Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Welke groente kan je aanraden om een keer te doen en waarom?

davo1979

Recommended Posts

Naar aanleiding van dit topic: Welke groente komt er volgend jaar niet meer in? Dacht ik misschien is het leuk om een topic te maken met: Welke groente kan je aanraden om een keer te doen en waarom? Misschien heb je ergens ontzetend van genoten en wil je dat delen met andere.

Ts zal beginnen ik had vorig jaar augurken kleine groene scherpe gezaaid in de voortuin. Helemaal niks geworden. Aangezien ik nog wat zaad over had dacht ik van laat ik het dit jaar eens op de moestuin zaaien zal wel niks worden. Dus een aantal planten gezet in de polytunnel. Inmiddels is het een oerwoud En lig ik dus letterlijk geregeld tussen de augurken planten augurken te plukken. Op een vreemde manier heb ik dus voldoening aan het gepluk en kan ik dus van harte aanraden. Goede opbrengst en yoga voldoening

• 2 weeks later...

Al vaker in andere topics aan de orde geweest maar nu dan even hier.

De blijver bij mij is pluksla. (vanaf maart/april bij de duitse Lidl voor 20/30 cent)

Net afgelopen week de laatste lading geplukt van de zomer-editie.

Altijd heerlijk frisse blaadjes, 2/3maand lang voor ze echt gaan schieten en niet meer bruikbaar zijn. De nieuwe kunnen nu al geplukt en moeten tot de winter voldoende sla opleveren. Per seizoen dus max 3 keer zaaien.

Beetje dicht op elkaar gezaaid is een goede lopende meter al voldoende voor een gezin.

Hier blijven de gele boontjes absoluut er in. Super makkelijk in de teelt en flinke opbrengst. Ook deze koop ik bij de Aldi in Duitsland vroeg in het voorjaar. De eigen oogst zaden zijn toch nog na 3 weken drogen (grrrrr) gaan schimmelen zag ik gister.

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Courgette en dan een struiksoort. Ik had er dit jaar eentje die bleef maar courgettes geven en neemt toch maar zo'n 1m2 in beslag en je kunt vanalles maken met courgettes. Ik ben gek op de soep, roerbak en "vulling/body" in tomatensaus gerechten.

Edited by Guest

Ik zou zeggen: ananaskers. Is hier toch al een paar keer een succes gebleken. Niet de 'little lanterns' (die doen het hier blijkbaar helemaal niet), wel de 'edulis' van Somers. Dit jaar hoop ik wel op een warme septembermaand zodat de bessen mooi afrijpen. Ze hebben door het koude voorjaar toch wel een tragere start gehad dan anders.

Stoksnijbonen, ras "Hunter". 18 kilo nu van 24 stokken gehaald. Wel op tijd plukken, te oude bonen hebben thuis de dubieuze bijnaam "grasbonen" gekregen.

En ook hier pluksla. altijd blaadjes sla voorradig, lekker tussen je boterhammen.

In de kas: vleestomaat Cristal F1 hybride. Veel smakelijke tomaten van een mooie grootte.

Nou pompoenen natuurlijk, en dan een gek en lekker soort zoals Delicata, Jumbo Banana of Chestnut Bush...je hebt aardig wat opbrengst..het bewaard tot diep in de winter, altijd soep of puree...

Ook zeer aan te raden: Wilde rucola en ander toekruid voor in de sla..de wilde rucola blijft groeien, zaait zich uit en smaakt verrukkulluk

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

• 5 months later...

Mooie bietjes, die zijn echt veel lekkerder dan uit de supermarkt. Makkelijk te telen en ook heel lekker als ze klein zijn door ze te roosteren met knoflook en olijfolie en dan in partjes door een salade. Ach eigenlijk smaakt alles uit de tuin 1000 x lekkerder dan uit het schap.

In de kern van alle problemen schuilt een kans

Vorig seizoen nog niet veel gezaaid, geoogst. Ik ben pas laat in het seizoen begonnen. Maar de winterpostelein vind ik de hele winter al een feestje! Zowel om te eten als om te zien, zo'n kleine tere blaadjes die gewoon blijven groeien in de koude! Helemaal leuk.

Allereerst kruiden, veel kruiden, heeeel veel kruiden : tijm, peterselie, basilicum, maggikruid, kervel, munt, dille, bonenkruid, ....

Ik voel me zo rijk wanneer ik handenvol verse kruiden door het eten mag gooien ipv een beetje van dat gedroogde gras uit een potje . Als ik ooit opnieuw zou moeten beginnen, dan begin ik zeker met kruiden.

En ja zeker ook kapucijners. Verse jonge kapucijners (=velderwtjes) zijn een feestje op zich.

Stengelui en welsh onion (ongeveer hetzelfde) vind ik ook fijn. Het zit een beetje in tussen bieslook en lenteuitjes. Neemt weinig ruimte in, past altijd wel ergens tussen. Als je alleen het blad oogst kun je tot in de winter oogsten. Het lijkt er nu op dat de grotere planten zelfs de winter hebben overleefd .

Ow en rabarber. Mooie rode rabarber met echte vanillevla. De zomer is begonnen.