is een wants. Ze stinken inderdaad als je ze doodmaakt, maar dat hoeft niet. Bij mijn weten doen ze geen kwaad. Hier eten de honden ze weleens, gek genoeg.
Geplaatst: 2 april 20205 j Op 28-12-2019 om 19:27, Jorieke123 zei: Geen geweldige foto (verre van zelfs... ), sorry. Maar ik wou toch even vastleggen hoeveel engerlingen ik in 1 kruiwagen zelfgemaakte compost had zitten. Ik vis ze er allemaal uit, best wat werk maar anders kost me dat weer meerdere plantjes komend jaar. En dan nog verlies ik in het voorjaar best wat sla plantjes aan die gulzige vieze witte monsters De kippen zijn er wel blij mee trouwens, daar gooi ik die uit de kluiten gewassen 'maden' steeds bij en je kunt heel zo snel niet zien wie welke engerling opvreet. Ik twijfel of dit wel meikever larve zijn. Lijken eigenlijk iets meer op de larve van de gouden tor. Engelingen hebben langere meer aanwezige poten. Gouden tor larven doen als ik het goed heb geen kwaad maar leven van oud halfvergaan hout van eiken etc. Ik vind ze altijd onder en in half verrotte boomstammetjes die ik her en der in mijn tuin heb liggen. Gooide ze eerst, denkende dat het engelingen waren, altijd buiten het hek van de tuin (dan vinden de dassen ze wel denk ik), maar heb er nu spijt van.. Vind die kevers echt geweldig, ze zitten in mijn open dalia's en op de vlier bloesems want ze houden van stuifmeel! Vind ze echt prachtig. Voortaan mogen de larven dus lekker blijven zitten. 2 april 20205 j aangepast door Sand&Oak
Geplaatst: 11 april 20205 j Gister zag ik deze voor het eerst rond vliegen. Ik moest googlen want ik had deze nog nooit eerder gezien. Vanmiddag kwam die weer even opbezoek, en zojuist een foto van deze kanjer kunnen maken. Wolwever! Zie die mooi lange snuit! 11 april 20205 j aangepast door rorror
Geplaatst: 18 april 20205 j Voor @henkg die zo verzot is op de veldwesp. Op de onderkant van de deksel van het vam-vat. ~ Vita rosa est ~
Geplaatst: 18 april 20205 j Vanmiddag deze gevonden. ik vermoed een Spinnende watertor als ik het zo vergelijk met foto's via google.
Geplaatst: 21 april 20205 j Ik zag vandaag dat de bladeren van de hazelaar aangegeten waren. Ik dacht eigenlijk aan rupsen, maar zag een paar zwarte beestjes. Daar niet zoveel aandacht aan besteed, maar ik zag later dat ook een andere struik/boom aangegeten was en daar ook dezelfde zwarte beestjes zaten. Ik kan met wat googlen niet thuis brengen wat het precies is, is er iemand die ze herkend?
Geplaatst: 22 april 20205 j Elzenhaantje. De rupsen / larven van dat beestje vreten je hele moestuin leeg. Tenminste bij mij een paar jaar geleden. Zullen binnenkort wel weer komen (hier loopt het seizoen altijd wat achter). Ik vind ze mooi, maar gezien de schade die ze aanrichten in de moestuin, heb ik ze het liefst niet zoveel.
Geplaatst: 22 april 20205 j Dat zijn ze inderdaad gezien de afbeeldingen op google. Hier hebben ze de moestuin achterin de tuin kennelijk nog niet gevonden, maar zie dat ze wel al aan het blad van een appelboom zijn begonnen. Qua (ecogische) bestrijding kan ik weinig vinden, behalve dat vogels aantrekken kan helpen, wij hebben alleen al een tuin vol met verschillende vogels dus zou niet weten wat er nog meer aan te doen nu. Zijn er die ervaring hebben met het weren van deze beestjes?
Geplaatst: 22 april 20205 j Ik heb ze hier ook op enkele planten zitten (oa agastache) maar niet in die mate dat ze een probleem vormen, ik heb er vorig jaar niets aan gedaan en dit jaar heb ik er ook al 2 gezien maar nog niets aan gedaan. De agastache staat ook in de buurt van enkele appelbomen, al heb ik ze daar nog niet opgemerkt. Ik weet niet welke planten ze kunnen kaal vreten (zoals Flup schrijft) en of dit voor de appelboom een echt probleem is. Ik zou in eerste instantie nog wat afwachten en het in het oog houden.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.