Amrutten Geplaatst: 23 juli 2018 Geplaatst: 23 juli 2018 De prei heb ik op roosters met krant met theedoek erop vanaf 14 uur buiten gezet.Het gaat de goede kant uit.Vanavond zet ik het nog enige tijd in de oven, zodat het goed kan drogen. Quote
Amrutten Geplaatst: 24 juli 2018 Geplaatst: 24 juli 2018 6 uur buiten (warm maar bewolkt), 3 uur in oven van ongeveer 50 graden.Als ik de gedroogde prei ga gebruiken, horen jullie hoe het smaakt. Quote
Charly Geplaatst: 24 juli 2018 Geplaatst: 24 juli 2018 @Amrutten Ja, was ik ook aan het bedenken, nou ja, niet die prei, maar wel het lekker in de zon drogen. Het is zo rete-heet. Moet vast goed gaan. Dus heb een bord met gehalveerde dunwandige paprika’s buiten gezet. Mogen er zo lang over doen als ze willen. Wellicht ook nog een bakplaat cherry’s. Zongedroogde tomaatjes? Is die hittegolf nog ergens goed voor. Quote wees bevriend met kleine dingen
donaldk Geplaatst: 24 juli 2018 Geplaatst: 24 juli 2018 Als ze deze hebt, zet er dan zo'n vliegengaas beschermer overheen. Op het chilipeperforum kon iemand veel weggooien vanwege besmetting. Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Indy Geplaatst: 24 juli 2018 Geplaatst: 24 juli 2018 @ Jet, ik had eigenlijk eerst de tomaatjes moeten voorzien van kruiden, voordat ik ze droogde. Dus die heb ik even opnieuw gedaan. Daarna doe ik ze inderdaad in olie. Buiten drogen heb ik ook wel gedaan ,maar zorg dat er dan van onder ook circulatie is, en inderdaad een vliegenkap er overheen zetten. Het duurt ongeveer een dag of 3 voor ze mooi gedroogd zijn. Ik heb zo'n aardbeienschaal met gaatjes onderin. Maar eerlijk , de droger doet het beter. Quote
Charly Geplaatst: 24 juli 2018 Geplaatst: 24 juli 2018 @donaldk en @Indy Kijk dat zijn de betere tips. Morgen meteen zo’n gaasdingetje halen. Quote wees bevriend met kleine dingen
Indy Geplaatst: 28 juli 2018 Geplaatst: 28 juli 2018 Beef Jerky: ik heb een aantal lekkere recepten van Pinterest gehaald. Alleen gebruiken ze daar liqued smoke. Dat wil ik dus echt niet. Mijn plan is nu : het vlees ligt in de marinade, morgen gaan we roken, en dan leg ik het vlees er even op. Daarna droog ik het in de droogmachine. Heeft iemand al eens beef jerky gemaakt? Quote
Jorieke123 Geplaatst: 28 juli 2018 Geplaatst: 28 juli 2018 Ik zou het persoonlijk eerst drogen en dan roken. Vooral voor de meur in je droger Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Indy Geplaatst: 28 juli 2018 Geplaatst: 28 juli 2018 Zou er dan nog wel een rooksmaak aan komen? Ik heb gewoon een mandje voor het vlees, die ik er voor kan gebruiken.Mijne kan per mandje er op. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 28 juli 2018 Geplaatst: 28 juli 2018 Ja hoor, komt gewoon rookgeur/smaak aan. En je hebt het beter in de hand qua sterkte, want als je gerookt vlees droogt dan word de rooksmaak een stuk sterker per hap zeg maar. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Indy Geplaatst: 29 juli 2018 Geplaatst: 29 juli 2018 Oke, dank je. Dan ga ik het in deze volgorde doen. Quote
Spitskool Geplaatst: 5 september 2018 Geplaatst: 5 september 2018 Ik ben allerlei kruiden en groentes aan het drogen om er kruidenmengsels, curry's etc. van te maken en vroeg me ineens af - na een blik door de tuin wat er nog over is - af of je ook mierikswortel kunt drogen en malen. Weet iemand dat? Blijft de smaak nog enigszins behouden als je het fijngemalen en gedroogde poeder luchtdicht afsluit, of verdwijnt dit compleet? Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
Mellie Geplaatst: 5 september 2018 Geplaatst: 5 september 2018 Leuk Indy. Nee vlees drogen begin ik niet een twee drie aan. Je droogde ook tomaatjes? Heb je misschien foto`s gemaakt? Hoe bewaar je die tomaatjes?(pot, blik, papier, koelkast?) Gedroogde tomaatjes kun je bewaren in een plastic zakje of pot. Ik droog ze sinds vorig jaar in de Turkse zon en neem het mee naar nl. Een voorraad ligt onder handbereik in een pot en de rest in een plastic zak. Voor gebruik even afspoelen met kokend water. Als je ze langer laat wellen (zeg een half uur of langer) dan worden het semi gedroogde tomaatjes. Kwam ik per ongeluk achter toen ik tomaten sochtends al had laten wellen voor het avondeten. Heel erg lekker! Moet je ook zeker een x doen. Quote
