Ga naar inhoud

Identificatie: wat voor plant, struik, boom is dit?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Boswilg inderdaad.

Komen vaak op in potten van gekochte zaken, planten struiken etc. Waarom ? Omdat de potten bij de kweker buiten gestaan hebben op grote velden met potten, daar in de buurt deze wilg zichzelf heel makkelijk uitzaait in die potten. Komt ook wel veel gewoon in de tuin op, waar deze bomen in het wild staan.

Geplaatst:

Iemand een idee wat dit is?

Ik heb het misschien wel vier jaar terug gekregen...als kale tak...ik had er twee. Gekregen op een moestuindag. In de grond gepropt. Gebeurde weinig....een tak ging echt dood. Dus die heb ik weg gedaan. De ander laten staan. Maar er gebeurde niks. Dus eruit getrokken en in een hoek gemikt. Vorig seizoen zag ik in en keer een blaadje eraan komen. Weer in de grond gepropt en nu is ie zo.....

Maar weet echt niet meer wat het nou was of is! image90801524333998.jpegimage22641524334004.jpeg

Geplaatst:

dank je wel voor de oplossing

ergens had ik nog hoop dat het een blauwe bes zou zijn geweest ooit

maakt deze rubriek wel mooi om te volgen

Boswilg inderdaad.

Komen vaak op in potten van gekochte zaken, planten struiken etc. Waarom ? Omdat de potten bij de kweker buiten gestaan hebben op grote velden met potten, daar in de buurt deze wilg zichzelf heel makkelijk uitzaait in die potten. Komt ook wel veel gewoon in de tuin op, waar deze bomen in het wild staan.

[*]

Geplaatst:

@ Jootje. Lijkt inderdaad wat op een hortensia ja. maar of het m ook is ?

Geplaatst:

Dit groeit rond de composthoop ( heel veel zaailingen, hier een close up van 1), iemand een idee wat het is?

:thumbnail161261524509012.jpg

en deze staat op meerder plaatsen in de tuin? Onkruid of plant?

thumbnail251061524509069.jpg

Geplaatst:

Dank! Dan gaat de schoffel door de springbalsemien ( komt bij een tuinbuurman vandaan denk ik, en zo'n oerwoud hoef ik niet) , digitalis mogen wel een paar van blijven

Geplaatst:

Ik kan deze overnemen van een buurman, maar ik zou graag willen weten wat het is ^^ Kwestie van geen enorme ding in mijn kleine tuin te hebben die de rest verstikt ^^ Maar ik vind het blad geweldig, mooi gevederd.

PHOTO2018042418230328001524596567.jpg

Geplaatst:

Ja, lijsterbes.

Leuk boompje hoor! Wordt niet erg groot of hoog.

Bloeit rond deze tijd met witte schermen, en in het najaar komen er die mooie oranje vruchtjes aan, die de vogels komen opeten.

Om die reden heb ik er ook een, die ik opgesnoeid heb tot net boven de schuttingrand. De takken zijn zijwaarts gebogen, langs de bovenrand van de schutting, dus nu is daar een mooi rand van bloemschermen

Ik hou hem wel bij: binnenkort gaan alle takken die niet bloeien eraf, en in de winter snoei ik hem ook bij.

Het is hier dus een soort leiboom die alleen - beperkt - de breedte in mag.

Dat is goed te doen, dus als je hem leuk vindt en van vogels houdt: snel oververhuizen

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Ik heb meerdere vogelnesten, hommel nesten en bijen nesten in mijn tuin, en mijn prioriteit is insecten en dieren aantrekken om de kwaliteit van mijn tuin optimaal te maken ^^ Na wat onderzoek zie ik dat de boom / struik goed te trainen is. + blad is mooi en de bloei en bessen.... teveel voordelen om het niet te doen ^^ Dank jullie wel voor de info! ^^

Geplaatst:

Een sympathiek ding is het wel, die lijsterbes. Een lichte plaats zal helpen om hem tot zijn recht te laten komen.

Bij mij wordt het niet meer dan een sprietje, want er staan andere bomen naast die licht wegnemen, vooral een meidoorn aan de westkant op minder dan 3 meter neemt licht weg.

Maar je kan er ook een voordeel in zien, dat vermogen om recht omhoog te schieten zonder veel ruimte in de breedte in te nemen. Van nature wil hij wel omhoog, maar ik neem direct aan dat hij te leiden valt.

Dat sprietje bij mij zal iets van 4 meter zijn, maar dat gaat met de tijd richting de 10. Jawel hoor Speets.

39902098660_ff33cf6cde_z.jpg

Geplaatst:

Jullie zullen me vast wel een stronteigenwijze betweter vinden, en dat ben ik soms ook wel hoor, maar vanaf het zien van deze gevraagde foto had ik al zoiets van : dit is helemaal geen lijsterbes ! Maar weet nog steeds niet wat het dan wel is. Dat maakt het extra lastig dit toch te opperen.

Ik denk dus dat dit geen lijsterbes is. De lenticellen, niet heel veel, maar toch , zijn verticaal geplaatst, dat heeft lijsterbes horizontaal. Sowieso vond ik het hout helemaal niet zo lijsterbes. Blad wel enigszins, maar toch ook niet 100% of wel ?

Sorbaria sorbifolia kwam ik op, maar blijkt het ook niet te zijn, althans, denk het niet. Ik ben er nog niet over uit wat wel.

Greenchitect : deze foto is van wanneer ? juni vorig jaar, of is dit een foto van nu ? Is dit een foto van nu, dan is het al helemaal geen lijsterbes. Dat kan niet eens.

Geplaatst:

Tja ik vind het ook lastig, wou niet reageren omdat men zo stellig is en wie ben ik dan Maar wij hebben iets vergelijkbaars staan en dat is geen lijsterbes. Ik houd het daarna niet meer zo in de gaten moet ik bekennen, dus hoe en of het bloeit, en of er daarna wat aan komt weet ik niet. Maar hij groeit (nu al) anders dan de lijsterbes. Ik zal hem eens opzoeken (ja we hebben 3 hectare en het staat ergens waar we niet vaak komen ja... ) en foto's maken ook. Lijsterbes hebben we ook staan, die komen hier wel meer voor. En ik denk toch dat het wat anders is..

Geplaatst:

Moest eerst denken aan een jonge es, maar essenblad is niet gevederd toch.

Dan ga ik voor een jonge duivelswandelstok... denk ik. Er zitten ook stekeltjes op de stam, meende ik te zien.

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

O pffff....

Dan ben ik wel benieuwd hoe groot die bladeren zijn. Dat is moeilijk te beoordelen zo van die foto.

Het blad van een lijsterbes is niet zo groot.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

In de voortuin staat een heel lieflijk bloeiend struikboompje. Hij is nu een meter of twee denk ik. Ik heb alleen geen idee wat het is, waardoor het al een paar jaar lastig snoeien en onderhouden is...

Heeft iemand enig idee? Ik heb hier een paar verschillende foto’s van de afgelopen maand.

B3D30D7F-96E8-4B39-88E7-F69DBF31F44566441524914542.jpeg

2691CDD2-DB7F-40D7-AE97-13E9DA4659C347991524914543.jpeg

C442C6B5-628E-403E-A9B7-8D5D97261CB669761524914545.jpeg

53C1F165-7BB3-4E0F-B061-B0333F56860721771524914546.jpeg

0855D21E-A9A0-4853-91CE-FFAD69FEC65E47041524914547.jpeg

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...