Geplaatst: 13 april 20251 j @aalterse-willyVorig seizoen (Tomatentopic 2024) heb ik van @redzebra geleerd dat dat Konigsblute heet. Die dubbele bloemen. Hij heeft destijds ook een verhelderend filmpje gepost hierover. Hieronder vind je het linkje naar de pagina met zijn uitleg. Bij mij zijn de dubbele bloemen overigens niet tot vruchtzetting gekomen, maar dat kan wel.
Geplaatst: 14 april 20251 j Auteur Inderdaad mooie planten al @aalterse-willy, de eerste bloemen verwijder ik hier nooit zelfs niet in pot, de kans op goede bevruchting is weliswaar minder met koude nachten, maar een gezonde tomatenplant kan zonder problemen die eerste aan zonder in te boeten op groeikracht. De misvormde meervoudige bloemen laat ik hier meestal staan, tenzij ik echt zie dat het uiteindelijke resultaat niet goed wordt of dat de plant eindigt op zo'n bloem en geen hoofdstam meer heeft. @driepinter zondag avond pas de tomaten geënt, wegens het heel mooie weer was de planning wat aangepast ; het was die avond een beetje een race tegen de tijd, dus maar een paar foto's kunnen nemen. Van een dikke 40 variëteiten telkens 1 geënt en 3 verspeend, stamdikte ging van 1,5 tot 4mm, vanaf 3mm met een klemmetje zoals in voorbeeld, eronder met een siliconen. Een voorbeeldje wat denk ik het meeste is in vergelijk bij jou is : De moederplant is hier dikker als de onderstam en is dus hoger afgesneden, in principe kan je het onderste van deze dus verder laten groeien (die kan opnieuw dieven aanmaken). rood is waar de moederplant is afgesneden blauw de onderstam (dit is juist onder de kiembladeren hier zodat deze geen dieven meer kan maken, je ziet nog de aanzet op de stam) De geënte staan in p7 om er hier genoeg bijeen te krijgen onder een kap voor hoge luchtvochtigheid de komende dagen. Een blad verwijderd en een ander ingekort om verdamping te verminderen tijdens het helingsproces.
Geplaatst: 14 april 20251 j thnx @redzebra.. Ik dus 3 plantjes geënt voor het eerst. En voor zover ik het kan zien door de wikkelfolie zijn er nog zeker 2 in leven. de derde lijkt het moeilijker te hebben. ik moet nog een curver bak leeg maken voor de volgende lichting zodat ik niet meer moet improviseren om de kwetsbare plantjes niet tegen het dakje van mijn kweekbakjes te laten komen (ik heb P9 bakjes). Ik hoop dat ik daarin de luchtvochtigheid hoog genoeg kan krijgen, De meeste van mijn moederplantjes hebben overigens een aanmerkelijk dikker stammetje dan mijn onderstammetjes , maar ik zou idd de 1,5 mm clips kunnen gebruiken ... De plantjes thuis krijgen alleen nog water (mijn fles vloeibare mest ligt op het werk) , denk je dat de stammetjes wat dikker zullen worden van een beetje voeding, of is dat gewoon een gebrek aan echt zonlicht ?
