Geplaatst: 9 juni 20223 j Nikki zei dat ze een krekel hoorde, maar ik hoorde het niet, en geloofde het ook niet. Een krekel? Midden in een woonwijk? Ze hoorde hem bij de buren, daar zou die in het gras zitten. Even later ... kom, kom, kijk! Zat die krekel al in mijn tuin, ze hoorde hem alweer en zag met haar scherpe ogen het kleine beestje zitten. Op een houtsnipper.
Geplaatst: 15 juni 20223 j Ik zag deze vlinder als een kolibrie bij de salie hangen, en nectar opzuigen. Geweldig om te zien! (maar ik ben toch even weggelopen om mijn telefoon te halen). Was best lastig om een foto te maken omdat hij dus blijft fladderen. Later naam opgezocht, op gevoel kolibrievlinder ingetoetst en zo heet hij inderdaad. Kolibrievlinder bij keukensalie.
Geplaatst: 16 juni 20223 j Wij zagen net de weidebeekjuffer. Die moesten we opzoeken hoor, die naam had ik niet zo paraat https://www.vlinderstichting.nl/libellen/overzicht-libellen/galerij-libel/?&libel=2 Ik weet niet wat hij hier deed, we hebben geen "stromend water van redelijke kwaliteit" facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 18 juni 20223 j Geen insect te zien, maar ik vermoed dat een kevertje dit gedaan heeft. Of een sprinkhaan. Maar waar zit die? En welke is het, en wat er tegen te doen? Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 18 juni 20223 j Kan het een tuinbladsnijder zijn? Ik weet niet welke planten de voorkeur hebben van deze soort, maar die snijdt dus wel stukjes blad weg op die manier.
Geplaatst: 22 juni 20223 j Mijn appelbomen hebben spinselmotten, de ene boom meer dan de ander. In een van de appelbomen zag ik nu tussen de boomband een zootje witte poppen zitten. Ik vermoed van de spinselmot, denken jullie dat ook, of kan het nog wat anders zijn? Hieronder een boel slechte foto's (altijd leuk), ik kan er niet goed bij. De gelige foto's zijn met flits.
Geplaatst: 30 juni 20223 j Kapucijner of doperwten of peulvruchtenvliegenlarven..of iets dergelijks. Bah. Daarom lekker vroeg zaaien. wie weet wat er hier op/ in karton leeft? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 30 juni 20223 j Geen idee. Ik was de knoflook aan het oogsten, en toen zag ik deze made. Geen gewone, daar is deze te lang en dun voor. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 6 juli 20223 j Zo blij met deze vrienden die gaan mooi tewerk om mijn bladluis van de aarbeien op te eten Wie houdt er niet van lieveheeresbeestjes larve ❤️
Geplaatst: 6 juli 20223 j Die made? Helaas niet.Zat niet in een bol, maar zag m ergens op de grond. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 9 juli 20223 j Sinds gisteren maakte deze knakker vervaarlijke zoemgeluiden. Erg imponerend. Bijna 3 x zo groot als een normale bromvlieg. Wat was het en steken ze?
Geplaatst: 9 juli 20223 j Een daas. De vrouwtjes bijten. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 11 juli 20223 j De libelle van @Lia56 is onmiskenbaar een paardenbijter, man. Gele spijker op achterlijfssegment 2. Wees gerust, ze bijten geen paarden (ook niets anders: ze kúnnen niet bijten of steken), maar houden zich vaak op bij paarden. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 15 juli 20223 j Deze vlinder is duidelijk te grazen genomen, er is 4/5e van hem overgebleven, maar hij functioneert. Hij mist zelfs één voelspriet/antenne (wat is het? ik weet niets van vlinders). Hij zat eerst op de rode zonnehoed, maar vloog op toen ik langsliep en wist netjes op de n.z. spinazie te landen. 15 juli 20223 j aangepast door fre3ke
Geplaatst: 15 juli 20223 j Dat is de Atalanta die trekt van de Middellandse Zee naar onze streken en kan daarbij over de Pyreneeën vliegen. Zal dus een bewogen leven hebben gehad. En wat staat je N-Z spinazie al ver, wat een beetje hogere temperaturen al kan doen. De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 18 juli 20223 j Mijn prei zaadbollen worden druk bezocht en dan vooral door deze beestjes. Lijkt me een of ander wild bijtje te zijn. Klopt dat ? -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 18 juli 20223 j Is het geen Franse Veldwesp? facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 18 juli 20223 j Geen idee. Ik heb geen verstand van deze diertjes. Hij is wel vrij klein. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 18 juli 20223 j En dan kwam ik vandaag in mijn tuin nog eens 2 koninginnepages tegen. Omdat ze hyperactief rondfladderden en nergens gingen zitten lukte fotograferen aanvankelijk niet. Tot eentje mijn nettenkooi binnen vloog en niet zo gauw de uitgang vond. Geen mooie foto's maar ik heb tenminste weer eens koninginnepages in mijn tuin gespot. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 18 juli 20223 j ja jorieke123 Franse veldwesp. https://www.natuurpunt.be/nieuws/nieuwe-app-insectenkenner-je-broekzak-20170915 met dat app'je vind je gemakkelijk welk insect het is. Voor jouw foto geeft het met 100% zekerheid Franse veldwesp.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.