Geplaatst: 1 uur geleden1 u 47 minuten geleden, Lia56 zei:Ik denk dat t duidelijk in t reglement staat:Wil je voorzaaien ( vanaf april) dan mag je ze daarna niet binnen ( of in de kas) verpotten, dan moeten ze buiten ( in pot) / of in de volle grond gezet worden, dus vanaf 12 mei als er geen nachtvorst meer verwacht wordt, buiten.Je kunt ze ook direct vanaf 12 mei buiten zaaien ( staat op t zakje)Maximale overschrijding is 24u, dus niet nog langerBeetje dubbel zinning?Als je het heel strikt leest, dan zou die laatste zin inderdaad betekenen:je moet ze rond 12 mei buiten zettenen je mag daar maximaal 24 uur van afwijkendus uiterlijk 13 mei buitenMaar de tekst botst een beetje met “vanaf 12 mei”, want normaal betekent dat juist: alles ná 12 mei mag ook. Dus ook na die eerste 24uur.Dus? Ruime interpretatie; Vanaf 12 mei mag je ze op elk moment buiten zetten → 14 mei of later mag. Strikte interpretatie: Iedereen moet ongeveer tegelijk naar buiten → alleen 12 mei ±24 uur toegestaan → vanaf 14 mei mag niet.Maargoed als er dan nog op 19mei nachtvorst is, mogen ze dus niet meer naar binnen?Heb het ook door AI gehaald en die vind de regels ook niet 100% duidelijk. Sorry ❤️
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Ik ben het met Wortel eens, als je ze niet verpot mogen ze binnen blijven. Tenminste, zo had ik het gelezen. Voorzaaien doe ik soms ook in P9 of P11, dus dan is verpotten niet zo snel nodig.En als buienradar or weeronline op 12 mei de komende 14 dagen geen nachtvorst meer geeft, dan moeten ze naar buiten. Maar zelf doe ik niet zo moeilijk, gewoon rechtstreeks buiten in de Action kweekbakken zaaien (of leggen zo je wilt). Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Even een vraag: wat is nou toch het voordeel van dat voorzaaien?Of in vochtige watten leggen?Of voorweken?Het zijn toch gewoon bonen?Je doet ze in de grond, zodra de temperatuur hoog genoeg is en dan komen er toch gewoon bonen aan, na verloop van tijd?En dan gaan we met een meetlat buiten liggen wachten tot ze heel lang zijn geworden?Of denk ik nou weer te simpel?
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Het voordeel van voorzaaien: ik heb dat vorig jaar gedaan en er kwamen een heleboel niet op. Als ik die direct in de grond zet, dan heb ik uiteindelijk niets. Ik heb toen een deel weer voorgezaaid en die erbij gezet, maar dat valt niet mee. Sommigen waren al groot en ik zit dan in de wortels van de anderen te wroeten. Ook kan het zijn dat vogels ze wegpikken. En die hebben wij veel. Veel nestjes en ze zijn zo gewend dat de jongen nog weken achter mijn kas en in de tuin liepen. En heel veel duiven, die zijn nog erger.Als je betrouwbare bonen hebt die meestal opkomen: ja, dan moet je dat doen. Maar ik ga ze toch weer voorzaaien, na dinsdag als de hele hups buiten staat. Maar vaak zet ik ze in de werkplaats voor het raam, niet zo warm.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Als ze binnen niet opkomen heb je toch ook niets?Je hebt maar 6 bonen.Ik zet er wel een bekertje overheen voor de vogels en muizen.Maar als ze het binnen niet doen, doen ze het buiten ook niet.En als ze het binnen wel doen, zullen ze dat buiten ook wel doen.Het lastigst vind ik nog het perfecte plekje uitzoeken. 1 uur geleden1 u aangepast door Rookie
