Ga naar inhoud

Identificatie: wat voor plant, struik, boom is dit?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik zeg geen nee Appelvrouw. Maar eerlijk gezegd lijkt het me sterk op jouw grondje.

Geplaatst:

He jakkes jongens, kunnen jullie niet wat gelijker van mening zijn ?

Ik ga er in ieder geval maar een paar oppotten voor de zekerheid...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Weet iemand welk (on)kruid dit is?

Groeit onder de braam, in een rap tempo. De bloei is als ik het goed heb - van vorig jaar, alles is nu verdroogd en bruin - (meervoudige) schermbloemen met zwarte zaden in een hulsje.

dsc987361621366646119.jpg

En wat was dit ookalweer? Die mag nog even blijven, gezien de bijtjes er opaf komen.

dsc987126401366646141.jpg

Geplaatst:

Die 1e is een vaste plant, geen onkruid. Maar je beschrijving van schermbloem en zaaddoos brengt me in de war. Ik weet het dus niet.

Die 2e is dacht ik een Lamium soortje. Dovenetel-achtige. Eigenlijk paarse dovenetel, maar misschien nu een keertje wit ? Bij mij op de tuin staat ie paars. Verder zelfde plant. Komen veel hommels op af nu wordt 10 - 20 - 25 cm hoog. En 's zomers wat bossiger en hogere bloemen tenzij je maait. Vrij onschuldig plantje,

Geplaatst:

Ehmm.. nee. Ik bedoel de Lamium purpereum, maar dan de witte. Dat is nét ff iets anders. Zoiets als Echinacea purperea 'albus' ( de witte rode zonnehoed ) Tja. Lastig.

De Lamium purpereum bloeit nu, is alom aanwezig op moestuinen. En dit zou een witte kunnen zijn. Weet ik overigens niet zeker hoor.

Geplaatst:

Deze maar dan de wit bloemige versie. Alleen, volgens google bestaat die niet.

Het was die die ik bedoelde maar ik verwar die wel meer met hondsdraf.

purple-dead-nettles.jpg

Geplaatst:

Is dat geen jonge. of gesnoeide Liquidambar ? ( een van de felst gekleurde herfstbladeren - boom )

Geplaatst:

Ik heb ook een vraag over een boom die bij mij in de achtertuin staat. Qua stam vond ik het al lijken op een fruitboom. De bladeren (op de foto's van de makelaar in de zomer) zijn puntvorming, daarom dacht ik dat het een kersenboom kan zijn. Iemand uitsluitsel?

20130427_121648.jpg

De Boom in z'n geheel.

20130426_201805.jpg

De ongeopende bloesem.

Geplaatst:

het is in elkgeval een prunus, dus kersen zou kunnen, maar er zijn ook honderden prunusen met vergelijkbare stam bloesem en blad die geen eetbare kersen geven

Geplaatst:
Die 1e is een vaste plant, geen onkruid. Maar je beschrijving van schermbloem en zaaddoos brengt me in de war. Ik weet het dus niet.
Het kan zijn dat die schermbloemen er dus niet bij horen, maar groeien wel op dezelfde plek. Welke vaste plant zou het kunnen zijn?

Die 2e is dacht ik een Lamium soortje. Dovenetel-achtige. Eigenlijk paarse dovenetel, maar misschien nu een keertje wit ? Bij mij op de tuin staat ie paars. Verder zelfde plant. Komen veel hommels op af nu wordt 10 - 20 - 25 cm hoog. En 's zomers wat bossiger en hogere bloemen tenzij je maait. Vrij onschuldig plantje,
Mja, dovenetel in mijn woordenboek is idd de brandnetel-zonder-netel en ziet er heel anders uit dan dit witte gevalletje, wat idd meer wegheeft van de hondsdraf. Het zal vast familie zijn en ik laat ´m ook staan. Honsdraf haal ik dan weer wel weg, mijn ervaring is dat die wél overal en nergens opkomt, in tegenstelling tot deze witte versie. Ik ken die dingen ook wel, maar ik raak altijd de naam kwijt
Geplaatst:

@ Sovreze. Vaste plant : Wil je nu nóg een keer een foto maken ? De laatste week is dat ding behoorlijk gegroeid, en is dan beter te bepalen. Zelf dacht ik als 1e aan een rudbeckia ofzo, maar kan nog alle kanten op met die vroege groei / foto. Kan ook echt heel wat anders zijn.

Die Prunus, is dus inderdaad een prunus, en wel hoogstwaarschijnlijk een sier-kers. Geen eetbare of zelfs geen vruchtmakende. vrijwel 100% ( de eetbare kers heeft niet zo-giga-veel bloemen in 1 tros )

Geplaatst:

Dovenetel heb je zowel als witbloemige, paarsbloemige en geelbloemige. Met brandnetel hebben die niks of nauwelijks wat van doen en met hondsdraf al helemaal niet.

Wat ik zie, afgaand op de foto is een paarsbloemige netel maar dan een witbloemige variant. M.a.w. alles identiek behalve de bloemkleur.

Die variant komt, voor zover ik weet, enkel in Japan voor.

Al bij al niet onmogelijk maar het lijkt me toch wat vergezocht.

Geplaatst:

Het is Lamium purpureaum en die komt in het wild ook heel regelmatig als witte vorm voor. Gewoon inheems dus. Overigens heeft Hondsdraf juist meer te maken met Lamium dan brandnetel, omdat hondsdraf ook een lipbloemige (Lamiaceae.) is, familie dus!

Geplaatst:

Tijdens het waggelen met de hond kwam ik dit schattige struikje tegen... Wie weet wat het is??

foto-(58)89701367260825.JPG

foto-(57)58011367260794.JPG

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...