Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Hoe kan ik de katten van de buren uit mijn tuin houden


Bamboe

Aanbevolen berichten

Ik heb echt een gore buurkat die schijt boven op de plantbladeren, heb ik nog nooit gezien elke kat wil toch graven deze zit zo beetje scheef om op me voortuin planten te kakken

Ga ik in me voortuin kijken of alles goed groeid hangt er zo'n drol aan me plant

Echt zo lekker dan ga ik het opruimen en blijft er zo restje kak aan me campanula plantjes hun bladeren hangen.

nouja ik ben al blij dat deze viespeukkat niet in me achtertuin komt.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf een kat nemen én een kattenbak, dan krijg je geen katten in je tuin op visite. Bij ons werkt het zo.

Een kat formaat XL heeft dan wel de voorkeur. Mijn katje (XS) maakt geen kans tegen de buurkatten (M).

Na Ja, zo lang het niet echt gaat stinken zie ik maar als bemesting

 

Wij hebben ook maar een xs katje, toch komen de katten van de buren niet bij ons in de tuin. Heeft met iets van rangorde te maken? Werk altijd met blote handen in de aarde, en heb nog niets sappigs gevoeld.

Zie het als bemesting, haha inderdaad, nog gratis ook. Wat te denken van koemestkorrels, stalmest?

Link naar reactie
Delen op andere sites

... Wij hebben ook maar een xs katje, toch komen de katten van de buren niet bij ons in de tuin. Heeft met iets van rangorde te maken? ...

Ja dat denk ik ook. Maar Xl katten vechten zich meestal gemakkelijker omhoog in de rangorde dan XS katjes. Maar dat heeft natuurlijk ook met het karakter van de kat te maken. ik ken een XS kater die liefst niet verder loopt dan het andere einde van de bank, als 't ie al moet lopen.

Begin dit jaar was mijn katje lange tijd ziekerig en wilde ze niet buiten. In de tussentijd hebben de katten van de buren mijn hele tuin bij hun territorium gevoegd. Ik zie nu dat mijn katje weer langzaam een eigen territorium aan het opbouwen is.

 

Overigens kunnen de territoria van stadskatten elkaar overlappen. Maar meestal is in het overlappende dan 's nachts één van de katten de echte eigenaar, en overdag de andere kat (of iets vergelijkbaars).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Tsja, dat is nu het leuke van katten: er is niet één remedie, omdat elke kat weer anders is! Hier helpt het goed dat we zelf katten hebben, de katten uit de buurt komen niet meer bij ons in de tuin. Echter... onze katten dus wel!

 

* satéprikkers daar waar ik wil dat ze NIET komen

* keien en stenen op plekken waar plantjes staan (maakt het lastiger om lekker te graven)

* ze toestaan op bepaalde plekken in de tuin (dat werkt goed, ze keren vaak naar hetzelfde plekje terug)

 

Dit is wat voor ons werkt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Die kattenkorrels werken dus niet? Iemand tips voor een middeltje dat echt goed werkt zonder dat ik daar al te drastische maatregelen voor moet nemen in de tuin (netten, satestokjes e.d. zijn misschien wel effectief, maar niet zo mooi).

 

Probleem is dat er twee huizen verderop nieuwe mensen zijn komen wonen met volgens mij een kat. Ik heb nooit last gehad van katten in de tuin, maar sinds een week... Net terug van mijn werk, zie ik dat de hele moestuin is omgeploegd. Overal keutels en gewassen die geknakt zijn. Ik weet niet hoeveel peperplanten gesneuveld zijn en ik kan weggooien. Bovendien zijn de tomaatjes die aan de plantjes zaten er ook vanaf gevallen. Om nog maar te zwijgen over het aardappelveldje...

Prima als mensen huisdieren nemen, maar als ze andermans tuinen vernielen, waar veel werk, tijd en moeite in zit, dan vind ik dat echt niet kunnen en gewoon asociaal. Ik hou mijn hond ook op mijn eigen terrein.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf een kat nemen én een kattenbak, dan krijg je geen katten in je tuin op visite. Bij ons werkt het zo.

Wij hebben twee katten mét kattenbak die liever buiten hun behoefte doen, en een losgeharkt stukje moestuin is voor hen het absolute einde. Ik zet omgekeerde ANTONIUS-draadmandjes van IKEA over zaaibedjes en plantjes die ze daarbij nog onder kunnen spitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

* ze toestaan op bepaalde plekken in de tuin (dat werkt goed, ze keren vaak naar hetzelfde plekje terug)

 

Die truuk pas ik ook wel toe: wat drollen bijeengooien op een plekje waar het voor mij wel kan, ze hebben nogal de gewoonte om daar te gaan snuffelen en er vervolgens een nieuw geurtje bovenop te doen. Rest van de tuin blijft dan gespaard...

 

Vreemde katten jaag ik weg met de lans (flinke straal water) als ik ze zie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die korrels helpen niets! En katten vangen vrijwel geen volwassen marters, die zijn te sterk voor ze.

