Geplaatst: 12 augustus12 Aug Ziet er goed uit, Dahli. En wat is die 100&1000’s leuk, en zoveel tomaatjes eraan!
Geplaatst: 12 augustus12 Aug @Dahli blij dat je ‘m net zo lekker vindt als ik! De mijne komt nu net een beetje op gang, ik was er vrij laat mee. Maar het is een absolute blijver hier, lekker en goed producerend. En: kan buiten, ook niet onbelangrijk. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 12 augustus12 Aug Auteur @Goldfish ik hoor/zie ook wat rare niet verwachtte meldingen i.v.m. aantasting van de betere. Nu elke tomaat kan aangetast worden ook vroegere en ook de meer resistentere naargelang welk type phyt in de omgeving zit en hoe een jaar verloopt, maar bij de meest robuuste werd vaak pas later een aantasting gezien of wanneer vroeger een heel beperkte wat de plant met redelijk gemak kon overleven. De stack van resistentiegenen is normaal niet dezelfde bij aardappelen als tomaten, maar de meest virulente bij aardappelen zou evenwel bij toeval ook problemen kunnen vormen voor de r genen bij tomaten. Het probleem bij aardappelen wat je las is het volgende,"In 2024 werd een nieuwe afstammingslijn gedefinieerd, EU_47_A1 (EU47) genaamd. Aangezien het werd gelokaliseerd en met een lage frequentie werd bemonsterd in een enkele regio van Nederland, werd het sinds 2021 gerapporteerd als een 'Overige'. Het werd echter in 2024 benoemd omdat het 31 keer was bemonsterd, 6% van de Nederlandse ziekteverwekker uitmaakte en zich had verspreid naar België en Zwitserland. Uit de metagegevens van de steekproef blijkt dat isolaten van deze afstamming met een onevenredig hoge frequentie worden bemonsterd uit cultivars die overeenkomen met een van de Wageningse Task Force Plantum gastheerresistentiegroepen. Dit is het eerste bekende geval van een klonale afstamming van P. infestans die lijkt te zijn ontstaan en zich heeft verspreid vanwege zijn virulentiekenmerken" En de snelheid waarmee rassen met R-genstapels worden gekweekt, wordt momenteel overtroffen door de aanpassing van Phytophthora. Het gebruik van enkelvoudige R-genvariëteiten heeft Phytophthora al de opstapjes opgeleverd om R-genstapels te overwinnen.Dat hoeft niet/ maar kan bij toeval ook een probleem zijn bij tomaten als bij toeval een stam ook de resistentie bij tomaten overwint ( bv een variatie die succesvol is bij aardappelen en helaas op zo'n manier werkt waarbij ook bekende resistentie genen bij tomaten geen verhaal hebben, de resistente tomaat is hier een nevenslachtoffer) , zo kan deze meest virulente stam via aardappelen verspreiden en de winter overleven wat hij eventueel in 2024 heeft gedaan en nu voor vroege problemen zorgt bij de resistentere tomaten. Die kans is evenwel klein , maar het is koffiedik kijken aan gezien phytophthora vooral uitsluitend in Europa bij aardappelen wordt opgevolgd en onderzocht. https://agro.au.dk/forskning/internationale-platforme/euroblight/currently/news/nyhed/artikel/euroblight-final-data-release-2024 12 augustus12 Aug aangepast door redzebra
Geplaatst: 12 augustus12 Aug Dankje, goeie reminder om mijn al dan niet aangetaste planten via de vuilniszak naar de provinciale vuilverbrander te verplaatsen! Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 12 augustus12 Aug @Goldfish had vorig jaar een rondobella ondanks Phytophthora op het blad, de vrucht dracht en rijping ging gewoon door en was de laatste buiten die ten onder ging. Het zwarte op stengel en vrucht duurde veel langer dan ik had verwacht van deze. 12 augustus12 Aug aangepast door grusonia
Geplaatst: 12 augustus12 Aug Dit stuk groeide tussen de kassen door… en hebben de regens van vorige week uitstekend doorstaan zoals jullie zien… ik had dit stukje gemist. Helaas. Vandaag 4 planten weggehaald. Pas de 2e x dat ik pytho heb in 25 jaar tuinieren… heel naar.
Geplaatst: 14 augustus14 Aug De zaadwinning is ook weer opgestart. Ik dacht dat ik nog schelpenzand had, maar helaas. Dan de geurige methode maar. Ik vind het toch altijd weer leuk om te doen ☺️.
