Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Tomaten 2026

Featured Replies

Geplaatst:

Even een rondje tomaten. De buitentomaat heeft grote trossen en, nouja wel wat vruchten, maar niet overweldigend veel.

PXL_20260728_175425620.jpg

In de kas gaat de San Marzano lekker.

PXL_20260728_175244528.jpg

Deze (naam even kwijt) vind ik een leuk patroontje hebben.

PXL_20260728_175255925.jpg

En deze vleestomaat (ik heb dus vandaag de namen niet paraat, sorry) heeft aan zijn onderste bladeren wat gebreksverschijnselen,

PXL_20260728_175208634.jpg

maar ook hele mooie grote vruchten.

PXL_20260728_175324784.jpg

Geplaatst:

Mijn tomaten doen precies hetzelfde. Degene aan de zonkant van de kas méér. Ik geef de extreme temperaturen de schuld. Daar kun je niet tegenaan ‘voeden’ want de wortels nemen gewoon slecht op dan.

aangepast door Tanja65

Geplaatst:
  • Auteur

Pepe's gigante doet z'n best.

IMG_20260729_110900254_PORTRAIT.jpg

En de eerste Microberries waren ook rijp 😋

IMG_20260729_085521065_PORTRAIT.jpg

Ik heb nog even vergeleken met foto's van voorgaande jaren, maar de tomaten beginnen dit jaar toch wel twee weken later te kleuren.

Vandaag in de kas de tomaten opnieuw gediefd en opgebonden en wat blad verwijderd. De vollegrond buitentomaten zien er ook goed uit, vooral Sunviva groeit en bloeit als een malle.

Geplaatst:

Mooi!

Hier groeit de Sunviva ook zo goed, onder de bomen nog wel. Gisteren zaadjes geoogst, ik vind het een prima tomaatje voor buiten.

In de pot gaat de eerste curly kale kleuren.

IMG_9026.jpeg

Geplaatst:

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum dus mocht ik dit verkeerd posten, alvast mijn excuses.

Wij hebben vorig jaar een paar tomatenplanten gekregen van een vriend en hadden daar heel veel tomaten van. Dit jaar hebben we er zelf een paar gekocht en die groeien ook heel goed.

We zijn niet heel fanatiek, we zetten wat in de grond, geven het af en toe water als de grond droog is (dus momenteel bijna elke avond). En soms snoei ik wat bladeren weg en ik verwijder de dieven. De toppen heb ik inmiddels ook afgeknipt op ca, 2,5 meter hoogte.

Alleen nu worden de onderste bladeren nu al zwart. Veel tomaten zijn ook erg bleek van kleur, bijna wit en een beetje glazig lijkt het wel. Veel van de oranje tomaten drogen in. Vorig jaar gebeurde dit allemaal ook, maar dan aan het einde van het seizoen.

Ik was even benieuwd of iemand weet hoe dit kan komen. Ik heb de zwarte bladeren inmiddels weggesnoeid.

20260730_093609.jpg20260730_093617.jpg

Geplaatst:

Welkom op het forum @Gercroccoli, als je wil kan je je hier even voorstellen en ook even je regio invullen bij je gegevens, het geeft ons een idee in in welke omgeving je teelt en dan krijg je vaak gerichter antwoord. De verkleuring hier op het blad komt door veroudering, waarbij de plant een aantal voedingstoffen hergebruikt, het is geen ziekte of zo, je kan ze eventueel nog laten hangen om zonnebrand op de vruchten te vermijden, ze zorgen voor schaduw. Zonnebrand is immers wat ik denk dat er hier aan de hand is bij de vruchten, de temperatuur is te hoog opgelopen en de tomaatjes zijn letterlijk gekookt, de donkere achtergrond waar ze tegen hangen zal hier waarschijnlijk ook een rol gespeeld hebben. Je zou ze iets vroeger kunnen plukken en ze binnen laten verder kleuren of voor wat halfschaduw zorgen bij heel zonnige dagen. Pas eind augustus, als de zon niet meer zo fel is kan je alle blad zonder probleem verwijderen.

Geplaatst:

Bedankt voor je reactie. Dat sluit wel aan bij wat ik vermoedde/hoopte. Eigenlijk heb ik dus zongedroogde tomaten rechtstreeks van de plant 😅. Heb je nog tips om die half schaduw te realiseren?

Geplaatst:

Een tomaat van de coeur de boeuf. En dit is nog een kleintje. En belangrijker. Ze zijn lekker. Ik heb ook de Cardinal Mazarini. Nog grotere tomaten en ook zo lekker. Beide mogen blijven.

Screenshot_2026-07-31-06-30-15-79_99c04817c0de5652397fc8b56c3b3817.jpg

Geplaatst:

Wat een beauty, Bonnie! Zo lekker ook met mozzarella en pesto…

Geplaatst:
Op 31-7-2026 om 10:53, Tanja65 zei:

@Rookie tomaten barsten toch als ze ineens heel veel water krijgen? Dat lijkt vooralsnog helemaal niet het geval te worden. Ik laat ze zelf juist zo lang mogelijk hangen. Meer zon, meer zoet. Grappig hoe we allemaal andere strategieën kiezen.

