Geplaatst: 12 augustus 202512 Aug Auteur Wij hebben zo'n mobiele met een slang-naar-buiten. Maar die sluiten wij aan op de kachelpijp dus het hoeft niet door een raampje ofzo Toch gebruiken we hem liefst zo min mogelijk omdat ik nogal kriegel word van dat geluid.Het was hier vanmorgen en begin van de middag nog best te doen, door bewolking en een windje. Nu niet meer... facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 12 augustus 202512 Aug Wij hebben ook een mobiele, ik gebruik hem alleen wanneer ik het echt niet meer uithoud. De slang gaat door het kattenluik naar buiten. Maar het is een lawaaiding, ik gebruik hem alleen al daarom bijna nooit. Het liefst heb ik gewoon de ventilator aan, die maakt geen lawaai, en dat houd ik vrij lang vol.
Geplaatst: 12 augustus 202512 Aug Dit apparaat maakt binnen ongeveer het geluid van een ventilator, als je hem niet al te koud zet hoor je hem bij niet.De buiten unit maakt wel een stuk meer geluid. 10meter afstand hoor je die nog wel. Maar die hoor je binnen niet.
Geplaatst: 12 augustus 202512 Aug Lieve mensen, het is weer heerlijk warm, ik geniet in ieder geval. Weer lekker plakken vannacht. 😄Overigens was het hier tot einde van de middag redelijk bewolkt dus de net gekiemde spinazie stond er nog prima bij. 😊 Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 12 augustus 202512 Aug 4 uren geleden, rorror zei:omdat het raam iets open moet blijven staanDank komen er toch vliegen en muggen binnen? Wij stikken hiervan, en heel veel spinnen.|Maar wij kunnen goed tegen de warmte. Vaak is het binnen nog koeler dan buiten en ik ben dus veel buiten. Ik loop binnen 's morgens met lange mouwen. Maar ja 17 jaar in Spanje gewoond. En nu is het daar helemaal niet meer uit te houden, dus hier is prima.
Geplaatst: 12 augustus 202512 Aug Voor het woord "omdat" stond: + afdichtingshoes. Daaromee sluit je dus de kieren af. Ik gebruik dat zelf niet, aangezien je dat met plakband en klitteband moet bevestigen. En ik wil geen "lijm etc op mijn kozijnen". Ik vul het nu tijdelijk op met wat doeken. Maar ga ervoor gewoon een doek maken met wat schruimspul ertussen, die er ik dan tussen prop.
Geplaatst: 13 augustus 202513 Aug Ach, binnen is het hier nu (07:00u) 23 graden, en dat gaat richting vanavond weer oplopen naar 26 graden.Dat is goed te doen, zonder airco.Airco's (in de koelstand) ruilen warme lucht binnen tegen koude lucht buiten. Dat kost wel energie (elektriciteit). Denk aan ruim 1 kW per uur. Je bent netto dus aan het verwarmen.Hieronder een excessief voorbeeld (een binnenplaats in Hongkong). Vrijwel iedereen heeft een buitenunit. De buitentemperatuur stijgt dus. Gevolg: airco's moeten harder werken, waardoor het buiten nog warmer wordt. Etc, etc.Detail. Die witte rechthoekige kastjes zijn buitenunits:Energieverbruik = warmte produceren.Als je in je keuken de deur van de koelkast openzet en openlaat, wordt het weliswaar eerst even iets koeler in de keuken. De koelte uit de koelkast "valt" in de keuken. Maar na een kwartiertje, wordt het in de keuken netto warmer. Je bent immers aan elektriciteit aan het het verstoken. Je zou wel dat zwarte rooster achterop de koelkast naar buiten kunnen verplaatsen (in de praktijk niet te doen). Dan heb je een buitenunit. Waardoor het in de keuken iets koeler wordt, maar buiten warmer. Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 13 augustus 202513 Aug Eens met Henk; hier komt ook geen airco.Vanmorgen om 6 uur heb ik alle ramen en deuren beneden open gezet.Temp binnen 23,5°, buiten 17°C.Alle buitenplanten water gegeven.Besloten niet te stofzuigen vandaag, en geen warm eten te gaan bereiden.Om 8 uur boodschappen gedaan, rustig en koel.Zojuist om 8u30 was het binnen afgekoeld tot 22°. Buiten al 22,5 tegen de zuidmuur.Alle ramen en deuren dichtgedaan, luxaflex ook dicht.Centrale afzuiging staat op de hoogste stand, motor op zolder.De lucht wordt weer aangevuld door kieren, neemt wat vocht mee (56% luchtvochtigheid) en daardoor koel het ietsiepietsie af, redeneer ik.Afwachten wat de max temp binnen wordt, eind van de dag.