Geplaatst: 16 augustus16 Aug @appelvrouw kijk nou! Die ene mag nog even narijpen, maar voor we er weer zijn is een paar dagen verder en ik was bang dat ie dan te ver zou zijn. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 16 augustus16 Aug Ik weet dat tomaten zelfbestuivers zijn, maar hoe zit het dan met zaadwinning als er toch ook andere tomatenplanten in de buurt staan, en insecten zich er niets van aantrekken? * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 16 augustus16 Aug Echt prachtig de beauty de Lorraine! Schijnt ook lekker te zijn. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 16 augustus16 Aug Heb jij ‘m zelf dan niet, @appelvrouw ? * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 16 augustus16 Aug Nee klopt ik heb deze en de perzik van Rigi voor het ruilen gezaaid zelf heb ik alleen dwerg tomaten. Maar leuk dat hij het bij anderen goed doet! Hopelijk bewaren jullie wat zaden voor mijn zakenbank! We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 16 augustus16 Aug Ik ga zeker wat zaden bewaren! Maar ze stonden niet afgeschermd, is dat geen probleem? * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 16 augustus16 Aug Kruisbestuiving tomaat met andere soort: kan altijd gebeuren, maar bij tomaat is de kans klein.Er zijn wel planten die zelfbestuiving juist voorkomen: het stuifmeel rijpt dan op een andere tijd af dan het moment dat de stamper ontvankelijk is (kruisbestuiving vindt dan plaats met meestal dezelfde soort, maar met eentje die mogelijkerwijs net even ietsje anders is, door een mutatie. Zo kan de soort zich eventueel aanpassen aan veranderende omstandigheden. Survival of the fittest. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 16 augustus16 Aug Hier een tomaatje met een tiara.Een driekroon. Echt iets voor de paus, of een Zweed. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 16 augustus16 Aug Zo hé, ik heb er elk jaar wel ergens eentje met een piepeltje, maar drie tegelijk zoals deze heb ik nog niet eerder gezien! Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 17 augustus17 Aug 23 uren geleden, woldistel zei:Zo hé, ik heb er elk jaar wel ergens eentje met een piepeltje, maar drie tegelijk zoals deze heb ik nog niet eerder gezien!Idem. De variant die hier te boek gaat als Black Krim (wie weet nog wat de 'echte' zijn...) heeft het ook al veelvuldig vertoond aan de ene plant waaraan de tomaten groeien.De oogst blijft komen! Het komt er met kilo's vanaf nu. 17 augustus17 Aug aangepast door Gianni1234
Geplaatst: 18 augustus18 Aug Dit ziet er leuk uit. Het zou een Jerusalem moeten zijn, maar als ik die opzoek zie ik niet deze puntige vorm.
Geplaatst: 19 augustus19 Aug En dan kom je thuis van vakantie en hebben de achterste drie planten in de kas beginnende phytophtora. Ik kan wel janken. Enfin, morgen direct alles rooien daar. Wat kan ik doen met de rest van de tomaten die er nog aan hangt, merendeels heel groen? Enfin hoe bescherm ik de overgebleven planten voorin mijn kas?Het moet in de bodem hebben gezeten. Er kwamen in de loop van het seizoen midden tussen de paprika’s en tomaten opeens enkele aardappelplanten op, de we direct hebben verwijderd. Blijkbaar heeft een eerdere tuinder hier aardappels gehad, het is voor ons het eerste jaar dat wij dit stuk actief gebruiken (vorig jaar niet aan toe gekomen). De kas daar neergezet juist om dit te voorkomen, oo een heel andere plek dan vorig jaar. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 19 augustus19 Aug Mijn tomaat Rebel Alliance groeit wel héél bijzonder. Hij heeft zichzelf in twee takken gesplitst. De ene tak produceert tomaten zo groot als pingpongballen. De andere maakt cherrytomaatjes. Euh… 19 augustus19 Aug aangepast door Tanja65 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 19 augustus19 Aug 1 uur terug, Tanja65 zei:Het moet in de bodem hebben gezeten.Als het in de bodem had gezeten dan had het al veel eerder toegeslagen. Deze tijd van het jaar is aanwaaien meer waarschijnlijk.
Geplaatst: 19 augustus19 Aug @loes voor aanwaaien lijkt mij aantasting buiten en voor in de kas een stuk waarschijnlijker dan de achterste planten? Maar die (buiten en voor in de kas) zijn allemaal nog goed. Dit stuk grond is kweekgras geweest, de grond zit vól met van alles en nog wat. Enfin, het doet er ook niet toe. Het is gewoon ***. 19 augustus19 Aug aangepast door Tanja65 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 20 augustus20 Aug @Tanja65 hoe beschermen, eigenlijk lage vochtigheid, geen water op het blad omdat Phytophthora van nat blad houdt. Knip meer blad weg zodat het andere blad sneller opdroogt. Droge bodem etc...Lage vochtigheid wordt moeilijk rond dit tijdstip van het jaar, vandaar dat Phytophthora nu rondwaart.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.