Geplaatst: 14 april 20251 j Dit heb ik dus nog nooit gedaan, zeg maar gedurfd, Maar ik zie dat er een plant is die eindigt op zo een reuzenbloem. Nu heb ik daar een okselscheut van laten staan maar misschien ware enten een beter gedacht? Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 15 april 20251 j In Januari gezaaid. Eerste Tiny Tim staan met vruchtjes in de kas, de rest staat nog op voorkweek, deze gaan naar buiten zodra de nieuwe lichting klaar voor de kas is. Stam geknipt omdat ze te groot werden voor in mijn opkweekhokje, erg "we zien wel wat er gebeurt" maar ik heb er plezier in.😊
Geplaatst: 15 april 20251 j Auteur @driepinter bij te weinig licht gaan ze wat slanker opgroeien maar ook onder die omstandigheden worden ze wel nog dikker als je wat langer wacht. Op zich is het dus geen probleem als je de dikte kan matchen bij wat smallere langere, bij het enten kan je ze immers inkorten, het deel wat je kiest als bovenstam moet echter ook dun genoeg zijn en passen in die 1,5mm. Verschillende tomaten groeien ook anders, de 1 is al wat sneller als de andere. Daarom zaai ik hier ook een deel van de onderstammen al wat vroeger om zo wat meer keuze in dikte te hebben. Als je ziet dat eentje de eerste dagen niet echt goed gaat is het vaak omdat de snijvlakken niet goed contact maken, kan je in het begin nog altijd proberen corrigeren. @aalterse-willy enten gaat dat niet verhelpen, de (mis)vorming van die bloemen heeft eerder met de temperatuur en het ras te maken, ik heb hetzelfde bv hier al voorgehad met een aantal geënte heirlooms, als je van een nieuwe dief moet vertrekken zou ik wel die reuzen bloem verwijderen in dat specifieke geval naar mijn ervaring blijft de groei wel achter als je die laat staan.
Geplaatst: 16 april 20251 j Buiten gaat alles prima, maar binnen blijft het ook hard doorgaan onder de lamp. NB: Ik heb ook al bloemen, zie de eerste foto: Woorden beschrijven niet hoe intens het licht van deze lamp is. Langer dan 1 minuut bij de lamp blijven zonder enige vorm van bescherming is niet aan te raden, oef. 16 april 20251 j aangepast door Gianni1234
Geplaatst: 16 april 20251 j Met 7 planten in de kas en naar verwachting 4 in de vollegrond wordt het bij mij dit jaar een bescheiden tomatenteelt. Op 28 februari werden onderstaande tomaten gezaaid t.b.v. de kasteelt. De 7 planten op de voorgrond zijn voor mezelf bestemd. De rest wordt, zoals dat al jaren gebruikelijk is, weggegeven aan een vast aantal personen. De vandaag in de kas gezette planten zijn van de volgende rassen: 1 x Vitador F1 1 x Sungold F1 1 x Kerstomaat rood (ras onbekend) 1 x Coeur de Boeuf bicolor 1 x 'Eigen' ras. Een rode tomaat o.a. zeer geschikt als saptomaat. 2 x Nightshade F1 I.p.v. een 2e Nightshade had er eigenlijk een Bolzano F1 moeten staan maar het laatste zaadje dat ik daarvan had wilde niet kiemen. Op de vensterbank in de woonkamer staan de op 31 maart gezaaide tomaten voor de buitenteelt die binnenkort verspeend moeten worden. Op 4 stuks voor mezelf na zullen ze t.z.t. weggegeven worden. 16 april 20251 j aangepast door Frans Tbv kas gezaaid laatste dag februari. Dag gewijzigd van 29 naar 28 =:) -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 17 april 20251 j Er is een zadenhandelaar, die zegt, dat tomatenzaden lichtkiemers zijn. Dat is toch niet waar?
Geplaatst: 17 april 20251 j Dat geloof ik niet want zaden die vijf á zes cm diep in de grond zitten komen boven en zijn zelfs sterke plantjes. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 17 april 20251 j Behalve dat het lichtkiemers zijn, reageren ze ook op genoeg warmte en vocht. Dus als je ze in het licht kiemt met de juiste warmte en vochtgehalte, geeft het een extra prikkel om te kiemen. Hoeft niet te zeggen dat ze niet kiemen in het donker. "Het licht activeert bepaalde receptoren in de zaden, genaamd fytochromen, die reageren op specifieke golflengtes van licht. Deze receptoren sturen signalen naar de cel om de groei- en ontkiemingsprocessen te starten." Het kiemen is dus afhankelijk van verschillende factoren, waarvan er maar een aantal positief hoeven te zijn om te kiemen, en niet allemaal. Dus als zaden bepaalde receptoren hebben die op licht reageren, zijn het lichtkiemers. Maar als andere receptoren genoeg prikkels krijgen dat de omstandigheden goed zijn om te kiemen, dan kiemen ze ongeacht wat de licht receptoren aan het zaadje laten weten. Geldt natuurlijk niet voor alle soorten zaden.
