Hopmarjanneke Geplaatst: 2 januari Geplaatst: 2 januari Wij hebben in onze "nieuwe" moestuin ook een aantal oudere rabarberplanten staan, hoe oud weten we niet. De voormalige bewoner is helaas overleden en zijn zus ook, dus kunnen het niet navragen. het zijn een vijf-zestal stronken behoorlijk dicht op elkaar. Hoe moet ik die pollen/stronken dan splitsen? gewoon de bats er in slaan? Of eerst opgraven en dan splitsen? En wanneer doe je dat het best? Quote Trotse moeder van 2 puberdochters en semi-beginnend moestuinierster.
Roelie Geplaatst: 2 januari Geplaatst: 2 januari Gewoon door steken en uitplanten. Ik doe nooit anders en je moet heel rare dingen doen om het te laten mislukken. 2 Quote
Rookie Geplaatst: 22 februari Auteur Geplaatst: 22 februari (aangepast) We gaan een bed maken voor de rabarber. Nu heb ik keuze uit twee plaatsen: op het zuidzuidwesten en op het westzuidwesten. Het westzuidwesten krijgt dus iets minder lang zon, maar zou dat een bezwaar zijn? Ik denk vanaf een uur of twee tot zonsondergang. De voorkeur gaat eigenlijk uit naar die laatste plek. 22 februari aangepast door Rookie Quote
Tanja65 Geplaatst: 23 februari Geplaatst: 23 februari In ons stukje grond komt op een hele onhandige plek een rabarber op. Aangezien flink wat van mijn rabarber het loodje heeft gelegd, zou ik deze graag redden. Maar hij kan daar echt niet blijven staan. Kan ik hem gewoon uitscheppen en verplaatsen - dat hij het overleeft bedoel ik? Het blijft de komende twee weken boven nul volgens de voorspellingen. Eventueel kan ik hem nog afdekken met wat vliesdoek. Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
woldistel Geplaatst: 23 februari Geplaatst: 23 februari Ja, heb ik met de mijne vandaag ook net gedaan. Stonden al jaren op dezelfde plek, maar ik wil daar eigenlijk andere groenten gaan kweken, dus ze zijn verhuist naar een plek met wat meer schaduw. Ik heb twee stukken laten zitten, die hebben nu een emmer op de kop zodat ik eindelijk eens rabarber ga forceren. Dat zat al jaaaaren in de planning, maar ik vergeet telkens om dat op tijd te doen. Daarna rooi ik ze en gaan ze op de compost. Afhankelijk van de leeftijd, zit er in de wortelknol heel veel reservevoedsel voor de plant. Ruim uitsteken ten grootte van een emmer ofzo. Als er een stuk afbreekt is geen probleem, kun je gewoon in de grond laten zitten. Als er geen groeipunt op zit, vergaat ie vanzelf. Of je rooit het, snijdt het in stukken en droogt het om te gebruiken als verfplant. 2 Quote
Mellie Geplaatst: 24 februari Geplaatst: 24 februari Ow verhip… ik moet mijn rabarber verkassen! Er komt daar een kas te staan… de rabarber wil ik niet missen. 2 Quote
Tanja65 Geplaatst: 1 maart Geplaatst: 1 maart Op 23-2-2025 om 16:28, woldistel zei: Of je rooit het, snijdt het in stukken en droogt het om te gebruiken als verfplant. Dat is nieuw voor mij, dank voor de tip! Ik heb de opgegraven wortel gesplitst en twee stukken herplant vandaag, maar er zijn flink wat dunne wortels van afgebroken. Daar kan ik misschien wel wat mee experimenteren. 1 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
hazeltje Geplaatst: 10 april Geplaatst: 10 april @Jorieke123 ik zag je prachtige rabarber in het oogst topic. Wat een lange stelen! Heb die ze in een kasje staan, op een andere warme plek of is het een speciaal vroeg soort? Bij mij zijn de stelen maximaal 12 cm. Ik ben dus heel benieuwd hoe je al zo vroeg zulke mooie rabarber krijgt. Quote A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Jorieke123 Geplaatst: 10 april Geplaatst: 10 april Nee ze staan gewoon in mijn tuin. Eerder had ik er nog wel eens een bleekpot op, om wat eerder te kunnen oogsten. Maar dat gaf hier geen overduidelijke winst dus die potten staan nu op de zeekool. Ik heb wel een vroege soort denk ik, we noemen em 'vroege Jorieke'. 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Arja Geplaatst: 10 april Geplaatst: 10 april De mijne is ook zo vroeg, ik kan nu ook al oogsten. Doe ik morgen, dan kan ik zaterdag wat meebrengen voor Rookie en Jet. 1 Quote
Tanja65 Geplaatst: 16 april Geplaatst: 16 april Mijn rabarberwortels die ik te drogen had gelegd, was ik vergeten uit te spreiden. Gevolg: schimmel. Ik heb de wortels fijngeknipt voor de composthoop. Maar kijk nou wat een práchtige binnenkant. 1 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
hazeltje Geplaatst: 16 april Geplaatst: 16 april Dank je wel @Jorieke123. Op de een of andere manier had ik je antwoord gemist. Wij oogsten vandaag een minimaaltje. Op de foto lijkt het nog heel wat (de langste steel was denk ik 20 cm, de rest allemaal heel veel korter). Hahah, er moesten nog twee appels bij en een heleboel kruimels voor een heerlijk toetje voor vier. 2 Quote A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
svvoorden Geplaatst: 17 april Geplaatst: 17 april De lengte van de stelen ligt ook aan het soort dat je kweekt. De ene rabarbersoort groeit veel sneller dan de ander. Ik heb Red Champagne en Holsteiner blut die groeien tot enorme planten terwijl frambozenrood, Jordbear en de Ruby Jack veel kleinere planten geeft. De Ruby Jack geeft ook korte dikke stelen (20-25 cm), veel lagere opbrengst maar wel mooi rood van kleur. Frambozenrood heeft het bij mij nooit goed gedaan en is inmiddels overleden.... Als je je oogst dus niet goed vind, kun je eens een ander soort overwegen. 1 Quote
hazeltje Geplaatst: 17 april Geplaatst: 17 april Dank voor je uitleg, dat weet ik hoor. Maar ik vond de stelen van Jorieke al zo ontzettend lang. Dus ik was nieuwsgierig. Ik heb geen idee welk soort we hebben. Deze planten stonden hier al in de tuin toen we het huis kochten. Ze zijn erg lekker en ook best heel rood, dus ik ben er best tevreden mee. Alleen niet zo vroeg dus. 1 Quote A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.