Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Ik probeer al jaren (> 20 jaar) en zo zwaar mogelijke vleestomaat te kweken. Vele jaren Big Daddy gekweekt en daarmee kwam ik tot net geen 1000 gram. Daarna enkele jaren Gigantomo F1 en in 2022 een vrucht van 1001 gram gehaald.

Sinds vorig jaar kweek ik Knockout F1 en ik heb gelezen dat daarmee vruchten van 1,5 kg mogelijk moeten zijn.

Vorig jaar bleef de zwaarste steken op 879 gram.

En jawel hoor, vorige week oogste ik de 2e vrucht van de Knockout plant en die kwam uit op 1194 gram !

Dit is dus een persoonlijk record.

In het moestuinforum record topic zie ik dat Itoero ooit een vleestomaat van ruim 1500 gram gekweekt heeft.

de foto's (eerder vanavond ook een post op mijn instagram gezet):

01 Tomaten 2025-07-14 02 Knockout 1194g.png

02 Tomaten 2025-07-11 22 Knockout.png

aangepast door Mai Pensato

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

Zijn ze ook eetbaar?, ik weet van de record tomaten uit Amerika dat ze niet te eten zijn 😅

Geplaatst:

Geweldig! Kan me voorstellen dat het een sport word om nog groter te kweken! En als ze dn ook nog es lekker zijn, leuk hoor! 😊🍅

Geplaatst:

Mijn eerste bloemetjes!

Nu ben ik alleen wel in de war.....ik ken enkel gedrochten bij de vleestomaten, echter zou dit als t goed is geen vleestomaat moeten zijn. Het zou een smarald moeten zijn.

20250726_100010.jpg

Kan het evt een bawole zijn? Weet niet of dat vleestomaten zijn.

Er lijkt sowieso wat mis te zijn gegaan tijdens mn verhuizing met de kaartjes, want wat raspberries zouden moeten zijn groeien tocht echt niet als een struik en wat de bawoles zouden moeten zijn, wel. En ik had t nog wel zo netjes gedaan met t zaaien 😞

Geplaatst:

De onbenoemde pottomaat van zaad van de pomtato van vorig jaar is op zijn hoogtepunt. Vanavond n ieder geval een tomatensalade of -salsa als bijgerecht.

IMG_7944.jpeg

Geplaatst:

Tomaat vermomt als perzik 🙃

IMG_20250726_090049078_HDR.jpg

IMG_20250726_090111638_HDR~2.jpg

Garden peach. Licht behaard en dof. Ziet er inderdaad een beetje perzikachtig uit.

Ik heb ook nog Orange peach en Abrikos in de kas.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Wat een bijzondere @woldistel ! Staat deze buiten? Ben zeer benieuwd hoe hij smaakt.

Geplaatst:

Nee, in de kas.

Smaak ben ik ook benieuwd naar, maar ik verwacht niks bijzonders. Diana had ze ook al eens

Geplaatst:

@Vlavlip deze type bloemen komen vaak voor bij vlees tomaten maar ook bij normale. Tis een verdubbeling van de bloem.

Geplaatst:

@woldistel Merk je iets van de haren bij het eten?

Geplaatst:

Weet ik nog niet, ze zijn nog niet helemaal rijp, maar ik denk het eigenlijk niet. Van de harigheid van de extravagante rouffiange proefde ik vorig jaar ook niks.

Geplaatst:

Vanwege de hoge luchtvochtigheid + veel regen heb ik hier alweer phythopthora in de kas. Heb 2 tomaten op het terras, die hebben nog niks.

Balen, want de tomatenplanten hangen vol met tomaten. Het weer verandert de komende dagen niet, dus ik vrees met grote vrezen voor de oogst.

Geplaatst:

@grusonia dank je, dan is deze mogelijk toch niet verwisseld

Geplaatst:

@Flup o, dat is echt balen! 😞

Geplaatst:

Dat is wel eenheid dikke bloem Vlaflip. Ik ben benieuwd wat voor tomaat dat wordt.

Hier een dikke tomaat. Oranje Russian van Diana:

IMG_2796.jpeg

Hij was prachtig geel/oranje van binnen met hier en daar een rode ader. Niet heel veel smaak vond ik. Wel met 1 tomaat bijna genoeg groente voor het hele gezin 🤣

aangepast door hazeltje

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

Op 24-7-2025 om 23:58, Mai Pensato zei:

En jawel hoor, vorige week oogste ik de 2e vrucht van de Knockout plant en die kwam uit op 1194 gram !

Wat een monster zeg. Was je niet bang dat de steel zou door knakken? Ik zie wel een plastic clipje, maar of die überhaupt goed werken bij dit soort trossen is de vraag. Extra groot formaat ook bij toeval?

Ook: het kan dus dat je aan een tros zomaar eens 5 kilo kan hebben hangen?

