Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bonen in volle grond, nog even wachten wegens veel regen?


Gdw

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik ga voor het eerst stambonen zaaien dit jaar. Als ik naar de weersverwachting kijk komt er de komende dagen wel wat regen aan en is het vrij koud. Is het verstandig om nu de bonen te zaaien, of kan ik beter nog even wachten?

 

  Woensdag

16-5 Donderdag

17-5 Vrijdag

18-5 Zaterdag

19-5 Zondag

20-5 Maandag

21-5 Dinsdag

 

Maximum (°C) 10 13 16 20 21 21 20

Minimum (°C) 4 4 6 12 14 12

Neerslag 3,2 mm 1,2 mm 0 mm 2,2 mm 3,9 mm 5,4 mm 3,4 mm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik laat ze binnen ontkiemen en plant ze dan buiten uit. Vorig jaar ook gedaan en is zeer goed gegaan.

Wat ik doe is een servet pakken, in de lengte uitvouwen en dan aangepast aan de hoogte van een (willekeurig) glas.

De boontjes leg ik er in en rol het servet dan losjes op. Als een rolletje in het glas doen en dan een laagje water in het glas. Binnen 2 weken is alles ontkiemd, en dan laat ik ze zo'n 20-30 cm groeien. Gisteren heb ik de eerste lichting in de tuin geplant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in maart ze voor gezaaid in de kas en 1,5 week geleden in de tuin gezet dan hebben ze al een lekker voorsprongetje

de kleinste is inmiddels 20cm en de grootste 40cm en dat is nog niks vergeleken bij mijn buurman die zijn al aan het bloeien

 

maar als je ze even in de olie legt zoals hierboven al gezegd is dan kunnen ze dat beetje water wel hebben met de temperaturen die bij de neerslag horen verdampt er ook weer een hoop

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik laat ze binnen ontkiemen en plant ze dan buiten uit. Vorig jaar ook gedaan en is zeer goed gegaan.

Wat ik doe is een servet pakken, in de lengte uitvouwen en dan aangepast aan de hoogte van een (willekeurig) glas.

De boontjes leg ik er in en rol het servet dan losjes op. Als een rolletje in het glas doen en dan een laagje water in het glas. Binnen 2 weken is alles ontkiemd, en dan laat ik ze zo'n 20-30 cm groeien. Gisteren heb ik de eerste lichting in de tuin geplant.

 

Je hebt de kans dat ze een flinke opdoffer krijgen, als je ze verpoot in de volle grond, bonen vinden verplanten niet echt leuk en het kan dan gebeuren dat je stokbonen niet boven de meter uitkomen, ik kies altijd voor bescherming, dus een stuk glas erover heen of een stuk plastic, dat werkt mijns inziens het beste!

 

gr

In een groen, groen, knollen, knollenland...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zaai ze in roottrainers en verplant ze als het plantje groot genoeg is. dan heb ik de volledige controle over de waterhuishouding etc. Wel zet ik ze in de eerste instantie onder bescherming.... de overgang is wel groot. Eigenlijk had het al iets warmer moeten zijn zo met de ijsheiligen. Vorige week ben ik pas begonnen met voorzaaien in de roottrainers in de kas. Met een beetje mazzel kunnen ze over 2 weken naar buiten En naar ik hoop dat de temperaturen snel zullen gaan stijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook indruk dat de in volle grond gezaaide boontjes het beter doen ALS de weersomstandigheden tneminste meezitten en ze goed afgeschermd zijn tegen hongerige duiven en zo. Anders schiet daar soms niets van over... Daarom wed ik meestal op 2 paarden: een deel voorzaaien en een deel rechtstreeks in de volle grond zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ze eergisteren in de grond gejaagd.

Van 1 soort heb ik ze in huis (op een koelere plek) in een stektray van de Action staan.

Daar wou ik geen risico mee nemen.

 

Laten we met zn allen duimen dat volgende week beter zal zijn.

En wat temp. een graad of 25 dr bij graag .

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste serie bonen van het jaar poot ik altijd in P9 potjes en pas eind mei zaai ik bonen rechtstreeks in de vollegrond. Deze zijn 27 april in potjes gepoot en hadden eigenlijk al in de vollegrond uitgeplant moeten zijn maar vanwege het weer van de laatste tijd heb ik wat langer gewacht dan normaal. Afgehard zijn ze al dus vandaag gaan ze de vollegrond in . Als ze een beetje voorzichtig uitgezet worden zodat de aarde rond de wortels niet loslaat kunnen ze gewoon doorgroeien.

img094653291337240388.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik zaai bonen, peilen, erwten altijd voor. Ik gebruik gehalveerde wc rolletjes, laagje potgrond, bonen erin, afdekken en als ze 10/15cm zijn opgekomen gaan ze de volle grond in onder gaaskooien. Bij ons op het complex zijn anders de zaden allemaal weg door de verschillende dieren helaas!

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...