Geplaatst: 7 juli 20232 j Ik had een tekenbeet, uit mijn eigen tuin nota bene. Teken zijn momenteel erg actief, in juli en na de regen. Dus pas allemaal goed op.
Geplaatst: 7 juli 20232 j O griezels, fijn dat je geen foto's geplaatst hebt @fre3ke! Is de beet goed behandeld? Tweemaal doodziek geweest van de teek. Bij de eerste ging er een landelijke discussie rond. De medicatie bij de tekenbeet was in Duitsland beter voor elkaar dan in Nederland, jaren 1980. De tweede bijna dood ervaring was in de 1990er jaren. Je blijft er altijd iets aan overhouden, zegt men. Bij mij is dat vooral de angst tussen de oren, ik ben als de dood voor die kleintjes. Dus bedankt voor de waarschuwing (heb gelijk overal jeuk)! Moe was ik altijd al en dat is alleen sinds Covid-19 erger geworden. Gauw weer wat anders! @Erny merkte onlangs in een ander topic op dat we een insectentopic hebben en dat het gewenst zou zijn om je insectenplaatjes en -verhalen daarin zou plaatsen. Best wel terecht m.i., maar je kunt nooit alles in zo'n breed forum perfect ordenen, dan zouden er heel wat moderators bij mogen. Maar ik plaats het wel hier hoor... Het gaat om een coloradokever in mijn tuin. Nu hoort deze bij aardappelen, dus zou ik het in het aardappeltopic kunnen plaatsen, maar ik heb totaal geen aardappelen in mijn tuintje! Verdwaald, heeft hier niks te zoeken. Niets van de familie aardappel hier, dus die zal wel weer verder gaan kijken. En dan deze, ik vermoed dat het een vliegende meer is/wordt, maar wil graag laten zien ter identificatie. Ik heb geen goede camera, gewoon met de foon gemaakt en uitvergroot.
Geplaatst: 7 juli 20232 j @HuubvG Lijkt mij ook een vliegende mier. Best vroeg denk ik. Ik snap best dat je angstig bent voor Lyme, trouwens. Het heeft zoveel vage kenmerken, dat je ze al snel niet kunt plaatsen. Ik hou bij tekenbeten gewoon de beet in de gaten enik weet dat dat niet altijd voldoende is. Maar aan de andere kant ben ik bezig met de overgang, heb ik wel eens vaker wat verhoging, hartkloppingen, zweten en dergelijke. Zoals mijn inmiddels niet meer hier schoonmoeder al zei: Je moet ergens dood aan gaan. En dan denk ik; ik flikker op een dag vanzelf om. Ik heb best veel teken in de tuin (gewoon bij huis, hoor) en bij mijn konijnen, katten en mijzelf steekt er regelmatig weer zo'n beestje uit de huid. Zolang er geen dikke kring omheen zit laat ik het voor wat het is. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 7 juli 20232 j Die had ik helaas wel, die dikke kringen. Daarvoor pulkte ik ook weleens een teekje weg. Ik hoor meer mensen die er niet van opkijken. Inmiddels weet ik dat de mier van laatste foto een vliegende mier is, ik heb ook het nest gevonden. Onder de kruiptijm vooral. Ik heb van alles geprobeerd om de mierenplaag wat te verminderen: kokend water in de holen gieten, mengsel van poedersuiker en bakpoeder, idem van poedersuiker en baking soda, het hielp allemaal niet genoeg en nu ben ik overgegaan op een sterker middel van de drogist.
Geplaatst: 7 juli 20232 j Zag toevallig vandaag ook een hoop vliegende mieren, vond het er zelf ook al vroeg voor. 18 minuten geleden, woldistel zei: Zolang er geen dikke kring omheen zit laat ik het voor wat het is. Tja ik wist vroeger niet wat het was, was gebeten en waarschijnlijk de teek weggekrabbelt. Ik dacht dat het doorntjes waren. Paar weken later was het weer mooi weer, en liep met korte broek rond, en kreeg de opmerking wat is die rode kring. Reed in me jeugd op de brommer, dus dacht eigenlijk dat ik me verbrand had aan de uitlaat. Pas jaren later kwam ik er achter dat die doorntjes, nimf teekjes waren, en dat ik er dus besmet mee was geweest.
Geplaatst: 7 juli 20232 j @rorror, hóé ben je daar (jaren later) achter gekomen? En je bent er kennelijk niet zo ziek van geweest?