Hangt volgens mij af van het karakter en het jachttalent van de kat. Wij hebben er eentje gehad die met muskusratten en fazanthanen naar huis kwam...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die kattenkorrels werken dus niet? Iemand tips voor een middeltje dat echt goed werkt zonder dat ik daar al te drastische maatregelen voor moet nemen in de tuin (netten, satestokjes e.d. zijn misschien wel effectief, maar niet zo mooi).

 

Probleem is dat er twee huizen verderop nieuwe mensen zijn komen wonen met volgens mij een kat. Ik heb nooit last gehad van katten in de tuin, maar sinds een week... Net terug van mijn werk, zie ik dat de hele moestuin is omgeploegd. Overal keutels en gewassen die geknakt zijn. Ik weet niet hoeveel peperplanten gesneuveld zijn en ik kan weggooien. Bovendien zijn de tomaatjes die aan de plantjes zaten er ook vanaf gevallen. Om nog maar te zwijgen over het aardappelveldje...

Prima als mensen huisdieren nemen, maar als ze andermans tuinen vernielen, waar veel werk, tijd en moeite in zit, dan vind ik dat echt niet kunnen en gewoon asociaal. Ik hou mijn hond ook op mijn eigen terrein.

 

Ik heb een buurman die zich geroepen voelt wilde katten te voederen, hier lopen dagelijks 8 wilde en 4 tamme katten rond, de mooiste en duurste vissen vallen het meest op in de vijver en zijn als eerste hun prooi. Na alles geprobeerd te hebben was draad spannen de enige oplossing maar het ontsierd je vijvertje nu heb ik een catstop als er beweging is rond de vijver maakt dat ding zoon hels lawaai het doet pijn aan de oren van de kat en mensen horen het niet. voor de tuin is vochtig houden de oplossing katten haten water.

Zo hebben wij het opgelost gekregen, als we thuis zijn staat de catstop uit, dan zijn de honden er.

vorig jaar was het s´morgens tellen of alle vis er nog was en naar de tuin kijken, daar zijn we voorlopig van gespaard.

Ps als het dan nog goed mest zou zijn

Dier en Plant leerde mij, wie ik geworden was en leerde mij te zijn wie ik ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat zelf ook aan zo'n draad te denken die je om de vijver heen spant, alleen heeft het bij mijn ouders bij de vijver niet geholpen, en daar zaten dure, grote kois. En om zoiets helemaal om mijn moestuin te moeten spannen, dan heb ik heel wat meters nodig en is praktisch onhaalbaar en duur.

Het liefst zou ik de eigenaren willen aanspreken als dit weer gebeurd. Probleem is dat ik (nog) niet kan bewijzen dat de kat van hun is, alhoewel het me sterk lijkt als dat niet zo is. We hebben hier alleen maar honden in de buurt, nu nieuwe buren twee huizen verderop plus opeens een kat. 1+1=2. Maar toch. Heb niet zulke goede verhalen gelezen over het aanspreken van de eigenaar en ben daar een beetje terughoudend in.

 

Maar goed. Ik lees veel goeds over azijn, maar als ik dat gebruik, dan moet dat direct in de moestuin omdat ze daar via de schutting binnenkomen. Kan azijn kwaad voor de planten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja azijn kan kwaad bij planten, Nicolette gaf pas nog als tip dat je daarmee onkruid makkelijk tussen tegels weghaald en dat klopt ik heb geprobeerd en onkruid wordt vrij vlug bruin en is makkelijk tussen tegels te halen omdat de wortels ook dood zijn en onkruid niet meer stevig tussen de tegels zit.

 

Verder heeft een kat in de moestuin, volgens mij meer voordelen dan nadelen want hij ruimt allerlei muisjes op en schrikt vogels ook nog af.

en oke je zal een drol vinden kun je mooi op je composthoop gooien.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat zelf ook aan zo'n draad te denken die je om de vijver heen spant, alleen heeft het bij mijn ouders bij de vijver niet geholpen, en daar zaten dure, grote kois. En om zoiets helemaal om mijn moestuin te moeten spannen, dan heb ik heel wat meters nodig en is praktisch onhaalbaar en duur.

Het liefst zou ik de eigenaren willen aanspreken als dit weer gebeurd. Probleem is dat ik (nog) niet kan bewijzen dat de kat van hun is, alhoewel het me sterk lijkt als dat niet zo is. We hebben hier alleen maar honden in de buurt, nu nieuwe buren twee huizen verderop plus opeens een kat. 1+1=2. Maar toch. Heb niet zulke goede verhalen gelezen over het aanspreken van de eigenaar en ben daar een beetje terughoudend in.

 

Maar goed. Ik lees veel goeds over azijn, maar als ik dat gebruik, dan moet dat direct in de moestuin omdat ze daar via de schutting binnenkomen. Kan azijn kwaad voor de planten?