Geplaatst: 13 augustus 202513 Aug Wij hebben ook geen airconditioning. Wij doen hetzelfde als Huub beschrijft, letterlijk. Op de centrale afzuiging na. Die staat op de gewone stand waar hij normaal ook op staat. Komende nacht koelt het waarschijnlijk minder af, dus morgen is een ander verhaal.
Geplaatst: 13 augustus 202513 Aug Volgens energie meter was verbruik gemiddeld genomen. 0,67kw per uur. Voor mensen die nu zonnepanelen hebben en voor overshot moeten betalen misschien wel handig om zo energie wat op te gebruiken. Wel eens dat het er buiten warmer door wordt, zeg dat zelf ook al jaren. Zeker als je kijkt hoeveel mensen afgelopen jaren airco's hebben aangeschraft. Loopt het misschien de spuigaten wel uit. Maar goed hier is huis zo goed geisoleerd dat als eenmaal op loopt tot boven 30graden. Het minimaal een week of twee weken duurd met ramen open dat het afkoelt binnen naar onder 25graden.
Geplaatst: 13 augustus 202513 Aug Op hele hete dagen doen wij dit:Zorg dat je enkele plastic flessen voor ongeveer driekwart met water gevuld hebt ingevroren. Zet een bevroren fles in een bak(!) voor een ventilatorWissel als de fles helemaal is ontdooid en op kamertemperatuurDe afgekoelde lucht geeft daadwerkelijk verkoeling en niet alleen luchtverplaatsing. De bak is om de condens op te vangen (we learned the hard way 🫣). En ja natuurlijk kost dit ook stroom. Maar het is soms het verschil tussen kunnen slapen of niet. We doen het ook voor de kat die overduidelijk last heeft van de warmte. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 13 augustus 202513 Aug Hier ook gewoon alle ramen open om het huis zo ver mogelijk te laten afkoelen en daarna alles potdicht. Vooral de rolluiken aan de zonkant helpen bij ons goed om de warmte buiten te houden.
Geplaatst: 13 augustus 202513 Aug Wij hebben een mobiele airco met zo’n slang door het raam. Wordt ongeveer 5x per jaar gebruikt, alleen in de slaapkamer. Gaat uit als we gaan slapen. Dan gaat de ventilator aan.Vanavond gaat de mobiele airco zeker aan. Tot een uur of 10 in de slaapkamer van zoon. Daarna nog 2 uur bij ons. Bij zoon is het ‘s avonds 28 graden, bij ons nu 26 graden zonder koeling. Beneden is het nu 23,5.Tot nu toe gaat alles boven en beneden open zodra het tot 24 graden ‘s avonds afkoelt. Ook de voordeur. En ik ga in een lauw bad (niet de hele avond).Ik ben dit weer inmiddels meer dan zat. Kan er erg slecht tegen. Maar we mogen eigenlijk nog niet klagen als je de temperaturen in Zuid Europa ziet. Met alle gevolgen van dien.
Geplaatst: 13 augustus 202513 Aug Op 3-8-2025 om 09:23, Rookie zei:Er staat al een week water in de kelder.Ik snap je niet snappen. Wij hebben bij uitzonderlijk hoge grondwaterpeil ook wel eens water in de kelder gehad.Echter, ik prefereer dat boven een te lage waterstand. Dat is voor onze tuin en bos een stukje vervelender. Dat bedoelde ik met "luxeprobleem" 😉
Geplaatst: 16 augustus 202516 Aug Auteur WAT een lekker weer vandaag! facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 16 augustus 202516 Aug Ik draag zelfs weer lange mouwen 😯Ok, opgerolde overhemdsmouwen, maar toch.Lekker weer vandaag. Ik heb een heel stuk gefietst en helemaal niks in de tuin gedaan. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 23 augustus 202523 Aug Boem... en toen was het weer koud... Buienradar op telefoon geeft aan dat de temperatuur nu 12 graden is.... Grond- en gevoelstemp wel zo laag.... 24 augustus 202524 Aug aangepast door Erny
Geplaatst: 24 augustus 202524 Aug Hier was het om 8 uur vanochtend 10 graden op de thermometer dietegen het huis aan hangt. Inderdaad effe wennen! Maar ook heerlijk….die aanloop naar de herfst! Ik word daar wel blij van!
Geplaatst: 24 augustus 202524 Aug In mijn tuin was het vannacht 6 graden. Op een paar plaatsen in Brabant is al vorst aan de grond geconstateerd. Brrr, dat is wel heel vroeg in het jaar.
Geplaatst: 28 augustus 202528 Aug Het stipt hier wat, maar.... ook onweer 😀Kom op, regen 🌧️! Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 28 augustus 202528 Aug 9 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:Hier ook onweer. En geen regen. Heel raar.Nee hoor, elektrische ontlading is geen garantie voor regen. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 28 augustus 202528 Aug Auteur Hier niets We sproeien verder.... facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 28 augustus 202528 Aug Hier helaas ook nog zon aan de hemel. Dus toch maar alles gesproeid zojuist.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.