Geplaatst: 19 juli 20223 j "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 20 juli 20223 j Vandaag een foto kunnen maken van een process wat ik nog niet eerder heb meegemaakt, namelijk een wesp die een stukje van mijn kip van het bord af knaagt en snijdt met zijn angel is een prachtig gezicht om te zien.
Geplaatst: 21 juli 20223 j Een vlieg vangen met de e-mepper en dan? Naar buiten ermee, de vlieg komt bij van de elektroshock en...
Geplaatst: 26 juli 20223 j Mieren vinden mijn courgette ook lekker Slecht te zien maar de bloem zit er vol mee
Geplaatst: 28 juli 20223 j De venkel ging toch al doorschieten dus die offer ik graag op aan de koninginnepage
Geplaatst: 30 juli 20223 j Bijzonder beestje en best moeilijk te fotograferen 👍. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 30 juli 20223 j Jazeker...zit echt niet stil... sluitertijd is moeilijk te zetten ivm heen en weer vliegen
Geplaatst: 31 juli 20223 j Deze kwam ik gister tegen op de koolrabi: een dode groene rups, met eromheen kleine 'rijstkorreltjes' in spinsel. Blij mee 😃 "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 2 augustus 20223 j Ik wil de vloer van de vliering aftimmeren voor opslag, hier zitten vijf oude wespennesten. De grootste was ruim een meter bij een halve meter. Vrijwel alles opgezogen met de bedrijfsstofzuiger, tenslotte is het maar "papier".
Geplaatst: 2 augustus 20223 j Herkent niemand mijn rijstkorreltjes van de post boven het wespennest? Het is de rups van een koolwitje of een verwante vlinder. Een sluipwesp heeft haar eitjes in die rups gelegd. De larfjes die daar uit komen, eten de rups van binnen helemaal op en kruipen dan door de huid naar buiten. Dan verpoppen ze zich meteen voor hun metamorfose tot de volgende generatie sluipwespjes, die dan weer de koolwitjesrupsen gaan besmetten enz enz enz... Biologische bestrijding in mijn tuin. Gruwelijk, maar mooi. P.S. en die sluipwespen dood je dus ook als je gif gebruikt tegen de rupsen op je kool 2 augustus 20223 j aangepast door speets P.S. "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 2 augustus 20223 j @speets ja, heb ik ook wel af en toe gezien.Was er een keer een rups die al volgroeid was, en wandelde om een plek te zoeken om te verpoppen, maar kwam niet verder dan de tegels in de tuin, daar kwamen de larfjes uit (zag de popjes naast de rups op de tegels). Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 5 augustus 20223 j volgens Obsidentify een Icarusblauwtje in mijn tuin. Klinkt heel exotisch, maar blijkbaar algemeen voorkomend. Daarom niet minder mooi!
Geplaatst: 7 augustus 20223 j Een kleine libelle maar wel een mooie. Spreidt zijn vier onafhankelijk beweegbare vleugels even uit voor de camera. Zo fascinerend. Jammer van de waterslang, die ontsiert het bovenaanzicht.
Geplaatst: 7 augustus 20223 j Een week of twee geleden vonden we een wespennest in een uithoek van onze tuin. Mag blijven, we hebben geen last van ze, en het is niet voor eeuwig. Eergisteren geconstateerd dat we ook een hommelnest hebben, in een andere uithoek. Volgens mij is het hier gewoon leuk wonen.
Geplaatst: 8 augustus 20223 j @Huub Ik vind m geweldig... heel zuiver... lekker boeien die slang... t gaat om t beestje toch!
Geplaatst: 15 augustus 20223 j We zagen dit jaar voor het eerst de koninginnenpage vliegen. We zien elk jaar wel een enkele rups, maar zagen nooit de vlinder. En net zag ik aardig wat rupsen! In de moestuin in dille en venkel, en in/langs de varkensvelden in venkel: facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 15 augustus 20223 j Auteur Het is weer Wespespinnen (Tijgerspin) tijd. Op de vaste plek op het Schotse Hooglanderveld tussen de bramen en de Pitrus waren ze weer in grote getale aanwezig.
Geplaatst: 15 augustus 20223 j Brrrr ik moest eventjes rillen Erny! Enge dingen man…Doe mij dan maar zo’n rups van Jorieke. Echt een plaatje [emoji171]
Geplaatst: 16 augustus 20223 j Mijn hond zat achter een rups aan groter dan een knijper.. ik vond hem jek maar heb hem maar in het wilde deel van mijn tuin gezet… zo van wie weet hoe bijzonder de vlinder is…. maar ik wil geen hele familie van die engerds in mijn sla
Geplaatst: 16 augustus 20223 j @Day Dat is de wilgenhoutrups. Geloof me: die lust jouw sla niet Ik heb meteen je vraag even samengevoegd met ons insectentopic. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 16 augustus 20223 j Mier krijgt mot met motten Ik weet nog steeds niet hoe ik gratis (nee het mag niks kosten...) video's kan bewerken/inkorten. Daarom heb ik een stukje opnieuw opgenomen van het scherm.
Geplaatst: 16 augustus 20223 j Auteur @HuubvG Ben je lekker met je voortplanting bezig komt er iemand miereneuken....
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.