Geplaatst: 3 uren geleden3 u @redzebra Wij kregen een paar weken geleden een brief van de woningbouw, dat er klachten waren binnen gekomen dat het zo heet wordt in de woningen. Nouja de woningen zijn goed geisoleerd heeeeel fijn in de winter, niet zo fijn in de zomer, duurt 1 a 2weken voordat de warmte uit huis is, zelf met ramen en deuren open.Maar wat blijkt, de meeste mensen die klaagden hebben heel de dag de deuren openstaan. Ook als het 30+ graden buiten is.. tja dan warm je je huis ook op tot 30graden. Zelfs gister 10tallen mensen met de achterdeur/balkondeur open. Wij houden alles potdicht. was gister opgelopen tot 26graden in slaapkamer. Maar goed we hebben airco het is zo cool als we hem aanzetten. Maar bij sommige buren is het gewoon 30graden in huis vandaag 😰
Geplaatst: 3 uren geleden3 u @redzebra Dit is wat wij doen. 's avonds als het afgekoeld is buiten gaan de ramen open.'s morgens wanneer het buiten warmer is dan in huis, dan gaan alle ramen dicht. Wij hebben een meter voor binnen en buiten temperatuur.Op een gegeven moment laat in de middag of avond wanneer de temperatuur buiten lager is dan binnen, dan gaan alle ramen weer open.Ik heb maar een ventilator aan staan op afstand en zit met een vestje aan, anders vind ik het gewoon te koud.Zo is het goed uit te houden, ook 's nachts.
Geplaatst: 3 uren geleden3 u Ja, deuren open laten overdag, is geen goed idee bij deze hitte, hier gaat ook alles potdicht vanaf de buitentemperatuur s'morgens hoger is (inclusief lamellen toe aan de ramen waar de zon op dat moment zit) en totdat de temperatuur buiten lager is, anders was het ook al lang boven de 30 binnen.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Hier ook, doorzonwoning. Prachtig, vooral in de winter 😉. Vooral aan de zuidkant van het huis nu dus alles dicht. Dus dezelfde strategie. Waarschijnlijk zou zonwering aan de buitenkant beter zijn.Het warmt per dag wel wat op. En wij slapen ook aan de zuidkant. Maar goed, als ik naar bed ga (vroeger dan de wederhelft) dan gaat het raam wijd open met de ventilator ervoor en valt het meestal wel mee. Wederhelft houdt niet van de ventilator, dus die zet hem later weer uit. 😐Maar het is eigenlijk een beetje dezelfde discussie over water. Waar ik ben opgegroeid, had elke woning met tuin een regenwaterbak. Zou het niet handig zijn om bij nieuwbouwvoorschriften wat kleinere ramen met luiken aan de zuidkant te verplichten en een regenwaterbak bij woningen met een tuin?
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Wij hadden in ons oude huis ook luiken, helaas waren die voor de sier lol konden niet dicht. 😅Maar in de achtertuin, wel 1 grootte betonnen bak met ouderwedse waterput erop waar onder de tuin zo'n 5000liter water in kon. Daar gingen alle afwateringen ondergronds van verschillende daken in, met een overloop als deze vol was naar het riool. Konden daarmee bijna heel de zomer de tuin water geven. Of de vijver hervullen als we die een keer schoonmaakten. Zoiets in de grond in de achtertuin zou inderdaad ideaal zijn voor alle achtertuinen.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u 16 minuten geleden, woldistel zei:en een regenwaterbak bij woningen met een tuin?Dat is min of meer door de overheid verplicht in Vlaanderen bij nieuwbouw of grote verbouwingen, alsook overtollig (overloop) regenwater lokaal via bv een wadi in de grond te laten sijpelen. Regenwater van het dak gaat hier gewoon de tuin in, opvang ongeveer 5000l verspreid over verschillende plaatsen, dat is er trouwens snel door bij aanhoudende droogte in een grote tuin, grondwater is dan een optie, maar daar is hier diepteboring (+30m) voor nodig en omwille van aanwezige zwerfkeien in de bodem, duur om te laten boren. Aan de zuidkant staan bomen wat opwarming al een stuk reduceert.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Lijkt me voor hier in Drente dus ook een prima voorschrift.Dat dergelijke waterhuishouding niet 1, 2, 3 geregelt is, snap ik ook..Maar bij alles wa je nu nieuw begint kun je dergelijke voorschriften toch implementeren, denk ik dan.Hup Overheid? 2 uren geleden2 u aangepast door woldistel
Geplaatst: 2 uren geleden2 u In Nederland is het niet landelijk verplicht. Het aan de gemeente om hemelwateropvang te regelen dus die regels zijn overal weer anders. Bij het nieuwbouwhuis van mijn broertje was hemelwateropslag en/of infiltratie op eigen tuin verplicht. Dat gaat daar prima op zandgrond, bij ons op kleigrond is het een ander verhaal. Het grondwater op veel plekken te hoog voor infiltratie in eigen tuin dus hier krijgt nieuwbouw een gescheiden rioolstelsel zodat het regenwater niet helemaal naar de waterzuivering hoeft. Helaas hebben we nog een oud riool. 2 uren geleden2 u aangepast door loes
Geplaatst: 1 uur geleden1 u In totaal is er 1mm gevallen en alweer verdampt . Maar een fijn kouder intermezzo, een bijzonder temperatuursverloop vandaag, voor morgen wordt alweer 29 graden voorspeld.
Geplaatst: 33 minuten geleden33 min Hier een motregenbuitje van 5 minuten. De rest ging net onder ons voorbij. Wel een aangename temp nu dus toch blij.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.