Vanwege de hoge luchtvochtigheid + veel regen heb ik hier alweer phythopthora in de kas. Heb 2 tomaten op het terras, die hebben nog niks.
Balen, want de tomatenplanten hangen vol met tomaten. Het weer verandert de komende dagen niet, dus ik vrees met grote vrezen voor de oogst.

Balen @Flup . Ga je alsnog proberen om het in bedwang te houden met fungicide, of niet? Ik weet dat de meningen erover sterk uiteen lopen, en dat is prima, maar hier staat Proxanil op standby in de drukspuit. Ik heb overigens nog niet hoeven sproeien (nul spoor van infectie van wat dan ook), ondanks dat al mijn planten buiten staan. Phyto krijgt hier gewoonweg geen kans omdat de regen beperkt blijft tot een dagje, waarna de vochtigheid weer snel wegtrekt.

Volgens mij had ik in de meeste jaren rond deze tijd al de eerste tekenen van phyto of alternaria, maar dit jaar helemaal niets. Het zegt ook wat over het (uitzonderlijk) goede weer dit jaar hier...

Geplaatst:

@Gianni1234 Ik ga niks met fungicide wegspuiten. Daar ben ik niet zo'n voorstander van, vandaar. Snap dat anderen dat wel gebruiken, maar ik vermijd chemie als het even kan.

Geplaatst:

@Flup Wel jammer, want de inhoud van de gehele kas zal er nu waarschijnlijk aangaan, met uitzondering van de meer resistente rassen. Het is nogal zonde in dat opzicht. Zijn er wel andere handelingen die je onderneemt om te proberen de oogst te redden? Blijkbaar is het zinvol om een oplossing met waterstofperoxide te maken (1% of zoiets), wat vervolgens weer binnen een paar minuten afbreekt naar water. Ik heb wat voorbeelden gezien van hobby kwekers die dat afwisselen met een baksoda oplossing (ook in water) en daar goede controle mee weten te bewerkstelligen.

Misschien een soort van acceptabele middenweg tussen de 'never nooit chemicaliën' route en lijdzaam toekijken.

aangepast door Gianni1234

Geplaatst:

@Flup heb je al eens neemolie geprobeerd? Super natuurlijk en onschadelijk voor je plantjes en de bodem. Ik heb altijd een flesje neemolie met Seepje (afbreekbaar biologisch afwasmiddel) klaarstaan. Het afwasmiddel dient als emulgator, de olie doet het werk. Oplossen in water, spuiten, klaar. Soms nog een keer herhalen. Ik heb het zelf nog niet gebruikt tegen schimmels, maar heb tot nu toe hele goede resultaten met o.a. witte vlieg en bladluizen.

https://www.berivita.com/neem-olie-planten-bomen-natuurlijk-pesticide

Ps ik koop het in grootverpakking bij de neemolieshop. Neemolie zoals wordt verkocht in drogisterijen is geen echte neemolie, dat is een of andere huidolie met een klein beetje neem erdoor. Maar je moet echt pure neemolie hebben. Het is overigens ook een goede anti-mug en anti-teek. Wel in een draagolie doen! Ik gebruik daarvoor zelf kokosolie. Je stinkt wel als een bunzing.

aangepast door Tanja65

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Precies neemolie (via internet bestellen) en kokosolie door elkaar. Ik gebruikte het voor mijn vorige hond die altijd jeuk had en het is ook tegen teken inderdaad.

Geplaatst:

Mocht het nodig zijn, gebruik ik chemicalien, maar zo belangrijk vind ik die paar tomatenplanten niet. Ik heb de planten uitgedund en de kas staat nu standaard dag en nacht open voor de betere beluchting. Heb dit jaar toch niet veel tijd voor de moestuin, dus mocht het niet helpen, dan is het pech.

Neemolie ga ik wel kopen, dank voor de tip.

Volgend jaar komt er een nieuwe kas en dan ga ik eens met andere planten testen in de kas. Kortom, ook al mislukken de tomaten nu, de vooruitzichten van een betere kas zijn wel mooi.

Geplaatst:
10 uren geleden, Gianni1234 zei:

Wat een monster zeg. Was je niet bang dat de steel zou door knakken? Ik zie wel een plastic clipje, maar of die überhaupt goed werken bij dit soort trossen is de vraag. Extra groot formaat ook bij toeval?

Ook: het kan dus dat je aan een tros zomaar eens 5 kilo kan hebben hangen?

Ik heb niets gedaan aan trosondersteuning. De clips die je ziet zijn om de stengels aan het touw vast te zetten. Verder laat ik maar 1 tomaat per tros zitten bij de Knockout. Althans bij de eerste 3 trossen die de zwaarste tomaten geven. Bij de latere trossen laat ik er wel 2 of 3 zitten

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

Zo ziet mijn pyros tomaat eruit. Phyto?

Het blad van de Amis due erachter staat is ook slecht.

2 x Pyros en 2 x Ami achter elkaar.

Ik vrees voor al mijn tomatenplanten. 13 stuks en nog geen tomaatje in de hand gehad.

20250729_164017.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.