Geplaatst: 17 april 20251 j Dank @rorror! Dat wist ik niet, interessant. Voortaan dus maar een klein beetje afdekken, de zaadjes.
Geplaatst: 17 april 20251 j Och och och. Mijn arme planten zijn gebocheld en krom een klein beetje zielig. Van uitstel (verpotten maarrrr) kwam geen afstel. Maar het had zeker ook wat eerder gemogen 😂 Niets wat gelukkig niet rechttrekt als ze straks de grond in gaan en ze bijna helemaal ingegraven worden.
Geplaatst: 17 april 20251 j Vraag mij af of de drie dagen (lichte) regen het wel zo handig van mij maakte om alles naar buiten te brengen. Nu heb ik altijd alles buiten staan onder de blauwe hemel (geen kas, helaas), maar de afwezigheid van vorst maakt dit nog niet geweldig i.v.m. schimmelvorming. Misschien alles toch maar onder de overkapping zetten als het morgen wéér gaat regenen? Kijk het zijn natuurlijke jonge plantjes, dus de weerstand is ook beter, maar het kan altijd al in de vroege fase misgaan nietwaar? Sowieso: heeft iemand hier ooit phyto vroeg in het jaar gehad?
Geplaatst: 17 april 20251 j Auteur Het is een misvatting dat jonge plantjes een betere weerstand hebben, de weerstand bij phytophthora infestans hangt af van de genen van de plant en die zijn hetzelfde voor een jonge of oudere plant. In het voorjaar zijn er gewoon nog heel weinig sporen aanwezig in de lucht, eerst moeten bv besmette aardappeltjes spruiten, deze maken dan een aantal bladeren aan waarbij de schimmel van binnenuit deze aangroei besmet en vervolgens worden pas de eerste sporen in de lucht verspreid, of moeten planten eerst besmet worden via overlevende sporen in de grond. Indien sporen echter aanwezig zijn kan zelfs een zaailing aangetast worden, zie maar bv besmette jonge plantjes door @Roland om resistentie te testen Dus nu is de kans nog heel klein op besmetting in pot bij wat regen. Het wordt opletten als de eerste waarschuwingen in Nederland en België worden gegeven bij aardappelen. 17 april 20251 j aangepast door redzebra
Geplaatst: 17 april 20251 j @redzebra Dat was een bijzonder leerzame read, bedankt. Het neemt inderdaad een belangrijke misvatting weg. De grond hier is verder verse (niet gesteriliseerde) potgrond, dus ik maak mij niet al te druk verder. Wanneer volgen de eerste waarschuwingen gewoonlijk? Rond juni?
Geplaatst: 17 april 20251 j Auteur Dat kan een stuk vroeger zijn, afhankelijk van weersomstandigheden.
Geplaatst: 17 april 20251 j Laten we maar duimen voor een lekker droog seizoen. De afgelopen jaren waren al heftig genoeg.