Ik heb daar een theorie over, volkomen van de koude grond overigens.

Het hele watergebeuren laat ik er even buiten, dat is inderdaad waar, maar volgens mij niet het hele verhaal.

Wat ik denk dat er (ook) gebeurt, is dat grote tomaten soms zó snel groeien, dat ze striae krijgen, net zoals zwangere vrouwen soms.

En juist die striae is kwetsbaar voor barsten.

Ik heb hier een foto van een Vojluska, die heel snel groeide en ook barsten vertoont.

Hij wordt overigens ook niet rood, maar dat is een ander verhaal.

Daarnaast ligt een nog redelijk groene Osyris, die al een blosje krijgt.

Die heeft nog geen barsten, maar wel al de striae.

Ik denk zelf, dat dat te maken heeft met de snelle groei en een heleboel water ineens zal daar ook wel aan bijdragen.

Ik haal de grote groeiers er dus af, als ze een blosje gaan vertonen en laat ze binnen verder afrijpen.

Tegen de tijd dat ze gaan kleuren is de groei er wel uit.

Ik heb nog nooit verschil in smaak gemerkt.

Ik zou de mening van de tomatenkenners wel eens willen horen hierover, b.v. van @Mai Pensato en @redzebra en anderen.

P1060997.JPG

Overigens hoor ik ook vaak, dat je beter je planten (in het algemeen) minder vaak water moet geven, maar wel diep wateren.

Om de dag of om de paar dagen of zo.

Dit om ervoor te zorgen dat de wortels dan diepen gaan zoeken naar water en een steviger wortelstelsel vormen.

Dat kan ik dan ook weer niet rijmen met de te grote hoeveelheid water, waardoor de vruchten barsten.

Edit: ik zou deze hele reactie, inclusief de quote, eigenlijk wel in het tomaten topic willen hebben, maar hoe doe ik dat?

aangepast door Rookie

Geplaatst:

Dank voor het verplaatsen @Jorieke123

Geplaatst:

Alles selecteren, kopieren en in tomaten topic zetten. @Rookie maar ik zie dat Jorieke het al heeft gedaan.

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Redzebra heeft het verplaatst, ik hoefde niets te doen thumbup

Geplaatst:

Dankjewel Redzebra!

Geplaatst:

Graag gedaan, ik zag je berichtje deze ochtend maar had niet veel tijd om ook een antwoord te geven.

Ik vermoed dat de rechtse een combinatie van fenomenen heeft. De stria voor tomaten bestaan inderdaad wel degelijk en hebben een specifieke oorzaak, het kan gaan van een verkleurde streep tot bruinverkleuring (wondheling) in de vorm van een ritsluiting, zie Zippering. Of deze plaatsen al dan niet later gevoeliger zijn voor barsten kan ik niet zeggen. Verder vertoont die tomaat ook kleine concentrische streepjes wat men rain-checking noemt. Vaak is alles te herleiden tot een heel warme droge periode met weinig groei waardoor de schil minder flexibel wordt. Een beetje water nadien in welke vorm ook kan een vrucht laten zwellen maar de huid kan niet meer volgen waardoor deze barst. In welke mate dit is , is vaak tomaat afhankelijk, sommige kunnen hier veel beter tegen als anderen. Bij heel gevoeliger is het aangeraden om ze wat eerder te plukken en binnen te laten narijpen, ook bv gematigdheid kan helpen (bv niet laten uitdrogen van grond), maar geen garantie. Te rijpe vruchten aan de plant kunnen ook barsten bij zowat elke.

Geplaatst:

Een paar nieuwelingen hier dit jaar.

Ampolla longkeeper

20260727_194336.jpg

niet gevoelig voor neusrot hier, veel vruchtvlees weinig vocht, hoekige vorm. Niet een tomaatje om zo te eten, weinig smaak. Maar wel potentieel voor een goede saus denk ik. Goede groeier en beoordeling gaat pas later zijn of deze lang kan bewaren.

een andere longkeeper, piennolo lungo large

20260727_181345.jpg

gevoelig voor neusrot hier, vlotte groeier. Is er tch eentje die ik volgend jaar opnieuw ga proberen op een onderstam.

@appelvrouw de onbekende van jou, komt volgend jaar terug )

20260727_194844.jpg

20260727_194904.jpg

Don Camillo, lekker en mooi en donker vruchtvlees maar omwille van de specifieke groei, gewoon alle catfacing en dun, niet aan te raden, zowel op een geënte als niet.

20260726_154042.jpg

20260727_193507.jpg

E-obsidian ook een nieuwe hier ziet er normaal uit zoals dit (bij een 2 planten)

20260726_153952.jpg

20260726_153941.jpg

Krijg ik deze bij een derde plant, een kruising dus.

.20260726_154008.jpg

een mooi pruimtomaatje, zelfde smaak ongeveer, met goede eigenschappen, een sterke plant. Heeel waarschijnlijk niet zaadvast, maar daar ga ik verder mee.

20260727_175301.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.