appelvrouw Geplaatst: 5 september 2018 Geplaatst: 5 september 2018 Ok wie weet wel binnenkort, dank je. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
djsmids Geplaatst: 31 mei 2019 Geplaatst: 31 mei 2019 Ik heb gisteren een Princess voedseldroger gekocht, en meteen enthousiast aan de slag gegaan met een partijtje aardbeien. Het is een eenvoudige goedkope droger, dus een onnauwkeurige temperatuurinstelling. Om toch te weten hoe warm ik hem had ingesteld heb ik er een thermometer in gelegd. Wat bleek: bij een temperatuurinstelling van 70 graden werd deze maar maximaal 42 graden...Hoe warm wordt de droger bij jullie? Quote
paddestoelengek Geplaatst: 3 juni 2019 Geplaatst: 3 juni 2019 70 graden maar nu is het de vraag:is de droogkast onnauwkeurig of de thermometer? Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
henkg Geplaatst: 3 juni 2019 Geplaatst: 3 juni 2019 Hoe en waar je gemeten:Niet op het onderste plateau: ook bij lege plateaus zal de temperatuur bovenin iets lager zijnNiet leeg: Het ontvochten (drogen dus) onttrekt warmte aan de omgeving. Temperatuur wordt dus lager, zeker bovenin, en al helemaal als de plateaus te vol liggen. Er is dan minder luchtstroming naar boven. Drogen van spullen op het bovenste plateau duurt dus langer dan onderin. Daarom adviseert Stockli (en ook Princess?) om tijdens het drogen de plateaus af en toe om te wisselen. Je kunt natuurlijk ook de onderste het eerst verwijderen, een tijdje later de dan onderste, etcetera. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
friemeltje Geplaatst: 3 juni 2019 Geplaatst: 3 juni 2019 Hoe maken jullie bv brandnetel schoon? Ik pluk het uit de tuin, sla al het ongedierte er van af, maar schoon is het niet...blijft van alles plakken...Wassen heeft niet veel zin, want het blijft plakken...en ik heb geen zin om met een tandenstoker alle blaadjes af te gaan en van alles er nog van af te moeten peuteren. Het er op te laten zitten en drogen werkt helaas niet, daarna zit het er nog op.. Quote
paddestoelengek Geplaatst: 3 juni 2019 Geplaatst: 3 juni 2019 ik pluk watermunt aan de waterkant waar ook veel diertjes zijn en eenden kunnen ook behoorlijk vervuilen.selectief zijn met plukken, dus goed opletten en de vervuilde planten laten staanthuis spoel ik nog even na en daarna de laatste controle, wat toch nog vies is gaat de composthoop op. Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Suuzel Geplaatst: 31 juli 2019 Geplaatst: 31 juli 2019 Hallo, wat leuk te lezen dat er veel mensen bezig zijn met drogen.Gister heb ik van manlief een droger gekregen en het is allemaal nieuw verder voor mij. ik ben enthousiast begonnen met eigen vijgen te drogen en ze zitten er nu al 8 uur in. ( eerst geblancheerd en daarna gehalveerd) Ik hoop dat het werkt. Hoe bewaren jullie het gedroogde spul? in een gesealde zak of een weckpot? nog tips voor deze beginner? Quote
Indy Geplaatst: 6 augustus 2019 Geplaatst: 6 augustus 2019 Ik droog eigenlijk nooit kruiden in mijn machine, dat gaat hier buiten op de veranda super goed. En ik was nooit kruiden, ik hang ze op de kop op. Quote
Henk D Geplaatst: 11 oktober 2019 Geplaatst: 11 oktober 2019 Kruiden gedroogd in mijn droogkast van Hendi; Laurier, Rozemarijn en Oregano. Nu de lavendel aan het drogen. Lekker voor in de linnenkast Links staat een potje eigengemaakte bouillonpoeder;1 Wortel. (in plakjes met de dunschiller)1 Prei in dunne ringetjes.1/2 Bleekselderij (in dunne schijfjes) ook het blad!1 Ui (over de mandoline of in zeer dunne plakjes)eventueel kruiden als peterselie, lavas, etc.Dit alles laten drogen. Daarna vermalen. Zout, peper en de droge kruiden toevoegen. (bv venkelzaad) Heerlijk! Kan geen blokje tegen op. P.S. Je kan ook drogen op de laagste stand in de oven met de deur op een kier! Quote
Mellie Geplaatst: 11 oktober 2019 Geplaatst: 11 oktober 2019 Ik kan het haast ruiken. Lekker man! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.