Geplaatst: 19 april 20251 j Ik dacht wel ergens wat tomatenplanten in mijn tuin te zetten. Maar inmiddels heb ik dat al van heel veel planten gedacht, dus inmiddels staat het al behoorlijk vol. Dus ik heb maar tomaten potten besteld, kan ik ze wat makkelijker kwijt. En deze kwamen met steun, hoef ik daar ook niet meer over na te denken. Bijna een derde van de pot is waterreservoir best flink. (Maar zal mijn leven wel wat makkelijker maken.) Tijd voor een groeispurt voor de tomatenplanten nu. 19 april 20251 j aangepast door sugarlevi "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
Geplaatst: 19 april 20251 j 1 uur terug, sugarlevi zei: tomaten potten besteld, Welke pot maat hebben deze potten? Ik zie jullie onderschrift helaas niet. Maar sommige van jullie die van mij wel. Ik heb het wel op groen staanom die van anderen te kunnen zien. 🤔
Geplaatst: 19 april 20251 j Ze geven een beetje vreemde maten op overal. Maar het zijn deze van prosperplast in de grootste maat: https://prosperplast.com/produkt/tomato-grower-pot-for-growing-tomatos/ 28l inhoud, ongeveer 39 breed en 31cm hoog voor de pot zelf. Ik heb ze hier besteld "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz
Geplaatst: 20 april 20251 j ik heb mijn tomaten dit jaar gezaaid op 2 en 5 maart. Binnenshuis in een propagator met bodemverwarming en LED groeilampen. De temperatuur houd ik op 25-26 graden. Na 3 dagen kwamen er al diverse op, na 7 dagen waren op 1 na alle 31 soorten gekiemd. Zoals velen hier al wel weten kweek ik op steenwol (hydroponisch). Ik zaai altijd 2-5 zaden per soort. Zelf ga ik dit jaar weer 22 verschillende soorten verder kweken, de planten die ik over heb verkoop ik aan andere tuinliefhebbers. De 22 soorten van groot naar klein: Knockout F1 vlees rood 500-1400 g Tomimaru Muchoo F1 vlees roze 160-180 g ** Costoluto Fiorentino vlees rood (zeer geribd) 100-200 g Rugantino RZ F1 coeur du boeuf rood 180-220 g Eduardo F1 marzano rood 130-140 g Phantasia F1 tros rood 100-120 g Bolzano F1 tros oranje 90-100 g Cocktail (Rijk Zwaan) cocktail rood 30-40 g Axiany F1 cherry rood 12 g Summer Sun F1 cherry geel 10-20 g ** Aprikola F1 cherry oranje 20-25 g Appleberry Yellow F1 cherry blokvorming geel 20-25 g Honeycomb F1 cherry honing geel/oranje 15 g Snowberry cherry wit-geel 15-25 g Rhianna F1 cocktail (Umami) rose 30-40 g Solena Choco F1 cherry bruin 15-20 g Nightshade F1 mini pruim/cherry zwartbruin 20-25 g Dattored F1 mini pruim rood 15 g Datlo F1 mini pruim oranje 20 g ** Limoncito F1 mini pruim geel-wit 15-22 g Tomberry Red bestomaat rood 2 g Tomberry Yellow bestomaat geel 2 g ** = kweek ik voor het eerst Enkele foto;s: 14 maar vlak voor verspenen: 30 maart: 19 april (in de kas) achteraan mijn eigen planten op steenwolblokken, vooraan de reserveplanten. In de zwarte kisten nog ruim 60 planten die ik op 25 maart gezaaid heb. gefascineerd door alles wat groeit en bloeit 3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit moderne kweektechnieken - hydroponics https://www.instagram.com/maipensatogardening/
Geplaatst: 21 april 20251 j 1 van mijn romanova tomatenplantjes is misvormd. Er zitten 2 gigantische kiemblaadjes aan en verder niks ????? In het begin dacht ik nog misschien komt het nog goed maar nu denk ik daar anders over. Iemand ook weleens zoiets gehad?
Geplaatst: 22 april 202522 Apr Jawel ik wel eens..een kreupel plantje die zich niet ontwikkeld. Een foutje in het zaad. Ik kwam terug uit Fr met wat zaden van de Gartenperle, dat is nu te laat vind ik, zaai ik wel volgend jaar, en een plant die waarschijnlijk een nazaat is van mijn eigen Coeur de Bœufs. Of ik hem zelf ga houden weet ik nog niet. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 22 april 202522 Apr @driepinterik heb het dit jaar bij een peper zaailing. De rest van de pepers zitten mooi in het blad, maar deze heeft alleen maar de 2 kiemblaadjes. Hij gaat deze week in de groene container. Ik zie jullie onderschrift helaas niet. Maar sommige van jullie die van mij wel. Ik heb het wel op groen staanom die van anderen te kunnen zien. 🤔
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.