Geplaatst: 16 augustus 20223 j Nog nooit van mijn leven deze vlinder gespot.. Jammer dat er al een stukje van de vleugel af is.. Foto gemaakt maar toen die eenmaal wegvloog was t te snel voor de instellingen.. zo mooi rood aan de onderkant... dus helaas geen foto van Een Spaanse Vlag
Geplaatst: 16 augustus 20223 j Tomatenhoornwurm? Kan geen Nederlandse naam vinden. Zat op een boom en ik vroeg me af welke vlinder/uil er kan komen uit een rups van 9 cm lang en 1,5cm dik. Formaat vleermuis. Het is een oprukkende exoot, die tomatenplanten en peperplanten vreet. Dat staat ons nog te wachten met het veranderend klimaat.
Geplaatst: 16 augustus 20223 j In ieder geval een pijlstaartvlinder. Omdat je hem op een boom vond en niet op een nachtschade, denk ik toch dat het een inheemse soort is, misschien pauwoogpijlstaart Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 17 augustus 20223 j Het is in het Nederlands inderdaad pijlstaart. Niet de tomatenpijlstaart want die heeft 8 v-tjes, de 7 strepen horen bij tabakspijlstaart (dat was het Google search resultaat). Maar dat verklaart inderdaad niet dat hij in de boom kroop. Ik kan niets inheems vinden dat erop lijkt, ook niet qua formaat.
Geplaatst: 19 augustus 20223 j Eens iets over hele kleine beestjes: spintmijten. Eerst heb ik niet goed genoeg gekeken of ik heb het niet direct herkend maar gisteren viel het me ineens op. De komkommer bladeren zien geel! En ja, ze zitten vol met piepkleine beestjes. Ze maken spinrag en kruipen langs de randen, goed te zien als men de foto's vergroot. Maar wat ik niet kan zien wat het precies is dat zijn de oranje vlekken, het lijken wel nesten met eitjes of larven. Heb ze er onmiddelijk met veel water af gespoten en straks eens kijken voor een behandeling. Weet iemand soms een doeltreffende remedie? Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 30 augustus 20223 j Hoe lang moeten deze planten nog mee? Eerlijk gezegd vind ik het eind augustus allemaal wel prima, als dingen dan om willen vallen, vallen ze maar om. Verder schijnt spint niet van vocht te houden, maar nat houden levert je misschien weer phytophthora op.
Geplaatst: 30 augustus 20223 j Ik zit te genieten in mijn tuin van de vlinders die voorbij fladderen. Binnen 24 uur kreeg ik naast de 'gewonere' soorten al bezoek van een icarusblauwtje, een kolibrievlinder en een koninginnepage.
Geplaatst: 2 september 20223 j Las net een artikeltje over de Aziatische hoornaars. Een zwerm heeft een gezin aangevallen bij een speeltuin in Frankrijk dicht bij de Belgische grens. Vader, moeder en kind zijn moeten afgevoerd worden naar het ziekenhuis in Arras. De man is later zelfs naar Lens gevoerd omdat hij er zo slecht aan toe was. Heel gevaarlijke beestjes zo te zien. Als kind hoorde ik van mijn moeder zaliger dat zeven steken van de Europese hoornaar dodelijk zouden zijn. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 4 september 20223 j Grote groene sabelsprinkhaan. Dit exemplaar is ca. 6,5 cm lang. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 4 september 20223 j Auteur Ik heb een tarp opgehangen als windwering voor de vervelende noorderwind. Omdat de wind een tijdje uit andere richtingen kwam heb ik de tarp half naar beneden laten hangen. En toen kwam afgelopen week die vervelende N/NO weer terug. Dus de tarp weer helemaal naar boven. Maar wat zit er daar nu op die tarp? Een hele verzameling vreemde poppen... Nummer 1: Nummer 2: Nummer 3: Deze is 4-5 cm lang... Dus... iemand een idee wat dit wordt en waren?
Geplaatst: 4 september 20223 j Geen idee, maar heel tof om te zien! Ga je ons updates geven van hoe ze zich ontwikkelen?
Geplaatst: 4 september 20223 j nr 1 lijkt me al leeg. Die andere twee, geen idee! Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 4 september 20223 j Auteur Denk zelf dat 1 en 2 al dood/leeg zijn... en dat 3 nu teveel in de zon hangt en dus zal uitdrogen...
Geplaatst: 12 september 20223 j (Nog) geen foto. Maar hopelijk kan iemand iets met de beschrijving. Op de uitgebloeide rode biet zaten een stuk of twintig? kevertjes. Lijken qua vorm sprekend op onzelieveheersbeestjes. Kleur: voorste helft zwart, achterste helft kleine witte stippels. Heeft iemand een idee ? Of een site waar ik zelf kan gaan zoeken ?
Geplaatst: 12 september 20223 j Neen, die had ik al gezien. Zit er niet bij. Ik zal morgen kijken of ze er nog zijn en een foto maken. Dan nog ‘gezichtsherkenningsapp’ en we zijn er.
Geplaatst: 13 september 20223 j Toch maar nieuwe bril aanschaffen. Het is volgens mij een wants. Mooi beestje. edit: het is de nimf van een schildwants. 13 september 20223 j aangepast door Amrutten
Geplaatst: 13 september 20223 j En wat vinden we van dit stukje architectuur? Wantseneieren ? 13 september 20223 j aangepast door Amrutten
Geplaatst: 13 september 20223 j Deze rakker (of rakster) zat aan mijn bloemen te eten. Ik kom alleen niet verder dan snuitkever. Voor de zekerheid meteen aan een kruisspin gegeven. Kom ik meteen op het volgende. Er zijn bijna geen (kruis) spinnen dit jaar, kon er maar 5 in mijn achtertuin lokaliseren, en in de moestuin zijn er ook niet zo veel. Edit: het is de gegroefde lapsnuitkever, oftewel de taxuskever. 13 september 20223 j aangepast door acpronk Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 14 september 20223 j @acpronk ik heb al 2 maanden hele koloniën vol met kruisspinnen! Ligt er maar net aan waar je zit kennelijk. Sterker nog, ik heb vanochtend toen ik weer thuis kwam, 1 verder weg uitgezet, omdat die steeds de deur dichtwebt. Veel muggen die zo tegen worden gehouden, maar ik heb liever niet die dagelijkse webdouche [emoji38]
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.