Geplaatst: 26 april 202526 Apr Hier in Midden Brabant was de minimumtemperatuur op neushoogte 3.4 graden maar aan de grond was het kortstondig -1.5 graden. Voor schade aan planten zal het in de nacht/vroege ochtend toch wat harder en langer moeten vriezen.
Geplaatst: 26 april 202526 Apr Donderdag uiteindelijk 19 mm in de regenmeter bij ons in de tuin. Vannacht kortstondig vorst aan de grond geweest. Ik heb 's nachts alles wat vorst gevoelig is nog binnen staan.
Geplaatst: 5 mei 20255 Mei Brrr! We zaten afgelopen nacht in een blauwe, koude bubbel. Het kan nog best fout gaan met plantjes die nu uitgeplant worden.
Geplaatst: 5 mei 20255 Mei Ja hier voor de zekerheid een aantal die buitenstonden in de tunnel gezet, let wel dat zijn 2m temperaturen op 10cm is het een stuk kouder bij open hemel.
Geplaatst: 5 mei 20255 Mei Zag net het journaal met soortgelijke berichten, 2 a 3 graden waar wij zitten. Dus alles wat in het foliekasje staat, maar weer in de schuur gezet. De kleinere tomaten, golden eggs en overig kleine grut sowieso binnen gehouden vandaag.
Geplaatst: 5 mei 20255 Mei Ik heb heel eng gisteren de tomaten, wat paprika en peper in de kas uitgeplant. Ook buiten het een en ander. 😬🤞🏻
Geplaatst: 5 mei 20255 Mei Ik laat alles nu gewoon in de foliekas staan. Ze moeten er maar tegen kunnen. Ik ga er van uit dat in onze beschutte achtertuin, met de foliekas tegen de schuur geplaatst, de plantjes die op de tafels in de kas staan het misschien wel koud zullen hebben, maar niet het loodje zullen leggen. En zo wel, dan pech. Ze hadden alvast geen zichtbare schade van afgelopen nacht ondervonden. En nu ga ik slakken rapen. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 5 mei 20255 Mei Tja ik heb zojuist een tafel laken gespannen over de ratatouille bak de afgelopen nacht was wel goed gegaan met de paraplu maar het handvat met die ijzeren ring kreeg ik bijna niet schoon. Nu maar duimen dat het goed gaat en anders is het gewoon jammer. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 6 mei 20256 Mei Brrrr... het is koud, grondtemperatuur volgens Buienradar nu 1,1 graad. Aan de grond vriest het nét niet... Tomatenplantjes denk ik in shock, vergeten op tijd binnen te zetten.
Geplaatst: 6 mei 20256 Mei Hier 6° momenteel, @Erny. Als je ze op een tafel of zo had staan overleven ze het hopelijk nog.
Geplaatst: 6 mei 20256 Mei Op de grond vast ook wel, jonge planten kunnen beter tegen lagere temperaturen dan volwassen planten. Zo lang het maar net niet vriest, of misschien kunnen ze net een kort graadje vorst aan (maar probeer ik toch liever niet). Het wordt al vroeg licht, dus eerder warmer dan in de winter. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 6 mei 20256 Mei Uurtje later was het nog een graad kouder (volgens B-radar). Vandaag erg koude wind dus heb ik ze maar een dagje voor het raam gelaten. Helaas ziet het er naaruit dat we nog wel een tijdje lage nachttemperaturen (6 á 7 grd) houden.
Geplaatst: 6 mei 20256 Mei Auteur Hier was na gisternacht wat water in een emmer bij de ossen wel bevroren. Maar dichter bij huis is het niet TE koud geweest. Afgelopen nacht was het wat 'warmer'. Toch houd ik het goed in de gaten de komende nachten! facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 10 mei 202510 Mei Droog, droger, droogst. Blij dat ik zelf een regenbui kan maken. Maar niet alleen een regenbui, ook nog eens je eigen regenboog -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 10 mei 202510 Mei 2 minuten geleden, Frans zei: Maar niet alleen een regenbui, ook nog eens je eigen regenboog 🌈 Probeer is een regenboog om 13:00 te maken 😜
Geplaatst: 11 mei 202511 Mei Ik heb voor huisgemaakte regenbogen zo'n geslepen glaskristal voor het raam. Dat is minder nat. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 13 mei 202513 Mei Er zat blijkbaar toch nog behoorlijk wat vocht in de bodem want de planten in de achtertuin beginnen nu pas slap te hangen op het heetst van de dag. Voorlopig nog geen regen in de vooruitzichten... Weer een bevestiging dat we steeds vaker met extremen te maken krijgen. Gelukkig voor de moestuin is de kleigrond op 20cm diepte nog vochtig zat, het is dus vooral jonge aanplant die af en toe een slokje nodig heeft. Heb een tuimpompje op accu aangeschaft dus dat wordt straks een prettig klusje om te doen. Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 22 mei 202522 Mei Toen ik om half zeven de planten stond te sproeien kreeg ik de eerste druppels van een regenbui op mijn hoofd. Whoop whoop! Het duurde niet echt lang...
Geplaatst: 22 mei 202522 Mei Auteur Spuugbeestjes? Hier wel namelijk... facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 22 mei 202522 Mei Een korte plens. Met heel veel wind. Was even naar binnen gevlucht. Nu weer stralende zon en dampende stenen op het terras.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.