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Het voordeel van voorzaaien van bonen vind ik dat slakken en vogels minder achter je bonen en jonge zaailingen aan gaan. Jonge plantjes vinden ze een stuk minder interessant. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 1 uur geleden1 u 1 uur geleden, Lia56 zei:Maximale overschrijding is 24u, dus niet nog langerDiskwalificeer mij maar @Lia56 want ik heb ze op 9 mei gezaaid terwijl het vandaag 14 mei is en ik de potjes , i.v.m. een test, binnen laat staan.Mijn 'gewone' sperziebonen leg ik pas na 1 juni in de vollegrond en dat was ik ook van plan met de wedstrijdbonen. Dat dat niet gebeurt komt door mijn nieuwsgierigheid naar de versheid/kiemkracht van de zaden gezien de slechte ervaringen met de wedstrijdzaden van de afgelopen 2 jaar. Ik had ergens in mijn hoofd zitten (nou ja, het is ook al een oud hoofd ) dat er op 1 juni geen bonen meer binnen mochten staan terwijl die datum volgens het wedstrijdreglement 12 mei blijkt te zijn. Vandaar dus mijn te vroege start.Hier dan mijn lopend testje naar versheid/kiemkracht van de wedstrijdbonen. Eerst op het www gezocht in hoeverre je verse bonen kunt onderscheiden van oude. Ik vond o.a. dat de soortelijke massa afneemt naarmate de bonen ouder worden waardoor oude bonen in water gaan drijven terwijl verse naar de bodem zakken. Bovendien zouden oude bonen door verandering in structuur van de schil in water sneller gaan rimpelen dan verse. De moeite waard om dit eens te bekijken al kun je je afvragen in hoeverre dit allemaal klopt.Van de 6 bonen drijven er 2. De rest zakt naar de bodem.De drijvende bonen rimpelden snel. De naar de bodem gezakte bonen behielden een strak velletje. Ik heb de tijd niet geklokt maar alle bonen zullen ongeveer een half uur in het water gelegen hebben. Daarna de bonen in potjes gelegd. De gerimpelde per stuk in een bruin potje, de rest per stuk in een zwarte.En nu maar afwachten of e.e.a. klopt met wat ik vond op het www maar ook als het niet zou kloppen ( de gerimpelde kiemen bijvoorbeeld even snel snel of misschien nog wel sneller dan de rest) dan blijft er nog steeds een testje in zijn simpelste vorm over ofwel hoeveel van de 6 bonen gaan kiemen en hoe lang duurt dat.Het zou leuk/interessant zijn als mensen die nog moeten gaan zaaien hun bonen ook eerst eens (een half uur tot een uur bijv.) in water willen leggen en dat ze daarna hun bevindingen doorgeven. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 54 minuten geleden54 min We zijn nog nauwelijks begonnen en nu al zoveel reuring. Dat belooft wat. Ik heb op mijn handen gezeten, en achteraf ben ik blij want tjonge wat koud nog. Ik ga ze niet eerder zaaien dan dat het buiten een beetje opgewármd is en de grond ook. Ik denk nog minimaal een week, of twee, geduld. . * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 45 minuten geleden45 min Interessant @Frans . Ik heb nog 4 bonen in het zaadzakje zitten en zal de test t.z.t uitvoeren. Voor wat betreft mijn eerste 2 bonen: 24 uur in water gelegd, beide zonken direct naar de bodem. Na 24 uur geen gerimpelde velletjes. Daarna beide bonen op vochtig papier gelegd. 1tje gaf na een paar dagen een worteltje, maar bleef zo (die heb ik gisterenavond in potgrond gezet en buiten gezet). Nummer 2 ligt nog roerloos op het keukenpapier.@Lia56 Dank voor de clementie m.b.t. mijn te late 1e boon! Misschien wordt hij wel extra sterk door de barre omstandigheden 🤞.Ik heb nog 1 vraag: geldt voor de wedstrijd het op vochtig papier/watten/waterglas leggen van boon of zaad als ‘zaaien’? Of zaai je formeel pas als je zaad/boon in zaai-/plantmedium legt, al dan niet na verschijnen van een worteltje?
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.