 

Catstop helpt, is wel duur.

http://www.diergedrag.nl/N_frame.html?http://www.diergedrag.nl/N_art_13.html

Erik

Dier en Plant leerde mij, wie ik geworden was en leerde mij te zijn wie ik ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een tip van mijn tuinbuurvrouw was dat je suikerwater maakte... als je dat over een kat heen gooit, spuit of wat dan ook.. hebben ze een gruwelijke hekel aan. Dat gaat in hun vacht zitten wordt vervolgens hard en dat likken ze er niet makkelijk uit. Dus dan mijden ze je tuin als je dat regelmatig doet. Bij haar werkte het subliem.. ik heb geen tijd om de hele dag klaar te zitten met suiker water. Hier ben ik de katten schirk uit de buurt.. hoef zo'n beest maar aan te kijken en hij maakt rechtsomkeert. Verder merk ik zelf dat als ik een stuk grond heb wat kaal is en ik er een vogelnet op leg ze er ook niet op lopen. Ze vinden dat naar aan hun poten en willen er niet in verstrikt raken. Ze hebben een wonderbaarlijk geheugen en komen je tuin na verloop van tijd niet meer op.

Al die andere middeltjes zoals peper, koffie dik etc helpt niet.. het is nou eenmaal hun natuur. Er loopt hier zo'n schattig grijs katje rond.. tis dat ik m niet in mijn tuin wil hebben en m streng aan kijk.. maar hij is leuk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 years later...

Leuk om al die tips te lezen. Sommigen heb ik ook al geprobeerd (soms met succes, soms niet ) anderen nog niet. Ga ik zeker doen! Zelf hanteer ik een combinatie van 3 methodes om katten uit de tuin te houden. Leistenen, bamboe tonkinstokken en bodembedekkers. De leisteen kan ook bescherming bieden aan slakken, dus dat is een nadeel. Maar verder werkt het vrij aardig. En zodra de bodem weer goed begroeid is, is er geen probleem meer (in feite is er slechts kort een probleem met katten, namelijk bij net omgewoelde/gehakte losse grond).

Ik heb ook met azijn en koffie gewerkt, maar dat is in mijn ervaring niet handig en werkt ook niet echt. En van de koffie kunnen sommige planten dood gaan. Hier mijn ervaringen.

tonkinstokken-groot-tegen-katten-in-de-tuin67141491474856.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf drie katten die uiteraard pas losgewoelde aarde een fantastische opportuniteit vinden om hun ding te doen. Ze houden mijn tuin relatief muisvrij en ratvrij, maar ze hebben ook mindere kantjes...

 

Ik bescherm pas ingezaaide stukjes door er een stuk tuindraad overheen te leggen of met een tunneltje van elektriciteitsbuizen et gaas eroverheen. Kleine plantjes bescherm ik door er een paar stokjes rond te zetten. Aangezien ze de weg van de minste weerstand zoeken, gaan ze dan wel ergens ernaast en niet erbovenop. De grond vochtig houden waar ze niet mogen gaan en elders een stukje droge losse grond voorzien (hier tegen een haag), helpt ook. Ze krabben lieve in droge grond dan in natte. Grote keien en stenen kunnen helpen om de grond tussen kleine plantjes af te schermen. Geeft slakken wel een schuilplaats. Ik gebruik dit wel in bloembakken die pas zijn aangeplant.

 

Andere dingen zoals koffiegruis en dergelijke helpen geen moer. En water spuiten helpt alleen zolang je daar zelf met de tuinslang blijft staan. Zo slim zijn ze ook wel weer...

 

Azijn zou ik niet gebruiken. Daarvan gaan je planten dood. Onlangs ervaren met een kamerhibiscus waarin per ongeluk een emmertje azijnwater (van ramen te soppen) werd uitgekapt. In geen tempo werden alle blaadjes geel en vielen die ook af - heb de plant meteen verpot zodra ik dit zag, maar hij staat nu drie weken later nog steeds te zieltogen... Ik weet niet of het nog wat wordt. Een vetplant kreeg ook wat van dat water en gaf daarvan geen krimp, maar ik denk dat normale planten met blad daar toch niet zo goed op groeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben hier een poortje voor de hond van de buren.

 

Ik leg stukjes gaas op plekken waar ze graag gaan zitten en ik heb juist een flinke laag koffieprut gestrooid.

En verder doe ik maar net of ik niets zie, da's beter voor mijn bloeddruk

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb om de vijver een sproeier geinstaleerd, deze werkt op 1 batterij en sluit ik aan op het waterleiding met een slang.

Er zit een verstelbare detectie op, kleine dieren, grotere en zelfs mensen.

Bij detectie gaat die in werking en sproeit van links naar rechts met een veranderlijke snelheid en richting een flinke straal water in de rondte, verder gaat dit met wat ratelende herrie.

Een kat zal dit niet prettig vinden, evenals al wat in het wild voorkomt.

wel niet vergeten uit te zetten, want ik kreeg ook in de vroege ochtend de volle laag.

Voor het watergebruik hoef je het niet te laten, zijn ongeveer 2 bekers water met 1 straal.

gr Mat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben hier een poortje voor de hond van de buren.

 

Ik leg stukjes gaas op plekken waar ze graag gaan zitten en ik heb juist een flinke laag koffieprut gestrooid.

En verder doe ik maar net of ik niets zie, da's beter voor mijn bloeddruk

 

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L31 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...