Geplaatst: 7 juli 20232 j 21 uren geleden, HuubvG zei: Het gaat om een coloradokever in mijn tuin. Verdwaald, heeft hier niks te zoeken. Niets van de familie aardappel hier, dus die zal wel weer verder gaan kijken. @Huub , deze coloradokever verschafte jou niet een blij momentje lees ik. Ook geen verwondering of zo. Beestje lijkt verdwaald. Een zgn saaie passant. Dat maakt dat je foto hier thuishoort Verschil moet er wezen 😛 ! https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/https://www.moestuinforum.nl/topic/23955-zij-en-heur-landleven/
Geplaatst: 7 juli 20232 j @HuubvG Jaren later kreeg ik hobby met metaaldetectie, dus veel in de bossen rond gelopen. Waardoor ik dus vele malen vaker gestoken werd, en er dus achter kwam dat het teekjes waren. Maar na keer duits bos, had ik 10+ teken op een dag. Dus toen bij thuiskomst naar huisarts. Toen kreeg ik dus te horen, als je rode kring krijgt moet je terug komen. Thuisgekomen eens gegoogled op die rode ring, en dat was dus exact wat ik toen op me been had, jaren daarvoor. Heel ziek was ik er toen niet van geworden (rode ring, niet duits bos), maar fitheid/concentratie + gewrichtklachten zijn toen wel enorm verslechterd.
Geplaatst: 7 juli 20232 j @HuubvG Sommige mensen worden er ziek van ( met verdere gevolgen) en anderen hebben geen last of een "griepje". Dat is ook wat een dergelijke ziekte zo lastig maakt, nietwaar? Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 7 juli 20232 j Ik heb de huisarts gebeld omdat de plek al jeukte voordat ik wist dat er een teek zat ( ik dacht dat het een muggenbeet was), en ook omdat de kop was achtergebleven. Antibiotica voorgeschreven gekregen, eenmalig. Desondanks moet ik de plek in de gaten houden. En voortaan moet ik dus opletten, er zitten blijkbaar teken in mijn tuin. Door de buurkatten.
Geplaatst: 7 juli 20232 j Hier ook vliegende mieren gespot. Die kijken niet naar de kalender, maar naar het weer. 25+ graden vinden ze heerlijk, liever rond de 30.De komende dagen zullen er meer volgen, niet alle nesten zwermen dezelfde dag. Zelfs volgende maand kunnen ze nog uitvliegen. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 8 juli 20232 j 23 hours ago, fre3ke said: Ik had een tekenbeet, uit mijn eigen tuin nota bene. Teken zijn momenteel erg actief, in juli en na de regen. Dus pas allemaal goed op. Wij hebben ze in onze tuin om de haverklap. Het blijft ongemakkelijk, met Lyme op de loer. Ik hoorde trouwens van mijn in Zweden wonende dochter dat mensen daar worden gevaccineerd, niet tegen Lyme maar die andere tekenziekte. In NL zijn ze ook vrij ver met vaccinatie tegen Lyme.
Geplaatst: 8 juli 20232 j Auteur 21 uren geleden, HuubvG zei: auw weer wat anders! @Erny merkte onlangs in een ander topic op dat we een insectentopic hebben en dat het gewenst zou zijn om je insectenplaatjes en -verhalen daarin zou plaatsen. Best wel terecht m.i., maar je kunt nooit alles in zo'n breed forum perfect ordenen, dan zouden er heel wat moderators bij mogen. Inderdaad heb ik dit topic gestart omdat er geen topic was voor de positieve ervaringen en waarnemingen inzake insecten. Dus vandaar het Insecten, foto's en verhalen topic. Het moderatieteam heeft later verzocht of de Identificatie kant ook toegevoegd mocht worden. Dus zo is het gekomen. En nu zijn we 77 pagina's verder. 😊 @Arja Die vlieg!!! Nooit gezien. Wat een bijzonder beestje. 8 juli 20232 j aangepast door Erny
Geplaatst: 8 juli 20232 j 3 hours ago, Erny said: Die vlieg!!! Nooit gezien. Wat een bijzonder beestje. Wat een pretletter he? Van bovenaf zag hij er veel gewoner uit. Man had foto's gemaakt. Ik dacht eerst dat het twee foto's van twee verschillende beesten waren, maar het was gewoon het zij- en bovenaanzicht.
Geplaatst: 12 juli 20232 j Een paar dagen geleden dit geschubde dier gespot bij mijn tomatenplanten. Maar wat is het precies?
Geplaatst: 12 juli 20232 j Vroege vogels Foto - Geleedpotigen - Larve Wapenvlieg (bnnvara.nl) De moestuin van Patrijs
Geplaatst: 13 juli 20232 j @Edwin ik heb je foto's + vraag even samengevoegd met dit insectentopic. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 13 juli 20232 j Grote populierenhaan: facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 13 juli 20232 j @Arja Wortelluizen? http://www.moestuintips.nl/ziekten_en_plagen/wortelluis.php
Geplaatst: 13 juli 20232 j Zou kunnen. Er liepen ook flink wat mieren rond, en ik vind die larfjes erg op luis lijken. Zie in de info van je link alleen niets over aardappelen. De planten bleven aan de kleine kant, gingen de laatste weken snel vergelen, maar ja, het is ook lang droog geweest. Alle aardappelen nu gerooid, ze zijn niet groot. Edit: ik wil op dat stuk nu eigenlijk boerenkool zetten. Kan niet vinden of die daar ook gevoelig voor zijn. Wel voor luis grrr. 13 juli 20232 j aangepast door Arja
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.