Geplaatst: 22 juli 20214 j Als hij een beetje een metallic glans heeft, is het waarschijnlijk een muskusboktor, ook wel wilgenboktor of rozenboktor genoemd. Heb je wilgen in de buurt?
Geplaatst: 23 juli 20214 j Ik denk een beemdkroonboktor (Agapanthia intermedia). "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 23 juli 20214 j Op 18-7-2021 om 19:47, HuubvG zei: We vonden het al wat klein voor een wespennest Je moet ergens mee beginnen hè 😉 Ze bouwen dit bolletje (veel) verder uit, als ze de kans krijgen. "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 25 juli 20214 j Dit vliegend insect wordt in mijn serre lustig gevangen door spinnen. Iemand een idee welk diertje het is?
Geplaatst: 26 juli 20214 j Gewoon een mier, bezig met de bruidsvlucht.Heb ze dit jaar al op 4 verschillende dagen in 2 weken gezien, raar jaar, normaal is het niet zo gespreid. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 2 augustus 20214 j Ze bleven erg goed zitten, ik kon een boel foto's maken. Maar wat zijn het? De 1 is wat witter en de ander wat geelbruiner. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 3 augustus 20214 j Hm, die zoeken we eens op Wij dachten (na het kijken op onze poster met veel van de Nederlandse bijensoorten ) zelf de wormkruidbij. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 3 augustus 20214 j Ik zag deze dode (dacht ik) rups op een blad van de prunus. Hij heeft een vreemd torentje op zijn rug. Hij zit middenin een plateau van spinsel, en ernaast ligt iets dat op een vervelling lijkt. Ik dacht dat hij dood was en dat snapte ik niet. Maar terwijl ik schrijf, begint zijn achterlijf te bewegen, dus hij gaat waarschijnlijk vervellen. Dat spinsel is dan wel logisch, het zorgt dat hij niet van het blad valt. Wel grappig dat het al eerder is gebruikt, rupsen doen dus aan hergebruik. Grote vraag is of ik de vervelde rups laat leven. Het boompje heeft al veel opgevreten blad. Edit: vlinder gedetermineerd als Psi-uil. Waardplant is ook berk. Dus ik verhuis hem maar even, nu hij toch bezig is 🙃 3 augustus 20214 j aangepast door fre3ke
Geplaatst: 3 augustus 20214 j Rotzak. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 4 augustus 20214 j Nog amper aan het bloeien en al een waanzinnige aantrekkingskracht op de hommels. Mijn pompoenenveld is een groot insectenwalhalla. Het gezoem is ook luid en duidelijk te horen. Jammer dat er nagenoeg geen vrouwelijke bloemen zijn om te bevruchten, maar de donsjes vermaken zich in elk geval goed! Zijn honderden hommels, zó mooi om te zien. De zonnebloemen weten ze ook te vinden.
Geplaatst: 4 augustus 20214 j Leuk hè, al dat gezoem! Hier is mijn dahlia-rijtje ook een heuse hommel- en bijensnackbar.
Geplaatst: 11 augustus 20214 j Een wespspin of tijgerspin in de moestuin, tussen de goudsbloemen. Wauw! 🤩 11 augustus 20214 j aangepast door speets "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 11 augustus 20214 j @speets, Ik ging vroeger nog wel eens dauwbramen plukken in het wild. Tot ik de tijgerspin ergens zag hangen. Ben subiet gestopt. Formaat grote kruisspin, voor mij is dat een brug te ver. Inderdaad, vooral in deze tijd van het jaar hangt hij tussen lage planten, of hoge grassen. Die zigzag in het web is typisch voor de tijgerspin. Het is eigenlijk een zuidelijke spin die oprukt richting noorden. Er wordt wel onderzoek gedaan naar waar hij zich mee voedt, als nieuwkomer. Of werd, misschien is hij nu al ingeburgerd. Voor arachnofoben niet zo leuk. 11 augustus 20214 j aangepast door fre3ke
Geplaatst: 12 augustus 20214 j Het is een bjoetie. Maar ik ben (ook) blij dat ik hem slechts vanaf de foto hoef te bewonderen. Hoef!Hier trouwens - in bijna dezelfde kleuren, maar toch net ff anders, net de eerste Koninginnepage ooit gespot. Helemaal gelukkig (Was te laat met mijn telefoon. Hoop een volgende keer!) wees bevriend met kleine dingen
Geplaatst: 13 augustus 20214 j Iemand een idee hoe ik deze vriend mag noemen? Mijn insectenboekje laat me in de steek. Fopwesp of wespvlieg lijken qua tekening niet helemaal te kloppen. Het is best een joekel in verhouding tot gewone bijtjes.
Geplaatst: 13 augustus 20214 j Je bent er heel dicht bij: het is een hoornaarzweefvlieg, Volucella zonaria. Ze laten hun larven opgroeien in wespennesten. "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 13 augustus 20214 j En eten die larven dan de wespen, zodat de wespen niet mijn pruimen en appels eten? Dan zou ik ze nóg mooier vinden!
Geplaatst: 13 augustus 20214 j Haha nee, dat doen ze helaas niet 😆 Ze "eten bladluizen, maar de larve van de stadsreus leeft op de bodem van een bewoond wespennest. Hier voedt hij zich voornamelijk met afval, zoals dode wespenlarven en stervende wespen, en richt er dus geen schade aan. Hoe de weerloze zweefvlieg in staat is om zonder herkend en gedood te worden het wespennest binnen te dringen om eitjes te leggen is niet bekend. Ook de zich na een paar dagen ontwikkelende larven lopen geen gevaar. Ze overwinteren in het inmiddels door de wespen verlaten nest. De volgende zomer verpoppen ze tot een nieuwe generatie stadsreuzen. ". Hier kun je goed zien wat een reuzen het zijn, vergeleken met de wespen. 21 oktober 20214 j aangepast door speets Link toegevoegd "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 13 augustus 20214 j Op de rode hazelaar en mooi oranje onder vleugels.. : We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 15 augustus 20214 j Ik kwam dit beestje tegen tussen mijn gedroogde walnoten. Ik weet niet of 'ie ook echt in een walnoot of gewoon er tussen zat. Wat is dit? Foto is erg vergroot, werkelijke grootte is ong 0,3mm. Groeten jds
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.